Rengjøring av plugger/kontakter

Høre DU forskjell etter rengjøring av plugger og kontakter?


  • Totalt antall stemmer
    1
L

lark

Gjest
Betydelig forbedring av dynamikk i mellomtonen (på Nils Lofgrens "Acoustic" føler man gitarlyden mye mer fysisk på kroppen en før). Også forbedring av diskant (luftigere og mer detaljer) og bass (bedre dynamikk).
 
O

OldBoy

Gjest
Det er nok slik hvis du sier det.

Nå kommer ikke jeg til å gjøre noe som helst med anlegget mitt før uti desember, men da skal det til gjengjeld demonteres fullstendig i forbindelse med den obligatoriske juleregjøringen, med støvsuging og støvtørking på steder som normalt er utilgjengelige, og da skal jeg jammen ta og prøve litt rensing igjen. Man skal tydeligvis aldri si aldri.......

:) :) :)
 
O

omholt

Gjest
Espen R skrev:
Bare en oppfølgning til mitt siste innlegg. Senest i gåt ble det startet en tråd om "Jumpers", og man skal ikke lengre ned enn til halveis på førstesiden før det blir stilt spørsmål om troverdigheten av sine opplevelser, siden den objektive målbare virkeligheta ikke tilsier at slike forskjeller skal kunne høres.
Synes det er veldig bra at objektivistene kommer med sine meninger. Er det ikke bra for folk som vil ha spørsmål på ting at synspunkter fra begge sider kommer frem? Det er vel ingen som kan vite at de har 100% av fasiten. Stå på både objektivistene og subjektivistene!
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
(vel sagt omholt)

Ellers: Jeg er enig med alt som er sagt, bortsett fra det med rødsprit. Faktisk tror jeg rødsprit har mineraltilsetninger som etterlater et ettertrykkelig belegg.
Et enkelt fettløsende middel som fordamper helt og ikke etterlater noen tvil er derimot salmiakk-vann. No
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
En dråpe i en kopp vann. No
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Ja, det skal veldig lite til. Det er økonomiløsningen par exellence. (jeg har hørt at Røkke bruker det).

Hvis det er en type metall som ser ut til å ha noe slags oksydbelegg, kan man istedet for å bruke sterkere kjemi alternativt anvende et hardere materiale i pussefilla. Papir er hardere enn bommull, eller det harde belegget på undersiden av de der firkantede skumplast gryteskrubbene som fås pakkevis i butikkene kunne muligens være noe (vel, dersom den ikke har vært borti gryta først da). Sikkert mange muligheter.No
 
K

kathrine

Gjest
tkr skrev:
Stikken skrev:
;D
Ikke glem og kjøp en + og - spray da, så unngår du kortslutning ;D :eek: 8)
Vh
S
Merkelig utsagn-skal jeg forstå deg dithen at du synes at kontaktspray ikke har noe for seg?
Eller mener du at rengjøring av plugger/kontakter er bortkastet?
mvh
Hei!
Litt humor må man vel få lov til og ha...eller bare si i fra så skal jeg rense i stillhet!
Vh
S
 
L

lark

Gjest
Dr.No skrev:
Ja, det skal veldig lite til. Det er økonomiløsningen par exellence. (jeg har hørt at Røkke bruker det).

Hvis det er en type metall som ser ut til å ha noe slags oksydbelegg, kan man istedet for å bruke sterkere kjemi alternativt anvende et hardere materiale i pussefilla. Papir er hardere enn bommull, eller det harde belegget på undersiden av de der firkantede skumplast gryteskrubbene som fås pakkevis i butikkene kunne muligens være noe (vel, dersom den ikke har vært borti gryta først da). Sikkert mange muligheter.No
Piperenser er fint. Helt ideell for å komme til inne i phonokontaktene. For å pusse ytre større flater bretter man den dobbelt. På kontakter og plugger som ikke tidligere har blitt renset, eller det er lenge siden rensing, blir piperenseren
skikkelig grå.
 

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Innlegg
520
Antall liker
5
Espen R skrev:
Bra for deg Oldboy, jeg kan knapt huske at jeg kunne legge fram min entusiasme over produkter eller tweaks, det være seg kabler, rensemiddler, avmagnetiseringsenheter, dempere, Bybeefiltre, CD vs., SACD, CD-kopier med mere uten å blitt avkrevd for objektiv sannhet. Og hvis jeg ikke kunne fremlegge slik objektiv "sannhet", da ble det sagt at min troverdighet i forhold til mine subjektive lytteinntrykk ikke kunne taes alvorlig.
Det tror jeg kommer jo at din klare oppfatning av at alt som kan høres, kan måles. ;)
Det er mange måter å måle på, men det er også mange som overhode ikke gir noe indiskasjon på på kvalitetgraden. :)
 
J

jb_rasmussen

Gjest
Brug ISOPROPYL ALCOHOL( Købes ell bestilles på apoteket) " blev igamle dage brugt for rensning a tone hoveder, og er et aavfetnings middel der ikke efterlader nogen hinder, ( restpartikler på rengjorte overflater.)

Alle kontakter kabler ect, bør renses mindst 2 gange om året, specialt vis anlæget står i røgfylte miljøer ell bliver udsat for em (damp) fra mad os, olier, ect.

Oksigering a cu i stikkontakter og cu kabler er også højere vis du bor nær kyst linjen. På grund a salt inholddet i luften er højere.

Så det er bare at gå i gang med den helt store rengøringstur / OG VURDER EFTERPÅ SELV OM DET GAV UDSLAG I NOGEN LYDMÆSSIG FORANDRING ( FORBEDRING).

Rengøring er en dyd for rigtige audiophile ;D

Endnu et JR-AUDIOTONE tips ;)

Mvh. Johnny Rasmussen
 

mls

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2007
Innlegg
412
Antall liker
27
Jeg bruker Kontakt PRF IPA fra Elfa. Ca. 50 kr for en sprayboks, 165ml. Den inneholder ren isopropanol uten smøremiddel. Rensespray med smøremiddel må for all del ikke benyttes i hifisammenheng.

Rensing to ganger i året er ikke ofte nok, i hvert fall ikke her ved kysten. Rørsokler og rørpinner må også renses hvis man bruker rørutstyr.

OT: Samme sprayen er også fin for å fjerne det tynne fettlaget som ofte er på nye CDer. Tørk av med en silkeklut. Fjerner også statisk elektrisitet fra CD-platen før avspilling.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Har dere tenkt på at selve kontaktpunktet ikke korroderer i og med at det ikke kommer luft i mellom kontaktflatene på kontaktpunktet?
 

mls

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2007
Innlegg
412
Antall liker
27
el_mariachi skrev:
Har dere tenkt på at selve kontaktpunktet ikke korroderer i og med at det ikke kommer luft i mellom kontaktflatene på kontaktpunktet?
Spiller ingen rolle. Det eneste som betyr noe er at jeg hører at det blir bedre lyd etter at jeg har renset.
 
Topp Bunn