Høvdingen skrev:
Nå er det vel Høvdingens privilegium å lage nye regler når det dukker opp tråder man ikke liker, men akkurat i dette tilfellet synes jeg det var over grensen.
Bransjereglene er ment å gjelde generelt, og de er ikke endret pga. tråden som du sikter til.
Det er klart de er endret. Det er stor forskjell på skrytereklame - slikt som annonsører kan tillate seg å lire av seg når de betaler - og den reklamen som ligger i en slik tråd som dette
Jeg hadde bransjereglene i en lokal fil som jeg kopierte fra, og der var ikke ordet "heller" med, men jeg kan ikke se at det utgjør noen forskjell på innholdet. Jeg siterte denne delen av regelen da den best beskriver det aktuelle tilfelle.
Forskjellen er at mens man før begrenset seg til å ikke tillate selvskryt, så har du nå trukket opp en helt ny grense.
Du kaller det tilleggspresiering, men ordet "heller" indikerer jo at det "heller" ikke er tillatt, og det er i seg selv en egen hovedregel. Det var derfor jeg endret på setningen i selve innlegget, men glemte å oppdatere min egen lokale fil.
Men det som "heller ikke er tillatt" er skrytete reklame om man legger den publiserte regelen til grunn. Når du ser bort fra denne setningen så opphever du skillet mellom skryt (som har vært i strid med reglene hele veien) og opplysning / diskusjoner som også kan ha stor reklameverdi men som altså er lov i henhold til regelen.
Selvsagt ikke. Det vi ønsker er faktisk større bransjeoppslutning, men for at forumet ikke skal bli rent ned med snikreklame fra aktører som ønsker å bruke HFS som sin personlige reklamekanal, så ønsker vi å ha ulike kategorier som gjør at vi kan tilfredsstille de fleste.
Jeg er glad for at det er dette dere ønsker, men det er ikke sikkert dere får det til det dere ønsker med slik regeltolkning som i dette tilfellet
Tråden om høyttalere i verdensklasse passer f.eks. best under bransjediskusjoner, og selv om det kanskje virker som den ble plassert der pga. en "ruling", så synes vi det er mye bedre å ha en egen kategori hvor brukere og bransje kan diskutere uten noen regelbegrensninger. Det er mange som mener at Snicker-is har brutt reglene, og noen mener han ikke har gjort det. Ettersom dette blir en 50-50 sak så synes vi det er mye bedre med en "frisone" hvor det ikke vil foreligge noen regler og dermed ingen tvil.
Tråden om høyttalere i verdensklasse er stjerneeksempel på en tråd som krever regelbegrensninger og aktiv moderering - ikke mindre. Regler som tillater skryt, samt ikke tillater at bransjefolk blir imøtegått av andre bransjefolk når de fører skryt som det ikke er hold i, er ikke egnet for en seriøs meningsutveksling. I "et prosjekt i verdensklasse" har det vært fritt frem for hvem det måtte være å kritisere designløsninger med mere.
Du får det til og høres ut som det er en straff å bli flyttet til Bransjediskusjoner, men jeg vil gjerne påpeke at tråden er helt intakt, og den er kun flyttet til en annen kategori. Det er vel ingenting som hindrer videre diskusjon av tråden der.
Du får det til å høres ut som det ikke har noen konsekvenser å flytte en diskusjon til bransjehjørnet. Hvis dette er tilfellet - hva er så poenget med å flytte den.
Men jeg mener det har konsekvenser. Reglene for bransjehjørnet legger forholdene til rette for uetterrelige og useriøse påstander fra bransjeaktørene. Det har heller ikke tradisjon for å være et arnested for spennende diskusjoner.
Det er klart de kan gi uttrykk for det, men da ser vi helst at det skjer under Avdelingen for Bransjen. På den måten så kan folk selv velge å tro på det de måtte ønske.
Så når noen under DIY-hjørnet spør snickers om hvordan de bør uforme baffelen på sitt høyttalerbyggeprosjekt, så bør han svare under bransjeforum?
En bransjeaktør vil alltid ha en agenda, og stort sett er det penger som er målet.
Smileyen til tross: Jeg synes din framstilling av bransjeaktører som utelukkende opptatt av penger er litt tendensiøs.
Det er klart at en seriøs bransjeaktør er opptatt av å skape god business. Men mange aktører forsøker å gjøre dette gjennom å tilby de beste produktene de kan tilby. Du framstiller det slik at de alltid vil gi råd som tjener deres økonomiske interesser. Dette er ikke nødvendigvis feil. Men sannheten er minst like mye at de satser på produkter og løsninger som de genuint mener er bra. For en importør eller forhandler kan det fra tid til annen være råtne epler i kurven som man ønsker å bli kvitt. Men stort sett så satser de også på agenturer som de mener gir bra value for money. Og de som selv utvikler produkter forsøker selvsagt å realisere løsninger som de genuint mener er de beste. Det er noe på engelsk som heter: "To put your money where your mouth is". At mange bransjeaktører gjør akkurat dette burde ikke trekke troverdigheten ned, men det er akkurat det du gjør med din vinkling.
Bransjeavdelingen er avdelingen for "skryt". Her kjører dere slike regler som er mest behagelig for bransjen: Hvis du ikke avslører mine bløffer så skal jeg heller ikke avsløre dine. I mange bransjer er det vanlig at aktørene ikke uttaler seg om konkurrerende produkter. Det høres veldig etisk høyverdig ut, men konsekvensen er at hver enkelt bransjeaktør får lov til å si de utroligste ting om egne produkter uten at det blir imøtegått fra profesjonelt hold. De eneste som taper på dette er forbrukere som må lete med lys og lykte for å finne faktabasert informasjon. HFS har til nå vært et sted der man de som ønsker det kan få hjelp til å skille snørr fra barter.
Snickers-is er en produsent som legger frem planer på hvordan han skal lage en høyttaler i verdensklasse - hva trenger jeg å konkretisere?
At dette er å regne som "skryt" - og ikke informasjon og meningsutveksling som er tillatt iht HFS regelverket. Og eventuelt begrunne hvorfor dette gjelder tråden som helhet. Du nevnte skissene til Snickers, men jeg kan ikke se at disse er propaganda.
Godt tolket, og 99% riktig. Spørsmålet som gjenstår - hva er propaganda? I min bok står ordet gjentagelse høyt på listen.
Jeg er ikke uenig i at gjentakelse kan ha en propaganda-effekt.
Quoter fra Wiki:
"Propaganda is the deliberate, systematic attempt to shape perceptions, manipulate cognitions, and direct behavior to achieve a response that furthers the desired intent of the propagandist." Source: Garth S. Jowett and Victoria O'Donnell, Propaganda And Persuasion, 4th edition, 2006.
Propaganda is a type of message aimed at influencing the opinions or behavior of people. Instead of impartially providing information, propaganda can present facts but do so selectively, produce deliberately misleading information, or load messages, whether essentially truthful or not, with emotional meaning in order to produce an emotional rather than rational response to the message that is being presented.
Jeg synes nok at "... propaganda can present facts but do so selectevily .... in order to produce an emotional rather than rational response...." går mer til sakens kjerne. Og i forhold til dette så synes jeg "et prosjekt i verdensklasse" stort sett er på trygg grunn. Men overskriften har kanskje et islett av propaganda.
Jeg tror faktisk vi ønsker mye av det samme, men jeg er i tillegg opptatt av hvordan både bransjen og forbrukere oppfatter HFS, og uten å si så mye om dette her, så er det ikke alltid så enkelt å tilfredsstille alle. Enkelte avgjørelser vil isolert sett kunne virke veldig urettferdig, mens jeg forsøker å se på det store bildet. Uansett, BX, jeg setter pris på seriøs kritikk.
Takk,
Felles mål tror jeg absolutt vi har. HFS er stort sett et OK sted. Fra tid til annen er det et meget spennende sted. Men jeg kan ikke se at det skal være et mål å tilfredsstille alle hele tiden. At folk blir provosert av og til er bare et bevis på at det er et levende forum. "Et prosjekt i verdensklasse" tråden har mange av de elementene som gjør HFS til et spennende sted, og jeg synes derfor det var uklokt å flytte denne.
Noen ganger kunne jeg ønske meg mer hands on "skikk - og bruk" moderasjon - for det er når saklig uenighet går over i personangrep at de høye bølgene kommer.
Men jeg forstår at dette ikke alltid er en lett job, og synes stort sett dere modererer på en bra måte - med stor sinnsro og is i magen.
Så jeg ønsker dere lykke til videre.