Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.992
    Antall liker
    20.129
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Vel i dag har jeg sett litt mer på muligheter for å få lyd jeg kan trives med. Uten å skru noe opp på vegg eller tak. Og jeg har gjort meg opp noen tanker om hva som kan gjøres. Mer om det utover neste uke. Nå først skal det sparkles og lages til klart for maling. Ny farge skal opp på vegger og skråtak. Ja enda til det flate taket... Så vi får se hva hu sier...
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.992
    Antall liker
    20.129
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da får man bare vente på beskjed om hvilken farge man skal ha på vegger og tak. Men musikk det må man ha. Så gjorde noen forsøk.
    IMG_20210420_150224.jpg


    Først på kortveggen frem og tilbake ut og inn med høyttalerene.

    IMG_20210422_145014.jpg

    Flytta så boksene til langveggen, umiddelbart så fikk jeg en bedring, opp med de to absorbentene jeg har igjen. Flytta mye frem og tilbake på høyttalerene. Enda faktisk opp med relativt nærfelt lytting. 160cm fra diskant til øre. Og her kan det stå litt.

    Låter ikke rævva, ikke veldig bra heller men jeg får ikke nåyja av å spille musikk slik det står nå.

    IMG_20210422_221146.jpg

    Kobla så opp PS Audio settet, platespiller og satte meg godt tilrette. Her blir jeg nok sittende litt. Musikk er faktisk ganske viktig.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    9.292
    Torget vurderinger
    2
    @Balle Clorin

    Ja det er mulig noen blir skuffa her....
    Måling er tatt innenfor 1cm fra målingen vi sammenligner med. Desverre er det ikke samme sub eller høyttalere. Men man får vertfall et inntrykk. Begge grafene er uten noen form for EQ. Vis vedlegget 712819


    Vis vedlegget 712817

    Vis vedlegget 712820

    Vis vedlegget 712821
    Alt er med 1/12 smoothing uten noen form for EQ eller dsp. Grønn kurve er med tiltak.
    m
    Kan du legge ut impulsmålingeb på det andre formatet , denne er for vanskelig å tolke for meg

    Frekvensgrafene serjo gunstige ut med bemerkelsesverdig lite romeffekter i bassen på den grønne med sbsorbenterså de gjør en bra jobb
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.992
    Antall liker
    20.129
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    IMG_20210508_072752.jpg

    Starter denne hærlige mai dagen med en kopp handbrygget kaffe, før man tar på seg uniformen og drar på arbeid

    IMG_20210507_181855.jpg


    Håper å rekke en tur innom Big Dipper idag, trenger noen flere innerlommer til platene, men det spørs om jeg rekker det.
    I helgen skal grillen ut fra garasjen. Så blir nok å fyre opp den på søndag. Grill er min definitive måte å lage mat på!! Så ser virkelig frem til det.

    2768.jpg
     

    mean69

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    452
    Antall liker
    471
    Sted
    Hovdebygda
    Torget vurderinger
    14
    Grilling bedriver jeg omtrent året rundt (Så lenge det er varmere enn -10 grader).
    Har grillen under tak. Noe så enkelt som karbonader er mye bedre grillet enn steikt på steikepanne.
    Pizzasteinen er også mye brukt.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.992
    Antall liker
    20.129
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hmmm... Pizzastein på grill. Hvorfor har jeg ikke tenkt på det.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.992
    Antall liker
    20.129
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ble jaggu noen timer med musikk nå etter jobb og middag. Av og til så treffer man så utrolig med dagsform og musikk. Og makan så det ladder batteriene. Det er dessverre lite innlegg herfra, men anlegget er på sparebluss så det er fryktelig lite å dele.

    Men musikk bruker jeg mye tid på innimellom slagene. Jobb, oppussing ol tar mye tid. Men av og til så har man tid. Håper alle vil feire dagen på mandag!
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.992
    Antall liker
    20.129
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ikke så ofte jeg finner roen lenger til å sette meg for å lytte til musikk. Men når jeg er i humør til det så er det egentlig fantastisk morro. Men man får så sykt lysst å oppgradere når man vet hva som finnes der ute og spes når jeg sitter på en blanding av reserve anlegg og deler som blir med videre.

    IMG_20210523_212105.jpg


    Likevel så når man får Larry Carlton og Lee Ritenour på lp, så sitter smilet løst.

    Blir nok noen plater i kveld. Feire at fotballen gikk bra idag. Nei jeg vant ikke i tipping, men laget mitt er klar for CL neste sesong.

    Ha en flott søndag kveld
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.992
    Antall liker
    20.129
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Forsetter med denne plata. Litt guilty pleasure over denne. Er ikke veldig mye jeg liker av Bryan Adams, men denne plata liker jeg.. Litt tynn lyd, men ellers mye bra
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.992
    Antall liker
    20.129
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    IMG_20210528_214743.jpg


    Starta igår med tomt rack. En ny start kan man si. Racket blir nok fyllt opp med noen godsaker etterhvert.

    Men måtte jo sette inn det jeg har. Eneste komponenten jeg er helt sikker på blir med videre er RIAA'N. Sannsynligvis platespiller også. Resten blir nok byttet ut utover sommeren.

    IMG_20210528_223128.jpg


    Endte opp med dette igår. Satt sammen av diverse komponenter jeg har stående som har mye større bruksglede enn pengeverdi.
    Dac er en jeg fant rimelig og det hasta litt siden forsterkersettet med dac, ble sendt ut på reise igår. Musikk må jeg ha og det er ikke alltid jeg spiller vinyl. Er par kjørepils og vinyl går bra, men så blir det gjerne at jeg bytter over til streaming.

    Reisen starter....
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.992
    Antall liker
    20.129
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    IMG_20210529_222150.jpg


    Den er var fortjent. 😁

    IMG_20210529_220943.jpg

    IMG_20210529_221020.jpg


    Fått stabla på plass resten av boksene jeg har stående her. Netopp fått koblet dette opp så blir det litt musikk og noen sveip utover kvelden.. Kanskje en pils el to til også, for den her smakte.

    Ha en riktig god kveld her inne
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.992
    Antall liker
    20.129
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Gårsdagen gikk med til tjuning av subbene og integrering av de mot de gamle høyttalerene som står her. Og uten dsp eller andre korreksjonsmuligheter så blir det noe mer utfordrende, men det er mulig å få et godt resultat.

    Enda opp med litt større avstand mellom høyttalerene og subbene, samidig som at de to nederste i sub stacket der delt ved 50hz og den på toppen er delt på 90hz. Den på toppen spiller også ca 4db lavere enn de to i bunnen samlet. Lytteposisjon ble også flyttet litt bakover i rommet. Totalt sett så låter det slik at jeg ikke trenger å grue meg til å lytte på musikk. Men her må jeg inn med nye høyttalere og forserker rimelig raskt... :)

    Dog med dette været som er nå så er det ikke spes behagelig å sitte å lytte før langt utpå kvelden. Men når solen går ned og med opne vinduer så kjøles det raskt ned.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Er ikke alle som har den muligheten. Men utrolig hva en ac (bedre kjent som varmepumpe i Norge 😁) gjør mon.

    Selv sliter jeg med sommervarmen i andre etasjen min.. 😭😄.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.992
    Antall liker
    20.129
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Joda, er mye man skulle ha hatt. Ikke alt man kan få. :)

    Driver å tenker på den gamle Marantz turntable model 6200 som jeg har stående. Om den skal en tur til doktoren for en aldri så liten sjekk eller om jeg skal la den gå til noen som ønsker å bruke litt tid på den. Den ser fin ut. Spiller som den skal sånn omtrent. Bittelitt ujevn gange på den. Er såpass lite at jeg ikke legger merke til det om jeg spiller musikk som er rytmisk. Men på seige gitarsoloer så legger jeg mer merke til det.

    Har fått satt på en ortofon 2m blå på den slik at jeg skal bruke den litt noen dager og se hva jeg gjør.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.992
    Antall liker
    20.129
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    IMG_20210603_174050.jpg


    Låg en hyggelig overraskelse på pulten idag når jeg kom på jobb.

    IMG_20210603_174119.jpg


    til og med signert!!

    Takker og bukker Grumpy
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.992
    Antall liker
    20.129
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    IMG_20210604_224017.jpg


    Etter mat så passer det bra med litt bass om møblering.. Ut i hjørnene med de. Høyttalere flytta bittelitt etter.

    Har spillt musikk på den gamle snurra men har gått over til strømning.

    Prøvde sånn panoramabilde, men fungerte kun sånn passe.

    Livin after midnight dundrer ut her nå, og joda, stemmer nesten.

    IMG_20210604_224102.jpg


    Får bare spille litt mer før man nok får en tlf eller mld.. Skru ned lyden... 🙈🙈
    😂
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.992
    Antall liker
    20.129
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    IMG_20210605_215617.jpg


    Musikk etter en laaaang dag. Årets rydding av garasjen ble tatt idag. Pga varmen som er nå så starta jeg jeg grytidlig. Pause midt på dagen og en god middag og bursdagsfeiring. Nå på kvelden.

    Men én dose musikk må jeg ha. Og valget fallt på denne plata
    IMG_20210605_215607.jpg


    En av mine absolutt favoritter. For en deby plate!!

    Liten tynn en i glasset i kveld med en sur men samtidig frisk grunntone var gøtt.

    Rock on!!
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.992
    Antall liker
    20.129
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Bra dag i dag. Gode svar på årskontroll og en kort stopp innimellom Platesjappa i Lillestrøm gav denne lille fangsten.

    IMG_20210609_144605.jpg


    Ekstra fornøyd med DumDum Boys plata da jeg har vert på utkikk etter den en stund.

    Fikk også solgt dac og streamer så bare pluss i dag.

    Får vaske litt vinyl og gjøre meg klar til en lytte økt i kveld.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.992
    Antall liker
    20.129
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ikke flere nye innerlommer så ble ikke vasking og dermed ikke noe spilling av de nye platene. Må legge inn en bestilling på slike igjen.

    Kjenner jeg gleder meg til den DumDum plata.

    Rykker stadig nærmere ferie noe jeg i år ser frem til. Blir ikke ut å reise noen plass, men skal holde på en del i huset og i hagen. Noe som gjør at ferien blir rimelig og man kan bruke ekstra på saker og ting som skal grilles. DET ser jeg fem til. Håper bare vi får ok vær. Og at det ikke er "oppbrukt"nå...
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.992
    Antall liker
    20.129
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Klarte ikke la vere, DumDum måtte på snurra. Og for en nedtur a gitt. Masse masse overflatestøy.. Ned på kjøkkenet og fikk vaska under springen med en børste. Hjalp betraktelig, så håper en god vask vil ta resten, for plata ser strøken ut.

    Men denne plata
    IMG_20210610_212851.jpg

    Mamma mia for en opptur. Her har jeg spillt luftgitar så jeg blir svett.
    For en gnistrende god plate!!
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.992
    Antall liker
    20.129
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    IMG_20210613_133618.jpg

    Sitter å nyter en stille dag med en god kopp kaffe. Vurderer ny platespiller igjen, da jeg nok får et tilbud som blir vanskelig å takke nei til.

    Vinyl1.jpg

    Vinyl og musikk i det hele er noe som jeg bruker mye tid på. Og det er terapi i det. Gå i butikkene, handle litt. Hjem å vaske de, bytter innerlommer. Spille de og bare nyte.
    Har faktisk gått så langt nå med vinyl at jeg har fjerna streaming fra systemet. Så eneste kilden jeg nå har er plater.

    Har gjort dette som et forsøk og jeg bruker faktisk mer tid på musikk nå enn før. Og tiden som brukes gir mer kvalitet over lyttingen også. Så meget mulig det blir kun vinyl som blir kilden til musikken fremover også.

    6cd76265da500a53312ba7d0dee000c2--geology-humor-earth-science.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.992
    Antall liker
    20.129
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Vel har gått noen dager nå siden streamer ble koblet bort og solgt. Dvs kun vinyl som kilde og jeg trives veldig med det. Blir som jeg nevnte mere kvalitet over lyttingen. Jeg kjenner jeg slapper mere av, spes når man holder på litt over tid. Blir mindre rastløs på en måte.

    Ferie ligger der fremme å venter på meg. Gleder meg til det. Blir i Norge i år også, er fullvaksinert men tar ingen sjanser. Blir nok en flott ferie hjemme også, med noe godt på grillen de dagene det går. Og jeg har stått å grilla med paraplyen oppe jeg...

    Lite nytt på anleggene, og det blir nok slik ut sommeren vertfall, mulig det blir ny platespiller og høyttalere.. Man vet aldri.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.992
    Antall liker
    20.129
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Makan til natt i natt. Han her
    images (6).jpeg

    Fant ut at det var en god ting å holde det gående i flere timer. Vet ikke Tor at det skal være rolig kl 23.00...?

    Ikke nok med det, men toget hjem fra jobb ble forsinket, såpass mye at jeg ikke rakk bussen. Og måtte gå de siste km i øs pøs vær.
    Men men, ei uke igjen nå så er det ferie.

    Når det gjelder hifi så har jeg bestemt meg for å selge marantz model 6200 turntable som den så fint heter.
    IMG_20210602_102559.jpg


    Vil konse om en spiller og så får jeg heller bruke cd plater om man skal ha noe ekstra godt i glasset.

    Dere som leser tråden min fremdeles, dere får ha en riktig god helg.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.992
    Antall liker
    20.129
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Noen timer til på jobb nå så er det helg. Skal nok bruke endel av kvelden på å teste ut de aktive høyttalere jeg har i stua, oppe på lytterommet. Som er en løsning som kan være aktuelt fremover. Platespiller, phonotrinn og aktive høyttalere. Rett og slett

    Ikke handler noe ny musikk denne uka, men har noen pærler som ikke har fått sine runder enda. Blir nok en ordnings på det. 😁

    Ha en skikkelig god helg alle sammen
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.992
    Antall liker
    20.129
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jada da er det 2 ukers ferie!!

    Gleder meg til masse grilling, masse god drikke. Har begynt å kjøpe endel alkohol fri øl. Og har funnet en god del som er helt fine.

    Spes en fra Brooklyn Lager , husker ikke navet i farta, men noe med hopps, den er god. Erdinger er har noen som er litt søte, men bra. Funnet en del som ikke faller helt i smak også..

    Greit å kunne kose seg og slippe tungt hode dagen derpå.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Kos deg med ferie Retep, jeg selv har en uke igjen så blir det 3 uker fri😁
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn