- Ble medlem
- 18.08.2004
- Antall liker
- 835
Hva med drenering og sån?
Jeg la duk, slange og finpukk i drensgrøfta bak garasjen og den var tett etter 5 år. Har nå lagt rør i bred grøft samt bedre fall og håper det beste......
Generellt: legg mye arbeid i drenering rundt huset, det er en jævla drittjobb å måtte ta det igjen.
I korthet er det slik du sier. Perforert rør er bedre enn slange, særlig hvis du har mye finmasse rundt grøfta, tillegg, jo mer fall jo bedre. Sørg for å ha mulighet til å spyle røret for finmasse senere.VilhelmW skrev:I likhet med Sluket, har også jeg et sært, arkitekttegnet hus. Vårt hus har faktisk vært Arkitektens...Det er ikke så gammelt, opprinnelig fra 1977, men solid ombygd og påbygd i 1984-/-85.
Av artige løsninger, kan nevnes at et tilbygg fra 1985 med to soverom og bad i underetasje, og stue samt vinterhage i 2. etasje, er bygd på støpt plate. Plata ligger delvis under bakkenivå, d.v.s. det er tilfylt jord langs en vegg. Veggen er kledd under og litt over bakkenivå med murforblendingsplater. Men mellom syllstokk og betong- plate, lekker det - MASSE!! Og det rett inn på gulvet til yngstetøtta vår. Antar det var i samme område som svartmaurene kom inn for et par år siden...
Nå har jeg gravd opp "dreneringen" langs veggen ned til ca. 1 - 1,20 m. dyp. Da er jeg akkurat under betongplata og nede på frovpukken. Heile greia var fylt med kompakt jord og leire. Ikke mye til drenering i sånt! Nå gjenstår det å rive fra disse murforblendingsplatene og få ordna galskapen på baksida...Muren bør vel kles med sånn knorteplast, beregnet på sånt ( husker ikke hva det heter..)
?Men hvordan ordner man en skikkelig velfungerende drenering? Duk nedi, perforert slange og fylle opp med passe grov shingel
Jeg la duk, slange og finpukk i drensgrøfta bak garasjen og den var tett etter 5 år. Har nå lagt rør i bred grøft samt bedre fall og håper det beste......
Generellt: legg mye arbeid i drenering rundt huset, det er en jævla drittjobb å måtte ta det igjen.