Reste-TABAQ

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Robin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2007
    Innlegg
    173
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    3
    Hei!

    Ble akkurat ferdig med et par TABAQ med 3"'erne w3-1878. Og siden jeg var flink og tok noen bilder underveis tenkte jeg det kunne være på sin plass med en fast-foward byggetråd på etterskudd.
     

    Robin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2007
    Innlegg
    173
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    3
    Grunnen til at jeg kaller de reste-tabaq er at sidene er lagd av rester av laminat, foten lagd av mdf-rester, fyllet er isolasjons-rester, internkablingen er kabelrester og resten er lagd av kryssfiner-rester. Jepp, en fordel med så små kasser, man får brukt opp mye rester :)

    Jeg glemte å ta bilde av materialene mens jeg sagde, men her er liming av den ene siden med front, topp og bak. Sidene er bare kuttet i kvadrater, resten er frest på langs så sidene blir limt på to sider. Kanskje litt vanskelig å forklare, men bildet viser forhåpentligvis hva jeg mener. Mye fresing, men det er jo bare moro :)


    IMAG0237.jpg


    Innsiden av fronten. Litt fresing her og for god luftstrømning bak elementet

    IMAG0238.jpg


    Testmontering for å stille nysgjerrigheten, og etterhvert eksperimentere med ulik demping.

    IMAG0240.jpg
     

    Robin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2007
    Innlegg
    173
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    3
    Sånn ser de ut innvendig. Siste kikk før de siste sidene blir limt. Har installert et par avstivere og dempemateriale, en slags veggisolasjon fra bauhaus. Tror jeg synes denne låt et lite hakk bedre enn det hvite kunststoffet jeg sammenlignet med.

    IMAG0241.jpg


    Og etter rundig av kantene (jepp, enda mer fresing!), endel pussing, litt sparkling og påliming av en liten fot er alt klart for maling. Foten er ikke egentlig en del av originaldesignet, men jeg ville minimere sjansene for at de velter. Og hvis de i verste fall velter nå, slipper ihvertfall elementet å treffe gulvet i 100km/t.

    IMAG0243.jpg

    IMAG0244.jpg

    IMAG0247.jpg
     

    Robin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2007
    Innlegg
    173
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    3
    For finishen har jeg latt sidene være som de er og maskert akkurat i overgangen mellom de og resten. Disse er en slags mellomting mellom laminat og parkett, laget av ett lag 7mm HDF belagt med tynn ekte eikefiner istedetfor plastfolie som vanligvis brukes på laminat.

    Delene lagd av kryssfiner og foten males med ett strøk sort bengalac. Etter litt eksperimentering med ulike ting kom jeg frem til at jeg likte godt den matte overflaten kombinert med trestrukturen som synes godt igjennom.

    IMAG0248.jpg

    IMAG0249.jpg

    IMAG0250.jpg

    IMAG0253.jpg
     

    Robin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2007
    Innlegg
    173
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    3
    Nå står de og spiller i verkstedet, etter en liten runde rundt i huset for testing ulike steder. Veldig fornøyd med hvordan de ble, ikke minst lyden som er imponerende. Langt bedre enn hva jeg hadde trodd var mulig både fra en fulltone og ikke minst en 3" :)

    P1050399.jpg

    P1050401.JPG

    P1050404.JPG

    P1050409.jpg

    P1050410.JPG


    Det var alt!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn