Renoverer SEAS 72K

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nilshermann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.02.2019
    Innlegg
    96
    Antall liker
    36
    Hei!

    Skal til å renovere et par gamle SEAS 72K. Mest for moro skyld, men også av sentimentale grunner. Vi hadde de på kjøkkenet i mange år i barndomshjemmet. Deretter levde de et hardere liv på ungdomshula til min søster der det gikk mye i Take That og senere Nirvana og Metallica. En eller annen gang i det oppholdet røk et basselement.

    Siden den gang, for 25 år siden, har de vært i en pappeske i kjelleren. Muttra flytta for en tid tilbake fra huset og til leilighet. Vi måtte rydde ut av huset og disse dukka da opp. De siste par år har de vært stasjonert i min kjeller, i mitt hus. Nå har jeg tatt de ut av eska og tenkte det var på tide å gi de nytt liv.

    Jeg har nå fått tak i ubrukte elementer som jeg fikk i posten i dag. Disse er kjøpt på et loppemarked en eller annen gang for mange år siden, og lå i uåpnet pakning. Lykketreff!

    Hva jeg skal gjøre med de og hvor grundig til verks jeg skal gå er jeg litt usikker på enda. Jeg testa den ene høyttaleren nettopp og den hørtes helt fin ut. Jeg har nå fire nye elementer og tenkte å bytte alle, men ble litt usikker på om det er nødvendig. De er lima med noe svart seig greie i tillegg til skruer (selvfølgelig). Kan det være et poeng å bytte internkablinga? Hva med komponenten som står mellom elementene?

    Tenkte iallefall å pusse og olje de så de ser fine ut. Finner sikkert hundre tråder om hvordan det kan gjøres, så det skal jeg ikke spørre om. Det er en del skrammer på de nå og jeg får vel neppe vekk alt.




    IMG20220325001320.jpg IMG20220325001340.jpg IMG20220324220354.jpg IMG20220325001839.jpg
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Elementer og delefilter ser ut til å være identisk med Radionette TK12S, som jeg har hatt en gang. Har hatt mange gode musikkopplevelser med de, før de måtte «gi tapt» for et Seas kit 403 :)
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    4.389
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Kult, gode vibber i gamle Seas.
    Mimring: Husker vi begge handlet ombygget Seas Kit 60 i svære transmisjonslinjer fra samme " Reodor" - Per Lindholt. Diskanten var byttet ut med klassikeren Peerless KO10 DT. Snekkeren var sauebonde og kassene var følgelig fylt med kortreist ull. Samme mannen solgte en haug med modifiserte Lindsley Hood klasse A forsterkere, også platespillere i fiberbetong basert på Connoisseur driverk og SME Serie III med AKG P8 es pick up. Preampene hans hadde bl.a. 24- trinns attenuator med faste motstander. Dette på tidlig 80 - tall, i Løten :)
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jepp - det var sånne kjøleskapdigre transmisjonslinjer med Seas Kit 403 (var det vel) jeg hadde også. Kule saker.
    Han hadde visst bygd noen med doble 10" basser også, men jeg fikk aldri hverken sett eller hørt de.

    Har du noen bilder av de Willy? Jeg har dessverre ikke noen sjøl.

    Edit: Kit 60 var de med doble basser selvsagt.
     
    Sist redigert av en moderator:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    4.389
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde TL av kit 60 med de dobble 10" (25TW-EV, 15 Ohm) og 11-TV 2XM oval mellomtone .
    Spilte Virgil Fox "Toccata" så koppeskapet ristet (kankje også pga bass-feedback til platespiller?).
    Tror broderen har et bilde nederst i en eske somewhere, skal sjekke.
    Senere ble de slaktet pga plassmangel i min Trondheim-hybel og bygget om til kompakte Isobaric (push-pull ala Linn), nå med Seas 11FM mellomtone..
    Geir F var innom og målte på de. Bra resultat. Monterte en attenuator på diskanten for mer nærfelt-lytting.
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Stemmer, jeg hørte om disse men fikk aldri sett eller hørt de. Lindholt bygde også et par med Kit 603 som trøkket ganske greit i bassen.
     

    nilshermann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.02.2019
    Innlegg
    96
    Antall liker
    36
    Noe poeng i å erstatte internkablinga? Ser veldig tynt ut, og det er jo gamle greier.. IMG20220325172138.jpg
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Nei... men den kondensatoren har nok sett bedre dager.
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    @Syncrolux!Grunnen til "hjerter" etc, er at jeg har et par Seas kit 403! Bassene var dessverre "oppsmuldret", gummien i opphenget gått i oppløsning osv! Fikk tak i et par nye basser fra Sandefjord, men enda ikke fått skiftet disse! Brukte dem i et par år på studentby i Trondheim, og de laget god&mye lyd til naboene over sin "store forargelse"!
    Mvh ToreP
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    20 år kanskje. Og denne er nok over tida!
    Det går an å bytte den til en filmkondensator på 4,7 uF.
     

    nilshermann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.02.2019
    Innlegg
    96
    Antall liker
    36
    Litt blank her merker jeg. Har sett og lest en del rundt om nå, men finner ikke noe som helt stemmer.
    Noen som har såpass peiling at de kan finne en sånn på nett?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det bør vel helst ikke være en elektrolytt kanskje?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Fordi en elektrolytt ikke varer evig. Og noen vil påstå en filmkondensator låter bedre...
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.751
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    35
    Fordi en elektrolytt ikke varer evig. Og noen vil påstå en filmkondensator låter bedre...
    Jeg vil påstå at i noen tilfeller så låter en elektrolytt bedre :)
    I noen tilfeller, kanskje spesielt på en del vintage høyttalere, kan en filmkondensator faktisk bli "helt feil"..... egen erfaring... flere ganger
     

    nilshermann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.02.2019
    Innlegg
    96
    Antall liker
    36
    Tusen hjertelig takk dere to! Ser at det står 50 wvdc og 25 wvac. Er dette noe kritisk å tenke på, eller må det bare være over det man forventer av spenninger? Ser de dere linker til har litt ulike verdier. Hva er det som egentlig bestemmer cross over-frekvensen i kondensatoren? Hva vil forskjellen være mellom 4,7 og 5 uF?
    Diskant-elementet har et oppgitt frekvensområde på 3-20khz
    IMG20220329214114.jpg
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.751
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    35
    Jeg vil påstå at i noen tilfeller så låter en elektrolytt bedre :)
    I noen tilfeller, kanskje spesielt på en del vintage høyttalere, kan en filmkondensator faktisk bli "helt feil"..... egen erfaring... flere ganger
    Tusen hjertelig takk dere to! Ser at det står 50 wvdc og 25 wvac. Er dette noe kritisk å tenke på, eller må det bare være over det man forventer av spenninger? Ser de dere linker til har litt ulike verdier. Hva er det som egentlig bestemmer cross over-frekvensen i kondensatoren? Hva vil forskjellen være mellom 4,7 og 5 uF?
    Diskant-elementet har et oppgitt frekvensområde på 3-20khz
    Vis vedlegget 804950
    "50 wvdc og 25 wvac" - Alle de det er linket til ovenfor er innafor/høyere en den gamle.
    4,7 eller 5,0 i praksis liten betydning - den gamle har sikkert en toleranse på 10-20% -
    Det jeg ville lagt mer vekt på var at kondensator/lytt i begge høyttalerne var "matchet", altså tilnærmet lik verdi.
     

    nilshermann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.02.2019
    Innlegg
    96
    Antall liker
    36
    Da har jeg fått nye kondensatorer i posten :) Har og satt på nye terminaler bak. Har nå pussa ned den ene. Den ser veldig bra ut. Lurer på hva jeg skal ha på av olje/voks/lakk. Er egentlig ikke så fan av den røde mørke gløden i teak, så testa med noe hardvoksolje og dekorolje med lyse pigment. Det hadde lite effekt egentlig. Noen tips til behandling?

    IMG_20220407_190448.jpg
    16493502310252841603377016796570.jpg
    IMG20220407190931.jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn