Reparasjon Tandberg SS11-73, Sølvsuper 11

Odinb

Fersking
Ble medlem
29.02.2020
Innlegg
3
Antall liker
0
Hei, jeg har funnet en gammel sølvsuper 11. Denne tenker jeg å bruke til en enkel forsterker til å koble opp til PC og muligens platespiller på sikt.

Men først må den komme i operativ stand. Jeg har funnet gamle tråder her og en youtubevideo av bwack som har vært til masse hjelp.

Jeg har blåst fri for støv, løsnet AM og behandlet alle knappene med kontaktspray.

Har byttet trafo til 240. Byttet ut lyspærene og pære-sikringen.

Det mangler lyd i venstre kanal, så har begynt å bytte ut elektrolytter. Startet med de største.

Så spørsmålet er:
Skal jeg fortsette å bytte elektrolytter til problemet forsvinner, eller kan det være en enklere løsning som jeg har oversett?
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Jeg synes ikke bytte av elektrolytter på måfå er en god strategi.
Prøv å måle spenninger.
Se over loddinge. Det er ofte brudd i et loddepunkt.
 

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
Jeg heller til å tro at det er dårlig kontakt som er skyld i at en kanal mangler. Koble til en signalkilde og en høyttaler på den døde kanalen. Bruk alle knapper og pot'er 20-30 ganger og hør etter skrapelyder eller dårlig kontakt.

Mvh
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
597
Antall liker
696
Sted
Bodø
Er det helt stille i høyre kanal, altså ikke antydning til sus selv på max volum,
så ville jeg sjekket avkoblingskondensatoren.
Det er C1010, den er på 2200uF og ligger på kretskortet rett innenfor høyttalerkontaktene.
Ut over det, så blir det som andre her foreslår, sjekk loddinger, brytere, potmeter etc.
Men det kan jo være en grunn til at den har blitt kassert, hvis du bare fant den... mao at det er defekte transistorer etc i den...
Servicemanual finner du på http://sportsbil.com
 

Odinb

Fersking
Ble medlem
29.02.2020
Innlegg
3
Antall liker
0
Takk for masse respons!

Jeg fant den i kjelleren til min far, så har nok bare blitt byttet ut når noe annet ble kjøpt inn.

Ser jeg har skrevet elektrolytter, mener såklart kondensatorer. Her er de største byttet ut, siden det ble sagt at disse gjerne tørket ut.

Så C1010 er byttet ut.

Jeg har koblet til lydkilde og trykket, lite til susing og skrapelyder etc.
Det er lyd i begge kanalene, men i høyre kanal blir ikke lyden forsterket.
Dog, når jeg tar på "Speakers" knotten så kommer det en during. Det var kun på denne det kom during på.
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
597
Antall liker
696
Sted
Bodø
"SPEAKER" knotten (og akslingen den sitter på) er ikke direkte koblet til noe elektrisk, selv ikke jord.
Kan jo tyde på at du har et brudd i signalveien et sted som fører til at den pukker opp støy når du berører.

Noe du kan prøve er å kryssbytte forbindelsene mellom forforsterkeren og utgangstrinnene.
Dette er 2 røde ledninger (merket RED på skjemaet).
Du finner de like bak Volumkontrollen på 2 pinner merket L.CH og R.CH
Normalt så er ledningene akkurat så lange at du greier å bytte de om på de 2 pinnene.
Så får du høre om feilen flytter seg over i andre høyttaleren eller ikke.
Flytter feilen seg, så er feilen før de ledningene.

Noe annet å vurdere er elektrolyttkondensatorene som har en forventet levetid på ca. 15-20 år.
Denne radioen er snart 50 år.
Ofte varer de godt over det, men har du tenkt å bruke denne
en stund fremover, så bør du vurdere og bytte alle når du først er i gang med den.
 

Odinb

Fersking
Ble medlem
29.02.2020
Innlegg
3
Antall liker
0
Noe du kan prøve er å kryssbytte forbindelsene mellom forforsterkeren og utgangstrinnene.
Dette er 2 røde ledninger (merket RED på skjemaet).

Når jeg gjorde dette kommer det en høy lyd typ flysirene. Skvatt skikkelig:)

Noe annet å vurdere er elektrolyttkondensatorene som har en forventet levetid på ca. 15-20 år.
Denne radioen er snart 50 år.
Ofte varer de godt over det, men har du tenkt å bruke denne
en stund fremover, så bør du vurdere og bytte alle når du først er i gang med den.
Det var tanken, men får se hvor problematisk den viser seg å være.
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
597
Antall liker
696
Sted
Bodø
Når jeg gjorde dette kommer det en høy lyd typ flysirene.
Beklager , min feil. :p
På SS11 så må man i tillegg til den forbindelsen også kryssbytte Feedback linkene. Merket L.FB og R.FB
En grønn og en gul ledning. Problemet er at den ene av de (den gule) er for kort til å rekke over til den andre pinnen.

Enkleste er nok da og la det stå som det stod, og så heller prøve å berøre de 2 punktene L.CH og så R.CH
det skal da dure og skrape litt i den respektive høyttaleren.
Hold f.eks. i metallet på et tynt skrujern og berør punktet forsiktig uten å komme borti noe annet.

Uansett, så ville jeg loddet over alle loddepunktene på kretskortet. Disse modellene er notoriske for dårlige loddinger.
Så bare for å eliminere det, så ville jeg tatt det først.
Samt rens av alle trykkbrytere, spesielt TAPE og FM.

Prøvd å dytte inn og dra ut på volumkontrollen litt forsiktig?
Kan noen ganger være slakk i akslingen her slik at det ikke blir kontakt inne i den på slepekontakten som glir rundt.
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.362
Antall liker
3.354
Torget vurderinger
0
Det är nog svårt att komma vidare med detta utan ett oscilloskop, så att man kan följa signalen från ingången och vidare, för att se var den försvinner.
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Jeg har aldrig brukt oscilloscope for å feilsøke på slike.
For å finne ut om problem er før eller etter volumkontroll, så kortslutter du V og H utgang fra volumkontroll.
Om det gir lyd i begge, så er problemet lengre til venstre (på skjemaet), og du kan gjenta forsøket i der.
Om problemet er i slutt-trinn, så kan måling av spenninger være lurt.
 
Sist redigert:

John Tony

Medlem
Ble medlem
18.06.2019
Innlegg
24
Antall liker
6
Defekte transistorer I utgangstrinnene på disse (og andre Tandberg) var heller ikke uvanlig på -70/-80-tallet. Hvis det er kortslutning i en av utgangene vil den lyspæra på hovedkortet lyse opp. Ved defekt utgang må det skiftes en håndfull transistorer og alle komponenter i det defekte trinnet bør sjekkes.
Tandberg var på denne tiden flinke til å lage kretser hvor en defekt komponent ødela mange flere
Morsomme radioer med behagelig lyd. Nettopp overhalt en SS11 og ble gledelig overrasket over lyden fra både FM og en CD-spiller.
Ønsker deg lykke til.
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
597
Antall liker
696
Sted
Bodø
Hvis det er kortslutning i en av utgangene vil den lyspæra på hovedkortet lyse opp.
Det stemmer nok ikke, den lyspæra står foran spenningsregulatoren som kun leverer strøm til radiodelen og forforsterkeren.
Utgangene får strøm rett fra likeretterbroen i strømforsyningen.
Eneste beskyttelse på utgangene er 0,47 ohms smeltesikrings motstander som slår ut om det går for mye strøm,
men når disse slår ut så er nok transistorene forlengst ferdig kremert.

Kortslutter disse utgangstransistorene så er det gjerne bare de som ryker, men er det drivertransistorene som ryker,
så kan de lett ta med seg utgangstransistorene i fallet ja.

Men at det er fine og greie radioer å mekke på, og med god lyd ja det skal jeg være enig i.
 

John Tony

Medlem
Ble medlem
18.06.2019
Innlegg
24
Antall liker
6
Geirendre
Du har rett. Tok det på snarhusken - over 40 år siden jeg jobbet med disse skjemaene så burde nok kikka innom først ... Min feil, beklager.

Ved å kikke på kretsløpet igjen dukket det opp et par skrekkscenarioer med skifting av nesten alle transistorer, dioder, motstander og kondensatorer i disse utgangskretsene bare for å oppleve full nedsmelting igjen fordi en defekt komponent var oversett, at hvilestrømjusteringen ble oversett eller at en av de nyinstallerte komponentene ikke var innenfor korrekte toleranser.
Skjedde mye rart når en var ung, uerfaren og alt skulle gjøres på under halvtimen ... ??????????????????
 

Tandberggutten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.11.2021
Innlegg
203
Antall liker
50
Sted
Levanger
Geirendre
Du har rett. Tok det på snarhusken - over 40 år siden jeg jobbet med disse skjemaene så burde nok kikka innom først ... Min feil, beklager.

Ved å kikke på kretsløpet igjen dukket det opp et par skrekkscenarioer med skifting av nesten alle transistorer, dioder, motstander og kondensatorer i disse utgangskretsene bare for å oppleve full nedsmelting igjen fordi en defekt komponent var oversett, at hvilestrømjusteringen ble oversett eller at en av de nyinstallerte komponentene ikke var innenfor korrekte toleranser.
Skjedde mye rart når en var ung, uerfaren og alt skulle gjøres på under halvtimen ... ??????????????????
Husker jeg og hadde et uhell med en Sølvsuper 11 en gang fpr en tid tilbake, litt dårlig tid når jeg skulle sjekke hvilestrøm. Kom borti ene transistor ve.kanal med krokodilleklemma. Endten det eller så kobla jeg totalt feil i hastverk, tror jeg kobla samma ledning på begge emittere, jeg rota fælt, og det blei kortslutning.
Når jeg satte den på ikke liv, og sikringa røyk. Prøvde å bytte alle utgangskondensatorer, men når jeg så slo på på small det skukkelig og en plastbit av utg.transistoren datt av og det lukta svidd lenge etterpå. Tydeligvis noe annet som var røket også.
Men når det gjelder å bytte ut så går det vel an å måle kondiser og motstander og sammenlikne med skjema og evnt. sammenlikne med høyra kanals tilsvarende verdier på motstandene. Jeg er skikkelig amatør, men en erfaring jeg har gjort er at det først pg fremst er en eller flere motstander som ryker ved en slik kortslutning i tillegg til transistorer nært utgangen kanskje. Har har blitt noen blemmer her i gården som jeg forhåpentligvis lærer av.
Skal ta meg på atk og sjekke apparatet når jeg får ro og fred i huset! Ellers ser jeg det "bare" er 3 transistorer i den kretsen på skjema utenom utgangstransistorene i hver krets. Men mulig andre påvirkes ved en slik strømeksplosjon. Skal manne meg opp en dag å måle.
 
Sist redigert:

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
Hei!
Du kan sjekke bipolare transistorer med multimeter også. Hvis du måler på en transistor i en krets kan andre komponenter sterkt påvirke resultatet, så kretsskjema er viktig. Når halvledere dør blir de enten null-ledere (= brudd) eller full-ledere (= kortslutning, 0 ohm).

Se diodemodell her: https://en.wikipedia.org/wiki/Transistor_diode_model
 

Tandberggutten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.11.2021
Innlegg
203
Antall liker
50
Sted
Levanger
Ja. Men trenger kanskje ikke ta ut motstander før jeg måler. Skal ta dette en dag - møysommelig arbeid det der!
 
Sist redigert:

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
597
Antall liker
696
Sted
Bodø
Kan man unngå å lodde på disse kortene så bør man gjøre det. Det er så lett for printbaner å løsne og da får man fort problemer.
Når man reparerer slikt og skal sette strøm på etter å ha byttet diverse komponenter, så er det absolutt en fordel å gjøre det på en forsiktig og kontrollert måtte, ikke bare slå på strømmen og håpe det beste.
Enten ved å bruke en variac og dimbulb (strøm begrensende lyspære) slik at man har kontroll på både spenning og strøm, eller å bruke en variabel strømforsyning i stedet for radioens egen. Da kan man starte på en lav spenning, f.eks 20 volt og noe rundt 100mA og se at ting funker der før man øker til full spenning. At midtpunkt spenning ser bra ut, ca halvparten av tilført spenning og at strømtrekket ikke er høy. 100mA er nok til å drive begge utganger men så lite at det ikke vil skade noen transistorer om det skulle være noe feil fremdeles.
 

Tandberggutten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.11.2021
Innlegg
203
Antall liker
50
Sted
Levanger
Ja. Har en Sølvsuper 11 og hele baksida på printet var nesten gått i oppløsning. Har neste lyst å legge ut bilde......
 
Topp Bunn