Restaurering av gamle hus: råd og tips

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    835
    Hva med drenering og sån?

VilhelmW skrev:
    I likhet med Sluket, har også jeg et sært, arkitekttegnet hus. Vårt hus har faktisk vært Arkitektens...Det er ikke så gammelt, opprinnelig fra 1977, men solid ombygd og påbygd i 1984-/-85.

Av artige løsninger, kan nevnes at et tilbygg fra 1985 med to soverom og bad i underetasje, og stue samt vinterhage i 2. etasje, er bygd på støpt plate. Plata ligger delvis under bakkenivå, d.v.s. det er tilfylt jord langs en vegg. Veggen er kledd under og litt over bakkenivå med murforblendingsplater. Men mellom syllstokk og betong- plate, lekker det - MASSE!! Og det rett inn på gulvet til yngstetøtta vår. Antar det var i samme område som svartmaurene kom inn for et par år siden...

Nå har jeg gravd opp "dreneringen" langs veggen ned til ca. 1 - 1,20 m. dyp. Da er jeg akkurat under betongplata og nede på frovpukken. Heile greia var fylt med kompakt jord og leire. Ikke mye til drenering i sånt! Nå gjenstår det å rive fra disse murforblendingsplatene og få ordna galskapen på baksida...Muren bør vel kles med sånn knorteplast, beregnet på sånt ( husker ikke hva det heter..)

?Men hvordan ordner man en skikkelig velfungerende drenering? Duk nedi, perforert slange og fylle opp med passe grov shingel
    I korthet er det slik du sier. Perforert rør er bedre enn slange, særlig hvis du har mye finmasse rundt grøfta, tillegg, jo mer fall jo bedre. Sørg for å ha mulighet til å spyle røret for finmasse senere.
    Jeg la duk, slange og finpukk i drensgrøfta bak garasjen og den var tett etter 5 år. Har nå lagt rør i bred grøft samt bedre fall og håper det beste......
    Generellt: legg mye arbeid i drenering rundt huset, det er en jævla drittjobb å måtte ta det igjen.

Julenissen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Antall liker
    3
    Bare pass på at dreneringe havner i ett kommunalt avløpsnett(hvs du da ikke bor på landet uten naboer)
    Rundt huset til foreldrene mine er det bugd mye nytt de siste årene og her er det gjort mye rart, og det er sånt det blir nabokrangel av

N

nb

Gjest
    Hva med drenering og sån?

VilhelmW skrev:
    Men hvordan ordner man en skikkelig velfungerende drenering? Duk nedi, perforert slange og fylle opp med passe grov shingel?
    Det ligger detaljert fremgangsmåte på sidene til Glava om jeg ikke husker helt feil.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.654
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vellykket restaurering innebærer fokus på detaljer. Sånn som beslag og dørhåndtak.

De er selvfølgelig laget av messing, og ofte malt over. Ser jævlig ut, men kan fikses.
    Jeg har prøvd alt av moderne metoder med kjemikalier, som Aceton, Reprin og Kraftvask.
    Alle fungerer, men ingenting kommer opp mot et kjapt oppkok i sitronsyre.
    Prøvde dette for første gang idag, og det fungerer bedre enn alt. Malingen løsner og kan pilles av, avsluttes med en enkel messingpuss.

Bon apetit !

Sitronsyre kjøpes på apoteket i pulverform, og er et greit og harmløst produkt. Tror faktisk du kan spise det :)

(fant tipset på www.gamletrehus.com og takker for det)

Vedlegg

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    278
    Gammel maling på dørhåndtak, vindushengsler etc. kan også fjernes med lut laget av vann og aske fra vedovnen. Så enkelt og billig kan det faktisk gjøres, og det virker fint.

Mvh

lakki_luke

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    ottone skrev:
    tkr skrev:
    ......
    Jeg leser også mellom linjene at deres gamle hus er egentlig en gammel villa, og da med en noenlunde romslig rominndeling.
    Det var ikke akkurat noe gods, den gården vi bor på restene av , så opprinnelig var standarden svært enkel og rommene bittesmå.
    Men hva gjør dere med hagen? Forsøker dere å føre den tilbake til originaltilstand også?
    .....
    Romslig hus, ja, høyt under taket og så stort at det god plass til to familier. Kjøpt i forfallen tilstand til veldig overkommelig pris.
    Vi er ikke purister, langt ifra, men liker godt gamle detaljer. Hagen er fin, litt konservativ stil men ikke historisk tidsriktig eller noe sånt.

Vi har nylig fått restaurert en gammel dobbel ytterdør som lå gjemt i en bod i kjelleren da vi kjøpte. Den er sannynligvis fra den gangen huset ble sist påbygget, i 1912.

Vinduet er nok ikke helt tidsriktig, et lite kompromiss der, og omrammingskassen ble litt skeiv etter at karmen og døra ble rettet. Alltid et neste prosjekt. Listverket og klossene er 15cm bred og må lages på bestilling, omrammingskassene over nøler vi med å røre for mye på, de klarer vi ikke å lage nye av.
    Rekkverk? Ja, det var dette med en smed, da.

Idag har døren fått sitt malingstrøk nr.3, og det eneste som gjenstår er å få tak i kopi av det gamle håndtaket med tilhørende beslag. Vi fant bare ett løst håndtak, det er visst en gammel Trio modell fra 1911-katalogen. Det skal låsmester Hveding få ta seg av.
    I jobb sammenheng er jeg i kontakt med låsmester Hveding.Han kan alt om gamle låser og beslag.

http://www.beh.no/Nettbutikk/display.aspx

Han driver med noe han kaller klassisk norsk.Er en Særdeles kunskapsrik person.

N

nb

Gjest
    Delle skrev:
    kan også fjernes med lut laget av vann og aske fra vedovnen. Så enkelt og billig kan det faktisk gjøres, og det virker fint.
    For øvrig også mest effektive måte å fjerne sot o.l. fra peisvinduene. Ta en papirhåndduk, ta på litt vann, dypp den i asken som ligger i peisen og tørk av.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.563
    Torget vurderinger
    24
    Vondt skal vondt fordrive! Dette knepet lærte jeg av bestemor. I dag ser jeg unge handle "Ovnsrens fior vindu" på spray, til slemme penger.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn