Rensing av kontakter

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hvordan gjøres dette best?
RCA, XLR, DIN, Schuko, rørsokler, høyttalerkabelkontakter mm.........
Er det noen gode grunner for IKKE å bruke en ultralydvasker til dette?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Helt enkel elektronikkrens. Eller simpelthen dra ut pluggen og sett den inn igjen. Er nå mitt bud iallefall.

Ellers fins det jo dyr Kontak osv, som sikkert er bortimot like bra. Jeg har en gratisflaske med det, og kan ikke si det fungerer dårligere enn noe annet.
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Takk for svar :)
Allikevel må jeg få spørre:
Finnes det noen som helst grunner for at rensing med ultralyd IKKE skal være andre typer rensing overlegen ???
Har altså aldri prøvd og er muligens helt på bærtur her, men etter å ha prøvd "ørten" manuelle typer for rens ( hvor det er særdeles vanskelig å komme til ) med mer eller mindre godt resultat har nå altså denne tanken med ultralydvasker festet seg.
Behøver altså gode argumenter for at jeg IKKE skal teste ut dette ;D
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Cobra2 skrev:
Fukt i kablene?

Arne K
Godt poeng Arne!
Man må selvfølgelig sørge for at kontaktene ikke kommer så langt ned i rensevesken at fuktighet kan trekke opp i kablene. Samtidig bør man vel bruke en form for renseveske i ultralydvaskeren som er spritbasert og som vil fordampe av seg selv hvis man ikke får tørket av alt etter rens.
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.525
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Nå ble jeg nysgjerrig. Hvordan vil du rense en rørsokkel i en ultralydvasker?
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
prnesse skrev:
Nå ble jeg nysgjerrig. Hvordan vil du rense en rørsokkel i en ultralydvasker?
Ja du kan så si........... ::)
Tror vi får holde oss til pinnene på rørene ;D

Forøvrig:
Hva slags blanding skal brukes i ultralydvaskeren for denne typen rensing?
Hva bruker man når man bruker slike vaskere til rensing av metaller?
 

HSobstad

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.02.2007
Innlegg
735
Antall liker
140
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Her er "Elektron" sin metode, sakset fra et av hans innlegg: ;D
"Silclear, Silver Contact Enhancer. La meg referere hva produsenten så beskjedent sier:

"SilClear will significantly improve the sound of any interconnect, tube pins, power cord, speaker cable, etc. The sonic improvements we hear are, first and foremost, a remarkable increase in treble extension, transparency, detailand sparkle, all without any added edginess. Bass sounds tighter, less boomy. Attacks are noticeably quicker and punchier. Midrange timbres and harmonic details are articulated more clearly, yielding a more natural and intimate musicality." "
 

Vedlegg

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.822
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Dra kontaktene ut og sett dem inn igjen. Da fjerner du oksyd og skitt i kontaktpunktene, uten å smøre på noe lurium som fører til mer problemer senere. Det enkle er ofte det beste.
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
HSobstad skrev:
Her er "Elektron" sin metode, sakset fra et av hans innlegg: ;D
"Silclear, Silver Contact Enhancer. La meg referere hva produsenten så beskjedent sier:

"SilClear will significantly improve the sound of any interconnect, tube pins, power cord, speaker cable, etc. The sonic improvements we hear are, first and foremost, a remarkable increase in treble extension, transparency, detailand sparkle, all without any added edginess. Bass sounds tighter, less boomy. Attacks are noticeably quicker and punchier. Midrange timbres and harmonic details are articulated more clearly, yielding a more natural and intimate musicality." "
Kan bare si meg enig; dette bruker jeg på alle kontaktpunkter med samme erfaring. Tas på etter at kablene er renset.
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Hvor kjøper dere denne Silclear?? Finner den på nettet til 35USD. Da passerer den vel den magiske 200 kroners grensen og må fortolles. Forslag?

Mvh
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Billa skrev:
Hvor kjøper dere denne Silclear?? Finner den på nettet til 35USD. Da passerer den vel den magiske 200 kroners grensen og må fortolles. Forslag?

Mvh
Vh-audio. De er "greie"...
 
L

larkus

Gjest
Jeg bruker kabelsko i rein kobber uten gullbelegg på mine ht-kabler, og pusset nettopp over med såpefri stålull så de ble skinnende blanke. Og lydforbedringen uteble ikke :) Spiller nettopp nå spor to på P. Barbers "Companion", og jeg er overbevisst om at kontrabassen låter strammere og mer detaljert nå enn tidligere. Innbilning? Det er ikke så nøye med så lenge det er gratis og jeg synes at det ble en forbedring ;D ;D

Edit: Klappingen på slutten av sporet er hørbart bedre oppløst og med bedre holografi enn tidligere :)
mvh
larkus
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Bruker blåsprit (isopropanol) til rensing jeg. Påføres med q-tips eller lofritt tørkepapir. Din lokale jernia har slikt. Ca 100-lappen for sannsynlig behov resten av livet og de neste 7 generasjoner. Alternativt en boks elektronikkrens for utilgjengelige steder. Elfa f.eks.

Jeg kan godt selge deg en liten flaske audiorens for kr 795,-, men det er stor sjanse for at den er blå i fargen og nevnt ovenfor :)

Og ultralyd bruker du vel til å fjerne mekanisk skitt? (kan ta feil her). Jeg snakker hvertfall om rens for å fjerne oksydering og belegg. Jeg foretrekker fremdeles å dusje i vann da ultralyd normalt er mest brukt på kvinner.
 
L

larkus

Gjest
Trondmeg skrev:
Bruker blåsprit (isopropanol) til rensing jeg.
Jeg bruker CRC Contact Cleaner og piperenser/Qtips. Piperenseren kommer til inne i RCA og XLR kontaktene uten problemer.
Hvis du har en dråpe blåsprit på et speil og lar det tørke, ligger det da igjen en hinne?
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
larkus skrev:
Trondmeg skrev:
Bruker blåsprit (isopropanol) til rensing jeg.
Hvis du har en dråpe blåsprit på et speil og lar det tørke, ligger det da igjen en hinne?
Ikke når du tørker det av slik jeg beskriver :). Blåspriten løser vel opp, men det som er oppløst må fjernes mekanisk. Jeg forstår ikke at dette er noe anderledes enn med andre rensemidler. Skitten fordamper ikke.
 
Topp Bunn