Remakes - er filmen snart død?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Hva skjer? Det siste nå er at en ny-innspilling av Olsenbanden er annonsert. Og nei, jeg snakker ikke om oslenbanden-junior. Og dette etter at at vi nettopp har fått nye utgaver Fjolls til Fjells og De dødes Tjern, noe som kritikerne har stemplet som totalt overflødige og til dels latterlige filmer.

Fenomenet er også kjent fra Hollywood. Pratet med en filmregissør under siste filmfestival i Tromsø. Hun var klar på at filmbransjen nå gikk på tomgang og at investorer (Hollywood) mest var opptatt av å safe inn investeringen i noe som de i utgangspunktet visste ville dra inn noe penger.
Og er det ikke re-makes, så er det faen meg en ny Top Gun film.

Det er i krisetider at kunsten blomstrer. I dag er alle bare mette og tilfredse.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Av samme årsak som at "folk flest" vil ha pizza grandiosa....
På tide å ta den unge kunstneren William Heimdal på ordet og si at folk flest er dumme og at demokrati er en vederstyggelig styresform fordi verden da styres av dumme mennesker og at aristokrater heller burde styre verden og velge kunsten og filmene vi burde se? :D

Så NRK's kulturreporter anmeldte Girl in Red sin nye skive i går og ga den en meget sterk femmer. Det er jo ikke bra i det hele tatt. Skiva vil være glemt om 3 år. Men sier vel mest om bunnivået vi har nådd.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Jeg ga fruen valget mellom å høre Arne Nordheim i surround, eller sette på P4.
Ikke alltid kvalitet vinner nei...
P4 og Radio Norge er jo en representant for den utarmingen vi ser i dag. De kjemper om å spille livskjiten ut av de samme dørgende kjedelig Nr 1 hits fra 70/80/90-tallet. Når dem spiller Van Halen, er det kun Jump som spilles, når dem spiller ToTo er det kun Rosanna, eller Africa, når dem spiller Foreigner er det kun I want to know what love is som spilles, osv osv. Skal dem gjøre det samme om 10 år fra nå? Det er selve definisjonen på den fatterslighet vi har nådd i dag.

Hos meg er det P2. Punktum.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.310
P4 og Radio Norge er jo en representant for den utarmingen vi ser i dag. De kjemper om å spille livskjiten ut av de samme dørgende kjedelig Nr 1 hits fra 70/80/90-tallet. Når dem spiller Van Halen, er det kun Jump som spilles, når dem spiller ToTo er det kun Rosanna, eller Africa, når dem spiller Foreigner er det kun I want to know what love is som spilles, osv osv. Skal dem gjøre det samme om 10 år fra nå? Det er selve definisjonen på den fatterslighet vi har nådd i dag.

Hos meg er det P2. Punktum.
Jeg har faktisk en liten mistanke om at de som setter opp spillelistene ikke vet bedre. De tror at Toto er kun Rosanna, Springsteen er kun Born in The USA og så bortetter.
Når det gjelder filmer så er enkelte produsenter så høye på seg selv at de tror de kan gjøre en klassiker bedre. På den annen side, hvorfor er en coverlåt mer akseptabel enn en "coverfilm"?
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Det er så digg å se at sport, kunst og kultur biter seg selv i halen. Når alt blir redusert til korsiktig profitt. Glazer familien som eier United bryr seg ikke en dritt om fotball, "I'm only in it for the money". Kunne like gjerne vært suppekjøkken eller helsekost det ble investert i. Alt det familien har gjort er å tilby supportere effekter gjennom butikker i hele verden og øke billettprisene for å melke max. På nyhetsmorgen i NRK spurte reporteren i studio om fansen da kun er noen nyttige idioter på veien til Glazer familiens økte formue? Svaret er JA.
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.599
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
På tide å ta den unge kunstneren William Heimdal på ordet og si at folk flest er dumme og at demokrati er en vederstyggelig styresform fordi verden da styres av dumme mennesker og at aristokrater heller burde styre verden og velge kunsten og filmene vi burde se? :D

Så NRK's kulturreporter anmeldte Girl in Red sin nye skive i går og ga den en meget sterk femmer. Det er jo ikke bra i det hele tatt. Skiva vil være glemt om 3 år. Men sier vel mest om bunnivået vi har nådd.
Elitisme der man definerer seg selv som eliten kan være en skummel øvelse. Dette kan fort bite deg selv i halen den dagen du blir definert bort fra den eliten du ønsker å tilhøre, og andre plutselig skal bestemme hva som er bra og ikke. Forresten er det er jo litt slik når det er den kompakte majoritet som har definisjonsmakten.

Men hva er problemet med Girl in Red? Den plata minner meg om at jeg ikke er 20 år lenger, men ellers ser jeg ikke problemet.
 
S

Syncrolux

Gjest
Apropos remakes... hvor mange remakes finnes det av Vivaldi's Quattro Staggioni, eller Beethovens 5. symfoni... ?
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.032
Antall liker
7.631
Sted
Oslo
Og vi på Saltkråkan.
For oss som vokste opp med den er det kanskje helligbrøde
men dagens smårollinger vil kanskje elske den.
Og så får jo vi bestefedre en unnskyldning til å kikke på ny Malin
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Og vi på Saltkråkan.
For oss som vokste opp med den er det kanskje helligbrøde
men dagens smårollinger vil kanskje elske den.
Og så får jo vi bestefedre en unnskyldning til å kikke på ny Malin
Men hvorfor ikke skape en ny serie med svensk skjærgårdsidyll, sånn helt fra scrtach? 🙂 La Astrid Lindgren være i fred sier nå jeg :)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
«Lær å lage en hit med Ravi» gikk på Nrk på 90-tallet. Ravi lærte oss hvordan en hit ble til og tok frem eksempler som Yesterday, Goodbye Yellow Brick Road og Sunday People fra Monroes, blant mange andre.
Det ble sagt at alle de gode akkord oppbygningene nå kanskje er i ferd med å bli brukt opp og at det blir stadig vanskeligere å bli nyskapende.
Kanskje det samme gjelder filmen og de gode filmatiske opplevelsene?

Jeg har passert 50, begynner sikkert å bli gammel og lei. Men jeg savner det gode nyskapende.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Hva med Malin da?
Malin er ikonisk, kommer aldri en til :)
Vi på Saltkråkan; se episoden hvor det feires Midtsommers og hvor Tjorven og Pelle havner i vannet. Dem som instruerte barna i disse seriene til Lindgren gjorde en makeløst god jobb.
Men akkurat på det området frykter jeg ikke for 2021, dem vil sikkert være dyktige i jobben.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.310
Og vi på Saltkråkan.
For oss som vokste opp med den er det kanskje helligbrøde
men dagens smårollinger vil kanskje elske den.
Og så får jo vi bestefedre en unnskyldning til å kikke på ny Malin
Mine barn vokste opp med Lokomotivet Thomas, en fantastisk modelljernbane filmet i nærbilder. Når jeg ser den nye, dataanimerte utgaven sammen med barnebarna blir jeg nesten forbannet. Totalt ødelagt av noen nisser som skal "forbedre" omtrent som denne: Amatør ødela 400 år gammel kirkekunst - SI - Spania i dag
Jeg gruer til den dagen Sauen Shaun blir dataanimert.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Den norske Olsenbanden var jo i seg selv en remake av den danske, så kritikken av en remake er jo minst 50år forsein
og forøvrig fikk vel samtlige gjennomgå av norske kritikere
Hvis man tenker sånn er jo det meste remake i dag, både film og TV. Det meste i dag bygger jo på konsepter av noe annet, fra et annet land. F.eks talkshowet "Skavland" og norske "Idol".
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.939
Antall liker
32.917
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
Filmbransjen i Hollywood har slitt en stund med at alle de gode manusforfattere nå skriver TV serier. Bransjen som helhet blir mer og mer kommersiell som alt annet. Mindre plass (og penger) for kunsten.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.045
Antall liker
2.989
Torget vurderinger
2
Den norske Olsenbanden var jo i seg selv en remake av den danske, så kritikken av en remake er jo minst 50år forsein
og forøvrig fikk vel samtlige gjennomgå av norske kritikere
Jeg synes selv det kastes bort mye produksjonsmidler og talent på safe og resirkulerte idéer.
Men Olsenbanden er kanskje et konsept som skal repeteres, det finnes en dansk, en svensk og en norsk versjon. De norske gir et fantastisk bilde av Oslo på 70-tallet, tenk om man om 50 år kan se på gamle Olsenbandefilmer og si ;
« åh! Se! Det var før de rev Barcode !»
Jeg gleder meg litt til å se Carews tolkning av Benny.
 
Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Filmbransjen i Hollywood har slitt en stund med at alle de gode manusforfattere nå skriver TV serier. Bransjen som helhet blir mer og mer kommersiell som alt annet. Mindre plass (og penger) for kunsten.
Absolutt. Investorene bak filmene i Hollywood krever større plass for å påvirke sluttresultatet. De vil sikre investeringen sin i noe kjent, noe som tidligere har funket.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Jeg synes selv det kastes bort mye produskjonsmidler og talent på safe og resirkulerte idéer.
Men Olsenbanden er kanskje et konsept som skal repeteres, det finnes en dansk, en svensk og en norsk versjon. De norske gir et fantastisk bilde av Oslo på 70-tallet, tenk om man om 50 år kan se på gamle Olsenbandefilmer og si ;
« åh! Se! Det var før de rev Barcode !»
Jeg gleder meg litt til å se Carews tolkning av Benny.
Akkurat det med at dem dokumenterer hvordan Oslo sentrum så ut på 70-tallet, helt enig. Artig å se hvordan byen en gang var.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.032
Antall liker
7.631
Sted
Oslo
Barcode ja, ikke akkurat en remake av klassisk by arkitektur. Stopper den der.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
En og annen perle serveres det innimellom. Ser at "First Cow" får strålende anmeldelser, terningkast 5 og 6. Dette er typisk en film som ville blitt satt opp på TIFF. :) Tror den vil falle i min smak.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Gjett hva neste remakes er…..Jul i Skomakergata skal bli helaftens kinofilm. Innspilling starter snart😮🤭😢
 
Topp Bunn