REPARASJON AV KANTOPPHENG (IKKE RE-FOAMING)

TomVe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2007
Innlegg
79
Antall liker
1
Jeg har fått to små sprekker i kant-opphenget på den ene wooferen på mine Audio Note AN/E høyttalere. Ser ut som om noe skarpt har vært borti hos forrige eier. Sprekkene er så vidt synlige med det blotte øye, og ca 2-3 mm lange. Opphenget er ellers fint og mykt, ingen tegn til alderssvekkelse (høyttalerne er under 5 år gamle). Er det noen som har gode forslag til reparasjon, for å hindre at sprekkene øker i omfang? Synes re-foaming eller skifte av elementer er litt for drastisk. Hva med reparasjon med foam-friendly cyano lim (som brukes til modellfly)?
 

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
1.071
Antall liker
536
Sted
Jæren
Hvis jeg var deg ville jeg skiftet kantopphenget.
ssnht her på sentralen driver med slikt ;)
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
lakki_luke skrev:
Hvis jeg var deg ville jeg skiftet kantopphenget.
ssnht her på sentralen driver med slikt ;)
Det er nok det eneste rigtige. Alt andet er udsættelse af problemets løsning.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
Kjöp vulkaniserende lim for bruk på sykkelslanger og tett igjen sprekkene. Ingen grunn til kantbytte. Dette limet vil holde seg smidig, mykt og tett, og elementet vil holde seg perfekt sentrert i mange år.

Enklest er best!
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Gjest skrev:
Kjöp vulkaniserende lim for bruk på sykkelslanger og tett igjen sprekkene. Ingen grunn til kantbytte. Dette limet vil holde seg smidig, mykt og tett, og elementet vil holde seg perfekt sentrert i mange år.

Enklest er best!

Nemlig. Eller spør en skomaker hvilket lim han bruker ;)


Mvh. RS
 

TomVe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2007
Innlegg
79
Antall liker
1
Takker og bukker for gode svar. Prøver meg med vulkaniserende lim. Sprekkene er ikke rare greiene.
Vennlig hilsen
TomVe
 

Animal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
239
Antall liker
0
hvis sprekkene er 2-3mm lange, og ikke gjør noe med lyden (hørbar lufstøy foreksempel) er det vel ingen grunn for å utsette basselementet for unødvendig risiko for å bli ødelagt. Typisk limsøl eller rester som gjør opphenget stivere i det spesielle området.

Andreas
 

kise

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2008
Innlegg
557
Antall liker
19
:)

Ved pådrag vil sprekkene kunne åpne seg og bli større, sprekkene vil kunne bli små bassreflekser og risikerer at elementene flagrer og blir ustabilt.
jeg vil anbefalle å lime kantene da jeg tror en noe stivere og eller tyngere kant vil være mindre belastning for elementet en en sprekk som puster og flagrer.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
TomVe skrev:
Takker og bukker for gode svar. Prøver meg med vulkaniserende lim. Sprekkene er ikke rare greiene.
Vennlig hilsen
TomVe
Sprekkene er et symptom på noget værre i vente inden længe.
 

TomVe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2007
Innlegg
79
Antall liker
1
Det sikreste er kanskje å bestille nye drivere. Prisen for et par er ikke så ille i forhold til høyttalernes utsalgspris (drøye 2000 kroner). Men jeg er litt redd for å skifte elementer i AN/E pga tynne kabinetter og høyttalerkurven som skal være forseglet til kabinettet med en form for lim/festemasse.
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
495
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Jeg skiftet kantoppheng på en par JBL basser for ikke lenge siden. Det er billig og ganske enkelt hvis du er litt fingerferdig, men hvis du vil utsette operasjonen litt er vel gummilim enkelt og greit ut. Bytte av drivere høres ut som å kjøpe nye komplette hjul når det er tid for dekksikift ;)

Asbjørn
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Skal du bestille nye drivere må det følge med matchede delefilter, da filtrene er tilpasset enhetene.

Jeg laget en tråd tidligere når jeg åpnet opp et par AN høyttalere. Joda riktig at de satt litt godt, men med litt oppvarming og en vinåpner fikk jeg elementene ut.

Skal se om jeg finner tråden igjen.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
Audio Note AN-E er ikke slik at du bare kan bytte elementer. Du må bytte elementer og filter siden disse er tilpasset hverandre i hver høyttaler.

Hvis det ser ut som kuttskader er det ikke fare i vente. Dette er SEAS gummiopphengte elementer, og de varer leeenge!

Vulk-lim er billig og sparer deg for store utlegg og mye heft. Det er absolutt godt nok, og vil vare lenge. Så beholder du den opprinnelige tilpasningen mellom filter og element, noe som er litt av konseptet på disse høyttalerene.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Gjest skrev:
Audio Note AN-E er ikke slik at du bare kan bytte elementer. Du må bytte elementer og filter siden disse er tilpasset hverandre i hver høyttaler.

Hvis det ser ut som kuttskader er det ikke fare i vente. Dette er SEAS gummiopphengte elementer, og de varer leeenge!

Vulk-lim er billig og sparer deg for store utlegg og mye heft. Det er absolutt godt nok, og vil vare lenge. Så beholder du den opprinnelige tilpasningen mellom filter og element, noe som er litt av konseptet på disse høyttalerene.
Hvis det er gummi står sagen helt anderledes. ;)
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
bambadoo skrev:
Er skumoppheng på AN høyttalere.
Mente jeg da også der var. Tror revnerne er symptom på at de er ved at "rådne".
Lim vil kun give en stakket frist. Næsten som at tisse i bukserne for at holde varmen.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
Hvis det er skum så stiller det seg annereldes ja, men hvis det er kutt så er det ikke det samme som skumråte. Et lite kutt ville jeg lime, men hvis kanten går i oppløsning ville jeg sette på nye kanter.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Jeg tvivler på at det er kutt. Det vil typisk ikke være som beskrevet.
 

TomVe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2007
Innlegg
79
Antall liker
1
Det ser ut som kutt fra noe skarpt. Et rent snitt etter noe skarpt på ett sted, og to minimale hull som fra en nål eller lignende på det andre stedet, i tillegg til et lite kutt på et par mm. På det ene stedet går det lille kuttet i opphengskanten over i en liten ripe på selve membranet (men ingen dyp skade på membranet). Opphenget ellers virker ferskt og fint. Og på den andre høyttaleren er det helt perfekt. Absolutt ingen tegn til alderssvekkelse ellers.
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
TomVe skrev:
Det ser ut som kutt fra noe skarpt. Et rent snitt etter noe skarpt på ett sted, og to minimale hull som fra en nål eller lignende på det andre stedet, i tillegg til et lite kutt på et par mm. På det ene stedet går det lille kuttet i opphengskanten over i en liten ripe på selve membranet (men ingen dyp skade på membranet). Opphenget ellers virker ferskt og fint. Og på den andre høyttaleren er det helt perfekt. Absolutt ingen tegn til alderssvekkelse ellers.
Katt?

2 muligheter: Lim nå, eller hold riftene under skarpt oppsyn og lim hvis det forverrer seg. ( Vedder ei limtube på at det ikke endrer seg..)

Mvh
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
TomVe skrev:
Det ser ut som kutt fra noe skarpt. Et rent snitt etter noe skarpt på ett sted, og to minimale hull som fra en nål eller lignende på det andre stedet, i tillegg til et lite kutt på et par mm. På det ene stedet går det lille kuttet i opphengskanten over i en liten ripe på selve membranet (men ingen dyp skade på membranet). Opphenget ellers virker ferskt og fint. Og på den andre høyttaleren er det helt perfekt. Absolutt ingen tegn til alderssvekkelse ellers.
Ok det lyder som du har ret. Så prøv at lime. :)
 

TomVe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2007
Innlegg
79
Antall liker
1
Jeg takker igjen for innsiktsfulle kommentarer og gode råd :) Høyttalerne er ellers helt perfekte, og jeg liker at ting er strøkne. Har sjekket med Audiocompaniet/Olav F, og på nyere AN/E er det mulig å skifte elementer uten å skifte eller korrigere delefilteret. Elementene som benyttes i nyere modeller har så snevre toleranser, at de brukes med samme delefilter uansett. Og det er også mulig å skifte ett enkelt element, uten at det blir problemer med par-matching når innspillingstiden er over. Så da hopper jeg i det og skifter det ene elementet. Og får sjelefred og strøkne høyttalere ;) Synes at høytalerne er for nye og flotte til at jeg vil prøve re-foaming. Jeg planlegger å beholde disse en stund til og etter hvert oppgradere til nye AN/E SPe HE. Også med tanke på fremtidig salg kan det være greit at alt er i Mint Condition.
Vennlig hilsen
TomVe
 
Topp Bunn