regnestykke

Ble medlem
22.01.2011
Antall liker
0
Hellu. Er da noen som veit noe reinestykke på dette med akustikken i rome? går de an å regne ut med hjelp av romets lengde brede å høyde. den mest lempede plassen for høytalerne.

hilsen Peter

Ble medlem
22.01.2011
Antall liker
0
Dette skal eg prøve ut. Men tenker på denne regeln som ofte blir brukt.
1 på 3. Der avstan skal deles på 3 i romet. Dette passer sikkert gott for dei som har et lytterom. Men for de fleste andre som har vanli stue.
Går de an å dele de på 1 på 6? eller er eg heilt på bærtur da?

hilsen Peter

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
on your feet peet skrev:
Dette skal eg prøve ut. Men tenker på denne regeln som ofte blir brukt.
1 på 3. Der avstan skal deles på 3 i romet. Dette passer sikkert gott for dei som har et lytterom. Men for de fleste andre som har vanli stue.
Går de an å dele de på 1 på 6? eller er eg heilt på bærtur da?

hilsen Peter
Alt går an. Hver og en må bare finne det det kompromisset som passer deres situasjon best. Det er ikke sikkert (faktisk lite sannsynlig) at utgangspunktet du begynner fra, som du kan finne med tommelfingerregler som disse, er plasseringen du finner ut er den beste for deg og som du ender opp med å bruke. Eksperimentering må til. Det finnes ikke noe universelt fasitsvar for alle anlegg, mennesker og rom.

odbs

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
1
Har kvadratisk lytterom å testet ut Cardas sin kalkulator å bommet da med 3cm
på der eg har lyttet meg frem til, så Cardas må nåk justere litt på kalkulatoren sin ;D

Mvh
Odd B

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Har veldig sans for tre-delinger av rommet. Høyttalere og lytteposisjon på hver sin tre-deling gir minst problemer i bassen hvis du har mulighet for en slik plassering.

Topp Bunn