Reiseforsikring

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Har ikke vilkårene for hånden, derfor:

Noen som vet om det å miste en gjenstand, i dette tilfelle en klokke, kan dekkes av reiseforsikring? Kan da selvfølgelig ikke redegjøre for hvordan den ble borte, men vet at det var på et utenlandsopphold. Vil jo tro det ikke dekkes, men er jo greit å sjekke.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg bruker Europeiske Reiseforsikring - og i vilkårende deres står det greit at ting som MISTES, ikke dekkes:

Vi erstatter:
a) Tyveri. Med tyveri menes borttagning av eiendeler
du har i din besittelse, jf. straffelovens §§
257 og 258. At eiendeler mistes/bortkommer og
senere beholdes av finneren, er ikke å anse som
tyveri.

b) Ran, jf. straffelovens §§ 266 og 267.
c) Innbrudd, jf. straffelovens § 147.

......

Jeg tipper at andre selskaper har tilsvarende vilkår.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Korrekt. Reiseforsikringer dekker ikke når ting er blitt borte uten ett forklarlig hendelsesforløp. Noen uflaksvilkår over hjemforsikringer gjør det, men ofte er det krav til en forklaring om hva hendelsesforløpet var der og. En verdigjenstandsforsikring derimot, er såkalt "all-risk", mao. kan hva som helst skje med det forsikrede objekt uten at man trenger å forklare så mye mer enn at det er vekk, rett og slett.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Vår venn JD ser ut til å måtte ta tapet på egen kappe.

Man får håpe at festen var bra, og at det ikke var en dyr klokke!?

Moralen må være at man bruker Timex (hvis man ønsker å bruke en kvalitetsklokke) eller noe annet "billig-ræl" på ferietur til Ibiza

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Det at noe blir borte uten at man vet hvordan det ble borte kan jo være både at man har mistet det eller at det er blitt stjålet uten at man har sett det selv?

Eksempel: Man legger f.eks klokken på nattbordet på et hotellrom mens man er ute på lokal guiding, og ikke tenker mer på klokken før man har reist videre fra hotellet. Når så man kommer på at klokken var glemt på nattbordet på forrige hotellrom ringer man til hotellet og får vite at de ikke finner denne. Er da tyveri eller mistet eiendel?

Eksempel2: Samme som før, klokken på nattbordet om kvelden. Neste morgen går man ned ned i hotellets restaurant for å spise en bedre frokost. Når man kommer opp igjen så finner man ikke klokken på nattbordet og tenker; var det ikke der jeg la den da?? Klokken forblir borte uten at man vet hvordan/eksakt når. Er det da tyveri eller mistet eiendel?

==> Hvilke regler har forsikringselskapet ditt for hva du skal ha kontroll/tilsyn på for at det kan kalles tyveri?

Til info så har jeg aldri mistet/blitt frastjålet noen av mine klokker, men har blitt frastjålet ski som var "parkert" ved et skistativ i en større skidestinasjon. Har også vært med på at andre i reisefølget har fått erstatningsbeløp pga forsinket leveranse av bagasje (ski.) og dermed kan leie/kjøpe seg nytt utstyr for å kunne fortsette "reisen".

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
Vår venn JD ser ut til å måtte ta tapet på egen kappe.

Man får håpe at festen var bra, og at det ikke var en dyr klokke!?

Moralen må være at man bruker Timex (hvis man ønsker å bruke en kvalitetsklokke) eller noe annet "billig-ræl" på ferietur til Ibiza
Var i dette tilfelle en pulsklokke, og ikke en Rolex, som plutselig var borte, og ikke noe fyllekalas som hadde skylda. Får passe bedre på..

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
JD skrev:
........................... og ikke noe fyllekalas som hadde skylda. Får passe bedre på..
Ikke fyllekalas?!?? Ja da var det jo " for gæli.."
Ren sløvskap, er jo ikke tilgivelig engang!! ;D ;D ;D

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Som sagt, en pulsklokke, kanskje delirium etter en hard økt på en tredemølle i Cape Town?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
JD skrev:
Som sagt, en pulsklokke, kanskje delirium etter en hard økt på en tredemølle i Cape Town?
Den forsvant ikke mens du var i dusjen da?? I så fall er det tyveri !!

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
De fleste selskap er temmelig strenge på punktet reisegods. Her er det som regel en god del sikkerhetsforskrifter ute og går, altså bestemmelser om forsikringstakers plikter i avtalen. Innelåsing, holde øye med osv er ting som går igjen. Det er ikke alltid hendelsen i seg selv som avgjør. Hvis eksempelet ditt hadde vært ett dyrt ur eller smykke, hadde man fort kunne sagt at det at det faktisk lå fremme ga årsakssammenheng til at det i det hele tatt ble stjålet, derfor burde det vært innlåst osv.

Terka skrev:
==> Hvilke regler har forsikringselskapet ditt for hva du skal ha kontroll/tilsyn på for at det kan kalles tyveri?

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Tror nok jeg får ta denne på min egen kappe, skal vel også litt til å få gjennom tyveri fra hotellrom mens jeg dusjer..

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Europeiske Reiseforsikring - og sikkert de andre forsikringsselskapene også - har bestemmelser i den lille skriften om at tyveri, innbrudd og slikt må meldes straks på stedet - til lokalt politi eller til reiseleder. Det nytter altså ikke å konstruere en erstatningssak i ettertid.

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Ulf-B skrev:
Europeiske Reiseforsikring - og sikkert de andre forsikringsselskapene også - har bestemmelser i den lille skriften om at tyveri, innbrudd og slikt må meldes straks på stedet - til lokalt politi eller til reiseleder. Det nytter altså ikke å konstruere en erstatningssak i ettertid.
Det er nok sikkert riktig. Jeg fikk likevel igjennom hos Europeiske nevnte sak med stjålne ski (med skilås festet på ski og skistativ) der skiene ble tatt mens jeg var på en skidestinasjon og saken ble annmeldmeldt hos politiet i Oslo i etterkant.
Dette er noen år siden og det er mulig de har strammet inn på bruken av reglemanget.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Forsikringsfolkene så deg sikkert dypt inn i øynene og fant ut "at denne karen farer ikke med fusk og fanteri - hvis han sier at skiene hans er blitt stjålet, er de stjålet". Det er lov å bruke sunn fornuft - også for et forsikringsselskap. Men en politianmeldelse må nok til åkke som, og det er jo - i hvert fall i teorien - en ganske alvorlig sak.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Glemmer ikke da vi trampet inn på et politikammer på Manhatten for å melde ryggsekken min stjålet, fordi reiseforsikringen krever det. Vi ble gjort skikkelig narr av. Tenk å plage NYPD med slike bagateller. Samtidig kom det inn melding om vepnet ran i nabogata. Det verste var at en lokal cop-figur knabbet småpengene mine, som jeg skulle ringe noen kompiser for og si fra om at vi ble forsinket.

Jeg fikk i alle fall tilbake på forsikringen til å dekke både kameraet og pålydende for billettene til VM-kampen mellom Norge og Irland som lå i sekken. Kjøpte nytt proff-kamera til prisen av et amatør-kamera i Norge, og fikk tak i nye billetter hos noen snille irske supportere. De tok sogar en kjapp pengeinnsamling for de uheldige nordmennene, til tross for våre protester, så vi gikk solid i pluss. Det var jo interessant å se kampen omgitt av noen tusen irer. Har fortsatt den irske hatten som pengene ble samlet inn i som souvernir...

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Det bekrefter mitt intrykk av at irer er særdeles "ålreite" dyr !
Har aldri trivdes så godt noe sted som i Irland. Når de skjønner at du er utlending vet de jo ikke hva godt de skal gjøre for deg!

"Oval weekend" i Dublin anbefales på det varmeste!

Og ikke glem reiseforsikring da!! ( Der klarte jeg å dra meg inn på topic igjen! ) ;D ;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
En tidligere kollega av meg presterte å sette seg i fanget på en drosjesjåfør i Dublin en gang han skulle hjem fra en småfuktig aften. Fort gjort å glemme at de sitter på "feil" side. I alle fall - sjåføren som trodde det var et ran, ble livredd og la på sprang. Jeg tror ikke slikt inngår i reiseforsikringsvilkårene... ::)

Topp Bunn