Regnskapsføring

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.831
Torget vurderinger
35
Som skribent har jeg opprettet mitt eget enkeltmannsforetak (gjorde det rett før jul i fjor), men økonomi har aldri vært min sterke side, så jeg kunne trengt en som kan føre regnskap for meg.

Er det noen som vet hvor mye man må regne med å betale for en slik regnskapsfører og evt. revisor for det trenger man vel også?

(kan ikke tenke meg det er særlig mange bilag)

Roy

O

OldBoy

Gjest
Enkeltmanssforetakk med omsetning under 5 millioner kroner er normalt ikke revisjonspliktige, unntak bare for enkeltmansforetak med flere enn 20, tror jeg, ansatte eller veldig stor balanse. Gå inn på bedin.no, så finner du mer om dette og mye annet nyttig.

Jeg drev et lite enkeltmannsforetak for mange år siden, og hadde vel en 150-200 bilag i året, som jeg håndterte greit selv. Det er faktisk ikke så vanskelig. Kunsten er å holde seg ajour hele tiden, og ikke la det hope seg opp.

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.831
Torget vurderinger
35
Kunsten er vel å vite hva man kan føre opp som fratrekk på inntekten, og eventuelt hvor mye...

Dessuten hjelper det sikkert på regnskapsføringsevnene å ikke ha stryk i bed.øk., sos.øk. og matte fra gymnaset ;)

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.831
Torget vurderinger
35
Jeg sjekket litt på bedin.no, og ble såpass mye klokere at jeg nå er helt sikker på at jeg trenger en regnskapskyndig person til å hjelpe meg.

Hvordan skal jeg f.eks. avskrive kjøp av utstyr som jeg bruker under testing???

Skal det saldoavskrives siden prisen er over 15.000, eller skal det avskrives i kjøpsåret siden jeg høyst sannsynlig vil bytte det ut innen tre år?

Roy

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
R.E.S. skrev:
Jeg sjekket litt på bedin.no, og ble såpass mye klokere at jeg nå er helt sikker på at jeg trenger en regnskapskyndig person til å hjelpe meg.

Hvordan skal jeg f.eks. avskrive kjøp av utstyr som jeg bruker under testing???

Skal det saldoavskrives siden prisen er over 15.000, eller skal det avskrives i kjøpsåret siden jeg høyst sannsynlig vil bytte det ut innen tre år?

Roy
Hei

Når det gjelder regnskapsføring så finnes det gode program som gjør at du fikser det lett selv, med litt basiskunnskap. Fører selv landbruksregnskapet for mutter'n.

Avskrivingsregler finner du her:
http://www.skatteetaten.no/Template...pter=48467&chapter=48467&epslanguage=NO#48467

Hvis du er i tvil fører du opp det som er mest fordelaktig for deg selv, er lov å handle i god tro (innenfor visse grenser da..)

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.762
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Få deg egen regnskapsfører, så går du ikke i fella mhp hva som skal leveres inn til staten og til hvilken tid... En regnskapsfører kan også spare deg for en del penger mhp hva som kan føres som fradrag, investeringer osv. usk på at det er veldig mye arbeid med å følge med på hvilke regler som gjelder til en hver tid. Skatteregler og regler for regnskapsføring forandrer seg hele tiden. All den tiden du bruker på regnskapsføring er tid som du ikke tjener penger på...

Når det gjelder kostnader osv, så er det veldig avhengig av:
- hvem som fører - noen regnskapsførere er billige, mens noen er dyre. Her gjelder det som ellers at du får til en hvis grad hva du betaler for. Et større regnskapsfirma er dyrere enn en mann som fører småregnskaper i kjlleren hjemme, men er den ene mannen syk så har han ikke vikar...
- Antall bilag. Noen opererer med fast pris for inntil et antall bilag, mens andre opererer med timepriser.
- Hva du får gjort. Enkelte ting som f.eks. sende ut regninger kan du gjøre selv. Jo mere du gjør selv, jo billigere blir det. Husk på at om du sender ut regninga selv, så er det alikevel et bilag som skal føres...

For min del, så opererer jeg med et enkeltmannsforetak (datakonsulent/dataforhandler) med en relativt stor mengde bilag i forhold til hva du har. Jeg får gjort regningsutsending og alt av føring og rapportering. Jeg har dog ikke kontantsalg med de bilagene det vil føre med seg. Jeg bruker et litt større firma til regnskapsføringen, og det koster meg vel rundt 25knok/år. For min del så er det verd det...

Med en moderat mengde bilag, så kan du vel regne med omlag 15-20knok i året hvis du har et firma som fører for deg.

Johan-Kr

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.831
Torget vurderinger
35
Det var jo veldig dyrt. :-\

Jeg har hørt om folk som får regnskapet gjort for seg for 3-5k...

Roy

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
R.E.S. skrev:
Det var jo veldig dyrt. :-\

Jeg har hørt om folk som får regnskapet gjort for seg for 3-5k...

Roy
Det var usedvanlig billig. Det kan være dyrt å benytte seg av amatører. Bruk en som vet hva han holder på med. Det lønner seg i lengden. 15 K er ikke urimelig for en autorisert regnskapsfører.

O

OldBoy

Gjest
Etter min erfaring som selvstendig næringsdrivende, vil regnskap i slike små enkeltmannsforetakk som R.E.S. er i ferd med å starte, ha det med å gjenta seg selv. De samme type kostnader og avskrivninger har en tendens til å komme igjen år etter år. Samme med alle skjemaer som skal fylles ut, fra momsoppgaver til selvangivelse. Har man gjort det én gang, er sjansene store for at man kan surfe videre på det.

Én mulighet er å samarbeide litt tettere med en proff det første året, og deretter ha en litt løsere samarbeidsavtale, basert på rådgivning pr. telefon og mail ved behov. Det blir litt merarbeid på R.E.S. på den måten, men da burde det være mulig å spare ganske mye penger, uten å gå på akkord med regnskapsloven.

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.831
Torget vurderinger
35
Jeg får se om jeg kan lære meg dette selv, med hjelp fra regnskapsføre HFS-medlemmer ;D

1. spørsmål: Skal regnskapet leveres inn sammen med min personlige selvangivelse? (overskuddet i enkeltmannsforetaket regnes jo sin alminnelig inntekt...)

Roy

O

OldBoy

Gjest
Dette går sikkert bra.

Selvstendige næringsdrivende har et annet selvangivelsesskjema enn det vanlige for lønnsmottagere. Det ligner til forveksling, men har noen egne poster knyttet til næringsvirksomheten. Som vedlegg til selvangivelsen skal du legge ved en såkalt "næringsoppgave", hvor du i prinsippet overfører inntekter og kostnader, inkludert avskrivninger, fra regnskapet ditt, og hvor du regner ut næringsinntekten som skal brukes i selvangivelsen.

Siden skattemyndighetene er veldig opptatt at at man ikke skal føre private utgifter på firmaet, er det mange poster i næringsoppgaven som omhandler dette. Men hvis du er ryddig her, og ikke kjører alle dine private utgifter, som hus, strøm, bil, mat og hva vet jeg, på firmaet, er næringsoppgaven i bunn og grunn en ganske enkel sak. Litt plundrete første gangen, husker jeg, men hvis du sorterer dine konti i regnskapet etter hva de spør etter i næringsoppgaven, er det nesten å regne som plankekjøring.

Du kan jo begynne med å gå inn på skatteetatens hjemmesider http://www.skatteetaten.no og laste ned skjemaer og veiledninger, så får du en idé om hva det dreier seg om.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg vet ikke helt jeg.
Hvis du er så blank som det kan se ut som, er det ganske optimistisk å lære seg dette via et forum på nettet.
Som regnskapsfører skal du ha kjennskap til et bredt spekter av lovgivning, herunder skatteloven, ligningsloven, regnskapsloven, osv.
Så skal du foreta de riktige vurderingene med hensyn på investeringer / avskrivningsregler, kostnader / fradragsregler, alt sammen viktig for deg og din inntekt / skatt. Hvis dette var så enkelt, hadde ikke regnskapsførerne hatt noe å gjøre.

Så skal du fylle ut et utall skjemaer, både i forbindelse med årsoppgjøret, og i forbindelse med mvaoppgjørene.

Klarer du å gjøre feil her, vil et eventuelt bokettersyn kunne gi deg problemer som kjennes på lommeboka.

Du kan ikke stole på at ligningsfunksjonæren har kapasitet til å rette selv de mest åpenbare feil, så du kan ende opp med å betale mer skatt enn du skal.

Spander 1.000 kr pr måned på en fagmann. Det lønner seg.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
2
oddgeir skrev:
Jeg vet ikke helt jeg.
Hvis du er så blank som det kan se ut som, er det ganske optimistisk å lære seg dette via et forum på nettet.
Som regnskapsfører skal du ha kjennskap til et bredt spekter av lovgivning, herunder skatteloven, ligningsloven, regnskapsloven, osv.
Så skal du foreta de riktige vurderingene med hensyn på investeringer / avskrivningsregler, kostnader / fradragsregler, alt sammen viktig for deg og din inntekt / skatt. Hvis dette var så enkelt, hadde ikke regnskapsførerne hatt noe å gjøre.

Så skal du fylle ut et utall skjemaer, både i forbindelse med årsoppgjøret, og i forbindelse med mvaoppgjørene.

Klarer du å gjøre feil her, vil et eventuelt bokettersyn kunne gi deg problemer som kjennes på lommeboka.

Du kan ikke stole på at ligningsfunksjonæren har kapasitet til å rette selv de mest åpenbare feil, så du kan ende opp med å betale mer skatt enn du skal.

Spander 1.000 kr pr måned på en fagmann. Det lønner seg.
Selv om du hyrer inn en fagmann, er du til en viss grad nødt til å sette deg inn i disse lovene og reglene fordi det er uansett du som står ansvarlig og må gjøre en del vurderinger, eventuelt i samråd med regnskapsfører. Er det ikke snakk om et omfattende regnskap med kjøp/salg (varehandel), mva og lønnsutbetalinger, men fakturering av konsulenttjenester, bør vel de fleste klare dette selv med litt hjelp og veiledning.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Dette er jo informativt, og gir en liten pekepinn:

Å sette seg inn i regelverket

TIPS! Mange frilansere har oppdaget at det lønner seg med profesjonell hjelp til regnskap og skjemaer ved ligningen. De kronene det koster blir gjerne tjent inn i spart skatt, økt inntekt, økt trivsel - og du unngår totalt unødvendige konflikter med ligningsetaten fordi du selv har for dårlig kjennskap til de kjøreregler som gjelder.

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.831
Torget vurderinger
35
artikler til blader og aviser er ikke momsbelagt, så dermed slipper jeg momsregnskap, vil jeg tro.

Roy

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.595
Sted
Holmestrand
R.E.S. skrev:
artikler til blader og aviser er ikke momsbelagt, så dermed slipper jeg momsregnskap, vil jeg tro.

Roy
Men du vil gjerne ha fradrag for moms?

Jeg er i samme posisjon som deg. driver for meg selv, selger tjenester.

Skaff deg en regnskapsfører!

O

OldBoy

Gjest
xerxes skrev:
R.E.S. skrev:

Roy
Men du vil gjerne ha fradrag for moms?

Jeg er i samme posisjon som deg. driver for meg selv, selger tjenester.

Skaff deg en regnskapsfører!
De som ikke skal beregne MVA, deles i to grupper:

1. De som har unntak fra merverdiagvift. Disse skal ikke beregne utgående MVA, men har heller ikke fradrag for inngående MVA. De skal heller ikke registreres i MVA-registret. I den grad R.E.S. skribentvirksomhet hører til her, slipper han å tenke på MVA i det hele tatt.

2. De som har fritak fra merverdiavgift. Disse skal ikke beregne utgående MVA, men har likevel fradrag for inngående MVA. De skal registreres i MVA-registret, og må levere inn de vanlige omsetningsoppgavene. Tviler på et skribentvirksomhet hører til her, men en rask telefon til fylkesskattesjefen gir svar på dette.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Det var vel ikke så mye trøst å få her.
Jeg har et forslag. Kjøp en bok om enkel regnskapsføring ihht Norsk Standard.
Skaff en avtale med en regnskapskyndig som går gjennom regnskapet med deg etter f.eks. 3 mnd, slik at han kan luke ut feil, samt gi deg noen tips med på veien. Dette er gjort på en times tid.
Deretter avtaler du med vedkommende at han skal ta årsoppgjøret inkl. ligningspapirer for deg. Da kommer du godt under 5.000 i kostnad, samt at du kan være noenlunde trygg på sluttresultatet. ;)

Topp Bunn