rendezvous with rama

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.603
    Antall liker
    103.134
    Torget vurderinger
    23
    Kom du i mål lydmessig? Ble det den lille "boosten" helt i bunn, uten å ødelegge for lettflyten?
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.344
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Kom du i mål lydmessig? Ble det den lille "boosten" helt i bunn, uten å ødelegge for lettflyten?
    ja, jeg deler lavt og i motfase.
    bruker suben til å utkansellere enkelte unoter helt i bunn, ikke til å spille bass.
    når man slår av hovedhøyttalerne hører man knapt suben i det hele tatt.
    ikke den derre "fest hos naboen"-greia.

    jevnere spredning i stua nå, og også følelse av litt mer tyngde og substans.
    jeg liker det godt, og tror ikke dere som likte det før vil like det noe mindre nå.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.603
    Antall liker
    103.134
    Torget vurderinger
    23
    Ach so! For en gangs skyld en fornuftig arbeidsfordeling for sub'en :cool:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.603
    Antall liker
    103.134
    Torget vurderinger
    23
    Hva med et tynt lag vinyl på kjerringskinnet i stedenfor katteskinnet :cool:
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hva med et tynt lag vinyl på kjerringskinnet i stedenfor katteskinnet :cool:
    Pervo-Sluket! ;)

    Denne sprayvinylen er kanskje tingen for vintagestativene fra Åkrehamn Ungdomsskole på syttitallet som jeg har brukt til mine Radionette? Riktignok står de og spiller hos min bror på hans stativer nå, men de kommer jo hjem igjen på et tidspunkt. Og innen den tid skal jeg ha kappet dem bittelitt i høyde og tilpasset topplaten med kanter til å være ideell for de merkelig nok mindre dimensjonene enn de opprinnelig var tiltenkt.

    Har minner om noen gigantiske høyttalere høyt plassert på disse stativene på slutten av syttitallet i min brors stue. Med oransjemalt baffel imponerte de beista en baluba som nettopp hadde gått inn i tenårene. Piezo-diskantene så raffe ut for en trettenåring. Tror det må ha stått 12" i bassen og det var treveis. Når jeg tenker tilbake så gjør så høye stativer til høyttalere som nok var på 40 liter eller mer meg litt lattermild. Hvis noe slikt vises fram i dag vil nok de fleste le høyt, det må jo ha sett vannvittig ut. Stativene har en solid men ikke så tykk søyle som går ut i tre kraftige bein til gulvet. På toppen er det altfor god plass til mine TK 600 som er klassiske 25-liters treveis trykkammer. Og de er rimelig store på så høye stativer. Humrer litt over disse minnene nå, må rett og slett spørre storebror hvilke høyttalere det var som stod på toppen av stativene i 1979. Finner jeg et bilde på nettet kan jeg jo lage en rekonstruksjon i PS. :rolleyes:

    Men tilbake til denne sprayvinylen, hva heter den og hva koster den? Og selvsagt hvor?
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.344
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    du finner plasti dip på de fleste sjapper som selger stylingsremedier for bil.
    kan googles hjem på nett også, bare søk.
    hvis du skal spraye en lys farge på noe som er mørkt, regn med å måtte legge på 5-6 lag.
    omvendt kan det holde med 3-4 lag.

    funker på det meste, så lenge overflaten er jevn og glatt (lakkert).
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    du finner plasti dip på de fleste sjapper som selger stylingsremedier for bil.
    kan googles hjem på nett også, bare søk.
    hvis du skal spraye en lys farge på noe som er mørkt, regn med å måtte legge på 5-6 lag.
    omvendt kan det holde med 3-4 lag.

    funker på det meste, så lenge overflaten er jevn og glatt (lakkert).
    Var det jeg tenkte. Dårlig lakkert for 40 år siden, så en lateksfinish på dem i svart så blir de knalltøffe. Nå er de mørkebrune, syttitallsbrune. Mørk bæsj, men ikke svart bæsj. Lite kledelig farge på metall, med andre ord. Men først kutte ned noen få cm og få gjort topplaten bedre egnet til høyttalerne. Takk til flere som har tipset om dette i det siste.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.344
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jeg ville dippe horna knallrød, men frøkna satte ned foten.
    hun ville ikke at det mest påfallende i stua skulle være høyttalerne.
    akkurat som om de ikke allerede er det.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    jeg ville dippe horna knallrød, men frøkna satte ned foten.
    hun ville ikke at det mest påfallende i stua skulle være høyttalerne.
    akkurat som om de ikke allerede er det.
    Du kan jo dippe dem i kamo, den muligheten finnes også. Kanskje hun blir fornøyd da, hvis dere i tillegg får dere bananplanter og lignende tre- og buskvekster i stuen. :D
     

    Frode

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Innlegg
    1.089
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    2
    hvis du skal spraye en lys farge på noe som er mørkt, regn med å måtte legge på 5-6 lag.
    omvendt kan det holde med 3-4 lag.
    Den er også lettere å fjerne når man har flere lag, så 5-6 lag er kanskje ikke dumt uansett.

    Frode
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    hvis du skal spraye en lys farge på noe som er mørkt, regn med å måtte legge på 5-6 lag.
    omvendt kan det holde med 3-4 lag.
    Den er også lettere å fjerne når man har flere lag, så 5-6 lag er kanskje ikke dumt uansett.

    Frode
    Det kommer nok jeg til å gjøre. Det er ikke så mye flate som skal dekkes.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.344
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    drit i sol og tjueseks varmegrader, jeg holder meg innendørs og ser tour de france og speller den undervurderte åge-skiva "ramp" på full spiker.
    amare-settet rocker!

    IMG_4769.jpg
     
    Sist redigert:

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.344
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    likeru ikke åge, impulse?
    noe av det han har laget er jo fett!
    et stykke norsk, streit opp og ned rockhistorie levert av trøndere med bart, skinnvest og karskånde - i motsetning til kygo, alan walker og den slags ræl.
     
    Sist redigert:

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Åge finnes ikke i hylla her, har aldri fått spilletid på riggen, og kommer garantert ikke til å få det heller. Så nei, jeg kan virkelig ikke utstå Åge.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.344
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    trodde dere iaff delte politisk ståsted en gang i livet, hehe.

    husker vi sang åge, wiehe, afzelius og de gutta der rundt leirbålet på utøya.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.344
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    haha!


    æ synes at reagan e ein tulling
    og at vintern e før lang
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.344
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    eller for å sitere dattera mi ganske så ordrett:

    "hva er i veien med han fyren der? er han gærn eller noe? kan du ikke dempe lyden litt 'a, nå må jeg ut i boden en tur og da hører naboene skrikinga i trappeoppgangen".
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    jøssda, politisk ståsted er nå en ting, men musikken hans fenger omtrent like mye som en rotfylling.
    Du kan vel ikke annet enn å falle for B-siden på debutsinglen til Åge & Co fra 1970? Han startet jo karrièren med å bli bannet av NRK. ;)
    3:37 ut i videoen starter årsaken til at de ble no no på Marienlyst før de slo gjennom for alvor.


    Ingen skikkelig bart, og trønderdialekten er fraværende, men vesten er på plass allerede i 1970.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.945
    Antall liker
    17.274
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Sønnen til hotelleieren jeg bor hos er audiofil, dog i enklere format. Han er tross alt ung ennå, men bruker likevel platespiller. Grisekult å se gammel vinyl av vietnamesisk musikk fra tiden før 75'. Kødden nekter å selge noen av de til meg:p

    Men ja, det er noen ordentlige gærninger her nede! Alle de tunge merkene er representert her.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Du kan tenke deg hvordan det er å ha boplass midt mellom Åges fødested og nåværende bosted, og attpåtil jobbe i en kommune som har hele sin identitet tuftet på Åge og Hans Rotmo(?) Det er en musikalsk indoktrinering fra barnsben som får de store diktaturene til å virke rosa luftbobler i sammenheng..
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Du kan tenke deg hvordan det er å ha boplass midt mellom Åges fødested og nåværende bosted, og attpåtil jobbe i en kommune som har hele sin identitet tuftet på Åge og Hans Rotmo(?) Det er en musikalsk indoktrinering fra barnsben som får de store diktaturene til å virke rosa luftbobler i sammenheng..
    Du har min dypeste medfølelse, pahf.
    Det der høres ut som et avdrag på skjærsilden.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    jøssda, politisk ståsted er nå en ting, men musikken hans fenger omtrent like mye som en rotfylling.
    Du kan vel ikke annet enn å falle for B-siden på debutsinglen til Åge & Co fra 1970? Han startet jo karrièren med å bli bannet av NRK. ;)
    3:37 ut i videoen starter årsaken til at de ble no no på Marienlyst før de slo gjennom for alvor.




















    Ingen skikkelig bart, og trønderdialekten er fraværende, men vesten er på plass allerede i 1970.
    Sliter med dette også, baluba. Sorry. Det er hundretusenvis av låter jeg heller vil høre enn dette tjafset her.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.344
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hehe, det kunne vært verre, gutter.
    hvis dere syter på åge, så har dere ikke blitt utsatt for etterfølgerne hans.

    som jeg fortalte i en annen tråd:

    besvimte i en leilighet rett ved trondheimstorg etter et nachspiel som varte til ni på morran.
    klokken 13 brølte tusenvis av trøndere RAI, RAI! i kor med dde.
    torgfest eller hva faen det var.
    jeg smalt igjen vinduet og krøllet meg sammen under puta.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hørte du overhodet på Kom, bli med til København, impulse? Den er jo ganske vittig i 2017. ;)
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Prudence har jo et par gode låter, men havner i skyggen for et annet band som var på den tiden nemlig Popol vuh/ Popol ace med Jahn Teigen i spissen. For meg er Åge fire pils og en pizza i bunn og grunn.

    Kjøpte forresten "Sensurert" når den kom på cd i 96 med låten fra Prudence som spor nr 3.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.344
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    all musikk som er langt unna det hifi fitterælet som audiofile hører på er per def bra musikk
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn