rendezvous with rama

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ser ikke galt ut det der, lassemann.
    fet kjerre!
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    god helg, folkens!
    her nytes fremdeles pandemien, som er det nye moteordet for ferie og unnasluntring, i fulle drag.
    idag var kona i det nostalgiske hjørnet og sa at da vi ble sammen, så besto anlegget kun av én cd-spiller, én forsterker og to høyttalere...


    P1030378.JPG
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.417
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    Go Elg Rama blir aldri lei av å se de ølmagene dine selv om jeg ikke er noen ølfantast 😁ser flott ut med Manley-ene på plass og
    Mvh Krazy
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Flotte saker, tror jeg ønsker meg Manley når jeg blir stor.. :). God helg!
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Go Elg Rama blir aldri lei av å se de ølmagene dine selv om jeg ikke er noen ølfantast 😁ser flott ut med Manley-ene på plass og
    Mvh Krazy
    nei, du hører jo til en generasjon som sverger til piller og vann fremfor den hersens alkoholen :LOL:
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Utrolig flott anlegg @rama. Tror også mitt eget anlegg besto av noe sånt når vi flyttet sammen på slutten av 90 tallet i Bergen.
    Noe gulvstående Jamo, en Marantz klasse A integrert, og ikke umulig at det var en CD spiller av samme merke.
    Mange kvelder på verandaen i solnedgangen på Laksevåg med terrassedøren på vid gap og musikken på bånn gass.
    Store kjangser for at det var Sophia Cabernet Sauvignon i glassene også 😎
    Ble rent nostalgisk her nå.
    Bestillte faktisk starten på ferien med en weekend i Bergen på Hotel Oleana. Første gang i Bergen utenom jobb på 17 år.....
    Vel nok om det. God helg, spill høyt, nyt 😊🎶
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    mitt første ordentlige anlegg besto av mordaunt short hyllehøyttalere, cambridge audio integrert forsterker og marantz cd-spiller.
    la igjen 4500 på disken hos hifiklubben og bar rukkelet hjem.
    før det gikk det i minianlegg i plastikk fra jvc på studentbyen.
    nytelsen var minst like stor den gang.
    lydkvalitet betyr ikke en dritt for musikkgleden.
    jakten på den «perfekte» lyden fjerner oss mer og mer fra den måten vi hørte musikk på da vi var unge.
     
    Sist redigert:

    Horny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Innlegg
    1.001
    Antall liker
    1.326
    Torget vurderinger
    5
    Bergen på slutten av 90-tallet :) Hadde Avantgarde Uno, Audio Note Kit One og Pioneer cd-spiller. Det spilte bra i kollektivet ved Nykirken.
    Mitt første anlegg var B&W DM110i, Vector Research forsterker og Marantz cd-spiller. Musikken kom gjennom den gangen også, med enda større kraft før man ble blasert og hifi-interessert.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    karmana:
    njæ, hun koser seg med god lyd, men holder seg unna på/av-slåing så lenge det er rør.
    vurderer å slanke stallen litt, sende transeampen på dør.
    trodde jeg aldri kom til å selge den, siden det tok mange år med prøving og feiling før jeg fant en relativt billig transeamp som i alle fall er god nok til å fungere som backup-forsterker til film- og sommerbruk.
    men nå bruker jeg snapperne til alt; morgen som kveld, sommer som vinter.
    rørtid er ikke noe å bekymre seg for når man bruker el34.
    snapperne avgir litt mindre varme enn set-blokkene, men gjør selvfølgelig en dårlig jobb som airconditioner uansett hvordan man vrir og vender på det.
    det gikk imidlertid greit på de varme dagene vi hadde for en stund tilbake, så det skal nok funke gjennom sommeren også.
    finværsdager brukes uansett ikke innendørs.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    litt japansk 70-tallsmusikk på en søndag.
    meiko kaji var film- og popsstjerne i hjemlandet.
    raff dame.
    tarantino gjorde henne kjent i vesten et par tiår senere ved å bruke to av låtene hennes i kill bill.

    17C1230B-8D06-4919-B33A-AE45AAC82CFB.jpeg
     
    Sist redigert:

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.417
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    du er visst ikke alene 😁😇 selv om enn ikke forstår et kvekk så er det mye bra 70s vibe, og ikke minst god lyd på denne Mvh Krazy
    IMG_1146.JPG
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.934
    Antall liker
    17.210
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    MS 10, Cambridge og Marantz CD-46, det var det jeg anbefalte deg etter å ha finlest What HiFi?:LOL: Snekra stativer til deg gjorde jeg også, fylte de med sand fra nærmeste lekeplass - sikkert fulle av kattemøkk og urin fra nabolagets løse fugler.

    Gikk ikke mange mnd før rama tok helt av og raste avgårde med febrilsk bytting :ROFLMAO:. Det var tider, det!

    Selv starta jeg med Proton CD og forsterker, og Mission ht. Kjøpt av Tor på Lyric. Settet spiller ennå hos en kompis på Stokke.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ja, faen heller, det var tider, gunner.
    og etter snart 30 år vet jeg fremdeles ikke om det var en glede eller forbannelse du prakket på meg der.
    ble litt rørt da du snekret de stativene til meg, men burde ha visst at det første skuddet alltid er gratis.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.934
    Antall liker
    17.210
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nei, nei, jeg visste lite om senskader innen haifai den gangen. Hadde jeg visst bedre, så hadde jeg seff prakka på deg vinyl også i samme slengen! :ROFLMAO:
     
    Sist redigert:

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hehe, ikke nevn vinyl en gang.
    da vi vokste opp på åttitallet var det bare å slenge platene rett på det gebrekkelige akai-anlegget til fattern og snurre i vei.
    husker da jeg koblet en no name-platespiller til cambridge audio-forsterkeren og fikk de forferdeligste lyder jeg noengang hadde hørt.
    fikk da beskjed fra gunner om å skaffe meg noe som heter "ria".
    løp bort til ljudia i torggata og klagde min nød til gutta bak disken.
    de målte meg opp og ned og kikket rådville på hverandre.
    først tilbød de en skinnende metallboks til 3900 kr og fikk skjellsord tilbake.
    da plukket de fram en liten plastboks til 350 kr, som jeg fornøyd stakk i lomma.
    etter et par minutter med tom waits hjemme på hybelen bestemte jeg meg for å kutte vinyl for godt.
    gjorde ikke comeback før på slutten av 00-tallet.
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.417
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    se det , må nesten få sett den filmen så jeg får et mer helhetlig perspektiv og tolkning av dama, virker til å være en samurai film med kvalitet og :) det meste av gode ting i dag er som regel gamle ting som tar nye former
    Mvh Krazy
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    da tror jeg jaggu de nye kondensatorene er ferdig innspilt.
    trodde ikke det skulle ta såpass lang tid, men lyden begynte først å stabilisere seg for en uke siden, etter nesten 80 timers bruk.
    frem til da minnet det veldig om når man innspiller nye rør eller pickuper: det varierer fra time til time og opplevd lydkvalitet går litt opp og ned.
    en periode var det nesten vintage conrad johsnon-fløyel, og da var jeg litt betenkt over at jeg kanskje har vekslet bort for mye av det typiske "manley-raspet" som er steintøff på rock, til fordel for mer silke og gyllenfarging.
    men så galt var det heldigvis ikke, for snart kom futt og fart og tempo og el-gitarsnerr tilbake for fullt, samtidig som mellomtonen har blitt litt mer åpent og innsmigrende sammenlignet med snapper i originalstand.
    er vanvittig fornøyd med dette kondesatorbyttet, og ikke minst valg av jantzen superior z.
    føler at det har tatt snapperne tett opptil de beste set-forsterkere på oppløsning og intimitet, samtidig som det råe "ompet" og manleys spilleglade, barske grunntone er beholdt.
    og ikke minst er det befriende å alltid føle at man har en v12 motor under panseret, selv når man cruiser avgårde i tettbefolket strøk.
    for noen fantastiske beist disse blokkene er!
    overflod av krefter med utgangstrafoer som faktisk leverer de specs'ede 100w fra 15 hz til 40k hz (og ikke juksewatt som mange andre oppgir), en lyd med gripp og driv og fylde som bare føles riktig - dessuten er de helt usaklig tyste (like tyste som de lavgainede amare-blokkene) så lenge de fores med gode rør.
    man skal aldri si aldri, og plutselig kan det være at noen stikker noe under nesa mi som gjør at fristelsen for nye krumspring blir for stor, men akkurat nå føles det veldig som om jeg har kjøpt mine siste effektforsterkere.
    og så får man håpe at snapper er like driftssikker og snill mot rør som steelhead, som har vært det mest solide produktet jeg har noengang har eid, uansett rør eller transistor.


    snapper 5.JPG



    snapper 4.JPG



    P1030385.JPG
     
    Sist redigert:

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Mitt første anlegg var et Sony tilbud i 1982. Det var jo tross alt VM på ski det året.
    Og og penger kostet det.
    Det beste av alt var at jeg hadde en nabo, Jan Bent, med et gedigent Sansui anlegg og Tandberg studiomonitorer. Enda bedre, enn vanvittig samling LP'er. Og han lånte velvillig ut. I mitt fag snakker vi om signifikante andre. Jan Bent var i aller høyeste grad en slik fyr. Evig takknemlig.
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.417
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    Det gledes at kondensator bytte gjorde såpass, og er helt i tråd med hva jeg oppfatter underveis i min søken og tweaking i Jas rør preen når det kommer til den umiddelbare responsen med utskifting av rør og kondensatorer takket være den simple brilliansen av enkle rørkretser :) gøy når det skal så lite til,med det sagt så kan man sikkert også fort gå litt sideveis med uskiftinger også siden også kondensatorer responderer ulikt etter kretser som med rør :) her må en til slutt bare stole på ørene imo.
    var trivelig lesning dette Rama og riggen ser jo bedre ut enn noen gang fortsatt go kveld :)
    Mvh Krazy
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jeg skal i alle fall ikke drive noe mer med kondisrulling på disse blokkene.
    valget ble tatt på bakgrunn av egen og audiokompisers erfaring, og jeg er nøgd.
    skal det gjøres noe mer, så blir det å koble opp mulighet for triodeswitch.
    manley har det ikke originalt på snapper, men tilbyr modding for de som vil ha det.
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.417
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    jeg skal i alle fall ikke drive noe mer med kondisrulling på disse blokkene.
    valget ble tatt på bakgrunn av egen og audiokompisers erfaring, og jeg er nøgd.
    skal det gjøres noe mer, så blir det å koble opp mulighet for triodeswitch.
    manley har det ikke originalt på snapper, men tilbyr modding for de som vil ha det.
    ser jo den er jo lite vits å gjøre mer om det nå sitter som et stjerneskudd da skal enn jo bare gi f å kose seg da, selv om jeg trur ikke du hadde hatt problemer med det uansett da :D ofte kan slike småtriks være nok,fort gjort å dra det for langt om enn først baller slikt i gang og hehe,, høres jo praktisk ut med triode switch da,det er vel ikke store greiene for ex Lassemann det :)
    det jeg eventuelt skal bytte på preen her er også deler jeg selv har erfaringer med å føler meg relativt trygg på etter mine preferanser :) og målet er egentlig bare å tune inn pre med tilsvarende deler som er i dac som snart kommer så synergien dem i mellom blir så bra den kan bli,
     
    Sist redigert:

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    den ene border patrolen jeg hadde, kom med svinedyre black gates wkz satt inn av forrige eier.
    synes den spilte dårligere enn det man kan forvente av border patrol.
    nappet ut black gates og solgte dem til en audio note-entusiast.
    satte inn billige standardkondiser igjen, og da ble alt straks mye bedre.
    jeg har generelt lite tro på snåsakondiser til tusener pr stk.
    hadde det ikke vært for at jantzen er fornuftig priset og jeg har hørt forbedringer i andre apparater tidligere, så hadde jeg bare beholdt blokkene som de var.
    snapper er bra i original stand også.
     
    Sist redigert:

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.417
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    har blandede følelser selv for black gate, noen ganger har det funket og andre ikke som med det meste annet,dem kan tåke til lyden med de carbon partiklene i dem,sikkert litt som eldre carbon compositt motstandere kan, hadde endel rester tidligere etter en moddet denon dvd spiller solgte utenlands siden det var god butikk,
    jantzen mid serie er det vrient å gå feil med, har jo forøvrig noen tilsvarende dine i onkyoene, der jeg opplevde det samme som deg at dem trengte fort enn 100 timer til å sette seg, dem låt ganske nervøse og ufokuserte første tia,men etter det har dem bare gjort jobben og åpnet opp og oppleves dynamiske og veloppdragne :)
    nei snapper er nok knall rett ut av esken aldri hatt noen tvil om det :) manley er en av de jeg ser på som rimelig safe buy dem virker å gjøre ting rett og fornuftig og har med seg sunn fornuft fra pro segmentet:)
    Mvh Krazy
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hmmm.... skal man stappe litt jantzen i høyttalerne også, mon tro?
    litt styr å flytte filtrene ut i eksterne bokser, men kanskje verdt et forsøk.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Jeg stappa Duelund silver cast motstander inn i mine, etter litt pushing fra LMC. Jaggu funka d gull.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.296
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    de motstandene er alltid en stor åpenbaring....attakk, renhet, utklingning...bare naturlig.......sitter mye grønne jævlige Lynx motstander i filtre rundt omkring....vil man ikke bruke Duelund penger, er det Intertechnik alt Dayton hvite "kiste"-motstander som gjelder imo
    Dayton har jeg et spann av i alle mulige og umulige verdier på fjernlageret i Drøbak

    synes ofte R gjør mere for lyden enn C
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.417
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    hmmm.... skal man stappe litt jantzen i høyttalerne også, mon tro?
    litt styr å flytte filtrene ut i eksterne bokser, men kanskje verdt et forsøk.
    hvilken verdier er det du trenger? er vel relativt enkle filtere i talerne dine? har forøvrig 2 stk Jantzen alumen 2,2uf 2 stk 4,7uf & 2stk 1uf i onkyoene men som du kan få til halv pris elns om du er intressert da jeg kun bruker Jvc talerne for tiden likvevel :)
    bare å si ifra, Mvh Krazy
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hehe.. Jantzen, the new skeit.. Skal lassifisere amp og vurderer litt. Jantzen fungerte ypperlig i den første Veridian dac jeg hadde. Bør sikkert sjekke ut de LMC nevner og..
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.835
    Antall liker
    16.056
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    mitt første ordentlige anlegg besto av mordaunt short hyllehøyttalere, cambridge audio integrert forsterker og marantz cd-spiller.
    la igjen 4500 på disken hos hifiklubben og bar rukkelet hjem.
    før det gikk det i minianlegg i plastikk fra jvc på studentbyen.
    nytelsen var minst like stor den gang.
    lydkvalitet betyr ikke en dritt for musikkgleden.
    jakten på den «perfekte» lyden fjerner oss mer og mer fra den måten vi hørte musikk på da vi var unge.
    Mine første haifai høyttalere var også Mordaunt Short bokhyllehøyttalere. Og jeg har dem stående på boden ennå. Mener det var Technics CD og forsterker jeg brukte på dem. Komponentene hadde selvfølgelig fått gode anmeldelser i What hifi. Noe som var viktig dengang.

    Edit. Det var nok en Marantz integrert spm var først ut. Technics Pre/Pro kom senere.
     
    Sist redigert:

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    kraz: tror ikke det er disse verdiene jeg trenger, dessuten må du ikke finne på å herpe onkyoene selv om du ikke bruker de nå.

    lmc: dayton bør kanskje prøves først hvis de er lett tilgjengelig. (lurer forresten om det ikke allerede står noe dayton i filteret som grelv mekket?).

    lassemann: penger er nå én ting, men det blir vel uansett et (altfor) omfattende prosjekt å bygge om til interstage. jeg hadde interstage på border patrol, men kan ikke med hånden på hjertet påstå at den låt bedre enn feks. amare-blokkene, eller audion golden dream. men, joa, interstage hadde vært gjevt uansett, da kan man drive med traforulling istedenfor kondisrulling. :LOL:
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.296
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    fordel å vite hvordan komponentene sitter
    f eks i parallell eller serie kan ha noe å si for hvor kritiske de er
    som nevnt i PM har jeg DUELUND CAST 2x18R....
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.296
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    har forresten PATH Audio i 18R og...
    ingen passende Dayton...der har jeg en pepperkakeboks full med nesten alle verdier opp til 12R5 fra prosjektet med grelv
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.296
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    33 R i serie med bredbåndselementet er ultrakritisk og der kommer Duelund CAST til å gjøre vei i vellinga
    £25 stykk men verdt hver £/NOK
    hva sitter der nå? noe grønt eller dayton?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn