Restaurere Mission Cyrus One?

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Jeg trodde jeg hadde kastet denne forsterkeren men den dukket opp under opprydding :)

Er det noen som har erfaring med denne forsterkeren?
Volum potmeter spraker og det er dårlig kontakt i inngangsvelger (må lirke litt mellom posisjonene for å få lyd). Jeg antar disse må byttes.

Jeg skulle gjerne byttet phonokontaktene (printmonterte) og høyttalerbøssingene også.

Hvem kan ta seg av en slik jobb og har noen en formening om hva det vil koste? Etter det jeg kan huske er det en fin forsterker men den er kanskje ikke verdt å koste på?
 

Vedlegg

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Det blir nok uforholdsmessig dyrt hvis du skal få en proff til å gjøre det. Hvis du ser på bildet så ser du at både HT terminalene og rca kontaktene sitter på printet. Personlig tror jeg det blir vanskelig, dyrt og liten effekt av å bytte de.
Hvis du holder deg til å rense/bytte potmeter og kildevelger koster det nødvendigvis ikke så mye. En idè er å montere inn en hodetelefonkontakt så kan du bruke den som hodetelefonforsterker også. Det er relativt enkelt. En annen ting du kan overveie er å bytte elektrolyttene, de begynner å bli gamle.



Puma
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Hei, takk for svar.

Har du noen idé om hva det vil koste å bytte volum pot og velger? Jeg har forsøkt å rense dem uten hell så jeg antar de er defekte. Pris på bytte av lytter?

Å modde den til hodetelefonforsterker høres interessant ut, har du lenke eller litt mer informasjon om dette?

Jeg fant en gammel EC pre i den samme trodde-jeg-hadde-kastet -stabelen, denne også med dårlig volum pot ::)
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Class skrev:
Hei, takk for svar.

Har du noen idé om hva det vil koste å bytte volum pot og velger? Jeg har forsøkt å rense dem uten hell så jeg antar de er defekte. Pris på bytte av lytter?

Å modde den til hodetelefonforsterker høres interessant ut, har du lenke eller litt mer informasjon om dette?

Jeg fant en gammel EC pre i den samme trodde-jeg-hadde-kastet -stabelen, denne også med dårlig volum pot ::)
Jeg aner ikke hva det vil koste, det vil vel variere endel. Du kan jo finne en lokal helt og be om et prisoverslag :)

Puma
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Angående kontaktproblemene i inngangsvelgeren: Det kan skyldes loddingene til kretskortet.
Såvidt jeg husker er det en forholdsvis grei jobb å plukke ut det kortet.

Til potmeteret kan du prøve en annen spray, snu og vend litt på apparatet så væsken renner rundt. Og sjekk loddingene her også.

Skruene til utgangstransistorene bør sjekkes, evt etterstrammes.

Lykke til. (Gir du opp er jeg aktuell kjøper.. :) )

Mvh
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
@Nightpuma: Jeg lurer på om det bildet er en eldre versjon, den med trykknapp på fronten for power kanskje?
Jeg tok noen bilder av min da jeg hadde den opp for å forsøke å rense den, tok noen bilder i samme slengen.

@Delle: Takk til deg også for tips. Jeg tror nok at selve potene er gåene, det er vel kullfiberbaner eller hva det nå heter i dette? :)

Jeg la ikke merke til det da jeg hadde den åpen men på dette bildet er det merket "to headphone" på printet.
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei

Jeg tror headphone merket på printet stammer fra at de brukte samme printet til Cyrus One og Two, og MKII av Two hadde hodetelfutgang. Det skal ligge en motstand over hver av de hvite strekene R111 og R112. De ligger mellom utgangen på forsterkeren og hodetelefontilkoblingen. Så hvis jeg ikke tar helt feil, skulle det kun være å montere inn motsander av riktig størrelse der, så kan du kople ledingene fra en hodetelefonutgang på der det er markert. Ulempen er at du ikke kan koble ut høytalerutgangen, men den kan jo også brukes som en dedikert hodetelefonforsterker. Jeg har en Cyrus Two så en dag jeg finner inspirasjonen skal jeg sjekke opp hvilke motstandsverdi som sitter i den.

Puma
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Her er bilde av min. Som du ser er der to 330 OHM motstander som går over til hodetelefonutgangen. De skal sikkert være minst 1W og kan kanskje tilpasses i verdi til dine hodetelefoner. Men det er det kanskje noen andre som kan utdype?
Hvis du skulle utføre operasjonen skal du være klar over at valg av type motstand vil farge lyden.

På min forsterker er selve utgangen montert i øverste høyre hjørne foran.



Puma
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Flott, takk for mer info, Nightpuma.

Hadde jeg hatt et par mindre tommeltotter (og visst hvor loddebolten var) ville jeg kanskje forsøkt å modde den, men ...
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Bare til info, så var det ikke siste den utgave av Cyrusene (mkII) som hadde hodetelefon utgang. Utefra bildet deres Class er det siste utgave av Cyrus One fra mellom ca 89-92 du har. Det er også den beste lydmessigst og gjenkjennes med vippe strømbryteren. Den helt siste hadde også den mere blanke sorte finishen.
Synes selv disse forsterkerne er såpass gode at jeg hadde gledelig kostet på en 1000 lapp på å blåse liv i den. Bruker selv samme forsterker i et lite soverom anlegg selv med gode resultater :)
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Helt enig digiman, jeg har en Cyrus Two med PSX som jeg bruker på et par Spendor monitorer i stueanlegget. Spenstig engasjerende lyd.

Puma
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Nightpuma skrev:
Helt enig digiman, jeg har en Cyrus Two med PSX som jeg bruker på et par Spendor monitorer i stueanlegget. Spenstig engasjerende lyd.

Puma
Suveren forsterker Nightpuma. Eller så lenge du ikke parer de med for lyse kilder eller høyttalere da. Hadde en Cyrus Two med PSX (1991 utgaven) i samlingen, som jeg donerte bort til en blakk kompis i nød. Fortsatt alltid like hyggelig å snurre plater hos han i dag og godt og kunne løfte han opp til slik godlyd :)

Cyrus III var derimot en stor skuffelse og uten det meget vellydende RIAA trinnet. IIIi er mye bedre en III om du ikke snurrer vinyl da.
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Her kom det enda mer nyttig info, takk igjen!

Rekker en tuselapp til å få skiftet volumpot og inngangvelger da? Hva med lyttene, de bør kanskje også byttes som nevnt?

Jeg tror jeg har et par Jean-Marie Reynaud høyttalere på loftet som kunne brukes med Cyrus på soverommet, om ikke musene har spist dem opp :)
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Class skrev:
Her kom det enda mer nyttig info, takk igjen!

Rekker en tuselapp til å få skiftet volumpot og inngangvelger da? Hva med lyttene, de bør kanskje også byttes som nevnt?

Jeg tror jeg har et par Jean-Marie Reynaud høyttalere på loftet som kunne brukes med Cyrus på soverommet, om ikke musene har spist dem opp :)
Mus elsker franske årgangshøyttalere ;)

Når det gjelder prisen, så tror jeg du skal finne et verksted som kan gi et prisoverslag, eller enda bedre en DIY i området der du bor som kan gjøre det for deg.

Puma
 
Topp Bunn