Alt til hus og bolig Reservedel til kjøleskap - liten tue kan velte stort lass

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Vi har fått et stort problem med vårt side-by-side kjøleskap.

Det har begynt å lekke vann under oppvaskbenken - i overgangen til plastrøret som går til kjøleskapet.

Det ser slik ut. Den lysegrå "dingsen" regulerer vanngjennomstrømmingen. Den mørkegrå i midtgen er en gjenget sak som kobler til plastrøret - som er festet til den sorte "dingsen". Bilder som viser det hele før det er skrudd fra hverandre - og hvordan det ser ut når det er demontert::

Water Block - komplett.jpg Water Block - deler.jpg

Det er den lille sorte "dingsen" hvor plastrøret starter sin ferd mot kjøleskapet, som er synderen.

Så jeg trenger egentlig bare den lille sorte "dingsen". En slags kobling hvor plastrøret trykkes på plass, og som tillater at man skrur det hele sammen uten at plastrøret følger med i rotasjonen.

Ytre diameter på plastrøret er 7,9 - 8 mm, og gjengene i den andre enden av den sort "dingsen" har en ytre diameter på ca. 9,3 mm - trolig noe tommegjenger. I den gjengede enden av den sorte "dingsen" er det også en pakning.

Den sorte dingsen har et nummer SK 266-001 nesten usynlig - kanskje et artikkelnummer hos en eller annen, for meg ukjent, produsent.

Jeg ser for meg at dette må være en "dings" som det må være mulig å få tak i - men hvor? De som står for servicen på kjøleskapet er ikke veldig hjelpsomme - vil vel helst selge et nytt kjøleskap.

Håper jeg ikke er den eneste som har noe slikt - og er takknemlig for all hjelp.

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Antall liker
1.180
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Prøv å finne en pneumatikkobling i 8mm og 3/8" gjenger.

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Antall liker
1.180
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Det er nok forresten lurt å bytte ut den mørke plastdelen med metall også, ta alle delene med deg til Tess eller noen andre som driver med slanger og hydraulikk så kan de hjelpe deg.

Jeg som rørlegger ville aldri hatt et kjøleskap med vanntilkobling når en ser hvor mye lekkasjer det er på de.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.027
Disse antar jeg kan hjelpe deg.

Fikk tak i nye dørhengsler til en 10 gammel Gorenje stekeovn der. Fikk også tak i ny temp. føler til et 10 år gammelt Electrolux kombiskap der. Begge delene monterte jeg selv så de er også greie slik.

Elektroverkstedet AS - Hjem

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.408
"Dingsen" er vel på en eller annet måte festet til slangen, mulig den er litt slapp i festet. Er den festet via en klemhylse og så skrudd til? Prøv å separere dings/slange og rengjør og remontere.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Nå har jeg smurt litt silikon på slangen i området hvor slangen er festet til den sorte "dingsen" - og deretter klemt slangen på plass igjen.

Neppe helt etter boken - men det er i hvert fall ingen lekkasje nå - så da har vi i hvert fall vann og isbiter inntil vi får ordnet oss med en mer permanent løsning.

Det kan virke som om problemet skyldes for liten klaring mellom tilkoblingen og bunnen i skapet under oppvaskbenken - slik at slangen og innfestingen får en skjev belastning og blir stående i spenn.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Takker for alle innspill og tips - HFS er virkelig noe helt for seg selv når det gjelder hjelpsomhet.

Jeg jobber fortsatt med saken - basert på bl.a. linker jeg har fått ovenfor - og så krysser jeg fingrene og satser på å finne en god løsning, slik at vi slipper å kjøpe nytt kjøleskap.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Kjøleskap med kaldtvann og ismaskin er forsikringsselskapenes nye kjeledegger.....:cool:
Tviler ikke på det. I sameiet der jeg bor, har vi hatt lekkasjer fra både varmtvannsberedere som står i rom uten sluk, og bl.a. fra mitt kjøleskap.

Jeg har lagt inn en tre, fire lekkasjevarslere rundt omkring her hjemme. Under oppvaskbenken, under oppvaskmaskinen, bak kjøleskapet og under varmtvannsberederen - og disse kommuniserer trådløst med en magnetventil som stenger av alt vann i leiligheten i tilfelle lekkasje.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Nå har rørleggeren som vi bruker på jobben, engasjert seg i problemet. Han har sagt seg villig til å lage en ny - og forskriftsmessig - tilkoblingsslange. Vi bytter altså ut alt sammen mellom kjøleskap og kjøkkenbenk.

Vi kombinerer dette med en aldri så liten opprydding i rørkaoset vi har i kjøkkenbenken - det er noe som har irritert oss ganske lenge - og da blir kostnaden for denne nye tilkoblingen ganske marginal. Men selvfølgelig: det blir jo adskillig dyrere enn en uortodoks og tvilsom DIY-løsning - men både kona og jeg regner med at en slik løsning vil være å foretrekke i tilfelle det skulle skje noe. Verdien av god nattesøvn og et potensielt mer medgjørlig forsikringsselskap skal ikke undervurderes.

Så da anser jeg problemet som løst, og takker igjen for alle bidrag.

Topp Bunn