Reparasjon av Shanling CD-T80 CD-spiller

kablang

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.06.2007
Innlegg
526
Antall liker
258
Torget vurderinger
1
Min kjære CD-T80 har tatt kvelden :'( Den kosta ikke all verdens, så jeg orker ikke sende den tilbake til Kina for reparasjon. Tenkte det kunne være verdt et forsøk å sjekke litt muligheter her inne på forumet. Plata snurrer ikke rundt etter at skuffen har gått inn, må vel bety at motoren i drivverket er gåen? Er det en kurant sak å skifte sånt sjøl? Klarte ikke umiddelbart å finne ut av hva slags drivverk som sitter i, men skal fyre av gårde en epost til Shanling. De pleier å være flinke til å svare.

Det er for ille å sende et slikt smykke av en CD-spiller til elretur, råd og tips for fiksing mottas med stor takk :)
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Har vel mere tru på at laseren er defekt.
Når du trykker inn skuffe, blir det rødt lys i laseren og prøver den å focusere? ( linsa går opp og ned)
 

kablang

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.06.2007
Innlegg
526
Antall liker
258
Torget vurderinger
1
RJEL skrev:
Har vel mere tru på at laseren er defekt.
Når du trykker inn skuffe, blir det rødt lys i laseren og prøver den å focusere? ( linsa går opp og ned)
Ja, laseren lyser og beveger seg opp og ned. Plata står bom stille.

Google forteller med at det er Philips CDM-12C/D7-II drivverk. Fant endel av disse på eBay. Men hvor vanskelig er det å skifte det sjøl, for en som er vant til å mekke og skru? Må det gjøres noe justering/kalibrering etter montasje?
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
CDM 12.10 blir oppgitt på nettet (=12.1)
Enkel å skifte, ingen justering. (gjelder de fleste kina-spillere, de har ikke tid/kunnskap til å justere noe...)

Arne K
 

Huldra57

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.02.2009
Innlegg
732
Antall liker
110
Sted
Oslo
Heisann!

Jeg slenger meg på kinatråden her selv om det gjelder annen spiller : Scd T200, (m ShanBling utseende og topploading)

Den er i fin form som cd spiller. Drivverket ble byttet av forrige eier , visstnok fordi den ikke spilte SACD...
Dette ble gjort av firma og kostet ca 4k, men den kom tilbake fortsatt uten å spille SACD.

Den bruker vel egen laser til dette formålet?
Ikke av veldig stor betydning, men hadde vært gøy å prøve de få SACDene jeg har liggende...

Noen Tips ?

Mvh Arild
 

kablang

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.06.2007
Innlegg
526
Antall liker
258
Torget vurderinger
1
Cobra2 skrev:
CDM 12.10 blir oppgitt på nettet (=12.1)
Enkel å skifte, ingen justering. (gjelder de fleste kina-spillere, de har ikke tid/kunnskap til å justere noe...)

Arne K
Fra sorg til sterk optimisme :) Dette forumet er topp!

Mine treff viste CDM 12.2, men det virker som de går om hverandre. Blir vel en bestilling i kveld.
 

kablang

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.06.2007
Innlegg
526
Antall liker
258
Torget vurderinger
1
Cobra2 skrev:
Enkel å skifte, ingen justering. (gjelder de fleste kina-spillere, de har ikke tid/kunnskap til å justere noe...)

Arne K
Mulig kineserne har dårlig tid, men mangel på kunnskap har de i hvertfall ikke. Meg bekjent så utvikler Philips sine ting i Holland ;)
 

kadango

Medlem
Ble medlem
23.11.2010
Innlegg
23
Antall liker
6
Sted
Sokndal
kablang skrev:
Cobra2 skrev:
Enkel å skifte, ingen justering. (gjelder de fleste kina-spillere, de har ikke tid/kunnskap til å justere noe...)

Arne K
Mulig kineserne har dårlig tid, men mangel på kunnskap har de i hvertfall ikke. Meg bekjent så utvikler Philips sine ting i Holland ;)
Og blir kopiert fritt i kina...

Arne K (på besøk)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Cobra2 skrev:
(gjelder de fleste kina-spillere, de har ikke tid/kunnskap til å justere noe...)
Noen få fordommer ute og går her?
 

kablang

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.06.2007
Innlegg
526
Antall liker
258
Torget vurderinger
1
kadango skrev:
kablang skrev:
Cobra2 skrev:
Enkel å skifte, ingen justering. (gjelder de fleste kina-spillere, de har ikke tid/kunnskap til å justere noe...)

Arne K
Mulig kineserne har dårlig tid, men mangel på kunnskap har de i hvertfall ikke. Meg bekjent så utvikler Philips sine ting i Holland ;)
Og blir kopiert fritt i kina...

Arne K (på besøk)
Betyr det at hvis jeg kjøper en original Philips-mekanisme, så må den justeres?
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Nei, det er ingenting som justeres nu i dag.
Det ble det slutt på engang på nittitallet.....

En annen ting er at hvis du bestiller en ny CDM12.1 i dag så bar spørs det om du ikke mottar en VAM1202.
Disse kopiene har en tendens til at en av tre virker. Det er ihvertfall min erfaring.

Har hørt rykter om at Philips har sluttet med laserproduksjon (bortsett fra PRO), men aldri klart å fått dette dokumentert.
 

kablang

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.06.2007
Innlegg
526
Antall liker
258
Torget vurderinger
1
RJEL skrev:
En annen ting er at hvis du bestiller en ny CDM12.1 i dag så bar spørs det om du ikke mottar en VAM1202.
Disse kopiene har en tendens til at en av tre virker. Det er ihvertfall min erfaring.
Takk, det var jo greit å vite. Da er nok de jeg har funnet hittil bare kopier. Synes vel det er verdt et (eller tre ;)) forsøk, når de koster såpass lite som de gjør.
 

kablang

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.06.2007
Innlegg
526
Antall liker
258
Torget vurderinger
1

kablang

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.06.2007
Innlegg
526
Antall liker
258
Torget vurderinger
1
Så var drivverket ankommet :) Det framstår som et originalt Philips, ser klin likt ut med all merking osv. Det gamle var lett å få ut, men en liten strek i regninga var at 6 stk. ledninger må loddes av det gamle og over på det nye drivverket. Orker ikke klatting med loddebolten en fredag kveld, får ta det til uka.
 

IsakAlexander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
308
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Så det er plug and play med nye drivverk og man slipper og stille inn fokus, sporing etc på nyere spillere?
 

kablang

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.06.2007
Innlegg
526
Antall liker
258
Torget vurderinger
1
Så blei det liv i Shanlingen igjen, etter en liten sesjon med loddebolten :) Det var jo ikke så vanskelig.
 
Topp Bunn