Reise til Istanbul

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.787
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Jeg og min bedre halvdel har tenkt oss en tur til Istandbul.

Planlagt avreise er fra bergen på morgenen 24 april og hjemreise sent søndag 27 april.

Hvordan får man seg en billig flybillett ned dit...?
Hvilken flyplass er å anbefale...?

Og ikke minst - hvor skal man bo...?

Regner med at du har noen gode innspill nå Gjestemedlem..? ;D

mvh
OMF

G

Gjestemedlem

Gjest
OMF skrev:
Hei!
Jeg og min bedre halvdel har tenkt oss en tur til Istandbul.

Planlagt avreise er fra bergen på morgenen 24 april og hjemreise sent søndag 27 april.

Hvordan får man seg en billig flybillett ned dit...?
Hvilken flyplass er å anbefale...?

Og ikke minst - hvor skal man bo...?

Regner med at du har noen gode innspill nå Gjestemedlem..? ;D

mvh
OMF
Norwegian har flygninger fra Oslo til Istanbul, men de passer ikke helt med datoene dine. Det nermeste er 25.-28. april, det koster i så fall 2446 kr/pers inkludert alt. (Rygge - Sabiha)

Ellers blir det vel vanlige rutefly, og de koster gjerne litt mer. Men det er vel best å snakke med et reisebyrå om det.

Overnattinger vet jeg lite om, selv om jeg bor i Tyrkia har jeg aldri vært i Istanbul.

Et fint hotel med utsikt over Bosphorus, er vel regnet som attraktivt.

Turistsesongen er ikke jo kommet helt i gang enda, så det bør være masse bra og rimelig å velge i.

Kanskje noe her?:

http://www.tripadvisor.com/Hotels-g293974-Istanbul-Hotels.html

N

nb

Gjest
Om den finnes, så kjøp TimeOut Istanbul. TimeOut er <i>veldig</i> bra på de essensielle spørsmålene med en storbyferie

1) Hvor skal man bo
2) Hvor skal man spise
3) Hvor skal man drikke etter man har spist.

Jeg har stort sett basert alle mine kulinariske utskeielser på storbyferier de siste 10 årene på TimeOuts anbefalinger. Og jeg har ikke blitt skuffet en eneste gang.

G

Gjestemedlem

Gjest
nb skrev:
Om den finnes, så kjøp TimeOut Istanbul. TimeOut er <i>veldig</i> bra på de essensielle spørsmålene med en storbyferie

1) Hvor skal man bo
2) Hvor skal man spise
3) Hvor skal man drikke etter man har spist.

Jeg har stort sett basert alle mine kulinariske utskeielser på storbyferier de siste 10 årene på TimeOuts anbefalinger. Og jeg har ikke blitt skuffet en eneste gang.
Jeg har sett den i butikkene her så den finnes. Jeg har brukt Time out guider mye selv til å finne bra hoteller i andre byer. Så jeg henger meg på den anbefalingen. Time Outs nettversjon av Istanbulguiden dog, er ikke så mye å skryte av.

G

Gjestemedlem

Gjest
Siden dere ikke skal være borte så lenge så ville nok jeg iallefall sett etter et riktig bra hotel med topp fasiliteter. Tyrkerne er riktig flinke til å behandle gjester og ta vare på dem og deres øsnker. Så litt luksus her vil nok være vel verdt å unne seg, spesielt siden madamen er med.

Alt av kropspleie, hamamer, frisører o.l. er verdt å få med seg, og finner man de gode restaurantene så serverer de mat som ikke står tilbake for mye annet i verden. Har lest noen omtaler av de beste, men de står gjerne i avisen jeg leser, og jeg tar ikke vare på dem etterpå. Skal topse hvis jeg finner noen av dem igjen.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
OMF skrev:
Jeg og min bedre halvdel har tenkt oss en tur til Istandbul
Fankern, her kunne jeg kommet med mye om jeg ikke straks skulle på jobb. Om du sier litt om hvorvidt hotellet skal være billig eller dyrt, ha stedlig særpreg eller være 13-on-the-dozen a'la Hilton, Sheraton,etc så kan jeg komme opp med noe når morgendagen opprinner.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.787
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei igjen!
Da er billettene booket!

Det blir fra torsdag 24 til mandag 28.

Hotell ja.....
Det er greit å bo fint, men ikke noe Hilton/Sheraton tror jeg....litt sentralt hade også vært fint!

Mvh
OMF

Tor S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Antall liker
119
Torget vurderinger
2
Hei OMF

Sender med en link til noen spennende leiligheter i Istanbul.
Spiser gjør man vel ute på byen.....

http://www.urbanum.eu/istist.php

Jeg har riktignok ikke brukt disse sjøl, men har helt gått over til bruk av leiligheter når jeg er i Lisboa 8)

tor

ps: god tur

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.869
For en så kort tur ville jeg definitivt valgt å bo i gamlebyen. Bodde selv i Taksim-området da jeg var innom Istanbul i påsken, og med mer eller mindre kontinuerlig trafikkork over Golden Horn og undergrunn under konstruksjon, så koster det penger og ikke minst tid å ta seg frem og tilbake over sundet.

For et konkret forslag til hotell ville jeg tatt en titt på for eksempel Seven Hills Hotel. Fra takterassen har du fantastisk utsikt, og du er innen grei gåavstand fra alt fra Topkapi til Hagia Sofia og de store markedene. Om du ikke har lest den ennå, så er jo såklart Orhan Pahuks "Istanbul" et absolutt must!

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Reiser man til Istanbul for første gang så man bo i den gamle bydelen. Den har inderlig nok å ta av til å fylle både 4 og førti dager, enten man er ute etter shopping, mat, underholdning eller historie.

Når det gjelder overnatting er få byer bedre forspent med gode hoteller med genuint lokalt særpreg. Et stort antall ottomanske hus opprinnelig oppført for kjøpmenn, offiserer og sultanens større og mindre funksjonærer har blitt gjort om til hoteller spennende fra riktig billig, til temmelig dyrt. Ofte uten noen spesiell forskjell i standard og service, men tilsynelatende kun for å appellere til en viss kundegruppe.

I tillegg til Noruegos anbefaling vil jeg legge til disse:

Ottoman Hotel Imperial

Alzer Hotel

Avicenna Hotel

Celal Sultan Hotel

Alle har ypperlige fasiliteter (per min egen standard), historisk sus og fantastisk utsikt. Langt billigere enn Seven Hills er de også, uten å stå tilbake for det på noen måte.

Om det er ønskelig å lese seg opp litt i forkant er Orhan Pamuks Istanbul: Memories and the City ypperlig, som Noruego nevner. Vil man ha litt mer historie er neppe noe enkelt bind bedre enn Istanbul: The Imperial City av John Freely. Og skulle man bli bitt av basillen så gjengir Lord Kinross imperiets historie svært levende i The Ottman Centuries: The Rise and fall of the Turkish Empire, mens John Julius Norwich med samme bravur tar for seg det som kom forut i sin Byzantium trilogi (Byzantium: The Early Centuries/The Apogee/The Decline and fall). Fabelaktig lesning alt sammen.

Lykke på reisen og håper dere stortrives!

Topp Bunn