Regnehjelp

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6
Håper på at noen av de kunnskapsrike og regneferdige vinylfrendene her kan hjelpe meg. Jeg trenger å regne på pickup match til mine Airtangent armer.
En mail til konstruktør Häggmark ga meg følgende svar (han var ute på reise, og hadde ikke tilgang til data før i slutten av september); Horisontella massan är lika med hela massan inkl pickup och motvikt. Dette finner jeg noe merkelig og vanskelig å regne med. Jeg tok like godt og veide mine to armrør, med og uten motvekter;
Armrør Airtangent 2b uten motvekt; 29,4g, og med lett motvekt; 79,4g. .
Armrør Airtangent reference uten motvekt; 35g, med lett motvekt ; 82g

Jeg finner det noe merkelig å regne med motvekt og pickupvekt, siden andre tangentialarmer som ET og MG (airtangent kopi) oppgir hhv. 30 og 28g horisontalmasse.Kuzma oppgir ikke annet enn effektiv vertikal masse (13g). Hvis massen regnes ut fra kun vekten av arm uten lodd, ser dette ut å stemme ganske bra, sammenlignet med andre tangentialarmermen. Da jeg kjøpte min første tangential arm MG1, fikk jeg opplyst av konstruktøren at vertikalmasse kan regnes ut med forholdet 1:2.9. Dette stemte bra i følge Fosse den gang (også i praksis ;))

Jeg har testet min "hypotese" om at horisontal masse skal regnes med kun vekten av armrøret, og det stemmer ganske bra i forhold til testen jeg gjorde opp i mot HiFi Records & Reviews test plate. Dette gir følgende regnestykke; Pickup compliance 10 cm/dyne (Dynavector XV-1-s), resonansfrekvens vertikal 8Hz (som målt med testplate), ukjent blir da effektiv masse. Som jeg da har e hypotese om at er 29,4g horisontalt og 29,4/2,9=10,13)g vertikalt. Setter man det inn i formelen (rf = 159 / sqrt ((eff. mass + cart weight + fastener weight) * (compliance)) som brukes for utregning blir den som følger;

(Eff.mass+pickup vekt+ skruer)x compliance.
10,13+12,6+5 X 10 = 277,3 Kvadratrot=16,6523
159/16,6523= res.frekv 9,54

Jeg har forsøkt å måle resonansfrekvensene med hhv HiFi records & review testplate 9Hz går helt fint, mens 7Hz gir synlige vibrasjoner i nålefanen. Dette bekrefter vel langt på vei mine antakelser om effektiv masse på armen. Når jeg forsøker å finne resonansfrekvens i horisontalplanet, får jeg ingen synlige utslag på testen som går til 6Hz). Det skjønner jeg mindre av...

Det jeg da lurer på er; stemmer regnestykket mitt? Jeg er langt fra noen kløpper i matte, så jeg stoler ikke på mine regnestykker! Jeg regner med at kanskje resonansfrekvensen er noe unøyaktig. Kan man noen regne ut effektiv masse med de kjente faktorer jeg har?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
Häggmark har rett. Den horisontale effektive massen er armrør+PU+motvektslodd+skruer/muttere for feste av PU.
Den vertikale derimot er massen på den ene siden av aksen, dvs. som en radial-arm.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.552
Torget vurderinger
1
FZ skrev:
Häggmark har rett. Den horisontale effektive massen er armrør+PU+motvektslodd+skruer/muttere for feste av PU.
Den vertikale derimot er massen på den ene siden av aksen, dvs. som en radial-arm.
Just så. Den horisontale massen har selvfølgelig også kun betydning for den for horisontale resonansen. Mht regningen kan det godt være noe avvik i «compliance» (EDIT: dvs 18,6 i stedet for 10 dersom massen er 27,73g og resonansfrekvensen er 7 Hz; dersom Compliance er 18,6 så får du en resonansfrekvens på ca 4Hz med 82 gram effektiv masse/horisontal masse, og som du med andre ord ikke får utslag på med testplate som «kun» går ned til 6 Hz). «Rotasjonspunktet» til armen gjør hele forskjellen på effektiv horisontal vs vertikal masse (foruten massefordelingen mht vertikalen).

mvh
KJ

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6
Ok, takker for hjelpen så langt. Det var jo på en måte godt at Häggmark hadde rett. En fordel når konstruktørene har teorien inne ;D Men hvordan regner man da resonansfrekvens (og hvilke verdier bør man tilstrebe) for horisontalplanet? Legger jeg tallene mine inn i formelen på exelarket her; rf = 159 / sqrt ((eff. mass + cart weight + fastener weight) * (compliance)) får jeg en resonansfrekvens på 2,82 hvilket kan stemme med resultatet jeg fikk ved måling på testplaten (den gikk ikke lenger enn til 3Hz). Da sitter jeg igjen med ca 8Hz frekvens målt i vertikalplanet og 2,82Hz i horisontalplanet med min XV-1s pickup. Og den spiller som en kule. Er dette greie målinger? Vet jo at man tilstreber 8-10/12Hz i vertikalplanet Men hvordan i huleste skal jeg finne ut hvordan evt. nye pickuper skal matche armen? Jeg kan jo ikke akkurat teste dem hjemme før jeg kjøper...

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.552
Torget vurderinger
1
gut_man skrev:
Ok, takker for hjelpen så langt. Det var jo på en måte godt at Häggmark hadde rett. En fordel når konstruktørene har teorien inne ;D Men hvordan regner man da resonansfrekvens (og hvilke verdier bør man tilstrebe) for horisontalplanet? Legger jeg tallene mine inn i formelen på exelarket her; rf = 159 / sqrt ((eff. mass + cart weight + fastener weight) * (compliance)) får jeg en resonansfrekvens på 2,82 hvilket kan stemme med resultatet jeg fikk ved måling på testplaten (den gikk ikke lenger enn til 3Hz). Da sitter jeg igjen med ca 8Hz frekvens målt i vertikalplanet og 2,82Hz i horisontalplanet med min XV-1s pickup. Og den spiller som en kule. Er dette greie målinger? Vet jo at man tilstreber 8-10/12Hz i vertikalplanet Men hvordan i huleste skal jeg finne ut hvordan evt. nye pickuper skal matche armen? Jeg kan jo ikke akkurat teste dem hjemme før jeg kjøper...
En horisontal resonans på ca 3 Hz bør være uproblematisk med fast oppheng på platespilleren. «Rotasjonsfrekvensen» ved 33 1/3 rpm er ca 0,55 Hz, ved 45 rpm er det ca 0,75 Hz. Med flytende oppheng avhenger det noe av opphengets horisontale resonans og følsomhet for resonans i horisontalplanet (EDIT den vertikale resonansen i flytende oppheng er ofte i området 2-5 Hz). Med fast oppheng på platespilleren, så behøver man ikke å bry seg om resonanfrekvensen på opphenget, og står egentlig ganske fritt mht arm/PU resonans mellom «rotasjonsfrekvensen» og 20Hz - dvs f.eks. mellom ca 3-5Hz og opp til ca 10 Hz så er det en oktav eller mere å gå på før det blir sammenfall i resonanser og mulige problemer.

mvh
KJ

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6
Så da er denne veiingen jeg har gjort grei i forhold til å finne horisontal masse? Og jeg regner med at regnestykket for å finne vertikalmassen jeg fikk fra MG-1 konstruktøren 1:2,9 er riktig (det stemte i hvertfall ut i fra kontrollmålingen med testplate). Sånn at jeg kan stole på de verdier jeg finner ved å putte verdiene inn i formelen jeg refererte til? Og verket armen står på, er en VPI TNT med nyeste oppheng (squashballer). I praksis er vel dette en fast oppheng.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.552
Torget vurderinger
1
gut_man skrev:
Så da er denne veiingen jeg har gjort grei i forhold til å finne horisontal masse? Og jeg regner med at regnestykket for å finne vertikalmassen jeg fikk fra MG-1 konstruktøren 1:2,9 er riktig (det stemte i hvertfall ut i fra kontrollmålingen med testplate). Sånn at jeg kan stole på de verdier jeg finner ved å putte verdiene inn i formelen jeg refererte til? Og verket armen står på, er en VPI TNT med nyeste oppheng (squashballer). I praksis er vel dette en fast oppheng.
Forholdstallet på 1:2,9 gjelder i utgangspunktet kun for den aktuelle armen, dvs for alle armer med tilsvarende lengde, masse og massefordeling. Tangentialarmer med ulik lengde, masse og massefordeling vil ha et annet forholdstall. VPI TNT vrikker vel ikke særlig på seg i horisontalplanet ;) den er heller ikke særlig følsom for variasjoner i vektfordelingen.

Generelt sett vil jeg betrakte slike regneøvelser som veiledende (i beste fall). Det er noen variasjoner i praksis som gjør at virkeligheten vil avvike litt, bl.a. nøyaktigheten i spec for compliance (f.eks. eksemplarvariasjoner og evt. temperaturfølsomhet), og hvordan compliance varierer med frekvens (statisk vs dynamisk m.v.)

mvh
KJ

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6
Takker igjen for verdifulle innspill. Jeg regner med at forholdet 1:2,9 holder rimelig stikk fordi; dette stemmer godt med mine resultater med test platen og fordi at dette forholdet er gitt for MG-1 armen, som er en kopi av Airtangent armene. Jeg har uansett regnet med varierende forhold 1:2,5 og 1:3.5 og utslagene i vertikal resonansfrekvens varierer da med 0,8Hz mellom :2,5 og :3,5 Jeg er rimelig trygg på at det vil være greit å dele på 2,9.

Da har jeg forstått det sånn, at det ikke er så veldig kritisk med vertikal resonansfrekvens på 8-12Hz så lenge man har fast oppheng. Det er viktigere at forholdet mellom horisontal og vertikal frekvens ikke ligger for nært hverandre slik at det blir interference og problemer. Tidligere har Rudi uttalt om tangentialarmer generelt; det eneste man skal passe seg for er og kline på en tung pickup som resonerer mye fordi luftlagrede armer som regel ikke er like flinke som radial armer til og ta opp resonancer (min erfaring). Regner jeg med f.eks Lyra Titan i reference armen, havner jeg på 6,43 Hz i vertikalplanet, og 4,61 Hz i horisontalplanet (enda lavere resonansfrekvenser hvis man tar høyde for at Lyra oppgir compliance målt ved 100Hz, mens den i følge the cartrigdedatabase vil være høyere ved 10Hz som er vanlig målepunkt). LMC bruker Lyra Titan i sin Airtangent Ref arm med stor suksess. Hvis man i det hele tatt kan bruke disse formlene til tangentialarmer??

Dette er kompliserte greier for en stakkar som ikke har de store matteferdighetene, eller inngående teknisk innsikt. Ja ja, kanskje det er andre som også lærer noe ved at jeg synes dette er litt vanskelig :)

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6
Sånn bare for å berolige de som måtte tro at jeg er i ferd med å gli inn i vanviddets lune svøpe; Ikke tilfelle. Jeg sonderer litt etter litt suppleringsutstyr ;D Og etter siste tids fintweaking (huff jeg skulle ha gjort det lenge før) av både høyttalere og platespiller, spiller Airtangent 2b med Dynavector XV-1s til gull, og vel så det 8) Må bare vite hvor grensene går før det går ut over ytelsen når jeg nå sonderer etter alternativer til min kjære Dyna :)

Topp Bunn