rendezvous with rama

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.950
    Antall liker
    13.272
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    er det HEL som liker sukkerbiter som har bygd det? :rolleyes:
    gjør meg den tjenesten å lodde det sammen...pls
    og mens du er igang kan du vri den lille spolen 90grader, så den ligger på tvers av den lille blå kondisen
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    mest hel og litt meg :p
    hel bygde det, og jeg ommøblerte det for å få plass inni det lille kammeret som snekkerbakken lagde på baksiden av høyttaleren.
    skal filteret moddes, så må vel uansett hele sulamitten flyttes ut i eksterne bokser for å få plass til grovere saker.
    tiltakslysten forsvinner mer og mer, kjenner jeg.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hmmmm... kanskje jeg fremdeles kan ha filteret inni bakkammeret på høyttaleren selv om spoler og motstandere skiftes... det hadde vært ålreit.
    takk for innspill, sir.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.950
    Antall liker
    13.272
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det kan bygges MYE tettere
    noe av det som tar mest plass er de sukkerbitene! :rolleyes:
    CAST kan feks strappes til den spolen jeg linket til og så er det bare å legge kondisen tett på men riktig orientert
    jeg ville bare driti i de teite platene og skrudd spolen fast på innsiden av lokket
    så kan kondisen festes med strips ved siden av ...stripsene skytes fast med stiftepistol
    så er det bare å koble det sammen

    hvor stor er den innerste forhøyde delen av bakplaten til terminalene?
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hehe, jeg elsker sukkerbits!
    kanskje starte med noe beskjedne greier som ikke tar så stor plass:


    42F68E65-52F2-44B7-9B9B-4808CB849FE9.jpeg
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.950
    Antall liker
    13.272
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg hadde CAST silver kondiser i serie på TAD diskanten og likte de ikke...min beste allround kondis er Mundorf Supreme Silver in Oil
    liker heller ikke C Fac og andre foliespoler
    mix and match: silver CAST motstander, Silver in Oil kondiser og grove kobbertråd spoler....IMO
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.897
    Antall liker
    3.224
    Enig i betragtningen om folie spoler. Hvad angår spoler til bassen, så er det bedste jeg har prøvet Jantzen C coil. Afstanden til andet er betragtelig. Og jeg har prøvet det meste. Incl. De rå -dyre Intertechnik nulohm. Ligger 2 i kælderen på 0.03 ohm 6.2 mh. Jeg bruger så Mundorf Silver/Gold in oil henover mine Duelund Cast.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.950
    Antall liker
    13.272
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    prøvde Jantzen wax foil og det var soft...
    c coil er kun for bass ser jeg......der unngår jeg spoler
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.897
    Antall liker
    3.224
    Fair nok at du vil undgå spoler. Med lav Q system kan en anelse modstand være positivt. Disse er vist 0.09 ohm.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    2.609
    Torget vurderinger
    16
    er det HEL som liker sukkerbiter som har bygd det? :rolleyes:
    gjør meg den tjenesten å lodde det sammen...pls
    Og der fikk du meg til å lodde inn beskyttelseskondisene på mellomtone og diskant. Trodde jeg var happy med sukkerbit, men nei..:)
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Og der fikk du meg til å lodde inn beskyttelseskondisene på mellomtone og diskant. Trodde jeg var happy med sukkerbit, men nei..:)

    hørbar forbedring?
    tror jeg har fjernet en sukkerbit eller to siden bildet ble tatt (og ersttattet biltema med kimber), men husker ikke helt, mange år siden jeg rørte det filteret.
     
    Sist redigert:

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    2.609
    Torget vurderinger
    16
    hørbar forbedring?
    tror jeg har fjernet en sukkerbit eller to siden bildet ble tatt (og ersttattet biltema med kimber), men husker ikke helt, mange år siden jeg rørte det filteret.
    Neida, ingen hørbar forbedring, kun "peace of mind". Nå skal det sies at jeg ikke har fin-lyttet før og etter, har egentlig sluttet med "kritisk lytting".
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    fikk heteslag og måtte rømme inn i huset, og nå nærmer det seg styggfort badstutilstander i stua med rørstæsj på full øs.
    men transistorforsterker nekter jeg fortsatt å koble opp.
    god helg, folkens, og skål i lunken gt.


    62A8D919-B75F-440D-8BA8-2369D3973F57.jpeg
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.064
    Antall liker
    32.353
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    skål og god helg, rama.
    Badstu (tørr type) er det innendørs her også. Med transistorvarmovnene konstant på. Hvordan det er ute vet bare fåglarna.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.813
    Antall liker
    38.465
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    God helg rama :) det er det samme her , ikke til å holde ut men en må jo ikke klage.

    mvh
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.305
    Antall liker
    62.935
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    I ferd med å legge røyk jeg også. Har til nå skrudd såpass høyt at det høres godt ut i hagen. Spiller med transistoren, og den blir vel egentlig en god del varmere enn rørampen. Samma det, nok er nok. Nå er det 1,32 l øl som skal ut, og jeg skal gjemme meg litt foran haifaien. Ha en fin helg :)
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    er jo ikke vær for mennesker, dette her.
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Het tidlig sommer er nydelig.. Ikke 211 nå, men KT150 er snill varmemessig.. God helg og skål herfra varme Fredrikstad ☺
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    flotte greier, lassemann,
    gratulerer til gutta med 17 velblåste år!
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    nappet ut filtrene igår, og joda, ikke noe problem, sukkerbitene er fremdeles intakt :ROFLMAO:
    ser at det allerede er jantzen inside, riktignok fra den enkleste serien.
    men spolene er bra nok, tror jeg, og kondisene står uansett ikke i signalvei, så jeg lar de være.
    men mostandene skal skiftes ut til fordel for duelund cast.
    satser på å få klemt de inn uten å måtte flytte filtrene ut i eksterne bokser.
    orker ikke flere bokser og overganger/terminaler, skifting av internkabling og styr.
    vet ikke hvorfor jeg gidder å plage meg selv og andre med dette når jeg allerede synes det spiller bra, men hva skal en stakkars audiofil gjøre...


    C2E8ED0B-DC34-4C8A-A61E-A3ECBB2AB6CB.jpeg


    C996D4EF-8BD0-4724-AEBA-E203F4A5EC05.jpeg



    3CA4EEF9-1225-4986-A46D-816A9481404A.jpeg
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.933
    Antall liker
    17.206
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hm, får lyst til å gjøre noe med x-over i mine ht også....
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.813
    Antall liker
    38.465
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Hehe ja jeg kan se det :) flotte de stativene du selger rama, tenker de gjør en fabelaktig jobb sammen med et sett gode høyttalere

    mvh
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    nappet jo ut filtrene på ølmagene her om dagen, så de har fått seg en pause.
    mine evner med blåselampa holder ikke mål, sliter med å lodde flere ledere på samme punkt.
    blir bare klin og søl ut av det.
    derfor ble filtrene sendt med hcs i retning fredrikstad og lassemann, han er hundre ganger mer stødig på hendene enn meg, så han skal fjerne sukkerbiter og få på plass nye filterkomponenter.
    i mellomtiden får wharfedale diamond 225 gjøre jobben som sommerhøyttaler, og det er jævlig gøyalt å spille på de sammen med manley-blokkene.
    ellers har du rett vedr. heteslag, orker ikke å skrive stort, så jeg lar heller stereophile (som jeg i dette tilfellet er enig med) få ordet:


    Conclusions
    Every day I listened to the Wharfedale Diamond 225s, part of me wanted to write, "Hey, these new speakers are nice, musical, even-tempered, and easy to live with. But they're nothing special. They're not designed in a wizard's shack behind a British row house and manufactured in some quaint Station Road factory with a pub down the way." I almost wished I could say, "The 225s were created by some secret war-room consortium of Dr. Strangelove imperialists," or to declare something like, "They play music just pleasantly enough—in a general, average sort of way—to fool the scruffy underclasses."

    But none of it was true.

    Forget the Diamond's modest price. This humble wooden box is actually a connoisseur-level audio component. It could satisfy any sane music collector for decades. I liked the way the Diamond 225 played music more than I did the Elac Debut B6 (now $229.99/pair—reduced from $279.99/pair), which I reviewed in the March 2016 issue. The Elac is extremely good, and it does many things, including soundstaging and resolution, better than the Diamonds. But the Diamond 225 played music with more blushes and warm-blooded charm than the Debut B6. The Wharfedale felt more soulful and relaxed.

    The Diamond 225 had a pacey, easy-flowing transparency that made my KEF LS50s sound slightly thick, my Technics SB-C700s sound slightly dry, my Falcon Acoustics LS3/5as sound a mite bright. I was hoping I wouldn't have to say those things, but that's what I heard.

    The Wharfedale's biggest faults seemed to be a modicum of puffy vagueness in the lowest and highest octaves, and a little recession in the presence region. Together, these traits robbed the Diamond 225 of some precision, sharp focus, and punch.

    At the beginning of my listening, I was impressed by the easy-flowing naturalness of the Diamond 225's sound. Then I thought its Kevlar cone was too audible. Then, while playing Pepe Romero's album of Rodrigo compositions for solo guitar, it was as if the speakers had walked over and kissed me. And then, when I played the Bartók piano concertos, I leaned back, smiled, and let out my breath. I've been smiling like that, and dreaming, ever since. Highly recommended.



    stativ 6.jpg
     
    Sist redigert:

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.813
    Antall liker
    38.465
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Heteslag ja :( her orker jeg ingen ting og slettes ikke musikk i dag, ligger på sofaen og ser på tv og prøver å manne meg opp til å lage noe mat.
    Kan godt tenke meg at de småtassene spiller bra med så bra forsterkere som forer dem med strøm :)
    Ha en fin dag rama :)

    mvh
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    2.609
    Torget vurderinger
    16
    nappet jo ut filtrene på ølmagene her om dagen, så de har fått seg en pause.
    mine evner med blåselampa holder ikke mål, sliter med å lodde flere ledere på samme punkt.
    blir bare klin og søl ut av det.
    I can sympathize, men en ting kan ingen ta meg for når det gjelder lodding og det er underforbruk av loddetinn.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Heteslag ja :( her orker jeg ingen ting og slettes ikke musikk i dag, ligger på sofaen og ser på tv og prøver å manne meg opp til å lage noe mat.
    Kan godt tenke meg at de småtassene spiller bra med så bra forsterkere som forer dem med strøm :)
    Ha en fin dag rama :)

    mvh

    hold ut, motor!
    når man må manne seg opp for å spise og høre musikk, så er det ille!
    men snart kommer regn og torden.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    spiller som f, disse tassene.
    men jeg kjenner diamondserien godt, så ikke overrasket.
    samtidig er det vel ikke normalt å sette forsterkeri til nesten 200k foran et par ht til 3k hehe.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn