Resonansedemping - har det noe for seg?

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Noen som har klare oppfatninger om hva som er brukanes - og gjerne vakkert å se på - av resonnsedemping? Mitt oppsett står på sine originale bein, men ettersom jeg har sett ut av div. innlegg, særlig under "Vinylavdelingen", kan det være noe å hente på å sette vinylspiller, cd-spiller og forsterkere på dempeplater, dempeføtter osv. Jeg tenker da type Base dempe- plater, dempeføtter osv. Og kanskje særlig m.h.t. vinylspilleren.

Noen som har erfaringer og anbefalinger?

L

lark

Gjest
Tema Isolator fra Eltek fungerer svært godt under platespilleren :)

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
18.115
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
De tre som har fungert etter hensikten hos meg:

Fra hoium.no:
Vibrapod Cones med eller uten Pods:

Fra pmaudio.no:
Bright Star Audio ISONODER:

Solid Tech - Feet of Silence

De øvrige jeg har prøvd (og fremdeles har) utgjør ingen hørbar effekt ...i mine ører.

Mvh
Jan P.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.759
Torget vurderinger
0
VilhelmW skrev:
Noen som har erfaringer og anbefalinger?
Det er HØYTTALERNE som skaper resonansproblemet - kjøp deg høyttalere som er skikkelig avstivet i kabinettet ;)

dimm

Medlem
Ble medlem
29.03.2008
Antall liker
0
min erfaring er at på digitale avlesere som cd-spillere og slikt har det ingenting å si, kanskje på platespillere, men det har jeg ikke testet..
det jeg har testet og merket stor forbedring på er å montere noen gode spikes på høytalerne..

ble mye bedre og mere kontrollert lyd (merkes mest i bassen) og både jeg og de i leiligheten under ble fornøyd.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Etter min erfaring har det noe å si på elektronikk også. Selvfølgelig mest på de som har mekanisk avlesing, men også annen elektronikk. Det siste er ganske marginalt, i og med at det dreier seg om mikrofoni. Det kan oppstå både i de analoge kretsene, men er normalt ikke hørbart på en forsterker. Sett bort fra noen rørforsterkere som er svært utsatt for mikrofoni, slik som Audio Note. Har man en slik bør man investere både i demperinger og solid underlag.

Jeg har erfaring med at en rimelig CD-spiller kan vinne mye på en solid base å stå på, samt ekstra vekt i selve kabinettet. Noen tunger bøker oppå spilleren kan faktisk veie opp for en litt mindre solid konstruksjon, og det er ofte forskjellen på dyr og billig. Det er den enkleste tweaken som finnes. Gjør spilleren tyngre, så vil alt som skjer inni apparatet være stillere. Mindre rystelser vil gjøre jobben enklere for laseren og feilkorrigeringen. Det er ikke alle apparater som responderer på slikt, men de finnes i rikt monn. For alle spillere har sine mekaniske svakheter. Det hadde ikke vært noe poeng i å bygge en spiller på 20 kg+ hvis det ikke gav resultat. Infrastruktur er en av de største utgiftene for produsenter og distributører, og utgiftene har stor sammenheng med vekt. De lager ikke ting som er betydelig tyngre enn nødvendig, for alle produsenter som ikke befinner seg i price no object-klassen forsøker å tweake penger ut av ledd i kjeden. Fra skruer og knapper, til frakt og lagerbeholdning.

Topp Bunn