Retipping

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
13
Et lite håp blusset opp...
Mener fra gammelt av at man ikke fikk retippet en MC30Supreme.
Det skulle vel ikke tilfeldigvis være mulig?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Ortofon retipper ikke, men du kan kanskje få Van den Hul eller Benz til å retippe den for deg. Spørs om det er regningssvarende i forhold til å kjøpe en annen ortofon og få innbytte-rabatt.

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
13
Ortofon retipper ikke, men du kan kanskje få Van den Hul eller Benz til å retippe den for deg. Spørs om det er regningssvarende i forhold til å kjøpe en annen ortofon og få innbytte-rabatt.
Ok.
Sånn generelt; Er kvalitet på retipping bra nok, eller vil det alltid bli et noe dårligere resultat enn originalt?
(Kanskje vanskelig å svare generelt på dette...)

K

kbwh

Gjest
Ta pickupens alder inn i regnestykket også. Opphenget bruker en slags gummiblanding som eldes. Analogien han jo være gamle vinterdekk.

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
13
Ta pickupens alder inn i regnestykket også. Opphenget bruker en slags gummiblanding som eldes. Analogien han jo være gamle vinterdekk.
Hmm. Det har jeg ikke tenkt på før.
Da er det vel ikke så viktig å tenke eventuelle muligheter for senere retipping når man kjøper en ny pu...

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.496
Torget vurderinger
28
Avhenger av hvor mye du bruker pickupen. Nå er det vel en del retipping som snarere er ombygging (vdh på sine egne f.eks) og deriblandt skifter oppheng etc.

K

kbwh

Gjest
Jeg driver og lærer meg vinyl igjen, og synes etter å ha lest meg opp litt at det er greiere å tenke i retning innbytteordning enn omtupping (!). Som fosse skriver, en del omtuppingordninger er faktisk ombyggingsordninger (og noen er i effekt innbytteordninger, som f.eks hos Sumiko)

P

Parelius

Gjest
Dette sagt helt uten egenerfaring, men en leser jo litt. ;)

Det kan selvfølgelig være et problem med morken gummi i opphenget, men jeg tror at gumiblandingen hos Ortofon er ganske så holdbar, og at det ikke er det største problemet. Det var i det minste det fabrikken fortalte meg i forbindelse med en sjekk av en Ortofon MC 3000 mk2, som jeg aldri helt fikk fot på, og derfor sendte inn til legen. (Den var helt frisk. Den PU begynte ikke å synge før den kom i VPI-en.)

Ellers er det vel slik at en aldri får helt den samme lyden ut av en omtuppet(!!!!)/ombygget PU, så lenge det ikke kommer fra produsenten selv. En Koetsu som er behandlet av Benz lyder ikke helt som en Koetsu. (Ikke snakk om bedre eller dårligere her, dog forskjellig.)

Synes likevel lenken til Stereophileart. jeg la ut tidligere, var ganske opplysende.

Men ellers har jo Ortofon greie innbytteordninger?

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
13
Men ellers har jo Ortofon greie innbytteordninger?
Ligger vel på 25% prisreduksjon ved innlevering av gammel p.u. I allefall på Needledoctor. Husker det var en ordning på OHC også, men ikke prosenten.
Noen som har erfaring med innlevering av p.u ved kjøp fra utlandet? Blir det mye styr og rot?

K

kbwh

Gjest
Jeg holder på med noe slikt fra Needledoctor akkurat nå. De vil at jeg sender byttepickupen i emballasjen fra den nye pickupen innen 2 uker fra mottak. Needledoctor har et godt omdømme, så jeg syntes det måtte være fine greier.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.184
Torget vurderinger
6
FallenA sin kontakt i Polen sender alle sine pickuper direkte til VdH for retipping uten å ha åpnet emballasjen først. Han bruker "friends only" S1 tipen til VdH (ikke kommersielt tilgjengelig for oss andre etter hva jeg har forstått). Grado Statement'en til FallenA er følgelig utstyrt med denne usannsynlig gode slipingen. Kan ikke si at det har slått meg at denne er dårlig akkurat ;D Har nok noe med preferanser å gjøre. Det er en grunn til at mennesker kjøper pickuper til 20 000+ og retipper dem pronto. Har faktisk vurdert å sende min Lyra Dorian til VdH når den begynner å bli slitt for å se hva en VdH tip kan gjøre!

Topp Bunn