Rengøring av stift.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.562
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Det jeg synes funker bra er å bruke en relativt stiv børste hver gang ny plate settes på. Sånn en gang pr mnd tar jeg av headshellet og fyller en kork med isopropanol. Nøye og forsiktig dypper jeg kun diamanten ned i, og børster igjen med samme børste. Jeg holder PU sånn at all væske renner nedover og vekk fra oppheng. Fungerer bra her.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.334
Sted
Nadadouro, Portugal
Som Rudi skrev, fungerer faktisk fint å legge en vattpinne på tallerknen og da dyppe stiften ned på denne forsiktigt et par gange. IKKE bruk vattpinnen som børste!
ZeroDust er vel den beste investeringen man kan gjøre.

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.854
Sted
Bærum
Apropos denne tråden. .... IKKE bruk neglelakkfjerner til å rense laseren på CD-spilleren. Da tar den kvelden. ...Det gjorde i alle fall min. :mad:

Bruk heller ikke Lynol til å rense LP'ene. Da er faktisk sandpapir bedre. .....

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Antall liker
406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Sverger selv til nevnte Zerodust jelly :)

danelectro

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.08.2010
Antall liker
1.305
I det store landet utenfor - utlandet - er det mange som skryter fælt av Mr Clean Magic Eraser. Er det noen her som har prøvd sorten?

Det er til og med folk som renser vinyl med samme greia.

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.727
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
I det store landet utenfor - utlandet - er det mange som skryter fælt av Mr Clean Magic Eraser. Er det noen her som har prøvd sorten?

Det er til og med folk som renser vinyl med samme greia.
Mr Clean Magic Eraser som i Norge selges under navnet "Swiffer Magic Eraser", kan brukes som erstatning for væske-bruk. Dvs. til bruk for å fjerne stoffene som fester seg på stylus. Den vil aldri erstatte eksempelvis Onzow ZeroDust for fjerning av støvpartikler, men kunne brukes sånn ca. én gang i halvåret. OBS-OBS! Vær klar over at Magic Eraser kan være tøff mot stylus.
Jeg har imidlertid ingen erfaring med bruk av Magic ERaser for rensing av vinylplater.

Klippet fra OVK sine "analoge sider":

EGENSKAPER/ANBEFALT BRUK:
1. Del "svampen" i passe størrelser.
2. "Svampen" plasseres under pickupen på fast underlag.
2. Pickupen senkes forsiktig ned etpar, tre ganger (bruk hev-/senk-armen som sitter på tonearmen.
(For viderekommende: Fest tonearmen i fast stilling. Før "svampen" under nålefanen og dra svampen med forsiktig/ lett trykk mot deg. *)

Husk! Bruk den hvite siden av svampen om den er tofarget.

MATERIALE:
Melamin skum er et skum-lignende materiale bestående av formaldehyd-melamin-natriumbisulfitt-kopolymer. Skummet er fremstilt i Tyskland av BASF under navnet "Basotect".

KONKLUSJON:
Kan være veldig effektiv mot belegg fra vinylen som fester seg på stylus.
Anbefales ikke brukt på pickuper fra Lyra etter en rekke tilbakemeldinger om brukeruhell. Flere har god erfaring med å bruke Magic Eraser for hver 10. plate, men sammen med hyppigere bruk av Onzow ZeroDust
*)
OBS! Utvis forsiktighet om du velger teknikken med å dra svampen fra baksiden av nålefanen og til deg. Det kan oppstå skade på stylus. Eiere av Lyra bør utvise ekstra forsiktighet ettersom flere brukere har meldt fra på ulike fora om at stylus har falt av ved bruk av Magic Eraser.

danelectro

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.08.2010
Antall liker
1.305
Mr Clean Magic Eraser som i Norge selges under navnet "Swiffer Magic Eraser", kan brukes som erstatning for væske-bruk. Dvs. til bruk for å fjerne stoffene som fester seg på stylus. Den vil aldri erstatte eksempelvis Onzow ZeroDust for fjerning av støvpartikler, men kunne brukes sånn ca. én gang i halvåret.
Ser det er flere av disse utlendingene som hevder at den er bedre enn ZeroDust - at de har sluttet å bruke ZeroDust etter å ha prøvd Magic Eraser.

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.727
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jada, Magic Eraser er dødelig effektiv. Men, bruksområdene er to vidt forskjellige. I tillegg er Eraseren så tøff, at ZeroDust er langt på vei å foretrekke til daglig bruk for skånsom fjerning av støv/smuss. IMHO :)

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.450
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg bruker en stiv stiftbørste etter hver plate, og Onzow Zerodust kanskje en gang i måneden, eller hver 50. Prøver å spare litt på Onzow, og aner ikke hvor lenge den varer. Noen som vet?
Elllers inspirerer jeg med lupe og tar bilder med makroobjektiv og stativ for å følge med. Herlig å se selve hovedkomponenten, og ha kontroll på tilstanden.

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.727
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Ingen vits å "spare" på ZeroDusten" Ottone. Den varer lenge.
Rengjøres under springen i lunkent vann.

:)

V

vredensgnag

Gjest
Peter Ledermann, grunnlegger og sjef-stiftbygger hos Soundsmith, er meget avvisende til bruk av væske av ulike slag for å rense diamanter. Hans forklaring: spesielt rensevæsker tilsatt hurtigfordampende ingredienser skal man sky. Fordampingen kjøler ned stift, cantilever og lim, og dette vil så tiltrekke seg fuktighet. Og det er denne fuktigheten som er limets fiende.

Har selv hatt gode erfaringer med å bruke Q-tip på mine nåler, og bruker ellers børstene som følger med. Studerer nålene i mikroskop etter q-tip bruk, og da er de helt rene.
Husk at nålen kommer opp i solide temperaturer når den kjører i rilleveggen, derfor vil det meste faktisk bli brent av i bruk: Det man ser er litt spon, støv o.a. som er blitt hengende på, men selve diamanten gir ikke godt hefte, og derfor er magic eraser, en børste eller en q-tip ofte alt som skal til.

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.727
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg er heller ingen tilhenger av bruk av væske, Jeg tror bruken er overdreven, men det er heller ingen overraskelse at Lederman avviser bruk av væske. Kan det også ha noe med bruken av kaktus cantilever i egne pickuper? Skjønner at det kan bli noe kritisk.

Som en kuriositet, så var det nettopp kaktus man brukte som erstatning på sveive-grammofononen (78rpm) i perioder hvor det var enten vanskelig å få fatt på stifter, eller gikk tom :)

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Hvilke tanker har dere rundt at Lyra som har helt greie PUer i sitt sortiment, også pusher sin egen SPT og børste?
Ingen problem med å forstå all skepsis rundt det med å påføre noe som helst, men i mine ører har SPT ihvertfall hatt en hørbar virkning både på Benz LP og Lyra Skala, og jeg er generelt lite tilhenger av slangeoljer. Skal dog sies et det brått går 20-30 truseskift for hver gang jeg stryker stiften forsiktig med børsten. :rolleyes:
Min erfaring og kunnskap er dessverre lite fundamentert vitenskapelig kun egne erfaringer, derimot har jeg liten tro på PU-slitasje. Rent bortsett inntørkede oppheng, er PUens, største fiende tror jeg da, avleiringer på stift.

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.727
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Du har god erfaring med Lyras SPT. Den erfaringen tror jeg det er mange fler som deler med deg Eros. Den inneholder meg bekjent ikke alkohol. Jeg tror heller ingen av oss tror at forsvarlig rengjøring utgjør noen trussel mot slitasje på stylus. De to viktigste tingene som gjelder ved rengjøring, er vel å holde stylus ren for støv og smuss i tillegg til å fjerne avleiringer.

Med andre ord, jeg er ikke skeptisk til bruk av væske, men har et inntrykk av at bruken er overdreven om man "bader" stylus for hvert plateskift. -Spesielt av den alkoholholdige typen.

PS! Eros, jeg er i motsetning til vredensgnag, ikke motstander av væske-bruk. Jeg forstår at du kan oppfatte det slik i mine tidligere innlegg. At du opplever lydforbedring med bruk av væske, synes jeg er flott. Vredensgnag oppnår kanskje det samme med Magic Eraser. Begge har samme hovedformål; fjerne avleiringer. Jeg ber bare folk være varsomme med overdreven bruk, nettopp for å slippe regress når folk ikke finner igjen "diamanten" :)

Sist redigert:
V

vredensgnag

Gjest
Er ikke religiøs på dette med å ikke bruke væske, men så lenge jeg har et mikroskop og kan se at nålen er ren uten å bruke væske kjenner jeg ro. Det hjelper nok også at jeg bruker ultralydrenser på platene, slik at det ikke er så mye å grave ut.

Hva Ledermann mente i 2009. Under seneste RMF var han enda tydeligere på dette, etter å ha gjort en del studier.

He said that occaisonal application of a liquid stylus cleaner is OK but a dry brush should be used for most routine cleaning. We don't really know what is in most stylus cleaning fluids. The epoxy used to hold stylii to cantilevers is hygroscopic which means that it could conceivably absorb tiny amounts of a water based stylus cleaner, expanding the epoxy. Subsequent use of the cartridge would heat up the stylus and drive off the water, causing the epoxy to shrink again. Over time this could cause the stylus to loosen in the cantilever.

Topp Bunn