Respekt vs toleranse

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Ser flere ganger at ordene toleranse og respekt blir brukt om hverandre. Blandt annet i en slags forskrifter for barnehage har jeg sett begge begrepene 'vise toleranse' og 'vise respekt' brukt om hverandre.
Er det noen som har en enkel og lettforklarlig/forståelig definisjon på disse to begrepene, og forskjellene mellom dem?

K

KindOfBlue

Gjest
Tja, ordbok eller egen oppfatning ...

Jeg bruker toleranse i betydningen at man skal vise imøtekommenhet og forståelse når man møter nye impulser, som utfordrer det man selv tror på eller tar for gitt. Man kan være tolerant på ulike plan, men det betyr ofte en "redigering" av skrevne eller uskrevne regler, ofte i forhold til en bestemt situasjon.

Respekt er noe man utviser overfor gitte regler, trossamfunn, sterke overbevisninger, ved at man ikke utfordrer eller kritiserer disse, men aksepterer dem.

G

Gjestemedlem

Gjest
Toleranse er vel et passivt begrep. Da avstår man gjerne fra konfrontasjoner og misytringer når andre velger noe som en ikke ville valgt selv. "me vett om det, men me lige det ikkje"

Respekt ser jeg på som en mer aktiv handlig. I allefall vis man viser respekt for noen. Selv om denne respekten også kan vises ved å tie når man helst skulle ha sagt noe. Det kan også være en mer aktiv tilrettelegging for at folk skal føle seg velkommen, akseptert eller anerkjent.

Man trenger ikke ha respekt for noe selv om man tolererer det. Respekt blir således et sterkere begrep.

Det er nå slik jeg ser det iallefall.

Toleranse blir gjerne også noe man forventer i utgangspunktet, og de som ikke utviser det får man gjerne et negativt inntrykk av. Mens respekt kan man ikke forvente eller forlange uten å ha gjort noe som tilsier at man skulle fortjene det. Respekt innebærer også at man tillegger personers ønsker, meninger og ytringer en viss verdi, selv om man ikke er enige med dem i det hele tatt. Det kan også vises vel å overholde visse lover og regler som noen andre har bestemt, selv om man ikke er enige med disse heller.

K

KindOfBlue

Gjest
Var det denne setningen i min "flaggtråd" som inspirerte deg?

For mange vil det å skulle se et 17.mai tog med en blanding av norske og utenlandske flagg bli en underlig opplevelse, og det bør man respektere. Samtidig er vel denne toleransen et uttrykk for "det inkluderende Norge", og slik sett i tiden.
Her ønsker jeg å tilkjennegi at 17. mai som symbol på nasjonsånden er noe som fordrer respekt, mens vi pga et ønske om å tone ned nasjonalismen har åpnet for en økt toleranse omkring symbolbruken.

R

Ronny_D

Gjest
KindOfBlue skrev:
Tja, ordbok eller egen oppfatning ...

Respekt er noe man utviser overfor gitte regler, trossamfunn, sterke overbevisninger, ved at man ikke utfordrer eller kritiserer disse, men aksepterer dem.
Respekt-aksept- eller bare gi faen og kalle det aksept. aspekt <?>

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
KindOfBlue skrev:
Var det denne setningen i min "flaggtråd" som inspirerte deg?

For mange vil det å skulle se et 17.mai tog med en blanding av norske og utenlandske flagg bli en underlig opplevelse, og det bør man respektere. Samtidig er vel denne toleransen et uttrykk for "det inkluderende Norge", og slik sett i tiden.
Her ønsker jeg å tilkjennegi at 17. mai som symbol på nasjonsånden er noe som fordrer respekt, mens vi pga et ønske om å tone ned nasjonalismen har åpnet for en økt toleranse omkring symbolbruken.

Var det som minnet meg på det ja.
Har diskutert dette tidligere på jobb.
Her var noen inne på at respekt er noe man opparbeider seg eller fortjener.
Andre var inne på at respekt var noe man hadde for øvrighetspersoner osv
Når jeg leste setningen i din tråd tenkte jeg det kunne være artig å høre hva slags tolkinger som ville komme fram her inne.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.623
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Å ha respekt er ein eigenskap subjektet har ovanfor objektet, men er vel strengt tatt eit substantiv uansett?
Toleranse er eit substantiv, som sjølv kan vere subjekt eller objekt.
For å plassere meiningane, kan det vere greitt å bruke termen som verbsamanheng
å respektere
å tolerere
Det fyrste er aktivt. Og dessutan har det ein årsak. T.d. at personen (evt) har integritet. Eller ein tittel, for den saks skuld...
Det siste er passivt. (late som ingenting, så går det over, er å tolerere, men ikkje å respektere)

Det vart litt tynt og overfladisk frå mi side, dette her. Og no startar snart Popquiz, som eg må ha med meg...

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Antall liker
6
AA: Respekt ifht titler tror jeg nok er malplassert, der er heller vel en (sosial betydnings-) variant av ydmykhet, jfr kjenne sin plass, settes på plass, ydmykes.
Litt parallellt til forvekslingen gangsta' rapperne gjør mellom respekt og frykt.

En annen betydning av ydmykhet peker mer i retning av overindividuelle størrelser, som Gud/Sannhet/Godhet, men uten å rangere individene ifht hverandre.

Man kan godt respektere noen for deres integritet, og for andre gode karaktertrekk, men det å ha respekt innebærer delvis også at man selv har integritet (eller noe liknende?), der man hever den andre opp til sitt eget nivå, så og si, men uten samtidig å bøye egen nakken. Respekt er, hvertfall for meg, det å være bevisst andres og andre tings verdi, samtidig med ens egen.

Er enig med deg om at man kan tolerere uten å respektere. Jeg tror det også er mulig å respektere en person, samtidig som man tolererer evt svakheter denne har.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.623
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Paal Iksom skrev:
AA: Respekt ifht titler tror jeg nok er malplassert, der er heller vel en (sosial betydnings-) variant av ydmykhet, jfr kjenne sin plass, settes på plass, ydmykes.
Litt parallellt til forvekslingen gangsta' rapperne gjør mellom respekt og frykt.

En annen betydning av ydmykhet peker mer i retning av overindividuelle størrelser, som Gud/Sannhet/Godhet, men uten å rangere individene ifht hverandre.

Man kan godt respektere noen for deres integritet, og for andre gode karaktertrekk, men det å ha respekt innebærer delvis også at man selv har integritet (eller noe liknende?), der man hever den andre opp til sitt eget nivå, så og si, men uten samtidig å bøye egen nakken. Respekt er, hvertfall for meg, det å være bevisst andres og andre tings verdi, samtidig med ens egen.

Er enig med deg om at man kan tolerere uten å respektere. Jeg tror det også er mulig å respektere en person, samtidig som man tolererer evt svakheter denne har.
Einig. Dersom du respekterer nokon, vil du ganske sikkert tolerere ein del derifrå også.....
Du kan også respektere ein autoritet som står over deg, utan at du akkurat fryktar vedkomande...
Vi har desse uttrykka rundt leiarstilar; "den framste mellom likemenn" samanlikna med den som har "kongeriket av guds nåde"..... Den fyrste har integritet, men begge har også respekt i kraft av sin posisjon...

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
For å illustrere:

Vi har ingen respekt for muslimer, men vi tolererer dem i religionsfrihetens navn.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.392
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
BBking skrev:
For å illustrere:

Vi har ingen respekt for muslimer, men vi tolererer dem i religionsfrihetens navn.

Bytt ut "vi" med "jeg" så går det sikkert bedre.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
C._Alshus skrev:
BBking skrev:
For å illustrere:

Helt enig med deg, Christian. Men det betinger jo at Moshe Dayan her må være personlig, og det er jo så mye farligere enn å være generell..... ;)

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
C._Alshus skrev:
BBking skrev:
For å illustrere:

Nåja, du om det. Jeg tror faktisk "vi" reelt sett er mest dekkende. Vi respekterer ikke folk som holder seg med en voldelig og undertrykkende (kvinner, homofile, personer som forlater troen) religion.

Ha en god dag,
i respekt for din rett til å respektere fundamental galskap.

G

Gjestemedlem

Gjest
BBking skrev:
Nåja, du om det. Jeg tror faktisk "vi" reelt sett er mest dekkende. Vi respekterer ikke folk som holder seg med en voldelig og undertrykkende (kvinner, homofile, personer som forlater troen) religion.

Ha en god dag,
i respekt for din rett til å respektere fundamental galskap.
Religion er jo litt som S/M. Ikke egnet for alle, men helt greit for dem som velger det selv.

Det er heller ikke ulovlig å ha et nedlatende syn på alle sine medmennesker. Men hvis folk vil leve i en slik sinnstilstand så er det jo i hovedsak dem selv det går ut over.

Noe holdningspoliti er ikke ønskelig, da får det heller være lov å være sjåvinistisk, homofob, religøs og rasistisk.

Topp Bunn