Retippa Dynavector XX-1L

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
Helt ypperlig..! ::) Da tar jeg meg en tur innover til deg, en dag det passer, hvis jeg ikke får det til med det jeg har til rådighet her. Takk for det impulse!! ::)

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
ixos_76 skrev:
MIn dyna spiller helt klart best med pu lavere enn armbasen ( armrør heller nedover mot pu.) ikke mye men litt , gjorde store forandringer her...på 20x.....
Støttes her i gården og Espen..! Åpner seg mer i toppen, som samtidig blir crispere. ;D Går en tanke på bekostning av trøkk i bassen..

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
Nå er jeg blid!
Etter flere knøttsmå endringer i både nåletrykk, azimuth, og VTA sporer den betraktelig bedre..! :) Ikke bra nok, men nå skjønner jeg at det er lys i tunnellen. På de fire innerste sporene på side 1 på testskiva til Hifi-News, sporte den bare det første av de fire siste bra i begynnelsen, nå klarer den de to første av disse. På det tredje sporet går det bra i venstre kanal, litt forvregning i høyre. Klarer jeg dette tredje fullt ut ettervert, skal jeg være fornøyd. Aldri før vært borti en pu som er såå sær på justeringene..... :eek:

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Husk at Dynavectorelementene belønner den tålmodige. Når det til slutt sitter, så sitter det!

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Dypt enig impulse......jeg har ikke hørt xx enda , men jeg skal få gjort det , 20x en er bra den bevares...men jeg liker både benz og dyna...sistnevnte skremmer fanden på flatmark med bass i allefall.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
Jeg er ikke av den ekstremt tålmodige typen, så dette setter meg på en god prøve skal jeg love deg.. ;) Nå har jeg holdt på i 7 timer, så nå er resten av kvelden forebeholdt 2 kalde Hansa. Lar justeringen hvile en stund da... ;D ;D

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
ixos_76 skrev:
...men jeg liker både benz og dyna...sistnevnte skremmer fanden på flatmark med bass i allefall.
Kan dette være et D.V. varemerke mon tro..? Bassen i denne er også helt rå...!! ;D

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.786
Torget vurderinger
28
impulse skrev:
Husk at Dynavectorelementene belønner den tålmodige. Når det til slutt sitter, så sitter det!
Det er jeg forsåvidt enig i Impulse. Men, jeg har aldri, og da mener jeg aldri, hatt noen pickup som har så lite
problemer med sibilanter som de XV-1s-ene jeg har hatt innom. DV responderer selvsagt på nøyaktighet og flid,
men mitt inntrykk er at det ikke går "like på trynet" med XV-1s som med en del andre pickuper om man ikke gjør seg flid.

Nå har jeg ikke helt oversikt over pickupen til Cundis, men da den er retippet er den vel ikke lenger en
original DV hva angår sporing etc. (Nytt cantilever i sin helhet?)

Ellers er det ubegripelig for meg hvordan man kan påstå at en pickuper er det beste man har hørt, før man har fått den
til å spore korrekt, men, der kan vi selvsagt ha divergerende oppfatning.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
Syns selv også at det var rart at den skulle spille så godt i forhold til Kontrapunkt C, som spora så mye bedre på testskiva til Hifi-News. Er klart, hadde man satt på 1812 overtyren så hadde det sikkert gått på trynet, men, med det jeg fora den av plater, så spilte den så til de grader bedre enn Kontrapunkt C..! Kan jo være at jeg har truffet veldig godt med tanke på synergi mot resten av kjeden, forskjellen var iallefall STOOOR.. ;D Jeg visste jo også at jeg ikke hadde justert den 100% i begynnelsen, ville bare ha en rask lytt på godsakene. Så det jeg hørte av litt sprekte s'er, tilskrev jeg det. Det var da jeg ikke fikk den til å spore noe særlig bedre, at jeg ble litt skjelven.. ;D Men, etter 7 timer, så gjorde den altså det. Om det var p.g.a. mine justeringer, eller innspilning av nåla, eller begge deler, har jeg ingen anelse om..

Og ja, denne har fått helt ny cantilever (saffir), så det er en bastard, uten tvil. Hadde vært interessant og sammenligna den mot en original XX-1..!

Hvis jeg nå bare kan få den til å spore ørlite granne bedre i høyrekanalen også, så skal jeg si meg fornøyd.

EDIT: Jeg må selvfølgelig innrømme at det er litt småflaut at jeg syns den spilte så godt, når den ikke på langt nær sporte tilfredstillende, men det er nå slik det var.. :p

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
DEt har vel noe med førsteinntrykk å gjøre....på min dv så låt det sykt bra i begynnelsen første 5 timene , så var det en tragedie de neste 40 for så å blomstre over 100 timer......Bytta pu selv i går til ace igjen , etter å ha spillt en god stund med ref...må jeg bare si at acen ikke kommer opp mot denne , ref spiller mye mer raffinert , jeg tror inerrnimpedansen som er 12 på ace og 5 på ref...samt outputen som er 2.26 forhold til 0,4 på ace spiller meg ett puss , for det brukes jo på uendret stepup , slik at ace da virker til å ha mer kjøtt på beinet , men allikevel mer ullen i lyden.....nestegang jeg bytter skal dynaen til pers....moro å bytte litt.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
Det har du nok rett i Espen, for det førsteinntrykket parkerte meg rett og slett måpende i sofaen.. ;D Det jeg også lurer litt på er om en nål blir innspilt, eller om det kun er oppheng..?
Ellers så mangler jeg jo det tunge loddet til armen, får det vel på mandag. I mellomtiden bruker jeg blue tac som ekstra vekt bak på armen. Dette er vel ikke optimalt, jeg ser at Mørch er nøye på den laterale balansen av loddene, noe som omtrent er håpløst å få til med blue tac..

Sitat:
Lateral balance

The direction of the counterweight rod extended to the stylus should be the line of lateral balance. Coarse
adjustment can be done by turning the counterweights on the counterweight rod, so that their center of gravity is
pointing upwards or downwards and about 30° to the right as seen from the end of the rod.
Fine adjustment can be done by raising the moveable part of the tonearm. A match or the hexagon spanner could
be used holding it horizontally under the counterweight rod as close to the body of the arm base as possible and
using it to raise the moveable part of the tonearm about l mm off its bearings.
When doing this the arm tube should rest on the raised pick-up lifter, and the anti skating spring should be
pushed, so that it does not pull the tonearm.
When raising the moveable part of the tonearm as described above, both sides of the arm base should raise
simultaneously. If one side is too light and comes up first, the "heavy end" of the counterweight/s should be turned
a little in the direction of the side, where the arm is too light. Then try again to raise with the match, a.s.o. until
both sides comes up simultaneously.

Ellers så er jeg enig i at Benz er gode pu'er, jeg har jo en Ace som jeg syns er veldig god til prisen. I tillegg har jeg hatt en H2 som er endel mer oppløst, men som ikke var så "feit" i bassen. Eller mer kjøtt på beinet som du sier..! Er gøy å bytte på ja, -er vel litt av moroa med denne hobbyen det.. ;D

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Ja PÅl , jeg finne acen "feitere enn ref en"........noe som fort kankoke ned til ullen , om man har vent seg til denne dyre fine ref.....

jeg skal definitivt innom xx før jeg nestegang svir av mye gryn på pickup....men etter ferien skal jeg ha en caryriia på lån , det blir spennende , om den ikke leverer så det holder vil fortsatt thorhaugesettet bli her , er caryen nevneverdig bedre kan det hende det blir bytte...for å kunne ta ut det lille ekstra, vi får se.

videre vil jeg prøve både benz sin riia , og asr mini , men jeg har egentlig trua på den carysaken , selv om den ikke akkurat er gratis!

Gøy er det definitivet......acen spiller her nå , og ref har fått ferie inntil videre...om noen dager blir det dynabass i hus.....

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
Hadde vært litt artig å og hørt hvordan du mener Reference spiller i forhold til Ace..! Har den f.eks. mye bedre bass, og på hvilken måte etc.. Litt ot, men siden det var jeg som starta tråden regner jeg med at det går greit.. ;)

Denne Cary'en ser forresten veldig spennende ut.. ::)

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Du får sette av en kveld og ta turen , så får vi teste begge her hos meg.. ;D

Mvh Espen

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
Hadde vært gøy å få gjort en dag, kunne jo kanskje tatt med XX-1 og.. ;) I morgen reiser vi på en litt utsatt fjelltur, så vi kan jo bare ta det litt som det passer begge etterhvert?

Forresten, noen som vet om Dynavector vanligvis måler i statisk eller dynamisk compliance? Snapa fikk i dag en mail fra de hvor de opplyser at min XX-1 har en statisk compliance på 10, mens alle andre steder på nett står den oppgitt i 10 dynamisk. For å gjøre forvirringen ennå bedre oppgir de 18/dynamisk i manualen som følger med min pu. Ikke ett sted klarer vi å finne om det er målt ved 10 eller 100 Hz... :p Snapa har sendt ytterligere en mail for å få den statiske bekrefta, kan jo være de skrev feil.. ;D

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.786
Torget vurderinger
28
Hadde ikke du helt nytt canitlever da Cundis?

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
Cantilever er ny, men det står ingenting om at oppheng er skifta, i forklaringen på hva de har gjort. Er det normalt å bytte oppheng ved bytte av cantilever (for det er vel oppheng som bestemmer compliance..?)? I så fall bør jeg jo heller henvende meg til Expert Stylus forstår jeg.
Skjønt, Dynavector var jo klar over at cantilever'en var bytta, da jeg sendte inn forespørselen på compliance, og fikk greie på at den var 10 statisk..

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
Etter å ha sendt mail til Dynavector angående hvordan de måler compliance på pickup'ene sine, er dette svaret jeg fikk oversendt via Planet Snapa. Meget god service både fra Snapa og Dynavector!
Legger det ut her i tilfelle andre kan ha bruk for det. :)

Sitat:

"
The compliance values listed in our instruction manual for the
cartridges are "Static compliance"
We measure the static compliance by using our original measuring
device.

Test record: CBS STR100 at 100Hz horizontal
temperature: 21 degree (Celsius)

Dynamic compliance of the Dynavector cartridges are lower than
static, but we do not provide tangible their data officially.

We calculate the arm resonant frequency by using static compliances
and weight of the cartridge and our recommendation effective mass
for the tonearm in matching specific cartridge and tonearm is to achieve
a resonance in the 8Hz and 12Hz range. Definitely when liming this
range is expanded or narrowed calculation result is different.

I calculated assumable arm resonance at the combination on XX-1L and
Moerch DP-6 with the green armtube.

tonearm effective mass -- 3.8 g
cartridge compliance -- 10 mm/N
cartridge weight -- 12.0 g

Then total effective mass = 3.8 + 12 = 15.8 g

As a result, Arm resonance is 12.7 Hz

I think that above combination would be safety zone. A customer will
be able to remove arm resonance slightly to lower side by putting a
tiny weight on the headshell if necessary."

Topp Bunn