Reparasjon av Sony DTC-A6 DAT spiller, men hvem / hvor???

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
249
Antall liker
180
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Jeg har en Sony DTC-A6 som har sluttet å fungere korrekt. Det som skjer er at når jeg setter i et "DAT" bånd, så strammer mekanismen båndet inntil hodet, slakker litt av igjen og så lyser det CAUTION i displayet og ingenting fungerer. Det er litt frustrerende da jeg har en masse Live opptak som jeg gjerne skulle ha overført til disk, men dessverre ikke mulig pt. Så jeg skulle gjerne ha fått den fikset.

Er det noe som kjenner til noen som har greie på å fikse DAT opptakere eller vet noen om et verksted som har kompetanse til å fikse en god gammel DAT opptaker?

Veldig takknemlig for tips :)(y)
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.035
Antall liker
20.218
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Den er ikke så vanskelig å skille ad. Pass dog på ikke å rør ved den lille roternde tromlen.
Åpn frontluken, ta av frondekslet og lukk luken igjen. Skru ut 4 skruer, og du sitter med hele maskineriet i hånden.
Allt etter hvilken generasjon løbeverk/mecha, som sitter i er det enten en desidert mode-switch (som kjennt fra videomaskiner),
eller en rekke små vippebrytere, som forteller prosessoren, hvor mecha er mekanisk plassert.
Disse bli´r dårlige over tid, og er som regel hovedårsak til "Caution"-meddelelsen.
 

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
249
Antall liker
180
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Takk for svar :)

Skjønte ikke stort av det du sa, men er dette deler som kan erstattes dersom de er blitt dårlige? Siden DAT maskinen er over 20 år gammel er det kanskje vanskelig å få tak i deler i dag?

På kassettmekanismen til A6 er det på venstre side 3 nåle sensorer og på høyre side er det 2 nåle sensorer, ref nr 1; Er det disse som blir dårlige over tid? Legger ved et eksempel bilde fra nettet. Dette bildet er av en DTC-59 hvor de 3 nålesensorene til venstre mangler, ref rød sirkel, som A6 har.

Kasettmekanisme.jpg
 
Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.035
Antall liker
20.218
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
De 2 nnsensorer merket "1" er nokk de, som detekterer at cassetten er inne eller ute.
Det sitter med al sannsylighet et print på undersiden
, hvor det enten sitter en roterende switch,
eller et print bak, hvor det sitter 2, 3 eller 4 små vippebrytere.
Disse vippebrytere kan du sprøyte en liten mengde kontakt-spray inni, vippe de
50-100 ganger mekanisk med fingeren etterpå, og prøve igjen.
Må skru av printet for å komme til de små brytene ;)
 

dundun

Medlem
Ble medlem
17.09.2004
Innlegg
21
Antall liker
12
Torget vurderinger
2
Ta kontakt med Service Kompaniet i Bergen, de har erfarne teknikere som fikser dette. Tlf. 55233032.

Mvh Audun
 

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
249
Antall liker
180
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Takk HasseBasse :) Skal prøve dette!

Takk dundun :) Hvis jeg ikke får det til selv, så vet jeg i hvert fall nå om et mulig sted hvor de kan fikse den.
 

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
249
Antall liker
180
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Ok, da har jeg tatt ut holderen som huser kassettmekanismen. Legger ved et bilde fra undersiden av selve "kassett-mekanisme holderen".

Er det den runde dingsen som skal dusjes med elektronikkrens? Eller er det mer som må demonteres?

Vrient når jeg ikke har peiling på hva jeg skal se etter :rolleyes:
20221207_170618.jpg
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.035
Antall liker
20.218
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Ser ut som ett av de nyere (som jeg ikke har hatt fingre i), sorry.
Da må du ha opp hele printplaten..... men....
Er det en roterende modeswitch på baksiden, skal den stå helt presist ved motering igjen, da du ellers risikerer
å "kverne" mecha´en.
Kanskje bedre å få en kyndig til å se på den da ;)

Edit: Den "runde dingsen" er en motor, så nei.
 

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
249
Antall liker
180
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Ok, skjønner.
Nei, jeg kan ikke se noen roterende modeswitch på baksiden.
Legger ved bilde fra baksiden, front og siden.

Hvis det ikke er noe på de bildene som jeg kan gjøre noe med, må den nok til noen som vet hva de gjør ja 😁

20221207_175334.jpg 20221207_175003.jpg 20221207_174849.jpg
 

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
249
Antall liker
180
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Jeg ser at det er 2 sorte små brytere på siste bildet (det med det store hvite tannhjulet) . På det lille printet er det to sorte brytere. Er det disse du mener?
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.438
Antall liker
84.036
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Spray alle brytere som du kan finne med kontaktrens, sett så sammen og prøv. Hvis det ikke virker, lever det til kyndig reparatør.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.035
Antall liker
20.218
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Ok, skjønner.
Nei, jeg kan ikke se noen roterende modeswitch på baksiden.
Legger ved bilde fra baksiden, front og siden.

Hvis det ikke er noe på de bildene som jeg kan gjøre noe med, må den nok til noen som vet hva de gjør ja 😁

Vis vedlegget 874769 Vis vedlegget 874770 Vis vedlegget 874771
PÅ bilde nr. 2..... det lite printet til venstre.
Der sitter det små vippebrytere/switcher. Skru av printet, rens de ( sprøyt rens i de åpninger, det går å finne, typisk der vippearmen kommer ut av huset) og beveg de mekanisk 50-100 ganger etterpå. Fra og til begge ytterpunkter på switchen.
Det høyre printet kunne være den omtalte "mode-switch". Om det er så, da skru den av, men merk deg nøyaktig hva stilling den sitter i. Er som oftest markert med en liten pil på den roterende delen. Drukne den i kontaktspray, snurre den runnt 50 ganger (forsiktigt), sett den i nøyagtig amme stilling, som den var, og skru den fast igjen, og det uten at du har beveget noe på mekanikken i mellemtiden. Den roterende delen har tenner som på et tannhjul.
Om det ikke er en slik, som sitter der, så konsentrer deg om bryterne på det venstre printet.
Er nesten sikker på at det er der, du har feilen ;)
Men som @TT. sier, bare rens alle de brytere, du finner.
 
Sist redigert:

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
249
Antall liker
180
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
@HasseBasse Tusen takk for tips :)

Jeg prøver som best jeg kan, og funker ikke det, sender jeg den til noen som kan sakene sine (y)
 
Topp Bunn