Retningsbestemt kabel

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.718
Torget vurderinger
1
Ok, her var det fristende å bruke "slett-knappen", men jeg skal ikke gjøre det.

Videre så ønsker vi å se seriøse innlegg selv om enkelte ting kanskje er morsomt for noen.

Bruk et ordentlig språk og ikke gjør narr av andre uansett hva de måtte tro eller mene.

Mvh
Høvdingen
 
R

Ronny_D

Gjest
Ok, her var det fristende å bruke "slett-knappen", men jeg skal ikke gjøre det.

Videre så ønsker vi å se seriøse innlegg selv om enkelte ting kanskje er morsomt for noen.

Bruk et ordentlig språk og ikke gjør narr av andre uansett hva de måtte tro eller mene.

Mvh
Høvdingen
Jeg kan ikke se at noen er blitt gjort narr av. Men dette er enda morsommere, nå virker det som om "noens" ståsted i en debatt er blitt tråkket nære tærne for å si det på en mere jordnær måte. ;D
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Har aldri ment og gjøre narr av Sharpeye.
Han har gått til produsenten, søkt seriøs informasjon, og produsenten har hånet dette ved å slenge ham noe markedsføringsbullshit tilbake, med dollartegn i blikket.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Et spørsmål: Ingen arrogante/nedlatende svar takk! f.eks en signalkabel består av to ledere,tre hvis den er pseudo balansert (da har vel jord egen leder) en leder tilfører strøm, den andre fører strømmen tilbake? Da kan jo ikke tilførsel lederen føre strømmen begge veier, heller ikke lederen som fører strømmen tilbake. poenget er at strømmen i en enkelt leder ikke fører strømmen begge veier! skjønner dere hva jeg mener?
Det er riktig det du sier i ett øyeblikk, men når tiden løper så skifter strømmen retning.  For å få frekvenser må strømmen skifte retning i takt med signalet. Det som ofte forvirrer er at lederne ofte merkes + og -.  Det misforstås som at den ene lederen er positiv og den andre er negativ.  Det er bedre å tenke på den ene lederen (gjerne den som er merket -) som et nullpunkt, en referanse, også kalt signaljord.  Signalet i den andre lederen (som gjerne er merket +) svinger omkring dette nullpunktet, og det er faktisk slik at dette signalet er både negativt og positivt i forhold til referansen.  Og når signalet krysser nullpunktet, så skifter retningen på strømmen i lederne.

Når det gjelder balansert kabling, så blir det en tanke mer komplisert men der er det ganske riktig fortsatt en referanse, mens det er to signalledere.  Disse inneholder det samme signalet, men i motfase, slik at den ene lederen er negativ når den andre er positiv og motsatt. I mottakerenden fasevendes det ene signalet og de to signallederne summeres til det doble, mens støyen som er fanget opp i kabelen fjernes.  Dette er grunnen til at balansert kabling er standard i profesjonell lyd, siden det ofte er lange kabelstrekk som lett fanger opp elektromagnetisk støy.

Håper det gjorde det litt klarere.
 
J

jekri

Gjest
Er DU kompetent nok til å si at ALT de kommer er feil?

Edit:
Jeg er det IKKE, og jeg forsøker ikke å få til å virke sånn heller....


mvh
Jeg er kompetent nok til å si at svaret Sharpeye fikk er sprøyt fra ende til annen
 
O

om.s

Gjest
Hvis Sharpeye føler seg "driti ut" så er jeg sikker på at han er i stand til å fortelle oss det, om.s? Jeg skal i så fall stå i første linje til å dele ut en beklagelse om så er. Men fram til det er det kanskje en fordel om du holder deg for god til å starte ENDA en meta-diskusjon?

Dette flytter fokuset fra det som ER diskusjonen. Nemlig at Sharpeye har fått informasjon fra en eller annen produsent som ikke henger på noe som helst greip. Det folk stort sett har gjort er å plukke fra hverandre og/eller latterliggjøre denne informasjonen, ikke budbringeren.

mvh
Knut
Sharpeye kan sikkert stå for egne ord, men den nedlatende kritikken som haglet treffer jo flere enn bare han.
Delvis treffer den meg pga mitt standpunkt til kabelprodusentene, jeg tror ikke att enhver kabel produsent er en kjeltring som bare farer med fanteri, men å ta alt de sier for godt gjør jeg derimot ikke.
Resten av spm ditt er vel besvart i den andre tråden som omhandler mye av det samme temaet som her........


mvh
 
O

om.s

Gjest
Jeg er kompetent nok til å si at svaret Sharpeye fikk er sprøyt fra ende til annen
Å si at du er det er jo en ting, hvordan kan du dokumentere det?
Bare spør?

mvh
 
J

jekri

Gjest
Å si at du er det er jo en ting, hvordan kan du dokumentere det?
Bare spør?

mvh
Trenger du et eksamensbevis i elektrolære fra meg?

"Strøm-molekyler" ;D
 
O

om.s

Gjest
Trenger du et eksamensbevis i elektrolære fra meg?

"Strøm-molekyler" ;D
Jeg spurte bare om hva som gjorde deg kompetent, ditt forsøk på bort forklaring/latterlig gjøring peker vel mer mot noe annet?

Edit:
Dvs i denne sammenheng duger det med ditt ord ;)

mvh
 
J

jekri

Gjest
Hva er det jeg bortforklarer/latterliggjør???
Hvis du sikter til min reaksjon over svaret Sharpeye fikk, så lo jeg så jeg hikstet, på grunn av at det var en av de mest absurde forklaringer på "retningsbestemt kabel" jeg har hørt. Værre er det ikke ;)
 
O

om.s

Gjest
Hva er det jeg bortforklarer/latterliggjør???
Hvis du sikter til min reaksjon over svaret Sharpeye fikk, så lo jeg så jeg hikstet, på grunn av at det var en av de mest absurde forklaringer på "retningsbestemt kabel" jeg har hørt. Værre er det ikke ;)
Jeg mente vel med bortforklaring at du svarer/sier mye annet det jeg konkret spør om! Dokumentasjon på hvorfor?
Verre var det ikke  ;)
 

SvErD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.11.2002
Innlegg
246
Antall liker
9
Sted
Bergen
om.s, siden du er tilbøyelig til å godta den fantasifulle forklaringen som sharpeye fikk og som ingen av oss andre kan annet enn le av; kansje du kan dekode hva produsenten mener for oss?
Om den elvemodellen var riktig burde det vel være opp og ned på kabler også, eller?
Håper eg ikkje slapp ut en ny katt nå? ;-)
 
O

om.s

Gjest
om.s, siden du er tilbøyelig til å godta den fantasifulle forklaringen som sharpeye fikk og som ingen av oss andre kan annet enn le av; kansje du kan dekode hva produsenten mener for oss?
Om den elvemodellen var riktig burde det vel være opp og ned på kabler også, eller?
Håper eg ikkje slapp ut en ny katt nå? ;-)
Les nå hva jeg skrev før du henger meg....

prinsippiellt grunnlag kan jeg forstå hva som mentes, det rekker for meg i denne sammenheng. Jeg hører alikevel det jeg hører her hjemme, og andre steder, om det samme er verdt det samme for deg? det er en annen sak....

Fortolkningene får du ta deg av selv, personlig ville jeg brukt gjennom strømning i ett rør for å forklare prinsippet, (og ikke det faglige)   ;)


mvh
 
B

bamsemann

Gjest
Det er riktig det du sier i ett øyeblikk, men når tiden løper så skifter strømmen retning.  For å få frekvenser må strømmen skifte retning i takt med signalet. Det som ofte forvirrer er at lederne ofte merkes + og -.  Det misforstås som at den ene lederen er positiv og den andre er negativ.  Det er bedre å tenke på den ene lederen (gjerne den som er merket -) som et nullpunkt, en referanse, også kalt signaljord.  Signalet i den andre lederen (som gjerne er merket +) svinger omkring dette nullpunktet, og det er faktisk slik at dette signalet er både negativt og positivt i forhold til referansen.  Og når signalet krysser nullpunktet, så skifter retningen på strømmen i lederne.

Når det gjelder balansert kabling, så blir det en tanke mer komplisert men der er det ganske riktig fortsatt en referanse, mens det er to signalledere.  Disse inneholder det samme signalet, men i motfase, slik at den ene lederen er negativ når den andre er positiv og motsatt. I mottakerenden fasevendes det ene signalet og de to signallederne summeres til det doble, mens støyen som er fanget opp i kabelen fjernes.  Dette er grunnen til at balansert kabling er standard i profesjonell lyd, siden det ofte er lange kabelstrekk som lett fanger opp elektromagnetisk støy.

Håper det gjorde det litt klarere.
Takk for godt svar roffe :)
 
Topp Bunn