Remastrede vinylutgivelser

M

Morten E.

Gjest
Er det noen som har sammenlignet lyden i nye remastrede vinylutgivelser av innspillinger gjort på 70- og 80-tallet med de originale utgivelsene?
Lurer på om det er noen forskjell i lyden.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Det er foskjell på lyden, men om den er til det bedre eller det værre er diskutabelt fra skive til skive! Noen foretrekker og den andre over den ene selv om den ene skulle låte mer "hi fi"!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Morten E. skrev:
Er det noen som har sammenlignet lyden i nye remastrede vinylutgivelser av innspillinger gjort på 70- og 80-tallet med de originale utgivelsene?
Jeg har sammenliknet flere hundre, antakelig tusen eller mer. Det er forskjell på remasteringer, utvilsomt. Noen nye er dårligere (de fleste, og i hovedsak alle de rimelige nytrykkene).
Men de beste av moderne remastere (fra de beste selskapene så som MoFi, Speakers Corner, Analogue Productions, Classic Records, Friday Music, DCC, Rhino etc) er imo bedre og tildels mye bedre enn de originalene vi har tilgjengelig.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Vidar P skrev:
Morten E. skrev:
Jeg har sammenliknet flere hundre, antakelig tusen eller mer. Det er forskjell på remasteringer, utvilsomt. Noen nye er dårligere (de fleste, og i hovedsak alle de rimelige nytrykkene).
Men de beste av moderne remastere (fra de beste selskapene så som MoFi, Speakers Corner, Analogue Productions, Classic Records, Friday Music, DCC, Rhino etc) er imo bedre og tildels mye bedre enn de originalene vi har tilgjengelig.
Cue "abba - the vinyls"! ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
The Vinyls er et utmerket eksempel på en moderne remaster som er bedre enn noen original noensinne, men det er dog et enkelttilfelle fra akkurat denne produsenten. Mange andre produsenter har gjort det til et levebrød i 10-15-20 år og mer dette med suverene remastere til vinyl som låter bedre enn originalen.

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Antall liker
570
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Slutter meg til Vidar P sine betrakninger. Kommer du over remastrede LPer , gjerne 180 grams, som er billige så styr unna! De som jeg har kjøpt i denne kategorien har hatt kraftig overflatestøy og dermed være totalt uinteressante for en audiofil.
Derimot er det mye fint å hente hos Mobile Fidelity og andre seriøse aktører.

Ekorre

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2010
Antall liker
248
Er mange bra remasters men også mange dårlige.
Fikk den nye Fleetwood Mac - Rumours 45 rpm utgaven denne uken.
Hadde fått bra reviews hos Steve hoffman forum men låt fryktelig her. Altfor mye dypbass etter mitt ønske.
Men sånn generelt pleier de å vare ganske spot on på utgivelsene

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.570
Torget vurderinger
1
Morten E. skrev:
Jeg vil ikke være like ekstrem som Tom Port hos "Better Records" som mener alt nytt er "shit" ;D, men erfaringene er at originale pressinger som regel er best. Dersom du kan få tak i uspilte eller forseglete originalpressinger som følgelig ikke er slitt (fullt mulig!).
Det finnes unntak; noe av det Classic Records har gjort er sublimt - f.eks Jethro Tull "Aqualung" på 45RPM samt Peter Gabriel katalogen. Speakers Corner er gode alternativer til original pressinger - har utelukkende gode erfaringer med SC men det finnes visstnok unntak her òg. Alt MOFI har gjort i moderne tid har skuffet meg - reutgivelser fra 70- og 80-tall låter bedre.
Den gode nyheten er at vinyl regnes som et connoisseurmedium nå for tiden slik at selv store plateselskap har hoppet på. Ett eksempel er Fleetwood Macs "Rumours" fra Warner som låter utmerket i 45RPM utgave.
Ellers vil jeg anbefale originalpressinger fra Columbia og Warner; repressinger av spesielt Columbia kan være så ymse. Japanske Virginpressinger fra siste halvdel av 70-tallet er sublime; presset hos JVC der MOFI opprinnelig fikk sine presset (ikke uten grunn!). Japanske Chrysalispressinger er også bedre enn de britiske...

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.561
Har hatt enkelte gode erfaringer med Music on Vinyl og Audio Fidelity i det siste.

iZappa

Medlem
Ble medlem
24.05.2011
Antall liker
0
Uten å være noen ekspert på området har jeg hatt mye glede av Blue Note sine utgivelser på vinyl i det siste. Men av og til kommer jeg borti skeive skiver. Ufattelig irriterende. Den siste var Lee Morgan - Leeway fra Blue Note. Hjelper ikke med fin nyutgivelse når stiften hopper og skurrer pga skeiv skive.

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.711
Min erfaring er mye det samme som det Voff gir uttykk for, over.
Original/tidlig pressinger lyder like bra eller bedre enn gjenutgivelser.
Og om de ikke er klart bedre, så er de ofte forskjellig nok til at de er verdt å ha også.
Men jeg er helt enig i skrytet av Classic, Speakers Corner, Acoustech, en del Rhino. Veldig bra.
Mofi med forbehold.

Og en del av billigmerkene lyder direkte fælt.

mvh

Topp Bunn