Regne ut problematiske frekvensområder

Fisken_Bob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.05.2006
Innlegg
147
Antall liker
0
Dere som kan matte og akustikk, er det ikke sånn at man kan nokså enkelt kan regne ut hvilke frekvenser som vil stikke seg ut hvis man har rommålene? Hvordan er det egentlig man regner det ut?

Stua mi er forresten cirka 5,75x4,80 og 2,35 høy. Høyttalerne står ved den langste veggen. Mye mur og vinduer. Det romler en del i noen dype frekvenser, slik at lave bassnoter plutselig brer vel mye om seg.

Kunne noen komme den stakkars mattehjernecella mi til unnsetning?
 

Fisken_Bob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.05.2006
Innlegg
147
Antall liker
0
Takk, takk! Det var vel noe sånt jeg var på utkikk etter. I følge diagrammet er det noen gule striper (=problemområder?) jevnt fordelt fra 30 til 100 hz. Det er tydeligvis ikke én stygg ulv av et enkelt område man kan sikte seg inn på og dempe? Dersom jeg satte inn litt andre variabler, så det ikke ut som skjemaet ble noe særlig annerledes heller. Den praktiske løsningen er kanskje bare å sette inn flere hyller, rockwool og en bassfelle uansett hvilke mål stua har - så lenge man snakker om en noenlunde vanlig stue?

Mvh,
Bård
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Takk, takk! Det var vel noe sånt jeg var på utkikk etter. I følge diagrammet er det noen gule striper (=problemområder?) jevnt fordelt fra 30 til 100 hz. Det er tydeligvis ikke én stygg ulv av et enkelt område man kan sikte seg inn på og dempe? Dersom jeg satte inn litt andre variabler, så det ikke ut som skjemaet ble noe særlig annerledes heller. Den praktiske løsningen er kanskje bare å sette inn flere hyller, rockwool og en bassfelle uansett hvilke mål stua har - så lenge man snakker om en noenlunde vanlig stue?

Mvh,
Bård
Det beste som kan skje er når resonansene og kanselleringene er jevnt spredt utover.

Imidlertid - jeg så av romdimensjonene dine at takhøyden er 2.35, mens den ene veggen er 4.80 lang. Detter er ganske nøyaktig togangen, og da har du to dimensjoner som forsterker de samme frekvensene. Jeg vil ikke være overrasket om problemfrekvensene dine ligger på bølgelengder som er delelig på ca 2.40.

PS: bølgelengde er ca 344m / frekvens.
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Hei igjen!

Det tipset jeg har fått av flere her på sentralen er først å eksperimentere mest mulig med plassering. Dette er virkningsfullt og det desidert rimeligste å gjøre noe med. :) Men som Bx sier, to (eller enda verre tre) lengder som er multipler av hverandre kan bety trøbbel.

Mvh

Tor Erlend
 
Topp Bunn