Restaurering av gamle hus: råd og tips

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.654
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Er det noen som vet om norske diskusjonsforum som handler om restaurering av gamle hus?

Forskjellige fritidsinteresser har ofte nettforum, og jeg har lenge funnet meg godt tilrette hos fluesfiske.net og hifisentralen.no, og kona trøster seg bl.a. med de hagegale på hagegal.no.
    Men vi savner et godt forum for det store og viktige temaet restaurering av gamle hus.
    Da snakker vi ikke om oppussing, eller rehabilitering, vi snakker om historisk restaurering og tilbakeføring til gammel prakt.

www.gamletrehus.no er eksempel på en god side med diskusjonsforum, men veldig lav aktivitet, de fleste som har lagt inn spørsmål får ikke svar, og mange av linkene og anbefalingene er foreldet.

Vi sitter med et kråkeslott av et hus i salig blanding av empire, ny-klassisk og sveitser-stil, og prøver å bevare den gamle stilen så godt vi kan. Har blitt litt hekta på det rett og slett.

Våre favoritt-håndverkere har en stygg tendens til å gå av med pensjon og det som verre er. De som kunne de gamle metodene blir ikke erstattet, yngre håndverkere ser rart på oss og skjønner ofte ikke hva vi spør om engang.
    Smeden som lagde hjørnejern og stabelhengsler etter mønster fra 1850 er borte, vindussnekkerne og glassmesteren som gav gode råd, skaffet kitt og gammelt glass og lagde koblede vinduer av de gamle enkle vinduene. Vi har fiklet med gamle vinduer lenge, og liker det men blir visst aldri helt flinke nok.

Vindusprodusenten som lagde nye vinduer, gode kopier av de gamle med riktige profiler og henglset koblet, har sluttet helt med denslags.

Derfor blir det viktigere å lære seg mer av teknikkene selv, og råd og instrukser fra andre er avgjørende.

Noen av temaene som opptar oss for tiden er
    -kopier av gamle elektirske brytere og stikkontakter, slik de så ut på 1920-30 årene
    -smed til å lage flere hjørnejern i gammel stil, eller nettbutikker som har sånt
    -vindusbeslag ble ikke antirustbehandlet, og det begynner å bli brunt gjennom hvitmalingen. Tør vi å prøve den gamle metoden med å varme dem glødende og dyppe i linolje?
    -malingsfjerning på gamle messinghåndtak og dørskilt
    -vurderer å skaffe en IR-varmer til fjerning av maling og vinduskitt, kanskje av type Speedheater
    -en fin låsesmed dukket opp ikke så langt unna, med riktig grunnholdning, på www.beh.no
    Han skal nok brukes.

Noen interesserte med relevant erfaring og innspill ?
    Eller bare felles interesse :)

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.163
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Du er selvsagt registrert hos byggebolig.no? Mye kunnskap om rehab, vedlikehold og oppussing.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.507
    Torget vurderinger
    12
    Elutstyr i gammel stil produseres av et svensk selskap. Jeg husker ikke navnet i farten, men kan nok finne ut av det. De leverte til skibladner da den ble restaurert og har flere stilarter i sortimentet. Skal se om jeg greier å finne ut hva de het. Sjekk også her:

http://www.byggebolig.no/index.php?topic=17671.0

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.654
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Griffenfeldt skrev:
    Du er selvsagt registrert hos byggebolig.no? Mye kunnskap om rehab, vedlikehold og oppussing.
    Skal prøve den, ser ut som det er stor aktivitet der.

Her et eksempel på stabelhengsler fra rundt 1850, som jeg gjerne skulle hatt flere av.

(fra gamletrehus.no)

Og slike nydelige brytere i messing og porselen, men hvem selger sånt? Ser et firmanavn, Molo AS, noen som kjenner disse?

(bilde fra sprossa.no)

Vedlegg

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.679
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Skulle ønske at jeg hadde noe å bidra med her utenom et gammelt hus!
    På en måte misunner jeg deg. Jeg leser mellom linjene at det iallfall er mulig å føre huset tilbake til originaltilstand.
    Bor selv i et gammelt våningshus fra rundt første verdenskrig. Det er ikke bare blitt "rehabilitert", men også utvidet flere ganger, og har fått løftet taket for å lage to arker i annen etasje. M.a.o. er det ikke så godt å si hva man skal føre det tilbake til.....
    Jeg leser også mellom linjene at deres gamle hus er egentlig en gammel villa, og da med en noenlunde romslig rominndeling.
    Det var ikke akkurat noe gods, den gården vi bor på restene av , så opprinnelig var standarden svært enkel og rommene bittesmå.
    Men hva gjør dere med hagen? Forsøker dere å føre den tilbake til originaltilstand også?

Når jeg tenker meg litt om, forresten, så finnes det en del tyske tidsskrifter som tar for seg gamle håndtverk, og meg ganske mange annonser fra håndtverkere som påtar seg å produsere både kunstsmedarbeid, glassarbeider, dørkopier osv. Hvis slikt er interessant for deg, send meg en PM.

mvh

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.654
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Takk for gode tips, flere nye der som må sjekkes ut.

Jeg fant et lovende bilde fra lokalene til Molo AS, mye der jeg kunne ha bruk for.

Men det ryktes at prisene er hinsides i denne butikken på Frogner. High-end kanskje. :)
    Noen som har vært der?

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.654
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    www.gamletrehus.no anbefaler folk å prøve gamlemåten for antirustbehandling av jernhengsler og beslag.

Noen av våre er fra ca.1850 og er fremdeles intakt, de har vært behandlet på denne måten fra gammelt av, så det må jo være effektivt. Ny hobby igjen?

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.654
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    tkr skrev:
    ......
    Jeg leser også mellom linjene at deres gamle hus er egentlig en gammel villa, og da med en noenlunde romslig rominndeling.
    Det var ikke akkurat noe gods, den gården vi bor på restene av , så opprinnelig var standarden svært enkel og rommene bittesmå.
    Men hva gjør dere med hagen? Forsøker dere å føre den tilbake til originaltilstand også?
    .....
    Romslig hus, ja, høyt under taket og så stort at det god plass til to familier. Kjøpt i forfallen tilstand til veldig overkommelig pris.
    Vi er ikke purister, langt ifra, men liker godt gamle detaljer. Hagen er fin, litt konservativ stil men ikke historisk tidsriktig eller noe sånt.

Vi har nylig fått restaurert en gammel dobbel ytterdør som lå gjemt i en bod i kjelleren da vi kjøpte. Den er sannynligvis fra den gangen huset ble sist påbygget, i 1912.

Vinduet er nok ikke helt tidsriktig, et lite kompromiss der, og omrammingskassen ble litt skeiv etter at karmen og døra ble rettet. Alltid et neste prosjekt. Listverket og klossene er 15cm bred og må lages på bestilling, omrammingskassene over nøler vi med å røre for mye på, de klarer vi ikke å lage nye av.
    Rekkverk? Ja, det var dette med en smed, da.

Idag har døren fått sitt malingstrøk nr.3, og det eneste som gjenstår er å få tak i kopi av det gamle håndtaket med tilhørende beslag. Vi fant bare ett løst håndtak, det er visst en gammel Trio modell fra 1911-katalogen. Det skal låsmester Hveding få ta seg av.

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.654
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Når man gjør feil kan det av og til oppstå nye muligheter.

Som når jeg skulle vise en kollega sidene til www.gamletrehus.no
    men husket adressen feil og skrev www.gamletrehus.com i stedet.
    www.gamletrehus.com
    Ser ut som et flott, John Køltzows virksomhet på Sagene, og enda en god grunn til å bruke mer tid i Oslo når vi først er der.

N

nb

Gjest
    ottone skrev:
    Men det ryktes at prisene er hinsides i denne butikken på Frogner. High-end kanskje. :)
    Noen som har vært der?
    Antagelsen din er helt korrekt så vidt jeg kan huske.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.654
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Full klaff hos låsmesteren idag, han hadde identisk kopi av mitt gamle dørhåndtak hengende på utstilling.

Jeg har båret rundt på dette håndtaket lenge, men ante ikke at det egentlig hadde vært forniklet, og at forniklingen er slitt vekk så det er bare messingen som synes.

Sånn ser det ut idag:

og sånn har det sett ut da det var nytt for hundre år siden:

Trio modell Christiania 108, toppmodellen fra den gang da.
    Nå altså tilgjengelig i nyprodusert kopi gjennom www.beh.no

Man lever bare en gang.
    Bestilt :)

Vedlegg

J

J.J

Gjest
    Siden du sier at en lever bare en gang - så tolker jeg deg dit hen at det koster noen riksdaler ... ::)

Litt mer enn dagens Trio standard .... :-X

Men den ser lekker ut da - og utrolig morsomt at du fant den i det hele tatt.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.654
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    jan#jan skrev:
    Siden du sier at en lever bare en gang - så tolker jeg deg dit hen at det koster noen riksdaler ... ::)

Litt mer enn dagens Trio standard .... :-X

Men den ser lekker ut da - og utrolig morsomt at du fant den i det hele tatt.
    Faktisk ikke avskrekkende, settet kommer på ca 4k. Skilt og skruer noen hundre i tillegg.
    Man har jo bare en hoveddør, og sånt påvirker hovedinntrykket mye.

Jeg kommer bare på en hfi-komponent av alle jeg har ibruk idag som koster mindre enn dette, så prisen er absolutt akseptabel. :)

N

nb

Gjest
    På Østlandet er det visstnok Per Bjerke som er en av de Store Guruene på gamle saker - det er visstnok omtrent slik at man kan si en adresse i Oslo så har de egenproduserte freser til det originale listverket. Jeg har aldri brukt de selv, men vi skulle få laget en karm til en dobbelt fløydør, og møbelsnekkerene jeg snakket med nevnte alle som en Per Bjerke for den slags oppgaver.

http://www.perbjerke.no/2.html

Sikkert ikke billigste i byen (eller mer presist: Hakadal), men de er angivelig meget dyktige.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.654
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mange gode ideer fra websidene som nevnes her.

Jeg ønsker meg så mye her i livet, stadig mer faktisk, bl.a. en Speedheater IR-varmer:

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.654
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mye kjekt å finne hos gamletrehus.com

Det blir biltur til Oslo til sommeren, det er klart.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    ottone skrev:
    Mange gode ideer fra websidene som nevnes her.

Jeg ønsker meg så mye her i livet, stadig mer faktisk, bl.a. en Speedheater IR-varmer:

Den har jeg personlig god erfaring med!
    Jeg hadde en vegg mot øst på huset, der malingen boblet uansett hvor mange ganger jeg skrapte bort gammel maling for så å male på nytt. Grunnen var et gammelt lag med linoljemaling. Problemet kan ofte oppstå på kun en enkelt vegg av huset, grunnet mikroskopiske temperaturforskjeller mellom de ulike sider av huset. Løsningen ble Speedheater. Husk bare å la veggen puste i mange nok dager etter bortbrenning av gammel maling, før du maler på nytt. Ellers vil pågående avgassing etter varmen kunne gi deg nye blærer og bobler.

hel-elt

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2009
    Antall liker
    101
    Tre og Xfiner i Hillevåg lager listverk på bestilling, men vær rask, snakker om å legge ned. Jeg har nettopp bestilt faspanel i eik til å bygge om ytterdør til orginalt utseende!

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.654
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    hel-elt skrev:
    Tre og Xfiner i Hillevåg lager listverk på bestilling, men vær rask, snakker om å legge ned. Jeg har nettopp bestilt faspanel i eik til å bygge om ytterdør til orginalt utseende!
    Glimrende, det må prøves. Takk !
    Vi har noen store profiler ferdig målt og tegnet, 14 cm breie dørlister som er langt fra hyllevare, men leverandøren vi snakket med har lagt ned/om. Som de ofte gjør.
    Vi snakkes ;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.563
    Torget vurderinger
    24
    Restaurere gamle hus? her er verktøyet!

Har holdt på i 10 år, håper å bli ferdig i år, og dette huset er ikke spesielt gammelt (1972) men arkitekttegnet og følgelig fullt av køddete løsninger.

Vedlegg

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    835
    Har holdt på i 15 år (nesten ferdig nå), men har mange ganger seriøst vurdert løsningen til Sluket........

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.590
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    pengesluk skrev:
    Restaurere gamle hus? her er verktøyet!
    Mumla om det samme, når jeg hjalp gamlingen med å fjerne en vegg i hjemgården. 4-5cm mellom spikrene...

Johan-Kr

N

nb

Gjest
    Fenalaar skrev:
    Mumla om det samme, når jeg hjalp gamlingen med å fjerne en vegg i hjemgården. 4-5cm mellom spikrene...

Johan-Kr
    Du trenger bare en hissigere bajonettsag.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.654
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Svenskene har alltid vært gode på verktøy.

Her litt snadder fra Leif Arvidsson AB, for oss som prøver oss på restaurering av vinduer

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.654
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Danske Optoglas har finurlige løsninger på isolasjon av gamle vinduer.
    http://www.optoglas.dk

Virker veldig logisk og enkelt, lurer på hvorfor ingen her på berget tilbyr sånt?

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.654
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    laidback skrev:
    Vi er vel nesten naboer Ottone, har et gammelt murhus like ved Solvang.
    Jeg har brukt en Fein Supercut, den er veldig god.

http://www.stavanger-industri.no/
    Glimrende.
    Lokale forhandlere, det liker vi. Takk.
    -Tett mellom hifi-freakene her i bydelen ja, det er hyggelig, og mange fine gamle hus å stelle med.

ed: bruken av Fein-dingsen her blir kanskje noe sånt:

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.654
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det ble ingen Fein-maskin på meg, syntes tilbehøret var usmakelig dyrt, men kjøpte meg i stedet en billig Bosch PMF 10,8 med batteridrift. Imponerende maskin, liten og lett men meget anvendelig og fleksibel. Forbausende kraft i også, men det er klart små batterier tømmes fort, det er begrensningen.

Ellers er også IR Speedheater i hus, og der ryker vel mye av ferien, tenker jeg :D

N

nb

Gjest
    Jeg har en slik blå Bosch-sak på vei fra junaiten. 100 dollar skulle de ha for den der med to batterier. Jeg har allerede europeisk lader til 10.8v Bosch-serien, men eller kan man bruke transformator. Ser for meg at det kan trenges en del batterier om man skal jobbe litt intensivt med en slik.

Har tilgang til Den Virkelig Store Modellen fra Fein på nettdrift om behovet for sløggere saker skulle melde seg.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Hva med drenering og sån?

I likhet med Sluket, har også jeg et sært, arkitekttegnet hus. Vårt hus har faktisk vært Arkitektens...Det er ikke så gammelt, opprinnelig fra 1977, men solid ombygd og påbygd i 1984-/-85.

Av artige løsninger, kan nevnes at et tilbygg fra 1985 med to soverom og bad i underetasje, og stue samt vinterhage i 2. etasje, er bygd på støpt plate. Plata ligger delvis under bakkenivå, d.v.s. det er tilfylt jord langs en vegg. Veggen er kledd under og litt over bakkenivå med murforblendingsplater. Men mellom syllstokk og betong- plate, lekker det - MASSE!! Og det rett inn på gulvet til yngstetøtta vår. Antar det var i samme område som svartmaurene kom inn for et par år siden...

Nå har jeg gravd opp "dreneringen" langs veggen ned til ca. 1 - 1,20 m. dyp. Da er jeg akkurat under betongplata og nede på frovpukken. Heile greia var fylt med kompakt jord og leire. Ikke mye til drenering i sånt! Nå gjenstår det å rive fra disse murforblendingsplatene og få ordna galskapen på baksida...Muren bør vel kles med sånn knorteplast, beregnet på sånt ( husker ikke hva det heter..)

Men hvordan ordner man en skikkelig velfungerende drenering? Duk nedi, perforert slange og fylle opp med passe grov shingel?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn