Rens av rens, børste av børste. Platebørste.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.292
    Antall liker
    11.110
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vi som spiller vinyl har ofte flere platebørster og liknende, og kjøper gjerne ny av og til når vi føler at det trengs.
    Våre hjem er aldri frie for støv, og det forfølger oss overalt. Platebørster brukes jevnlig, og det er alltid støv på børsten etter bruk.
    Og platemattene som bare ligger der, min er av filt, og støvet som legger seg på disse. Alt dette støvet trykkes og smøres tilbake på platene, hver gang det legges en plate på og børsten dras over igjen.
    1712499433607.png

    Hvor mye tid og oppmerksomhet har vi på å rense platebørsten og platematene?
    Jeg har stort sett oversett disse tingene, men har begynt å prøve enkle tiltak for mer fred i sjela.

    Platematta tar jeg av og snur, rister, og støvet svever videre i rommet. Nå er det støvsuging som gjelder. Tar gjerne en runde på den hver gang lytterommet støvsuges.
    1712499609853.png


    Platebørstene pleide jeg å stryke over en hard kant, og flere børster ble brukt til å børste hverandre. Støvsugeren kan selvfølgelig brukes der også.
    1712499703112.png


    1712499907290.png


    Istedetfor å børste platebørste med platebørste kan man bruke enkle redskaper som tekstilbørster. Jeg kom på ideen da jeg sto og ventet på kona en dag ved kassa på Lindex, der de hadde et stativ med diverse tekstil vedlikeholdsutstyr. Som her en ullkam.
    1712500086826.png


    Og en liten tekstilbørste med strie hår i en bestemt retning.
    1712500189776.png


    Vi gir oss ikke, hobbyen utvides stadig. Hobby i hobbyen, en av mange, nerdingen tar aldri slutt, det er uendelige muligheter.

    Jeg hører gjerne fra andre som har erfaring og ideer om renhold av platebørster.
     
    Sist redigert:

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.916
    Antall liker
    38.877
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Bruker bare en kullfiber børste og synes det funker bra men er sikkert andre som er bedre :) Bukse benet blir brukt her også ;)

    mvh
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    897
    Antall liker
    579
    Vi som spiller vinyl har ofte flere platebørster og liknende, og kjøper gjerne ny av og til når vi føler at det trengs.
    Våre hjem er aldri frie for støv, og det forfølger oss overalt. Platebørster brukes jevnlig, og det er alltid støv på børsten etter bruk.
    Og platemattene som bare ligger der, min er av filt, og støvet som legger seg på disse. Alt dette støvet trykkes og smøres tilbake på platene, hver gang det legges en plate på og børsten dras over igjen.
    Vis vedlegget 1013433
    Hvor mye tid og oppmerksomhet har vi på å rense platebørsten og platematene?
    Jeg har stort sett oversett disse tingene, men har begynt å prøve enkle tiltak for mer fred i sjela.

    Platematta tar jeg av og snur, rister, og støvet svever videre i rommet. Nå er det støvsuging som gjelder. Tar gjerne en runde på den hver gang lytterommet støvsuges.
    Vis vedlegget 1013434

    Platebørstene pleide jeg å stryke over en hard kant, og flere børster ble brukt til å børste hverandre. Støvsugeren kan selvfølgelig brukes der også.
    Vis vedlegget 1013435

    Vis vedlegget 1013436

    Istedetfor å børste platebørste med platebørste kan man bruke enkle redskaper som tekstilbørster. Jeg kom på ideen da jeg sto og ventet på kona en dag ved kassa på Lindex, der de hadde et stativ med diverse tekstil vedlikeholdsutstyr. Som her en ullkam.
    Vis vedlegget 1013437

    Og en liten tekstilbørste med strie hår i en bestemt retning.
    Vis vedlegget 1013440

    Vi gir oss ikke, hobbyen utvides stadig. Hobby i hobbyen, en av mange, nerdingen tar aldri slutt, det er uendelige muligheter.

    Jeg hører gjerne fra andre som har erfaring og ideer om renhold av platebørster.
    Hvad med statisk elektricitet når du bruger støvsugeren?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.292
    Antall liker
    11.110
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hvad med statisk elektricitet når du bruger støvsugeren?
    Jeg har ikke merket problemer med statisk el etter støvsuging av børster.
    Generelt har jeg lite problemer med det i lytterommet i kjelleren, usikker på hvorfor. Planter som vannes jevnlig kanskje, og en kjøkkenkrok med vask?
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    897
    Antall liker
    579
    Jeg har ikke merket problemer med statisk el etter støvsuging av børster.
    Generelt har jeg lite problemer med det i lytterommet i kjelleren, usikker på hvorfor. Planter som vannes jevnlig kanskje, og en kjøkkenkrok med vask?
    På et tidspunk jeg arbejde ved en elektronikproduktion, måtte vi ikke bruge støvsuger grundet statisk elektricitet. Jeg vil anbefale dig at bruge en børste som er inkluderet i dishwasher kittet.
    .
     

    Entropy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    500
    Antall liker
    962
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Uansett hva som hjelper på børstene så hjelper det mest å bli børst.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.564
    Antall liker
    35.505
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Veldig glad i min "Rolls Royce"
    1000019823.jpg

    Har to til også, men denne er meget god.
    Børstene renses med rull fra Ikea.
    1000019825.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn