Rengjøring av ølglass

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.738
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Vanlig oppvaskmiddel er megafy ved vasking av ølglass. Men hva skal man bruke? Kaustisk soda? Kona og jeg har mange glass. Frøktelig mange glass. Og hvert eneste ett av dem er vasket flere ganger med Zalo. Kan disse restaureres? Og hva bruker man da? Kongevann? ;D
Gode råd mottas med takk.

G

Gjestemedlem

Gjest
Hvis du bare bruker den til å drikke øl av så behøver du ikke annet enn svært varmt vann til å rengjøre dem. Har du først hatt såpe i dem er det bare å gi dem opp. Mulig de kan restaureres men ikke vet jeg hvordan.

Er de full av lebestift eller noe, så er det sikkert såpefrie rensemidler å få tak i.

Nex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2007
Antall liker
106
http://guru.sol.no/question/mat-og-drikke/ol/hvordan-bor-man-vaske-olglass

På restauranter brukes et fosforsyre-basert vaskemiddel. Ellers kan man bruke sterkt basiske vaskemidler som krystallsoda, kaustikksoda, eller til og med vanlig oppvaskmiddel. Det er derimot ingen god ide å vaske ølglass i oppvaskmaskinen da det gjerne kan finnes rester av svine-ribbe osv.

Ellers er denne frykten for at ølet ikke skummer ganske overdrevet, og stammer trolig fra land som Storbritania hvor øltypene har en annerledes skumprofil (Fks. Guiness og Kilkenny/ Ales) Industri-pilsen vi drikker i Norge har en ganske liten skumprofil.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.117
Zalo er helt greit så lenge man skyller glassene ordentlig i rennende varmt vann.

Skum på ølet er uansett en styggedom.
Bare amatører liker skum på ølet.

G

Gjestemedlem

Gjest
Vanlig kip norsk pils skummer vel uansett ikke.

Men en riktig tappet engelsk pint med bitter har et deilig fyldig kremet hode som er en viktig del av nytelsen.

Litt bobler på toppen av en norsk halvliter pils kan jeg godt være for uten.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.738
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
slowmotion skrev:
Zalo er helt greit så lenge man skyller glassene ordentlig i rennende varmt vann.

Er jeg helt enig det da tro? Jeg tenker i første rekke på mørkt øl, som f.eks. bokkøl. Og ale, som NEX siterer. Med pils er det ikke så nøye.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.456
Torget vurderinger
12
Guinessen skal bygges med "cream" på toppen. Og glassene skylles kun i kokende vann. Men vis meg den som kjenner at glasset har vært såpevasket i en blindtest (selvfølgelig under forutsetning av at såpevannet er skylt bort)

Mine herrer, må jeg be om en ABX-test!!!!!!

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.117
Greit nok, Deph, selv ser jeg vel ikke på bitter som øl.
Bitter er bitter.
Mulig jeg tar feil?

Jeg tenker i første rekke på lyst øl.
Riktig nok er det meste av norsk, lyst øl ikke særlig mye å skryte av.
Grans Spesial på flaske er vel noe av det bedre i så måte.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.738
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Det var skummet jeg tenkte på da jeg startet tråden. Forskjellen i smak er kanskje målbar, men neppe smakbar...

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.117
Trondmeg skrev:
Guinessen skal bygges med "cream" på toppen. Og glassene skylles kun i kokende vann. Men vis meg den som kjenner at glasset har vært såpevasket i en blindtest (selvfølgelig under forutsetning av at såpevannet er skylt bort)

Jeg har vært på pub i Dublin og drukket Guinness,
men det skummet på toppen er ikke særlig godt.
Synes jeg.
Forøvrig er tv-reklamen Guinness sendte i Irland tidlig på '90-tallet
den eneste reklamen som har fått meg til å bli tørst. ;)

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.456
Torget vurderinger
12
slowmotion skrev:
Trondmeg skrev:

Jeg har vært på pub i Dublin og drukket Guinness,
men det skummet på toppen er ikke særlig godt.
Synes jeg.
Forøvrig er tv-reklamen Guinness sendte i Irland tidlig på '90-tallet
den eneste reklamen som har fått meg til å bli tørst. ;)
Jeg har også vært i Dublin og drukket Guinness. Og i London, Oslo, Stavanger etc etc. Uansett, poenget med skummet er ikke om det er godt, men at man kan signere glasset når man er på do. Ellers liker jeg Guinness og skummet jeg da. Såpevann egner seg best til å vaske seg i.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.209
Torget vurderinger
1
slowmotion skrev:

Jeg tillater meg å være rykende, for ikke å si skummende uenig, ja nesten frådene ... ;)

Skummet i tradisjonell norsk pils sitter forøvrig bedre i noen høydemeter over havet, ved ca 1000 meter så begynner det å hjelpe på, det samme om bord i fly med trykkabin i marsjhøyde, dvs et lufttrykk tilsvarende ca 6000 fot eller 2000 meter. Ølet smaker selvfølgelig også bedre, speseilt humlen/bitterheten kommer bedre fram med skum på og i høyden.

mvh
KJ

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.117
KJ skrev:
slowmotion skrev:

Jeg tillater meg å være rykende, for ikke å si skummende uenig, ja nesten frådene ... ;)

mvh
KJ
hehe, det er helt i orden. ;)

Nex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2007
Antall liker
106
Når det kommer til smaken av pils man får fra fat, kommer det an på hvor flinke de er med rengjøringa av tårnet.

Jeg var på kinarestaurant i Oslo og bestilte en øl til maten, jeg fikk øllen i et anonymt glass. Snodig smak, tenkte jeg og slo meg til ro med at det sikkert var en kinesisk export. Så spurte jeg servitrisa om hva slags øl det var, hvorpå hun svarer: "Lingnes øl". (Ringnes øl) Skulle ønske jeg ikke hadde spurt og kost meg med den Kinesiske Exporten ;)

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.678
Sted
Hus
Må ha spuns til å koble på fatet pluss kullsyreflaske med reduksjonsventil for å drive ølet ut av fatet :) Har en slik hjemme med Ringnesurne på, men ikke koblet til :)

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
slowmotion skrev:
Greit nok, Deph, selv ser jeg vel ikke på bitter som øl.
Bitter er bitter.
Mulig jeg tar feil?

Jeg tenker i første rekke på lyst øl.
Riktig nok er det meste av norsk, lyst øl ikke særlig mye å skryte av.
Grans Spesial på flaske er vel noe av det bedre i så måte.

Hvis det ikke skal være Aass i glasset kan Grans Premium gå an, Lysholmer Special er også et godt pilsnerøl.

Glaske vass? Da bruker jeg en dæsj kaustisk soda i badevannet. No gnukking, just clean glasses ;)

Mvh. RS

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.117
Det var selvfølgelig Grans Premium jeg tenkte på.

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
R.Solhaug skrev:
Lysholmer Special er også et godt pilsnerøl.

Mvh. RS
En stund siden den gikk ut av prod. nå er det lysholmer double ice som har tatt over.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Legatia skrev:
R.Solhaug skrev:
Lysholmer Special er også et godt pilsnerøl.

Mvh. RS
En stund siden den gikk ut av prod. nå er det lysholmer double ice som har tatt over.

Den blei ikke verdsatt nei? Ice-greia er ikke like aromatisk :-\

Mvh. RS

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Antall liker
88
Torget vurderinger
1
Hadde vi ikke noen som testet dette her på hifisentralen for et par år siden. Vasket et glass med zalo og skylte godt, et glass med kaustisk soda og et glass ble bare skylt godt. Øl ble helt i glassene og skummengde ble sammenlignet. Ingen forskjell mener jeg å huske.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Hm... det viktigste er faktisk at ølglass skal "dampes" tilslutt i vaskesyklusen og den dampen må være ganske varm også!!!
Det er som noen sier som regel at hvert bryggeri har en vaskemiddel spesiellt til deres øl, men syrebasert vaskemiddel er vanlig.
Så, damping tilsutt er altså trikset som vi vanlige ikke får til så ordentlig...

Men det er ett alternativ for "hjemmebruk, og det lages av Micromatic...
http://www.micromatic.com/draft-keg-beer/beer-glass-cleaning-cid-1851.html (Men, dette er altså, ikke "optimalt..")
En skikkelig kraftig dampvasker er og blir "the best"...

Det er mulig å få tak i en sak som lager vanndamp... om man vil være litt DIY hjemme og...
(En skikkelig "ølglass" maskin koster fort 20 lapper og mer...)

Hey, de er på youtube og!!! http://www.youtube.com/user/MicroMaticUSA !! :)

Ett triks man ser på youtube, er å skrubbe ølglass på innsiden med salt... finsalt... Dette skal også funke.
mvh

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.738
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Nå tok jeg et av mine mishandlede ølglass og helte oppi en proasisk Ringnes Pils. Resultatet var at at innholdet hovedsaklig besto av SKUM. Kan det bety at hele denne diskusjonen har vært bortkastet? :-\

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.738
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Siden det var så bra respons i denne tråden, har jeg lyst til sitere svar jeg fikk fra Ringnes:
"
Ja, det kan være verdt å prøve å vaske glassene dine i kausisk soda eller med eddik og skylle godt (husk å bruke hansker).
Husk også at når de er "restaurert" bør du bruke en egen oppvaskbørste kun for glass.

Veldig hyggelig å høre at du nyter Frydenlund Bokkøl, et utmerket øl som absolutt fortjener rene glass, og veldig gjerne glass med klokke. Jeg vil også tro at du vil ha glede av å smake Jacobsen Original Dark lager, som er mye av samme smakskarakter med enda litt mer sødme og lett brent preg. Et flott øl både med og uten mat. Ølet er ikke å få på alle vinmonopol men skal være tilgjengelig fra polets bestillingsliste på 0,75 ltr. flaske.

Lykke til med glassvasken, jeg ønsker det mange glade stunder med gode øl.

"

Undres på hvor sterk eddikoppløsning
jeg bør bruke?

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.497
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Zalo er OK, det er maskinvaskemiddel som ødelegger. Vask ølglass og vinglass i kummen med litt Zalo og skyll og skyll godt i varmt vann. Det er alt som trengs. Drikk en slurk og to fra flasken og spill musikk mens du vasker så går det så fint så.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Beste måten å ødelegge ølglass på, er å drikke melk av dem. Melkefett er umulig å få bort med vanlig vaskemiddel.
Og selvsagt skal det være skum på ølen. Da holder den bedre på kullsyren og smaken holder seg lenger.
Øl fra urene glass mangler ikke bare skum, men også smak!

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Steinar_Lund skrev:
Jeg vil også tro at du vil ha glede av å smake Jacobsen Original Dark lager, som er mye av samme smakskarakter med enda litt mer sødme og lett brent preg. Et flott øl både med og uten mat. Ølet er ikke å få på alle vinmonopol men skal være tilgjengelig fra polets bestillingsliste på 0,75 ltr. flaske.

Det er et øl jeg går god for. ;)

Forøvrig anbefaler jeg å drikke norsk pissepils så fort at det ikke rekker skumme...........

Topp Bunn