Rensing av kabler

H

Hifibasillen

Gjest
Trenger noen råd om produkter for rensing av endene på mine kabler samt en antistatisk spray da spesielt Nordost kablene samler støv som aldri før =P

Kablene er Nordost White Lightning samt Dynavox High End LS

mvh

Hifibasillen
 
H

Hifibasillen

Gjest
Jo jeg regner jo med det når de samler såpass mye støv i forhold til andre kabler jeg har hatt samt at de selger spray til disse, er ikke noen kabel nisse og hører ikke stort forskjell men disse fulgte med en forsterker jeg kjøpte tidligere så har blitt brukt siden og nå trenger ihvertfall kobber pluggene en shining.
 
P

parafinoksen

Gjest
Ville brukt vanlig kontaktrens på pluggene en antistatisk mikrofiberklut på kablene. Gjør heller sikkert ingenting om du fukter en vanlig klut med litt zalovann og tørker over kablene (ikke pluggene, kanskje) først.
 

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Innlegg
4.257
Antall liker
2.494
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Rens kobberpluggene med ketchup, smør pluggene la det virke en halv time, tørk av.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.227
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Støv på kablene gjør da ingenting, støvet kommer jo ikke på kontaktpunktene. Er dette skikkelig skrudd samnen så er problematikken ikke eksistrende.
Sprayen Nordost selger kan du se på som et ønske om mersalg, akkurat som når du kommer til kassa på Clas Ohlson og de spør om du trenger en pakke småbatterier, en støvklut eller Mundin avløpsåpner:)
 
H

Hifibasillen

Gjest
Takker for tips, ketchup skal prøves, ja den sprayen eller Nordost generelt er jeg tvilende til, hører ikke forskjell på de få kablene jeg har enda de er forskjellige men det får så være, de fungerer =)
 

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Innlegg
553
Antall liker
255
Torget vurderinger
2
Mye rare tips her:)

Kondensfjerner på pluggene og fiberklut eller Nordost Ecco spray på kabelen.
 

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Innlegg
4.257
Antall liker
2.494
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.816
Bruk isopropanol til å rense pluggene med, det er rimeligere enn kondensfjerner som også er isopropanol.
 
H

Hifibasillen

Gjest
Tar og prøver ketchup så la dette virke, tørker av, deretter Zalo vann og ser an resultatet =)

Eventuelt kjøpe en antistatisk spray og smøre på og tørke av ytterkappe da jeg merker "plasten" eller hva det nå er på disse Nordost kablene er mer mottakelige for dritt en andre så er vel konstruksjonen som gjør dette vil jeg anta.

Greie kabler sånn sett enda størrelsen på lederne er minimale i forhold til de andre jeg har 4 og 6 mm2 men disse er vanskelige og legge bak høyttalerne grunnet tykkelsen, så derfor jeg bruker Nordost idag før jeg får mer plass til de andre.
 

Prelude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.08.2012
Innlegg
160
Antall liker
81
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Som antistat middel har jeg brukt en teskje tøymykner i ett glass vann. Rør rundt, ha på en klut og tørk over kablene.
Om du ikke har kontaktens, kan du bruke tennvæske. Ha på en klut, tørk kontaktene, vent noen minutter til det har fordampet.
Isopropanol fungerer sikkert like bra, da kontaktene neppe er så veldig møkkete.
 
M

MarkusH

Gjest
Spill høyere så forsvinner støvet. Eneste stedet det samler seg støv hos meg er på selve høyttalerne, jeg har nevroser for at kablene skal sitte i for lenge (tydeligvis) :rolleyes:
 
H

Hifibasillen

Gjest
Hehe ja gått tilbake til Klipsch igjen nå så det burde indikere at jeg ikke bare spiller på middels volum lenger 😋
 
Topp Bunn