Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.810
    Antall liker
    50.654
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Jeg har en Macbook pro du kan låne,om du vil teste det.

    O
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Takker Evo for tilbudet. Mulig jeg slår til. Får se om ny router hjelper. Får besøk idag. Så håper på det beste. Har wifi, men det fungerer svært dårlig med pc på HiFi rommet.

    Håper jo på besøk når dere drar oppover.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Da funker alt hos Retep, utenom Wired til pc,n hans. Windows 10 påstår ukjent nettverk uansett med tråd , men trådløst går prikkfritt. Ble trolig sånn etter siste store Windows oppdateringen.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Er ofte en IP (DHCP) konflikt som forårsaker dette-

    Windows - Displaying, Releasing and Renewing a DHCP Lease
    Selv om problemet sikkert er løst er dette noe som skal funke: (Fornye DHCP leien på MAC terminologi)
    Bør funke både for WiFi og kabel.

    Press windows key and X key at the same time. Then click at Command Prompt. Type ipconfig/ release (tror det ikke skal være opphold etter /) at the Command Prompt window, press Enter, it will release the current IP configuration. Type ipconfig/ renew (tror det ikke skal være opphold etter /) at the Command Prompt window, wait for a while, the DHCP server will assign a new IP address for your computer.
     
    Sist redigert:
    X

    X186841

    Gjest
    Testet å legge inn ledig ip adresse,gateway,DNS etc. Manuelt i Windows, ingen Internett tilgang med tråd. Trådløst funker perfekt hele tiden.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.810
    Antall liker
    50.654
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Takker Evo for tilbudet. Mulig jeg slår til. Får se om ny router hjelper. Får besøk idag. Så håper på det beste. Har wifi, men det fungerer svært dårlig med pc på HiFi rommet.

    Håper jo på besøk når dere drar oppover.
    Vi får se om vi får tid til det,er langt og kjøre til blues. Kanskje på vei nedover.

    O
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Men Altibox har vel en egen nettside for hver bruker hvor man kan sjekke status? Har hatt masse trøbbel med Altibox via jobb når det skal settes opp endel strømmedingser i samme bolig. Løsningen er stort sett å sette originalrouteren i bridge-mode og sette opp en ny router. Men at den ikke funker kabllet virker jo som kabel-svikt...
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er ikke kabel feil. Har en marantz reciver tilkoblet kablet nettverk og bluray spiller. Begge de er på kablet. Det er kun Windows 10 pc som ikke vil.

    Noen triks? Uidentifisert nettverk
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Pc har fungert på kablet før. Har også prøvd å teste kabel som går til dama Mac. Fungerer med hennes pc. Men ikke min.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Takker Evo for tilbudet. Mulig jeg slår til. Får se om ny router hjelper. Får besøk idag. Så håper på det beste. Har wifi, men det fungerer svært dårlig med pc på HiFi rommet.

    Håper jo på besøk når dere drar oppover.
    Vi får se om vi får tid til det,er langt og kjøre til blues. Kanskje på vei nedover.

    O
    Den er god. Passer nok best på vei nedover for meg også
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er ofte en IP (DHCP) konflikt som forårsaker dette-

    Windows - Displaying, Releasing and Renewing a DHCP Lease
    Selv om problemet sikkert er løst er dette noe som skal funke: (Fornye DHCP leien på MAC terminologi)
    Bør funke både for WiFi og kabel.

    Press windows key and X key at the same time. Then click at Command Prompt. Type ipconfig/ release (tror det ikke skal være opphold etter /) at the Command Prompt window, press Enter, it will release the current IP configuration. Type ipconfig/ renew (tror det ikke skal være opphold etter /) at the Command Prompt window, wait for a while, the DHCP server will assign a new IP address for your computer.
    Er dette noe å teste etter alt Lgrons testa igår?
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Er det alt i boks så har jeg for en liten tid tilbake akuratt rettet opp i sjefen sitt nett, da dem hadde endret det jeg antyder tidligere.3 enheter kom på nett, så var det slutt. Supporten til aib brukte over 2 timer på det jeg brukte 2minutt, og dem fant ikke feilen :O
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Forstår ikke om det er et spørsmål skorob. Har ikke alt i boks. Alt annet enn min Windows pc fungerer som det skal. Windows 10 pc har tilgang til wifi og har hele tiden hatt dette. Mac til dama, ingen problem.
    Android mobil, chromecast osv. Ingen problem.
    Marantz reciver er tilkoblet kablet nettverk og fungerer som den skal. Så det er signal igjennom kabel.

    Hva bør jeg gjøre videre. Noen direkte tips. Får ikke gjort så mye mer før ikveld etter jobb. Kunne du feks gått inn på pc min ved hjelp av teamweier og så meg som kan løpe opp og ned trappa og dra inn og ut kabler. Om det er noe hjelp til?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Finner denne oppskriften på flere nettsteder rundt dette temaet. Virker som en ikke helt ukjent feil dette her.
    Screenshot_20180119-064417.jpg


    Dette har jeg ingen peiling på.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Kan også være driverfeil på nettverkskortet etter win 10 oppdatering. Hvilken laptop bruker du? Prøv å fin ut hvilket kort du har i enhetshehandling og søk etter nyeste driver på google.

    Hvis du trenger litt hjelp så kan jeg guide deg på tlf litt senere idag.

    Edit: Får du opp et lite utropstegn på nettverket i statusfeltet?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Sammy ja. Trenger hjelp. Men er ikke i nærheten av pc før kl 18 ikveld. Send meg gjerne tlf nr på pc. Eller så kan vi ta det med teamwiever
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Teamviewer er fint når man skal feilsøke. Sender mobilnr over på pm så kan du ringe meg når du er hjemme igjen.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Han har en slik Asus der du plugger nettverksledningen inn i en liten overgangsplugg som går inn i USB porten.
    Har kjørt en avinstallering/innstallering på nettverkskort/drivere uten att det hjalp noe. Ingen feil i maskinbehandling. Gul varseltrekant på nettverkstegn nede i høyre hjørne og beskjed om ingen internetttilgang. I nettverkssenter ukjent nettverk/offentlig nett. I status på nettverkskort har den kun fått en intern adresse hvis jeg ikke legger inn manuelt. Men i DHCP på ruteren har den maskinen fått tildelt en adresse (10.0.0.80) og status viser av og pålogget alt ettersom maskinen er på eller ikke.
    Kan det stoppe opp i den eksterne pluggen tro ?

    Kan også være driverfeil på nettverkskortet etter win 10 oppdatering. Hvilken laptop bruker du? Prøv å fin ut hvilket kort du har i enhetshehandling og søk etter nyeste driver på google.

    Hvis du trenger litt hjelp så kan jeg guide deg på tlf litt senere idag.

    Edit: Får du opp et lite utropstegn på nettverket i statusfeltet?
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Lgrons58: Det kan virke som det er usb-adapteren som bugger litt ja. Skrev en pm til Retep i stad angående å prøve en usb-ethernet adapter som siste utvei, hehe. Men kanskje en annen usb adapter vil løse problemet. Tror konfigurasjonen ellers er riktig i pc'en, siden han får nettverk via wifi.

    Jeg mistenkte først at det kunne være han Retep hadde vært i egenskapene til nettverkskortet og endret IPv4 innstillingene. Men siden han har tilkobling via wifi, så kan det ikke være det problemet.

    Har du prøvd å finne siste/nyeste driver til usb adapteren?
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Hva er default gateway adressen til ruteren? Starter den også med 10.x.x.x?

    Kan det være at ruteren har reservert en IP til mac-adressen til usb adapteren? Når den blir brukt av en annen enhet så kan det forårsake nettverksproblemet til Retep. Skyter litt i det løse luften nå.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Fant ingen adresse konflikter i DHCP oversikten i ruteren.

    Prøvde med noen andre ledige adresser manuelt i IPv4 innstillingene for moro skyld men akkurat samme resultat.

    Ruteren han fikk av meg i går kveld er en flunka ny ZyXEL P8702N fra Telenor med nyeste firmware, den har adresse 10.0.0.138

    Fikk en sånn av Telenor her om dagen sammen med en Canal Digital Te-Wee boks, men den slo ikke min TP-Link AC3200 på stabilitet ved gaming og hastighet på WiFi.

    Beste løsningen her ble Switch i fiberboksen og AC3200 og Te-Wee boksen koblet i switchen på hver sin port.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Brukte du trådbundet nett til å gå inn på grensesnittet til ruteren? Eller med wifi tilkobling?

    Kollegaen min som jobbet for Telenor support før, sier at han bør teste å resette ruteren. Selvom ruteren er helt ny, så kan den bugge sier han.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Laptopen til Retep er sikkert av den tynne typen hvor det ikke er plass til en vanlig ethernetport.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Tynn type pc uten standardport til nettverkskabel dessverre. Ruteren er resatt 2 ganger. Både Zyxel ruter 2812 og 8702 gir samme resultat.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Jeg tør nesten å si at det er usb adapteren som er synderen her. Har du en annen usb-ethernet adapter som Retep kan teste? Jeg har en, så hvis Retep skal til Oslo med laptopen sin, så kan han teste med min.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Har en sånn ubrukt Asus Ethernet til USB overgang liggendes ett sted da kona har flat Asus pc, skal lete litt, men den er vel arkivert under unyttig ræl avdeling 12.5

    Mener å ha hatt ett slikt problem i Windows 10 for ett drøyt år siden men greier ikke å huske sikkert hva løsningen ble. Kan ha vært formatering eller bytte av nettverkskort.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Fant Asus overgangen ! Retep, Skal dere ut å kjøre i helga så kan du stoppe innom og låne den. Skal jeg ut en tur i helga kan jeg også svippe innom med den.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Henter da ny overgang fra Lgrons på vei hjem Sammy. Er hjemme i 18,30 tiden. Plinger på da. Håper vi får til noe. Mulig jeg kjøper overgang fra claes i tilfelle Lgrons ikke er hjemme når jeg drar forbi. Har de noe brukendes der?
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.826
    Antall liker
    952
    kabelen skal virke så lenge det lyser grønt i portene.
    i starten hørtes det ut som du hadde koblet modem til LAN istedenfor WAN på routeren..men sansynligvis ikke. at mac virker og ikke noe annet utstyr er da merkelig. ethernet standarden er jo det samme uansett...
     
    X

    X186841

    Gjest
    Alt annet virker etter att jeg var der i går, er kun den helvetes ASUS Ethernet til USB adapteren som ikke virker.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Den som Kjell selger har gigabit støtte, mens Asus har kun støtte for 10/100M. Man bør ha en adapter som er rask nok til å yte netthastigheten rettferdig. Hvor rask linje har du Retep?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn