Retipping Denon 103/Sonus Blue Label

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
269
Antall liker
4
Jeg fant igjen to av mine yndlingspickuper efter å ha lett på loftet efter noe helt annet:

Denon 103C retippet av van den Hul - ca. 20 år gammel. Jeg er ikke i stand til å bedømme tilstanden på nålen, men den har jo ligget en stund.
Den ble i sin tid brukt i en DV505 og Kenwood L07D-arm.

Sonus Blue Label: En av de beste MM-pickuper jeg har hørt, men jeg brukte mange penger på nye stifter. Den ble brukt i en ADC-arm - husker ikke typebetegnelse.

Noen tips om hva jeg skal gjøre: Retipping? La de forbli på loftet? Ny (gammel) arm - hvis noe slikt er å få tak i?

LPA

Ikke sikker på om dette passer best under Vintage eller Vinyl. :)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Denonen vil fungere godt i ein god, litt tyngre japansk arm. PErfekt i dei to armane du nemner, og ganske brukbart i ein SL1200-arm (men ein EPA100 er vesentleg betre).
Sonus er framleis i full vigør - importør er Lyric hifi. Spør Tor kva arm han tilrår.
 

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
269
Antall liker
4
Takk for svar.

Men EPA100 er vel forsvunnet fra markedet (det var en Technics arm du tenkte på)?

LPA
 
P

Parelius

Gjest
Det er vel en viss mulighet for at gummien i opphenget er blitt "overlagret". Da hjelper ikke bare retipping.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Takk for svar.

Men EPA100 er vel forsvunnet fra markedet (det var en Technics arm du tenkte på)?

LPA
Ja, eg meinte originalarmen på gamle SL 1000. Denne hadde eit system for magnetisk demping som fungerte ganske ålreit på mange pickupar. Akkurat når det gjeld DL 103 (eg brukte helst D-utgåva) skulle dempinga vere på 0, altså heilt tilskrudd. Technics hadde også ein EPA 500, som eg meiner hadde mindre effektiv masse. Denne fekk eg ein gong demonstrert på eit framandt anlegg, og med ein pickup eg ikkje hugsar lenger. flott arm, det også, men eg trur likevel at ein SL 1200-arm skulle vere vel så grei til 103.
Det er svært få av dei gamle "superarmane" i tung vektklasse att i produksjon, så du må nok ut på bruktmarknaden.
Skulle eg tippe på ein fornuftig arm som framleis er i handelen, ville eg sjekka Dynavector-armen. Denne kombinasjonen av tung-/lettvekt har eg ikkje høyrt i nyaste utgåve, men den gamle (frå 70-talet - eg fekk demonstert over eit halvt dusin pickupar på ein slik i Bergen i min ungdom) var usannsynleg fleksibel på pickupar, også slike som teoretisk ikkje skulle passe i det heile (brukte Micro-Acoustics 2002 og 530 med stort hell, Grace F9, sjølvsagt Dynavector i minst tre utgåver, og nokre eg ikkje kjem på i farten)
Den nye versjonen er heilt sikkert også god, men kostar flesk.
Kva med å bruke litt tyngre vekter/armrør til tangentialarmen din?
 

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
269
Antall liker
4
Takk for utførlig svar.
Skulle eg tippe på ein fornuftig arm som framleis er i handelen, ville eg sjekka Dynavector-armen.
Denne tror jeg koster 10-12 ganger idag enn den gjorde opprinnelig.
På 70-80-tallet eksperimenterte jeg intenst med platespillere, armer og pickuper og har vel eid det meste. Men DV505, Micro MA505 og SAEC er vel de beste jeg var borte i av de tyngre armene, men disse ser jeg aldri på noe bruktmarked. Det kan ikke ha vært solgt mange av disse.

Inntil videre får jeg nøye meg med SystemDek og Sansui - kanskje Denon 103C vdH går i Sansuien?

LPA
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Takk for utførlig svar.
Denne tror jeg koster 10-12 ganger idag enn den gjorde opprinnelig.
På 70-80-tallet eksperimenterte jeg intenst med platespillere, armer og pickuper og har vel eid det meste.  Men DV505, Micro MA505 og SAEC er vel de beste jeg var borte i av de tyngre armene, men disse ser jeg aldri på noe bruktmarked.  Det kan ikke ha vært solgt mange av disse.

Inntil videre får jeg nøye meg med SystemDek og Sansui - kanskje Denon 103C vdH går i Sansuien?

LPA
Jeg har nettopp demontert min Micro Seiki MA505 MKIII.
Den er den desidert beste armen jeg har vært borti, og er ikke kresen på KU-picker ;-)
Nå ligger den her, renset og pusset, og avventer sin videre sjebne.
Mulig jeg bruker den på et nytt armbord etterhvert!
For den "rette" prisen kunne det vært aktuellt å selge, men problemet med denne, og med et par av de andre Japanske kvalitetsarmene, er at en så godt som aldri kan selge den for et beløp som står i forhold til hva den presterer.

Dette var kanskje litt frekt, og litt OT, men jeg vil presisere at disse armene nærmest er suverene hva gelder tilpasning til de fleste PUer.
 

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
269
Antall liker
4
For den "rette" prisen kunne det vært aktuellt å selge, men problemet med denne, og med et par av de andre Japanske kvalitetsarmene, er at en så godt som aldri kan selge den for et beløp som står i forhold til hva den presterer.
Og det betyr vel at du vil ha adskillig mer enn jeg er villig til å gi. :)

Jeg hadde mk1, og den kostet rundt kr. 1200, - mener jeg å huske.

LPA
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Og det betyr vel at du vil ha adskillig mer enn jeg er villig til å gi.  :)

Jeg hadde mk1, og den kostet rundt kr. 1200, - mener jeg å huske.

LPA
Hehe....
Jeg er slett ikke sikker på at jeg vil selge ;-)
Beløpet jeg må ut med for å få en tilsvarende arm er så høyt at jeg antakelig bare kan drømme om det senere.
Pent brukte 505MKIII armer dukker opp innimellom på ebay og audiogon, og da med priser på mellom 900 - 1200 USD  :eek: (men som du nevner så er det ikke mange av disse som selges brukt).
De som kjøper disse armene er folk som har holdt på med vinyl en stund, og som gjerne har hatt armen før, og som vet hva de kan prestere! ;D
 

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
269
Antall liker
4
Dersom det er den gamle, tunge Sansuien, som eg har gløymt namnet på, har eg faktisk høyrt 103 på denne med godt resultat. Kona hadde ein slik før vi flytta saman.....
Det er en av de gamle tunge, SR-525. Solid, stillegående, brukbar arm (de har nok hatt en SME i bakhodet der). Kr. 30,- var ikke så mye, så jeg kjøpte den og har ikke angret på det.

LPA
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Her er et bilde av min samling "utbrente" pickuper. I tillegg har jeg en død MC-10 Super som ikke var med da bildet ble tatt. Noen som kjenner igjen den bakerste? Det var min første MC-pickup og ble kjøpt på slutten av 70-tallet eller begynnelsen av 80-tallet.

Den hvite til høyre er en Sonus og ble kjøpt på Boas Hi-Fi i Ålesund i 1981.

 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Den bakerste ser ut til å kunne være en Coral, men HELT sikker er jeg ikke....
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Den bakerste ser ut til å kunne være en Coral, men HELT sikker er jeg ikke....
Det er riktig! Det er en Coral MC-8 som jeg kjøpte på Audioscan. Husker jeg lå og bladde i Audioscan-katalogen hver kveld i konfirmasjonsalderen. Har desverre ikke bilder av Gamma Monitor som jeg også kjøpte men forsterkeren har jeg enda, en Nikko TRM-750. På bildet nedenfor ses også min første kassetspiller, en Yamaha TC-920. Denne virker også prikkfritt enda! Jeg har etter jeg kjøpte sistnevnte hatt både Tandberg TCD 430 og 440 kassettspillere og begge var stadig til reparasjon og justering!

 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Husker godt Gamma Monitor. Da jeg studerte på NTH bygde flere av gutta disse høyttalerne....
 

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
269
Antall liker
4
Audioscan var drømmestedet for meg når jeg var i 18-års aldereren, og var nok den første butikken jeg var innom da jeg flyttet til Oslo for å studere.

Det første jeg kjøpte var en Mayware arm med silikondempning - men jeg husker ikke pickupen. Sonus kom senere.

LPA
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Oj! Jeg har hatt både TRM 750 og den fantastisk lekre Yamaha-spilleren.:) Både med og uten DBX. This really brings back memories! Jeg husker også lange kvelder med lengselsfull kikking i Audioscankatalogen. Stax, Gamma, Nikko, Sentec, Coral, Rega, Accuphase, IMF......Det var tider!
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Oj! Jeg har hatt både TRM 750 og den fantastisk lekre Yamaha-spilleren.:) Både med og uten DBX. This really brings back memories! Jeg husker også lange kvelder med lengselsfull kikking i Audioscankatalogen. Stax, Gamma, Nikko, Sentec, Coral, Rega, Accuphase, IMF......Det var tider!
Ja jeg husker spesielt Accuphase og jeg tenkte "en dag skal jeg ha meg Accuphase". Den dagen kom for ca. ett år siden når jeg kjøpte forforsterkeren C-2000. Like etter kjøpte jeg CD-spilleren DP-57 som jeg for noen uker siden byttet til DP-78. Akkurat nå har jeg en Accuphase A-30 effektforsterker (30W klasse A) på hjemlån.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Hehe..det er nok endel av oss som fikk heftig lyst på Accuphase den gangen... ;-) Du er heldig som virkelig har gjort virkelighet av konfirmasjonsdrømmene! Selv har jeg vanvittig lyst på en Accuphase tuner! Noen som har en til overs?
Men nå er vi vel rimelig Off Topic her....!
 
Topp Bunn