Renovere - Heathkit AA-100

Mathisen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.01.2012
Antall liker
4
Hei alle sammen, ble tipset om dette forumet, og her var det virkelig mye spennende å lese.
Jeg har lenge hatt lyst på en rørforsterker av den gamle sorten, sammen med vinyl snurrer'n.
Er ganske grønn på elektro, men kan å lodde brukbart og er fingernem.
Vel, nå har det kommet en Heathkit AA-100 i huset, og etter noen tester så kan jeg bekrefte at alt på denne fungerer, ikke noe skurring i potmeter, heller ikke noe brum. Alt så vel, så langt.
Men selve lyden er ikke noe å skryte av, lite fyldig og lite bass. (tamt og livløst) Må sette bass og tone på max for å litt trøkk.
Det ser ut som om denne er i "original" stand, med deler fra den tiden den ble bygget.

Første del av planen min er å bytte ut alle kondensatorene, med nye (regner med at de begynner å tørke ut). Og det er her jeg trenger hjelp.
Jeg tenkte å starte på preamp trinnet, så ta effekt trinnet og strømforsyning.
Ser at de fleste kondisene er at typen "Good-All" nesten alle på preamp trinner er oppgitt med verdien .1 +-20% 400VDC. Legge ved bilder.

Hva ville dere ha erstattet disse meg? (fint om disse kan kjøpes på Elfa, da jeg er kunde der)

Dette skal være ett buget prosjekt, så jeg er ikke ute etter de dyreste og beste delene, men normalt gode.
Viktig for meg at forsterkeren holdes mest mulig lik originalen.

Tar imot alt av tips dere måtte sitte på.
Har skjema, men det virker ikke som om alle verdinen er oppgitt (mulig det skal være slik), så jeg håper jeg kan lese av alle verdiene på delene når de loddes ut.

Mvh
Petter

Vedlegg

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Elfa sine ICEL kondiser anses vel å være gode, og koster lite penger. Pass på at du får kondiser som tåler spenningen de utsettes for. Det er minst like viktig som kapasitans-verdien.
Roger

Mathisen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.01.2012
Antall liker
4
He he, snakker jo flytende japansk. Google Oversetter

Men tror du denne vil være god erstatter: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=65-457-43&toc=18844
Øker spenningen fra 400 til 630 VDC, men det skal vel ikke påvirke noe negativt.
Ser at Kapacitanstolerans er +-1% istede for 20%, aner ikke om det har noe å si. (eller hva det betyr :eek:)

Skjønner at "originaliteten" må vike litt, men gult er coolt. :eek:)

EDIT: Limte inn feil, skulle være denne:
https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~fi_sv/elfa/init.do?item=65-449-10
Kapacitanstolerans er +-10% istede for 20%

Petter

Sist redigert:

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
209
Torget vurderinger
1
Når det gjelder gamle forsterkere er ladelytter og rør det første jeg hadde sjekket.
Den bruker kanskje aksielle kondensatorer i strømforsyningen? Et bein i hver ende.
VH. Bernt

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
He he, snakker jo flytende japansk. Google Oversetter

Men tror du denne vil være god erstatter: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=65-457-43&toc=18844
Øker spenningen fra 400 til 630 VDC, men det skal vel ikke påvirke noe negativt.
Ser at Kapacitanstolerans er +-1% istede for 20%, aner ikke om det har noe å si. (eller hva det betyr :eek:)

Skjønner at "originaliteten" må vike litt, men gult er coolt. :eek:)

EDIT: Limte inn feil, skulle være denne:
https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~fi_sv/elfa/init.do?item=65-449-10
Kapacitanstolerans er +-10% istede for 20%

Petter
Ja, som jeg skrev i et innlegg tidligere så anses disse som gode. Tightere toleranser er vel bra. Jeg er også enig i innlegget over at elektrolytiske kondiser i power supply er nok det første jeg ville byttet.
Gamle utgangstrafoer bruker også å ha ganske dårlig båndbredde, men det kan jo vurderes senere.
Roger

N

nysjerrigper

Gjest
hva mener du med dårlig båndbredde, kapasitet? oksidasjon?

Mathisen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.01.2012
Antall liker
4
Ok, da bør jeg muligens starte i andre enden, og se på strømforsyningen først.
Står 2 stor kondiser oversiden, men mener å huske at det var noen mindre under også, sjekker i helga.
Her er bilde av de 2 litt store.

Edit:
Den brune papir kondisen på undersiden:
C25-19 SYNCRO
20 MFD 150 VDC
10816503 85°C

Den store kondisen til venstre: ---------Den store kondisen til høyre:
AEROVOX--------------------------------- AEROVOX
B-25-52 ---------------------------------- B-25-101
CODE MFD DCWV ------------------------CODE - MFD -- DCWV
*1 ----40 - 450 ---------------------------*4 ---- 60 ---- 500
*2 ----40 - 350 ---------------------------*5 ---- 25 ---- 450
*3 ----20 - 350 ---------------------------CAN -- COM ---NEG
CAN COM NEG -------------------------- 102 6520
MADE IN USA
102 644

Disse tegnene står under CODE: -------*4=Halvsirkel
*1=Fylt halvsirkel -----------------------*5=Trekant
*2=Firkant
*3=Trekant

Vedlegg

Sist redigert:

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Det er elektrolytt kondensatorer som kan "tørke". Elektrolytten blir borte og kapasitansen det samme. Det vil du høre i form av brum. Dårlig filtrering av høyspenningen.
Det enkleste er å bytte rør. Forsøk det først. Eventuelt få de testet. Det siste koster kr 25,. Hvis du i det hele tatt må betale noe.
Tipper forsterkeren din er fra 1960-tallet. Første halvdel kanskje.
Heat laget enormt mye som byggesett. Mye var veldig bra.........den gangen.

Mathisen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.01.2012
Antall liker
4
Tenkte jeg skulle komme tilbake til rørene etter at jeg har byttet ut alle kondisene, rørene kan jeg få testet/byttet ut på et senere tidspunkt.
Kjenner dere til noen som har utstyr til å teste rør i Trondheims region? Har ingen med rør interesse i vennekretsen (enda).
Etter at alle kondisene er byttet, bør jeg vel få målt om alle rørene får den spenningen de skal ha, kan jo være noe annet som ikke er 100%. (en og annen motstand som begynner å bli sliten)
Men i første omgang, håper jeg på å få hjelp til å finne riktige kondiser og lytter, slik at jeg kan komme igang.

Mvh
Petter

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
hva mener du med dårlig båndbredde, kapasitet? oksidasjon?
I "gamle dager" var ikke kunnskapen, utstyret osv av samme kvalitet som vi har i dag. Derfor hadde trafoer (IS- og utgangstrafoer) begrenset frekvensområde (båndbredde).
Roger

N

nysjerrigper

Gjest
frekvensområde til trafo. jøss, mye jeg ikke vet :) hvordan slår dette ut lydmessig, ullent?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Tenkte jeg skulle komme tilbake til rørene etter at jeg har byttet ut alle kondisene, rørene kan jeg få testet/byttet ut på et senere tidspunkt.
Men i første omgang, håper jeg på å få hjelp til å finne riktige kondiser og lytter, slik at jeg kan komme igang.

Mvh
Petter
Gjør det enkle først: Sjekk rørene.
Hvis rørene er dårlige, hjelper det ikke noe å bytte andre komponenter.

Mathisen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.01.2012
Antall liker
4
Ok, da må jeg bare finne noen som kan teste rørene mine. :)
Noen som vet hvor dette kan gjøres i trondheims regionen?

Mvh
Petter

Mathisen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.01.2012
Antall liker
4
4 stk ECC83/12AX7 rør fra Mullard
2 stk EF86 (Usikker på merke, da de er innkapslet)
1 stk GZ34/5AR fra Mullard
4 stk 7591 fra Sylvania
2 stk 7199 fra RCA

Topp Bunn