Rene Jacobs spiller Mozart-symfonier

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//HMC901958.htm



Jeg har selvsagt ventet lenge på at dette skulle skje. Koblingen kunne ikke vært bedre, mine to favoritter blant Mozarts symfonier, René Jacobs og Freiburg Barokkorkester.

Men alvorlig talt: dette er nesten snålt, denne platen kommer til å bli kontroversiell og antagelig dele lytterskaren. Jacobs sin visjon er å gjøre teater ut av disse symfoniene og det lykkes han godt med. Her er finnes store temposkiftninger og finstilte hopp i dynamikken. Borte er den vakre, brede og kraftfulle musikken som man har hørt i de vanlige referanseinnspillingene, erstattet av Figaros Bryllup utkledd som Prag-symfonien - René Jacobs Figaro vel å merke.

Problemet er å bestemme seg for om dette er en legitim tilnerming eller en gimmick. På tredje gjennomlytting begynner det å normalisere seg. Jeg tror han er inne på noe her. Finalen i Jupiter er i alle fall himmelsk med den transparensen vi kjenner fra Jacobs tidligere innspillinger med orkesteret. Men for klassisk skjønnhet må man lete annetsteds.

Og nå er det vel sikkert ikke lenge til Don Giovanni kommer...
 
K

kbwh

Gjest
Hvordan synes du dette er sammenliknet med Concertgebouw/Harnoncourt, Bach_Man?
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Har ikke hørt den, så det kan jeg dessverre ikke si. En god periodeinnspilling som jeg kan sammenligne med er Immerseel/Anima Eterna: Denne har noe av det samme friske soundet (kanskje enda bedre) der hele orkesteret kommer til sin rett, men er en mye mer konservativ i fraseringer, dynamikk og tempo. Jacobs tar seg nesten uhørte friheter, det blir klart for lytteren allerede helt i åpningen av Prag-symfonien. Det ligger noen altfor korte lydklipp hos Harmonia Mundi som kanskje kan gi et slags inntrykk av hva dette dreier seg om. Jeg har hørt sammenligninger med Marc Minkowski sin innspilling som jeg bare har hørt i utdrag. Denne ble av noen kritikere betegnet som "keiserens nye klær", men Jacobs drar den ennå litt lenger ut.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
La meg bare legge til at det er herlig å høre en blåserekke med skikkelig smell i en Mozartsymfoni.
 
K

kbwh

Gjest
Det kan jeg nok like; morer meg storligen over EBS og Gardiners ganske så bråkete avslutning av åpningen på 3. sats av pianokonsert nr. 21, før Bilson kommer inn på piano. Kona synes ikke mye om den der, vil heller ha den gamle Anda-innspillingen.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
En kone som faktisk har en foretrukken versjon av K467 står det da litt respekt av i dagens verden.
 
Topp Bunn