Regulert likeretting

hifiasylet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2004
Antall liker
97
Sted
Vestlandet
Hei.
Noen som har tips om en liten, enkel og vellydende konstruksjon til å få ut 12 volt likestrøm fra trafoen?
Helst med så få komponenter som mulig og med så lite "fotavtrykk som mulig".
(Trenger bare 50 - 100 mA...)
Ønsker å sikte litt i retning av High-end med denne.
Er dette et håpløst prosjekt?
???

Vedlegg

T

theStig

Gjest
Enkelt! Trafo, likeretterbro, en liten kondis (1000 uF f.eks) og en 7812 spenningsregulator. Det var tre komponenter pluss trafoen det. Kanskj du vil ha litt avkobling etter 7812'en... ok da ble det fire.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.570
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hi End likeretter dioder har jo du asylet, 7812 regulatorer har jeg. Kondiser får du, så da er det til å finne en trafo som passer. Husk spenning etter likeretting er Vac på sekundærsiden av trafo multiplisert med 1.4.

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Dette er jo standard opplegg og vil funke bra, men blir neppe noen "high-end" strømforsyning. For å få til det, må du nok bruke noe bedre enn 7812 til reguleringen. Men du bør for all del fullføre den foreslåtte løsningen og se om det holder, så kan du evt. bytte reguleringen etter hvert, og gjøre deg noen nyttige erfaringer.

Jeg sitter med et identisk prosjekt som jeg litt skamfullt må innrømme at jeg ikke har giddet å gjøre helt ferdig ennå. Der bruker jeg Jensen 4-pols kondensator til glatting/lading og en Jung superregulator til reguleringen. Dette blir en del dyrere, og kommer på ca. tusingen bare for kondis + regulering.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Hei.
Noen som har tips om en liten, enkel og vellydende konstruksjon til å få ut 12 volt likestrøm fra trafoen?
Helst med så få komponenter som mulig og med så lite "fotavtrykk som mulig".
(Trenger bare 50 - 100 mA...)
Ønsker å sikte litt i retning av High-end med denne.
Er dette et håpløst prosjekt?
???
Hva skal du bruke dette til da?
Kan vanskelig se at 7812 ikke er "High End" nok når du snakker om 12V og opp mot 100mA.

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Nei, til 15V er den definitivt low-end. ;)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Forstår fortsatt ikke.............................
Mulig du har en annen definisjon?

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Det var bare en ekstremt dårlig fleip; man bruker 7815 til 15V.

Se

http://www.tnt-audio.com/clinica/regulators_noise1_e.html

for en kort, men interessant artikkel om spenningsregulering.

Er det ikke ganske åpenbart at det å bruke en enkelt billig chip - man får dem for under en tier - til regulering ikke på noen måte kan kalles high-end, når man ser hvilke andre løsninger som fins, og hvilke løsninger respekterte produsenter velger å implementere?

Det betyr ikke at ikke det er riktig sted å starte prosjektet...

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Litt interessant dette. Jeg er obs på forskjellen mellom shunt- og serieregulering. Det er en stor fordel om en på forhånd har vurdert hva en trenger. Det samme gjelder når en har tenkt å spørre noen om råd. Begge typer har sine fordeler og ulemper. Shuntregulatorer er ikke godt egnet dersom det er stor dynamikk i belastningen. De har sin fordel ved at de er "stive" begge veier. Om en shunt regulator er mer "high end" enn serieregulator? Neppe.

hifiasylet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2004
Antall liker
97
Sted
Vestlandet
Hva skal du bruke dette til da?
Kan vanskelig se at 7812 ikke er "High End" nok når du snakker om 12V og opp mot 100mA.
Har fått en Monica 2 i hus, lurer på om den opprinnelig tilhørte et annet medlem av forumet. (el mariachi?)
Har litt lyst til å forske med ulike strømforsyninger og batteri... Har allerede bestilt rundt 20 kg godsaka... ;D
Batterier og lytter.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Har sett litt på Monica 2. Der sitter det allerede 3 stk 78L05 og 1 stk LM317 regulatorer. Alle disse er 3-pin positive serieregulatorer. Vil det da spille noen rolle om "råspenningen" inn til disse er serie- eller shuntregulert? Støy fra serieregulatorer som det henvises til lenger opp i tråden er allerede "innebygd" i Monica 2. Det skal nok mer til enn en "HiEnd" regulator foran disse for å gi noen forbedring. Jeg er aldri bekymret for den type støy det vises til. Vet ikke om det er typisk det som vises en gang. Det er mange måter å bygge dårlige regulatorer på. Godt laget er ikke støy noe problem.

hifiasylet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2004
Antall liker
97
Sted
Vestlandet
Har sett litt på Monica 2. Der sitter det allerede 3 stk 78L05 og 1 stk LM317 regulatorer. Alle disse er 3-pin positive serieregulatorer. Vil det da spille noen rolle om "råspenningen" inn til disse er serie- eller shuntregulert? Støy fra serieregulatorer som det henvises til lenger opp i tråden er allerede "innebygd" i Monica 2. Det skal nok mer til enn en "HiEnd" regulator foran disse for å gi noen forbedring. Jeg er aldri bekymret for den type støy det vises til. Vet ikke om det er typisk det som vises en gang. Det er mange måter å bygge dårlige regulatorer på. Godt laget er ikke støy noe problem.
Hadde det da vært smartere å erstatte de opprinnelige regulatorene med regulatorer av bedre kvalitet, og hadde dette vært mulig uten å introdusere andre problemer i konstruksjonen? Er helt enig i at det ikke er noe vits i å flikke på noe som ikke i utgangspunktet er bra, mao. optimalisere konstruksjon før man koster på med bedre strømforsyning.
Takk for alle konstruktive innlegg hittil! :)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Tja.............. Hvis du tror det er noe å tjene på å ertsatte serieregulatorene med shunt regulatorer, kan det være en mulig vei å gå slik:
Alle de originale serieregulatorene fjernes. Du bygger en ny strømforsyning basert på shunt regulatorer og føder disse spenningen inn der utgangen fra de opprinnelige regulatorene er. Altså der pinnen som er "out" på serieregulatorene satt. Mulig at det finnes andre alternativer. Dette blir fort mer komplisert enn hele Monica 2. Bedre serieregulatorer enn de som sitter der tror jeg ikke du finner. Det er først og fremst hvordan de benyttes som bestemmer resultatet.

Topp Bunn