Retep`s lydkrok.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Litt om meg selv først.

jeg er en ung mann som har bikket 30, som i de siste 10-14 årene, ja jeg var sent ute med innkjøp av det første komponent anlegget, har drevet med litt forskjellig innenfor AV.

Hjemmekino og Stereo, hva skulle jeg satse på. Mye frem og tilbake har det vert og jeg har aldri blitt helt fornøyd, flere ganger har jeg gitt opp og solgt rubbel og bit, for å så starte på nytt. Rart dette, men klarer ikke å la vere å kjøpe noe nytt.

Det hele startet ved konfirmasjonsalder.

Anlegget da besto av en Aiwa alt i ett løsning som kostet med 5000kr i 1992. Brukte alt jeg fikk til dette og kjøpte den første cd-en min. The Unforgiven singel fra Metallica. Det eneste bandet jeg har tatt med meg hele veien.

Neste del var en Pioneer A616

En super forsterker som fulgte meg ganske lenge. Kjøpte så en par Gulvstående høytalere fra Goodman, husker ikke betegnelsen, men husker at de var på salg og kostet 12000kr i utgangspunktet ,men var satt ned til 5000kr. Noe som jeg tok sjansen på og dermed kjøpte på postordre.

Casha dette ut og fant ut at jeg måtte jo ha en cdspiller. Marantz Cd 6000KI ble innkjøpt.

Dette anlegget hadde jeg nok i et par år. Jobbet på den tiden som DJ og klarte å samle opp en del penger. Solgte anlegget bortsett fra Cd 6000KI og kjøpte meg mitt første surround anlegg. Harman Kardon Avr 430, dvd fra Harman Kardon og Audiopro Blue Diamond, Black Diamond og en eller annan center. Subben jeg hadde da var en Velodyne Cht12.

Byttet dette ganske raskt inn for Electroocompaniet Eci-4 og Audiovector Mi3 Sign og med Marantz Cd 6000KI som kilde. Dette anlegget fikk stå ifred ganske lenge, hadde også innom en Eci-2 i lys Lavikitt, en amp 65 og en aw 50 fra EC, ivertfall 2 år, da var tiden for å flytte sørover mot Oslo og enda opp i Leirsund.

Tok med anlegget på flyttelasset, koblet dette opp og NEI, det låt ikke bra i det hele tatt. Inn kom B&W 602 for å prøve stativ ht, Savnet etter bass og luft ble for stor og ut gikk desse. System Audio Sa 1550 kom inn og jeg fikk tak i en Marantz cd17KI, spillte lenge og vel på dette. Kabler på dette tidspunktet var noe som skulle rekke frem mellom komponentene. Fikk så demonstrert Nordost red Dawn og noe skjedde med lyden. Det var jeg ivertfall sikker på den gangen. Men mye vil ha mere.

Sa 1550 og Eci-4 ble solgt og inn kom Et par Triangle Quartet som ble kjøpt inn på grunnlag av tester. Marantz Pm11S1 og en Shanling cdt200e. Har var det meste på plass, koste meg/oss lenge med musikk. Det var omtrent her at min samboer ble intr i hifi og lyd. Eller var det at hun skjønte at dette var noe som kom til å vere med meg hele livet, og at det igrunnen ikke er en farlig hobby som Fallskjermhopping, Dykking og Motorsykkel... ;D

Fikk desverre et dårlig skatteoppgjør slik at det hele måtte selges. Dette var smertefullt for oss begge, og vi var på gråten når Quartetene ble overlevert til eier. 10min etter så ble jeg og dama enige om at Quartet var de høytalerene som var riktige for oss. Hun likte designet, fargen og jeg elsket lyden. så kom det et år med sparing.

I denne tiden hadde jeg en Marantz pm66Ki, en abrahamsen dac og høytalerene var dynavoice M-65, ble mye lyd fra headsett gitt,,, Dt 770Pro med en Vincent headamp.

Plutselig der låg et par Quartet på bruktbørsen

Jeg kontaktet selger, det viste seg at det var mine Triangler som var til salgs. Men hva skulle jeg drive desse med, var innom mange merker på papiret, men hele veien fra mitt første anlegg så har jeg stadig vendt tilbake til EC så jeg bestemte meg for entet EC eller Sim Audio, kom ann på hva som dukket opp først på bruktmarkedet. Sim Audio pga et medlem av vår lille hifi klubb, Skedsmo Audio, som jeg fikk testet mine Triangle Quartet hos. Han har et oppsett bestående av Sim hele veien. Dette låt utmerket, men var nok i en helt annen prisklasse enn det jeg kunne komme meg inn på.

Valget fallt tilslutt på en Ec 4.5 + 2xAw60 i monokoblet. Avspilling av cd skjer ved hjelp av Theta Digital drivverk og dac.

Nå sitter jeg her og koser meg med allt av musikk. Rock/heavy og jazz, vokal musikk, det spiller ingen rolle hva jeg putter inn i skuffen. Dette låter i mine ører slik jeg ønsker, er storførnøyd. Jada det mangler nok litt luft og oppløsning for enkelte, og jeg hører dette selv, men her har jeg bygget et oppsett rundt lydfilosofien, lyd skal vere morsomt og det skal gi meg noe, samtidig som jeg har hatt et stramt budskkjett. Dama har hatt sitt å si siden dette anlegget står i et fellesrom i en leilihet på 80m2. Så sitter jeg her da i timesvis når jeg har sjans og drømmer meg bort..

Vedlegg

bmiljete

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.07.2007
    Antall liker
    0
    Sted
    Hundvåg
    Retep`s stueanlegg på budskjett.

Veldig fint annlegg du har fått deg. Utrulig lekre høyttalere.
    Eg har sjøl hatt Triangle (Celius ESW) og det var ein veldig bra høyttaler. Eg fekk aldri testet EC på mine, men eg fekk testet ein del andre forsterkere. Og den beste matchen eg fekk, var med Primare.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23

bmiljete skrev:
    Veldig fint annlegg du har fått deg. Utrulig lekre høyttalere.
    Eg har sjøl hatt Triangle (Celius ESW) og det var ein veldig bra høyttaler. Eg fekk aldri testet EC på mine, men eg fekk testet ein del andre forsterkere. Og den beste matchen eg fekk, var med Primare.
    Prøvde på morro en Primare I30 og Hegel H-200. Hegelen var nok ikke mitt merke, men Primaren kunne jeg ha levd med, men den ble ikke godkjent av fruen. Hun likte ikke de utstående sølvfarga knottene.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23

Jeg kan vel også opplyse om at jeg lytter og koser meg med musikk av den litt tyngre garden, men lytter også til mye akkustisk musikk, samt lett Jazz, og nå i det siste av en eller annen grunn. Garth Brooks...? Men det går nok mest i Metallica, Black Sabbath, Dio, Nightwish, Linkin Park, Pink Floyd, Dire, Red Hot Chillipeppers, Live, Guns `n Roses for å nevne noen.

TAF

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Antall liker
    497
    Torget vurderinger
    14

Grattis med anleggstråd.

Det er ein flott høyttaler på alle måter den Quarteten. ;)

Kjenner ikkje Elcompaniet i det heile,så her vil eg ikkje komentere noke. Liker godt med strøm i hvertfall desse ht,ene.

T A F

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23

Stemmer det TAF og med mono koblede aw60 så får dem godt med effekt med god strøm bak. Det eneste jeg har problem med er at gain på ec 4.5 er altfor høyt. Kan ikke spille musikk med volum knott på mere en kl 9. SÅ neste steg her er justering av den.

Så blir det nok en squeezebox tenker jeg. Har rippet det meste av musikk inn på pc allerede men har ikke gjort noe mere med det.

Triangle Quartet er nok de høytalerene jeg har hatt som har gitt meg den flotteste lyden, samtidig som at dama har likt de.

Har sittet i hele dag og lyttet på musikk, det som slår meg er at det virker som om at dårlige innspilinger faktisk ikke er vont å høre på lenger, samtidig som om at gode virkelig får meg til å smile.

Har også jobbet en stund idag med plassering av desse Quartetene og plutselig så fallt stereoperspektivet på plass. Nei nå må jeg tilbake til Pearl Jam som sår å går.

Hyggelig at folk tar turen innom tråden og legger igjen en melding. Selv om dette oppsettet totalt er billigere enn det flere her inne bruker på cd-spilleren sin.

Mvh Peter

pstraums

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Antall liker
    119
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Retep`s stueanlegg

Godt å se deg med en egen anleggstråd! Håper å få tid og mulighet til å komme å høre en vakker dag (kveld) Tror vi har ganske matchende musikksmak!

Squeezebox må du ha ;) (og dac, om du ikke går for transporter`n med en gang) .. Jeg kjører fortsatt bare duet.. (av økonomiske årsaker) .. men det bli en dac snart !

kanari

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    17
    Retep`s stueanlegg

Ja, duet er bra den, men med dac blir den lysår bedre.

/Tore

pstraums

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Antall liker
    119
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Retep`s stueanlegg

Redd for at du har rett ! .. det føles som det er et lite "teppe" foran høyttalerne... Men jeg klager ikke, det låter helt ok (til tider veldig bra), og "a hellovalot of records" (har tatt meg lang tid) er tilgjengelig "by the push of a button" :) dette er fremtiden! blir vel 2010 før jeg er i mål med dac dessverre .. (men jeg klager ikke!) ;) (problemet er at jeg legger på meg!! ikke skifte cd, lp.. bare sitte å trykke! tommeln forbruker tydeligvis ikke så masse kalorier) ;D (selv om den har 6-pack by now)

kanari skrev:
    Ja, duet er bra den, men med dac blir den lysår bedre.

/Tore

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Retep`s stueanlegg

pstraums skrev:
    Godt å se deg med en egen anleggstråd! Håper å få tid og mulighet til å komme å høre en vakker dag (kveld) Tror vi har ganske matchende musikksmak!

Squeezebox må du ha ;) (og dac, om du ikke går for transporter`n med en gang) .. Jeg kjører fortsatt bare duet.. (av økonomiske årsaker) .. men det bli en dac snart !
    Heisann.

JOda, invitasjonen står ved lag den, og det er bare å komme. Fint om du ringer og avtaler tid da det i november og desember bruker å vere sinnsykt mye å gjøre på jobben. Folk skal ha Tynnribbe og Pinnekjøtt vettdu...

Squeezebox kommer nok i hus utpå nyåret, men da må jeg ha hjelp til å sette opp nettverk. Har Laptop, Ruter, ikke trådløs, så den m¨vel skiftes, dac og extern harddisk.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Retep`s stueanlegg

Har i helgen jobbet med plassering og vinkling av høytalerene. Dette gav resultater, synest nå at musikken har sluppet høytalerene og det spiller spm og det var mye større avstand mellom hver. Hører også på noen avspillinger at instumenter står langt bakover i lydbildet, faktisk utenfor stueveggen.

Er utrolig artig dette her. Skal jobbe mere med plassering i løpet av uken, Skal også prøve en del andre tweeks som jeg har liggende.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Retep`s stueanlegg

Gratulerer Retep, dette ser ut til å spille bra ilag.
    Blir spennende å høre etterhvert...

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.545
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Retep`s stueanlegg

Vi gleder oss til å høre dette, hvor mye gir aw 60 når de er brokobblet?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Retep`s stueanlegg

steinost skrev:
    Vi gleder oss til å høre dette, hvor mye gir aw 60 når de er brokobblet?
    For å vere helt ærlig på dette, har ikke anelse. I instuksjonsheftet og med et raskt søk med Google, så forstår jeg at hver blokk skal kunne gi opptil 4x60w dvs 240. Ikke at jeg tror helt på det, men de er også bygget på lesten til aw 180. Tror 1 aw 180 tilsvarer 1aw 60 mono/brikoblet.

Aw70 gir 220w i mono derav navnet Aw70/220. Aw 60 mono blir ofte kalla fattimanns aw 180.

Så jeg tenker nok at de ligger i området rundt 180w.

Arrester meg gjerne om noen er tryggere enn meg på dette.

Jeg mener dette oppsettet spiller meget godt, tatt i betraktning pris. Og hva jeg kan forsvare å bruke på hifi.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Retep`s stueanlegg. Tweekingen har startet

Har i et par dager nå hatt innom flere tweeks som jeg har prøvd. Har skrudd av alle ge gullfraga føttene på Ec komponentene, og hatt en type gummi føtter mellom hylle og komponent. Har også flyttet dac bort fra pre-amp for å se om det kunne gi noe.

Har også hatt steinplater på gulvet og HT oppå der igjen.

Det som jeg kan fastslå er at jeg ikke hørte noe som helst forandring i lyden. Jeg har vidre jobbet en del med vinkling og avstand til bakvegg og der er det hørbart, problemet er at jeg ikke finner noen posisjon som gir meg både den kraftige lyden og rommet jeg ønsker. Pga lengden av HT kabler så har jeg ikke mye å gå på.

Har tenkt å lage med noen absorbenter å teste dette, og prøve finne en vegg jeg kan dra frem når jeg er alene og skal lytte til musikk. Jeg tror det er vanskelig å få høyre pg venstre HT til å samarbeide godt, da jeg ikke har sidevegg på venstre Ht og på høyre så har jeg en sidevegg rett ved.

Men der er frytelig morsomt å ha et godt oppsett igjen.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Sitter her nå og lurer på om den ene blokken spiller svakere enn den andre. det virker som om lyden er sterkere i venstre Ht. Dvs den høytaleren uten sidevegg. Såpass at jeg må ha balansen til kl 3, altså halvveis over mot høyre.

Når jeg flyttet om på signalkablene ut fra Ec 4.5 til blokkene. så var det fint med balansen på senter stillet. alle andre koblingene var de samme.

Så jeg må nok sende desse til doktoren over nyttår.

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Lekkert anlegg, nydelige høytalere. Ekstra pluss i margen for meget bra musikk smak :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Milenko skrev:
    Lekkert anlegg, nydelige høytalere. Ekstra pluss i margen for meget bra musikk smak :)
    Takk for tilbakemelding. Joda, musikk må man spille etter smak... 8)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Fler ting har skjedd siden november 09.

Electrocompaniet har blitt byttet ut med Musical Fidelity A5, musikken blir nå spillt fra Squeezebox duet. Inn på Dac-en fra Theta. Jeg har også byttet en del på kabler, men mer eller mindre hell. Jeg har nok mere igjen med å jobbe med rommet. Men det begrenser seg på hva men kan gjøre i en stue.

Jeg har etter at MF har kommet i hus, blitt bitt av musikk kjøpe basillen. Har kjøpt feler plater enn tidligere og musikk horisonten har blitt bredere. Jeg hører fortsatt mest på rock og metall, men nå også mere til artister som kari bremnes, Diana Krall, har oppdaget Bjørn Berge mfl.

Keg har også satt mere pris på plater som er innspillt med god lyd enn tidligere. Dette har ikke betydd noe før, men nå, når jeg skal kose meg, så setter jeg på musikk som altså har gode innspillinger. Rart...

Her er ampen som jeg mener har en meget fin match med Triangle:

Vedlegg

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    23.591
    Sted
    Bydelen for okser i Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Gratulerer med MF A5 :) Tviler ikke på at det er god match. Et godt tegn på velykket oppgradering er når man kjøper mer musikk og oppdager nye artister. Hva er vel et anlegg uten mengder av musikk :) Fint oppsett du har nå!

OU812

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Sitter også med tanker om å prøve ut en ny dac. Tenker at det er denne nå som er flaskehalsen hos meg. Men jeg er meget godt fornøyd slik det er idag. Har også lysst til å leke meg litt med kabler... ;D

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Sitter med følelsen av at jeg burde teste Hegel sin hd10 dac. Jeg tar gjerne imot tips på flere dac-er under 10k som jeg burde prøve. Benchmark sin liker jeg ikke utseende på, dat samme med Lavry...? Cambridge og Abrahamsen tror jeg nok blir for små sammenlignet med Hegel sin. Ser det har dukket opp en MF cd-pre på brukten som kan vere intr, men da er jeg tilbake på eldre dac chiper da desse kom rundt 2002. Har også lysst å prøve MF sin Trivista dac, ser det er noen til salgs for rundt 6k her og der.

Kan bli artig dette å prøve nye ting.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    16 mai 2010 så hadde jeg besøk av et av klubbens medlemmer. Han hadde med seg endel kabling, strøm, signal og høytalerkabel. jeg tenkte jeg ville teste dette i min egen stue.

Kablene var fra Stereovox der han ( Relløm) hadde med seg 2 sett. Desse ble testet opp mot mine Silk mkII. Høytalerkablene var ifra samme fabrikant og strømkabler fra furutech. Jeg bruker Supra 3.4 med biltema banan.

Først koblet vi inn strømkabler og rørte ikke resten. Jeg hadde plukka ut et noen låter fra klubbens testcd. Etter å ha spillt igjennom desse sangene, så kan jeg si, jeg hørte ikke et fnugg av forskjell. Men jeg la merke til en ting, volumknotten sto på kl 9. vanligvis så lytter så står den på kl 10-11 når jeg lytter. Dvs noe skjedde, kanskje min MF forsterker klarte å trekke mere strøm igjennom kablen...? Hæ Jeg bruker standart lakriskabel til strøm.

Deretter koblet vi ifra min Silk og koblet inn de dyreste signalkablene ifra stereovox, ( om dette skrives på noen annen måte så får det vere) På sangen fra Johnny Cash så hørte vi umiddelbart forskjell. Dette viste seg også på gitarspillingen til Bjørn Berge. Mellomtonen kom bedre frem og det var flere detaljer.

Så koblet vi ut mine Supra kabler og satt inn Relløms stereovox. Jeg hørte ikke noen forskjell, menst Relløm kunne konstatere at det var litt forskjell, han mente at det var noe mere ro i lydbildet, men ikke noen store forskjeller.

Så koblet vi inn Stereofox signalkabler utgave 2 som er noen rimeligere utgave av nr 1. Her høre jeg en degradering av lydbildet. Jeg føler at det ble mindre detaljer og anslagene til Bjørn Berge på gitar ble noe matte. Relløm hørte ikke noen forskjell.

Så kommer vi til det rare. Så koblet vi inn Silk signalkablene igjen. Verken jeg eller Relløm hørte noen foskjell i lyden. Kankje litt, men slett ikke mye. Og ivertfall ikke noe som skal kunne forsvare at jeg kjøper nye signalkabler.

Deretter så satte vi inn mine Supra høytalerkabler. Igjen så hørte verken jeg eller Relløm noen store forandringer i lyden. Forskjell ja, men ikke mye.

Konklusjonen min på denne lille lyttetesten med kabler. Og jeg vet at vi brukte kort tid på dette er, at det er forskjeller, men de var hos meg små. Og ivertfall ikke så store at jeg kan forsvare å kjøpe kabler til rundt 10k. Jeg kommer til å prøve å kjøre med dobbet sett kabler fra forsterker til ht for å få større kvadrat.

Jeg tror fortsatt at det er forskjeller i kabler, men at de er små, og det vil variere fra oppsett til oppsett. Jeg tror som jeg alltid har gjort at det er andre ting som er viktigere å ha kontrollen på, jeg nevner rommet, vinkling av ht og matching av komponenter for å ta de største.. Når alt dette er på plass så vil jeg tro at kabler vil kunne fungere som krydder. Dvs tilføre det siste som gjør retten ( anlegget ) optimalt.

Takker mye for besøket fra Relløm ikveld.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Lenge siden jeg har oppdater min hifi tråd, så har kommer en liten oppdatering.

Har den siste tiden prøvd ut en del kabler i oppsettet. Uten at det har gitt noe stort løft. Men jeg mener det er noe forskjell. Mye kabler har kommet og gått så jeg har vert svært aktiv på brukten de siste mnd.

Har også blitt bitt av hjemmekino delen av denne hobbyen, har derfor invistert i en brukt Rotel rsx 1057 surround reciver som er koblet opp mot min Musical fidleity A5 og mine Triangle bak og centerhøytaler.

Joda, er klar over at denne reciveren ikke er up to date, men det er nok for meg. Koser meg med film og musikk nå i 5 kanaler. Det er faktisk ganske morro. ;D

Har også brukt mye tid framfor anlegget og lyttet til musikk. Det er vel det denne hibbyen egentlig dreier seg om.

Har tenkt litt på et nr 2 anlegg,. Det er nok ganske dødt på brukten fortiden, da folk er opptatt av sommer, sol og ferie. Jeg har formange ting hjemme nå, så jeg må selge unna litt for å beholde husfreden.

Men får prøve å selge unna noe til høsten/sensommeren. Nr 2 oppsettet vil bli et headsett oppsett, til bruk når dama ser på alle desse seriene som går på tv.

Ønsker alle som er innom tråden en hyggelig sommer.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Oppdatert igjen. Ut har Musical Fidelity A5 gått og inn har jeg fått Unison Research Unico Pre og Unico DM.

160w mosfet med rør i effekttdelen pluss rør i pre. Gir meg akkurat den fylde, men ogsp bruktale råhet som må til når jeg guffer på med Metallica, Pantera ol. Unison lager ivertfall noen fantastiske forsterkere.

Legger inn et par bilder ettervhert.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Rart, hvor fint ting spiller i sammenheng med hverandre. Har brukt litt tid på å plassere noen akkustikkplater som jeg "arva". Takk til SteinOst. Dratt speil langs veggen og stablet opp. Har ikke festet noe fast da dette ikke ble godkjent av interiørsjefen her hjemme. Men at det har noe for seg, absolutt,

Unison settet spiller meget godt sammen med mine Triangle. Spesiellt på rolig akkustisk musikk. Jeg er ivertfall meget godt førnøyd nå med lyden jeg har fått til her hjemme. Og med tanke på buskjettet som jeg hele tiden har hatt å forholde meg til, så innbiller jeg meg at jeg har kommet langt.

Musikk har blitt spennende igjen.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Gratulerer med nytt forsterkersett,Retep. :)
    Så lekkert ut og det låter forhåpentlig meget godt også.Regner med det kan låte enda bedre med et par rør-oppgraderinger,om det fremdeles står Electro-harmonica i.Det ble i allefall det da jeg kjøpte litt bedre rør til CD-spilleren min (Golden Dragon,ikke noe dyrt merke men gode rør til prisen og det var vel verdt investeringen selv om det ikke kostet all verden i utgangspuktet. )

Hva vil du si er den største forskjellen du har merket deg lydmessig ved å gå fra MF til Unison?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    BanjoArrne skrev:
    Gratulerer med nytt forsterkersett,Retep. :)
    Så lekkert ut og det låter forhåpentlig meget godt også.Regner med det kan låte enda bedre med et par rør-oppgraderinger,om det fremdeles står Electro-harmonica i.Det ble i allefall det da jeg kjøpte litt bedre rør til CD-spilleren min (Golden Dragon,ikke noe dyrt merke men gode rør til prisen og det var vel verdt investeringen selv om det ikke kostet all verden i utgangspuktet. )

Hva vil du si er den største forskjellen du har merket deg lydmessig ved å gå fra MF til Unison?
    Største forskjellen på MF og Unison er lydbildet, er ikke veldig vant til gromutstyr slik som forsterkersettet mitt er, men det som skiller seg allermest ut er at med Unison settet så kan jeg lytte til mye mere musikk over tid. Jeg går altså ikke lytterett.

På vokal og akustisk musikk som f.eks MTV unplugged platene som jeg mener har et behagelig lydbilde, så kan jeg høre plasseringene av gruppemedlemene mye bedre, spesiellt på dybden. Jeg hører fortsatt mye må tyngre musikk som metallica, Pantera og Satyricon for å ta noen kjente. Dette er musikk som har mye driv og der gruppene ikke har innspillt dette i audiofilt nivå. men det gjør faktisk ingenting. Det låter bra uansett.

Er på tiden på husjakt der jeg ser etter en plass der jeg får eget lytterom. Har fått noen akustikkplater med en av gutta i klubben, og bare ved en ankel plassering med speiltesten så blir det bedre. Musikken slipper høytaleren slik at det virker som om de bare står der og at lyden kommer fra hele frontveggen. I tilegg så sitter jeg kliss opptil bakvegg med ca 2,5m avstand til høyttalerene, ikke opptimalt. Men det er slik jeg får lov til å ha det.

Ang rør, så står det de rørene jeg fikk med. Jeg kan ingenting om rør, så jeg vet ikke hvilke rør som passer i forsterkerene.

Forsterkerene har autobias, så her skal det vel bare vere å putte de rette rørene inn så fikser de seg selv.

Rør forslag tar jeg imot og også plasser å kjøpe. Gjerne fra utland.

Jeg tror dac-en min er det punktet som blir skiftet neste gang. den har rukket å bli ca 15år, men spikller forsatt godt. Men den blir tatt igjen av en del rimelige dac-er... Skulle vel egentlig bare mangle. Tror den blir fin til mitt head-fi oppsett.

Mvh Peter

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Etter noen flere dager i godsofaen så er jeg rimelig klar på at dette nok er det beste kjøpet jeg har gjort noen sinne. Problemet nå er at jeg vet at Dac.en min burde reist sin kos, da denne er fra forrige århundre. Men jeg koser med med min Theta, like vel er jeg meget nyskjerrig på hva en nymotens dac kan gi. Ser np at W4S har fått en norsk representant. Lurer på om jeg må sende han en mail.

Jeg gleder med også tiø å få komme til nytt hus, som nok skjer før jul en gang.

Jeg har fått en del tilbakemeldinger på pm at de rørene som sitter i burde skiftes ut da det ikke er spesiellt gode rør- men jeg aner jo ikke hva jeg skal prøve. Ikke vet jeg hva de ulikr rørene som sitter i kan byttes ut med. Og hva som kjennetegner de ulike frbrikantene. Jeg har hørt at rør fra Golden dragon skal vere bra og rimelige, så kanskje jeg skal bare hoppe i det og bestille et par eller 2 par..

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    524
    Artig å følge tråden din. Det er noe eget med Unison. Både rørutstyret og transistorforsterkerne deres har noe eget over seg. Fint å høre at du er fornøyd med byttet.

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Bra du er fornøyd med kjøpet,angrer litt her nå ???

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Nytt bytte på forsterkersiden igjen og en enda bedre match mot mine Triangle Quartet.
    Ut har settet med Unison Research Unico DM og PRE gått, og inne har Pathos TT Anniversary kommet.

35w klasse A holder i bøtte og spann på desse høyttalerene mine.

Noen bilder av dette kunstverket.

Vedlegg

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har vert ute å handla litt igjen, Denne gangen er det dypbassen som skulle på plass.

Jeg skaffet meg en SVS PC-12 Ultra, Deres forrige toppmadell. En kruttønne må jeg vel si at den er. Rimelig grei å integrere er den også.

Føler nå at jeg har kommet meg lant med mitt budskjett som jeg fortsatt ikke har gått over. Og jeg tror jeg har fått mye utav tusenlappene som jeg har brukt.

Noen bilder av tønna følger....

Vedlegg

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Ser bra ut blir spennende å høre den subben, ryster den innvoller også ;D

Har Steinar fått seg ny pre nå siden du har kvittet deg med din ?

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Kanskje vi må teste dette rørsettet på mine Fugler om det lar seg gjøre engang ?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    johnnygrandis skrev:
    Kanskje vi må teste dette rørsettet på mine Fugler om det lar seg gjøre engang ?
    Hehe...

Ikke umulig å få til det. Subben kan nok riste innvoller, men den er nok tunet slik at den ikke dominerer lydbildet, Den er der bare og gir en bunn som ikke Quartetene klarer å gi.

Og det er vel strengt tatt ikke mye musikk og instrumenter som går ned mot og under 20hz

På film derimot så trøkker den nok mye mere, men det hører nok framtia til... ;D

Så nå skal jeg bare ha meg et rack etter at vi har kommet i hus.

Men en test med Birs og Pathos må vi vel kunne få til.. :) Er du også blitt bitt av rør basillen... hehe..

SteinOst har nok ikke skaffet seg rør, da furtebuda er omgjort til malerverkstad. Jeg byttet som kjent mine Unison mot denne integrerte saken fra Pathos. Angrer ikke i det hele tatt.

Velkommen til demo skal dere vere de som har lysst. Har fortsatt en liten dragning på lyden mot høyre og jeg mener at det er det at den høyre kanalen står tett opptil en vegg, Menst den venstre står rimelig fritt.

Skal bli utrolig arti å komme seg i hus, der jeg akn gjøre noen flere akkustiske tiltak.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Skal bli utrolig arti å komme seg i hus, der jeg akn gjøre noen flere akkustiske tiltak.

Heldigrisen, jeg har noen planer selv også men det innebærer mye riving og mye bygging for å få til men jeg spår at det kommer til å skje i framtiden. 8)

Blir morrosomt å høre oppsettet ditt i nytt hus !

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn