Digitale avspillere Rep av CD-spillere

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Innlegg
804
Antall liker
424
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Noen som vet om det finnes verksteder/ personer som justerer CD-spillere i dag? Virker nesten som det er umulig å få utført noen steder.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Noen som vet om det finnes verksteder/ personer som justerer CD-spillere i dag? Virker nesten som det er umulig å få utført noen steder.
Kanskje fordi det ikke understøtter bruk-og-kast samfunnet vi lever i? 😆

Seriøst: det burde være mulig å finne et verksted eller kompetente folk i nærheten av deg som kan gjøre jobben. Men er spilleren din moddet, så kvier mange seg for å røre den.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Justere?
Hvor gammel er den? Umulig å skaffe deler til drivverket til mange eldre CD-spillere.
 

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Innlegg
804
Antall liker
424
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Copland CD288, med XO-clock. Trenger justering av laserpickup. Da trenger man testplate, scoop og signalgenerator. Servicehåndbok har jeg. Lydmessig er dette i utgangspunktet en referansespiller, men trenger justering slik at den sporer som den skal.
 

baloo_2

Medlem
Ble medlem
18.04.2013
Innlegg
21
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Heter laserem på denne spilleren KSS-240A eller noe i den duren? Mener å huske det, dette er en Sony laser som ikke er spesielt holdbar. Er mye brukt så bør være mulig å få tak i. Hvis det er denne laseren, så tror jeg ville byttet laser før jeg la mye jobb/penger i en full justering. Ofte går det greit å bare bytte laser også.
 

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Innlegg
804
Antall liker
424
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Har byttet den, KSSA240A er ganske greit å få tak, men koster noen kroner da. Det er overkommelig, særskilt visst man har en dyr spiller. Når det gjelder Dalens, så er det ikke så enkelt å få gjort reparasjoner. De prioriterer sine merker og leverandører, og det har jeg på sett og vis forståelse for. Ikke enkelt dette gitt. Testcd'n YEDS18, fra Sony, er i tillegg nesten like vanskelig å få tak i som hønsetenner. Nei, er ikke enkelt dette :rolleyes:
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Husker jeg hadde en cda288 som jeg monterte XO clock i for mange herrens år siden. Foretok en laser justering på den da den startet å skippe noen plater. Virket fint etter det men riktig som nevnt over her. Laseren kan ha en tendens til å ta kvelden..
Veldig fint oppbygget cd spiller.
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Noen som vet om det finnes verksteder/ personer som justerer CD-spillere i dag? Virker nesten som det er umulig å få utført noen steder.
Litt langt unna kanskje, men Rune Juul i Bodø fikser det meste av hifi. Hadde tatt kontakt med han om det er vanskelig å få gjort andre steder. Gjør han jobben kan du være trygg på at det blir skikkelig gjort.
 

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Innlegg
804
Antall liker
424
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Har fått kontakt med en dyktig mann på Lillehammer som kan gjøre jobben, og det er ikke så langt unna. Det er montert XO-clock i denne også. En rå spiller som i utgangspunktet spiller bedre enn mange nye, dyre DAC'er gjør. Så blir jo spennende å høre hva den yter ift Bryston DAC'en jeg har nå
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Fordelen med nyere spillere er at det er auto-justeringer, spilleren ordner det selv . Husker mine gamle CD-spillere måtte finjusteres tracking og focus og sånt, manuelt for hånd etter feks laserbytte.

Så ikke alt gammelt er bra ;)
 

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Innlegg
804
Antall liker
424
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Den gamle Sony CD555ES, som jeg kjøpte i 93, går som en klokke den dag i dag, spiller godt gjør den også. Lydmessig var vel Copland helt i det øvre sjiktet lydmessig når 288 kom på markedet, sjelden på bruktmarkedet også.
 
Topp Bunn