Regler for folk tilknyttet bransjen

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.808
Sted
Østfold
Denne tråden er svar på våre nye bransjeregler: Mvh Høvdingen

Utmerket!

Men noe som har vært oppe til diskusjon en del ganger; hva med alle "gråsonene"? Det er jo ikke så rent få "løpegutter" her. Minner litt om "hangarounds" i Hells Angles; man er ikke offesielt medlem, men gjør alt man kan for å opptre som en.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.870
Torget vurderinger
1
Det er nok et problem som Høvdingen og Moderatorer vil holde et øye med. Men det er ikke tvil om hvor sympatiene ligger, meg selv inkludert. Men jeg tjener ikke penger eller får goder i butikker for sympatiene, eller lever av å produsere/selge produktene. Det kan nok oppleves urettferdig, men det er altså noe med at posisjoner gir muligheter til maktutøvelse.

Mvh. Bjørn

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.849
Høvdingen skrev:
Folk som er tilknyttet bransjen har lov til å delta i diskusjoner på Hifisentralen, men med visse begrensninger:

1) Bransjemedlemmer har IKKE lov til å uttale seg negativt eller nedlatende om produkter, tjenester, forretningsvirksomhet eller lignende fra konkurrerende virksomheter i bransjen, verken innenlandske eller utenlandske.

2) Bransjemedlemmer har IKKE lov til å reklamere, "skryte" for produkter som en selv har produsert, er forhandler av eller har kommersiell tilknytning til, med det formål å promotere egen virksomhet. Det er heller ikke tillatt for bransjemedlemmer å starte emner eller svare på innlegg, som direkte eller indirekte medfører reklamering av produkter som en selv har tilknytning til.

3) Samtlige bransjemedlemmer SKAL gi seg til kjenne i sin profil, ingen unntak. Brukere som skjuler sin bransjevirksomhet med anonyme nick risikerer utestengelse fra forumet.

Diskusjoner under Avdelingen for bransjen er unntatt fra regel 1 og 2. Her det lov for bransjeaktører å ytre sine meninger helt fritt. Regel nr. 3 er fortsatt påkrevet i denne avdelingen.

Håndhevelse av regel 1-2 må til tider utøves med et visst skjønn, og ved evnt. tvilstilfeller så vil det være opptil moderator å ta en avgjørelse om det foreligger regelbrudd.

Brudd på noen av ovenstående regler kan føre til utestengelse fra forumet.

Mvh
Høvdingen
"Reklame" er et vidt begrep som kan spenne fra å vise at man har kompetanse gjennom saklighet og faglighet til å drive ensidig propaganda for egne produkter og mot konkurrerende produkter. Jeg oppfatter Høvdingens formulering av regel 2 slik at kompetanse, saklighet og faglighet er lov, selv om en bransjeaktør eller dens produkter vil komme godt ut av en diskusjon, mens propagandavirksomhet er det man ønsker å unngå. Dette på bakgrunn av at det står presisert at det er "skrytereklame" som er uønsket.

Jeg viser til prestisjeprosjekt-tråden og en sylfersk ruling fra høvding Thomas:

Høvdingen skrev:
Jeg kan jo gjenta: "Det er ikke tillatt for bransjemedlemmer å starte emner eller svare på innlegg, som direkte eller indirekte medfører reklamering av produkter som en selv har tilknytning til."

Mvh
Thomas
Jeg reagerer på rulingen til Thomas. Han slurver med siteringen - dropper ordet "heller" - og gir inntrykk av at en tilleggspresisering er en hovedregel. Men forstår jeg hovedregelen rett, så er det "skrytereklame" som ikke er tillatt. Nå er det vel Høvdingens privilegium å lage nye regler når det dukker opp tråder man ikke liker, men akkurat i dette tilfellet synes jeg det var over grensen.

Det er ikke noe i rulingen som viser til at "et prosjekt i verdensklasse" er skrytereklame. Slik jeg har lest tråden er det heller ikke en skrytetråd. Det har vært ett og annet overtramp - ikke minst hva normal folkeskikk angår - men tråden som helhet framstår etter mitt skjønn som en informativ og saklig diskusjon. Tråden har hatt mange interessante innlegg både for leg og lærd. Det har reklameverdi, men det har også opplysningsverdi. Og det er den siste delen som gjør at mange har fulgt tråden med stor interesse.

Jeg kan forstå at det er bekvemt for Høvdingen å flytte tråden. For tråden har vært kontroversiell. Det har vært mange tilløp til usakligheter og personangrep - og tråden burde vært moderert fortløpende da dette skjedde.

Siden Thomas ikke konkretiserer regelbruddet utover å henvise til at dette er "direkte eller indirekte reklame" så er det tegn på at denne rulingen baserer seg på en mye videre definisjon av "reklame" enn det "skrytet" som blir presisert i regel nr 2. Hvis denne rulingen skal skape presedens for fremtidige rulinger så kan HFS fort bli en uegnet møteplass mellom forbrukere og bransjefolk. Uegnet fordi bransjefolk ikke lenger kan bruke den samme kompetanse i diskusjoner her på hfs som de bruker til å utvikle og/eller velge ut produkter som de fører. Hvis snickers mener at waveguides er en bra ting så kan han ikke både fortelle hvorfor han mener dette er bra på HFS og lage produkter med waveguides. Og hvis Audiofreaks mener at høyttalermembraner laget av keramikk og syntetisk diamant er bedre enn pappmembraner så kan han ikke si det, for da blir det indirekte reklame for høyttalere som han selger. Man han kan si det hvis han ikke selger høyttalere med slike membraner. Men hvor blir det av troverdigheten da?

Hva blir man så sittende igjen med? Jo et bransjeforum der hver enkelt bransjeaktør kan skryte uhemmet av egne produkter - sant eller usant spiller mindre rolle. For der er jo i strid med reglene å uttale seg negativt om konkurrerende produkter (uansett hvor tendensiøst de blir framstilt antar jeg). Og et brukerforum der de som har faglig tyngde er best tjent med å holde kjeft. Jeg håper ikke det er dit Høvdingkollegiet ønsker å ta HFS.

For de av oss som tror det er en sammenheng mellom teknologi og ytelse, så vil enhver troverdig teknologisk begrunnelse indirekte være reklame for noen produkter og kritikk av andre. Det er naivt å tro at man kan holde gode faglige diskusjoner om audioutstyr uten at det vil stille enkelte produkter i et bra lys og andre i et dårlig. For den jevne HFS-forbruker så er neppe reklameverdien av saklig argumentasjon noe stort problem. Det viktigste er vel at det blir interessante diskusjoner og at ulike tråder ikke sklir over i skrytetråder. A propos skryt, så har det flere ganger vært dratt igang skrytetråder der det har vært rikelig med tendensiøse tekniske forklaringer, og beskrivelser av lydmessige forbedringer som overgår hva som er fysisk mulig med klar margin. Og noen av disse trådene synes å ha vært startet av superfornøyde kunder med svært tette relasjoner til leverandørene. Jeg synes heller dere burde slå ned på slike tråder enn en tråd som det har vært såvidt mye substans i som "et prosjekt i verdensklasse".

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.427
Torget vurderinger
2
Nå er det vel Høvdingens privilegium å lage nye regler når det dukker opp tråder man ikke liker, men akkurat i dette tilfellet synes jeg det var over grensen.
Bransjereglene er ment å gjelde generelt, og de er ikke endret pga. tråden som du sikter til.

Jeg reagerer på rulingen til Thomas. Han slurver med siteringen - dropper ordet "heller" - og gir inntrykk av at en tilleggspresisering er en hovedregel.
Jeg hadde bransjereglene i en lokal fil som jeg kopierte fra, og der var ikke ordet "heller" med, men jeg kan ikke se at det utgjør noen forskjell på innholdet. Jeg siterte denne delen av regelen da den best beskriver det aktuelle tilfelle.

Du kaller det tilleggspresiering, men ordet "heller" indikerer jo at det "heller" ikke er tillatt, og det er i seg selv en egen hovedregel. Det var derfor jeg endret på setningen i selve innlegget, men glemte å oppdatere min egen lokale fil.

Hva blir man så sittende igjen med? Jo et bransjeforum der hver enkelt bransjeaktør kan skryte uhemmet av egne produkter - sant eller usant spiller mindre rolle. For der er jo i strid med reglene å uttale seg negativt om konkurrerende produkter (uansett hvor tendensiøst de blir framstilt antar jeg). Og et brukerforum der de som har faglig tyngde er best tjent med å holde kjeft. Jeg håper ikke det er dit Høvdingkollegiet ønsker å ta HFS.
Selvsagt ikke. Det vi ønsker er faktisk større bransjeoppslutning, men for at forumet ikke skal bli rent ned med snikreklame fra aktører som ønsker å bruke HFS som sin personlige reklamekanal, så ønsker vi å ha ulike kategorier som gjør at vi kan tilfredsstille de fleste. Tråden om høyttalere i verdensklasse passer f.eks. best under bransjediskusjoner, og selv om det kanskje virker som den ble plassert der pga. en "ruling", så synes vi det er mye bedre å ha en egen kategori hvor brukere og bransje kan diskutere uten noen regelbegrensninger. Det er mange som mener at Snicker-is har brutt reglene, og noen mener han ikke har gjort det. Ettersom dette blir en 50-50 sak så synes vi det er mye bedre med en "frisone" hvor det ikke vil foreligge noen regler og dermed ingen tvil.

Jeg synes heller dere burde slå ned på slike tråder enn en tråd som det har vært såvidt mye substans i som "et prosjekt i verdensklasse".
Du får det til og høres ut som det er en straff å bli flyttet til Bransjediskusjoner, men jeg vil gjerne påpeke at tråden er helt intakt, og den er kun flyttet til en annen kategori. Det er vel ingenting som hindrer videre diskusjon av tråden der.

A propos skryt, så har det flere ganger vært dratt igang skrytetråder der det har vært rikelig med tendensiøse tekniske forklaringer, og beskrivelser av lydmessige forbedringer som overgår hva som er fysisk mulig med klar margin. Og noen av disse trådene synes å ha vært startet av superfornøyde kunder med svært tette relasjoner til leverandørene.
Dette er helt klart en vanskelig gråsone.

Hvis snickers mener at waveguides er en bra ting så kan han ikke både fortelle hvorfor han mener dette er bra på HFS og lage produkter med waveguides. Og hvis Audiofreaks mener at høyttalermembraner laget av keramikk og syntetisk diamant er bedre enn pappmembraner så kan han ikke si det, for da blir det indirekte reklame for høyttalere som han selger. Man han kan si det hvis han ikke selger høyttalere med slike membraner. Men hvor blir det av troverdigheten da?
Det er klart de kan gi uttrykk for det, men da ser vi helst at det skjer under Avdelingen for Bransjen. På den måten så kan folk selv velge å tro på det de måtte ønske. En bransjeaktør vil alltid ha en agenda, og stort sett er det penger som er målet. ;)

Siden Thomas ikke konkretiserer regelbruddet utover å henvise til at dette er "direkte eller indirekte reklame" så er det tegn på at denne rulingen baserer seg på en mye videre definisjon av "reklame" enn det "skrytet" som blir presisert i regel nr 2.
Snickers-is er en produsent som legger frem planer på hvordan han skal lage en høyttaler i verdensklasse - hva trenger jeg å konkretisere?

Jeg oppfatter Høvdingens formulering av regel 2 slik at kompetanse, saklighet og faglighet er lov, selv om en bransjeaktør eller dens produkter vil komme godt ut av en diskusjon, mens propagandavirksomhet er det man ønsker å unngå.
Godt tolket, og 99% riktig. Spørsmålet som gjenstår - hva er propaganda? I min bok står ordet gjentagelse høyt på listen.

Jeg tror faktisk vi ønsker mye av det samme, men jeg er i tillegg opptatt av hvordan både bransjen og forbrukere oppfatter HFS, og uten å si så mye om dette her, så er det ikke alltid så enkelt å tilfredsstille alle. Enkelte avgjørelser vil isolert sett kunne virke veldig urettferdig, mens jeg forsøker å se på det store bildet. Uansett, BX, jeg setter pris på seriøs kritikk.

Mvh
Thomas

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Høvdingen skrev:
A propos skryt, så har det flere ganger vært dratt igang skrytetråder der det har vært rikelig med tendensiøse tekniske forklaringer, og beskrivelser av lydmessige forbedringer som overgår hva som er fysisk mulig med klar margin. Og noen av disse trådene synes å ha vært startet av superfornøyde kunder med svært tette relasjoner til leverandørene.

mvh Thomas
hva regnes egentlig som en slik skrytetråd? Er f.eks når man legger ut en tråd med bilder av nyskaffet utstyr som man er superfornøyd med en slik "skrytetråd"? hva regnes som tette relasjoner til leverandør? Betyr dette at man har økonomisk interesse i å skryte av et produkt, eller at man ikke kan skryte av et produkt som er kjøpt gjennom en leverandør vor man er fast kunde?

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.427
Torget vurderinger
2

mvh Thomas
hva regnes egentlig som en slik skrytetråd? Er f.eks når man legger ut en tråd med bilder av nyskaffet utstyr som man er superfornøyd med en slik "skrytetråd"? hva regnes som tette relasjoner til leverandør? Betyr dette at man har økonomisk interesse i å skryte av et produkt, eller at man ikke kan skryte av et produkt som er kjøpt gjennom en leverandør vor man er fast kunde?
Jeg vil gjøre oppmerksom på at reglene sier ingenting om skrytetråder som er skrevet av "fornøyde" kunder.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.808
Sted
Østfold
Høvdingen skrev:
Jeg vil gjøre oppmerksom på at reglene sier ingenting om skrytetråder som er skrevet av "fornøyde" kunder.
Det som påpekes er vel ikke fornøyde kunder, men snarere mennesker som har relasjoner utover å være kunder.

I sammenhengen synes jeg det er viktig å tenke over signaleffekten. I rettsvesenet blir fra tid til annen ulike omstridte saker bragt til høyesterett, blant annet fordi lovverket er utdatert, upresist eller strider mot enten andre lover eller menneskerettskonvensjonen. Utfallet av slike saker er, som du med din bakgrunn vet alt om, mat for advokatstudenter og ikke minst bakgrunn for juridiske tolkninger i påfølgende rettssaker. Det er disse beslutningene, og ikke de opprinnelige lovformuleringene som skaper konsensus i rettssamfunnet.

Her på HFS går debatten i store trekk på om regelverket er fullstendig, om det er riktig tolket osv. Her på forumet er også du "høyesterett", og dine avgjørelser er tonenangivende for folks oppfattelse.

I tråden "Et prosjekt i verdensklasse" har jeg skrevet en del innlegg. Mange av dem er deler av en debatt med The Stig vedrørende akustikk, samt en del annet som ikke er direkte knyttet til tråden. Det er også en del innlegg der som er direkte svar på helt konkrete spørsmål, først og fremst stilt av øvrige medlemmer. Før regelverket ble omformulert var dette klart spesifisert som et eget punkt og fremsto ganske klart som en oppfordring.

Allikevel er det blitt en heftig debatt om dette, og både her og andre plasser på forumet dukker de samme personene opp som et hylekor på omkring 10 personer. Slike debatter får pågå i uker, om de så blir stoppet over hodet. Sleivsparkene og overtrampene blir stående til skrekk og advarsel for dem som måtte vurdere å bli bransjemedlemmer.

Men moderering finner allikevel sted. Her for en tid tilbake mottok du noen sure henvendelser om en tråd som omhandlet måleteknikk og kurvetolkning. Du kastet deg fort inn med en streng advarsel, og debatten var i gang. Inrømmelsen om at det var gjort en feil kom, men via PM. Det som ble stående på forumet var altså nok en advarsel til bransjemedlemmer som kanskje ønsker å dele sin kunnskap på en saklig måte på forumet.

I tråden "et prosjekt i verdensklasse" har jeg etterlyst en mer presiserende tolkning av regelverket. Det resulterte i "Reglene gir rom for utestengelse". Flyttingen av tråden i seg selv har nok heller ingen betydning for tråden, men igjen er det signaleffekten og graden av avskrekkelse til de som måtte ønske å entre banen som bransjemedlemmer.

På den annen side, hylekoret på rundt 10 personer vi har i snart annenhver tråd og som praktiserer de billigste hersketeknikker verden kjenner, med gjentatte dolkestikk i ryggen, blir stort sett aldri moderert selv om de fleste av dem har kvalifisert til utkastelse minst en gang pr måned det siste året.

Bransjens syn på HFS virker å peke mer i retning gapestokk snarere enn et seriøst forum. Når da disse "fornøyde kundene" får komme med gjentatte sleivspark rettet mot andre aktører uten at det kreves noen saklig argumentasjon eller høflig fremferd er det kanskje ikke så overraskende at de seriøse aktørene i bransjen kvier seg for å la vær å menge seg med bransjens aller sorteste får?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
32.879
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg synes, med respekt å melde, at du skal gi moderatorene en sjanse. Det tar litt tid å etablere rutiner, også for moderasjon.
mvh tkr
Som, i likhet med alle de som nå står frem som moderatorer, ikke hadde noe med moderasjonen på HFS1 å gjøre.

JR_AUDIO

Bransjeaktør
Ble medlem
07.04.2007
Antall liker
0
Regler for folk tilknyttet bransjen.

VEDR. inlæggene der blev fjernet a Høvdingen i den konkrette sag om Perfection One, vil jeg lige presisere hvad det drejede sig om.

Det handler om at konkurenter ell. ansatte ved konkurende firmaer ell butik. går ind med kommentarer, der er special til rette lagt for at markeds føre deres interesser,ved at prøve at starte en debat, omkring annoncerede produkt og kontra deres produkt.

Og da det begynte at tilnærme sig noget i retningen a at en SKODA, skulle være det samme som en FERRARI,- da de begge bruger hjul og stempel motorer, blev jeg lidt spydig, hviket kom til udslag ved at, jeg kom med en kommentar om deres faglige viden, og reklame budsjett.

JEG skal gerne inrømme at kommentarene mine gik til grensen, og hermed beklage det.

At forum admistrator stoppede den videre diskution og fjernede omtalte inlæg, betrakter jeg som en korrekt beslutning.

Mvh.

Johnny Rasmussen

JR-audiotone.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.849
Høvdingen skrev:
Nå er det vel Høvdingens privilegium å lage nye regler når det dukker opp tråder man ikke liker, men akkurat i dette tilfellet synes jeg det var over grensen.
Bransjereglene er ment å gjelde generelt, og de er ikke endret pga. tråden som du sikter til.
Det er klart de er endret. Det er stor forskjell på skrytereklame - slikt som annonsører kan tillate seg å lire av seg når de betaler - og den reklamen som ligger i en slik tråd som dette
Jeg hadde bransjereglene i en lokal fil som jeg kopierte fra, og der var ikke ordet "heller" med, men jeg kan ikke se at det utgjør noen forskjell på innholdet. Jeg siterte denne delen av regelen da den best beskriver det aktuelle tilfelle.
Forskjellen er at mens man før begrenset seg til å ikke tillate selvskryt, så har du nå trukket opp en helt ny grense.
Du kaller det tilleggspresiering, men ordet "heller" indikerer jo at det "heller" ikke er tillatt, og det er i seg selv en egen hovedregel. Det var derfor jeg endret på setningen i selve innlegget, men glemte å oppdatere min egen lokale fil.
Men det som "heller ikke er tillatt" er skrytete reklame om man legger den publiserte regelen til grunn. Når du ser bort fra denne setningen så opphever du skillet mellom skryt (som har vært i strid med reglene hele veien) og opplysning / diskusjoner som også kan ha stor reklameverdi men som altså er lov i henhold til regelen.
Selvsagt ikke. Det vi ønsker er faktisk større bransjeoppslutning, men for at forumet ikke skal bli rent ned med snikreklame fra aktører som ønsker å bruke HFS som sin personlige reklamekanal, så ønsker vi å ha ulike kategorier som gjør at vi kan tilfredsstille de fleste.
Jeg er glad for at det er dette dere ønsker, men det er ikke sikkert dere får det til det dere ønsker med slik regeltolkning som i dette tilfellet
Tråden om høyttalere i verdensklasse passer f.eks. best under bransjediskusjoner, og selv om det kanskje virker som den ble plassert der pga. en "ruling", så synes vi det er mye bedre å ha en egen kategori hvor brukere og bransje kan diskutere uten noen regelbegrensninger. Det er mange som mener at Snicker-is har brutt reglene, og noen mener han ikke har gjort det. Ettersom dette blir en 50-50 sak så synes vi det er mye bedre med en "frisone" hvor det ikke vil foreligge noen regler og dermed ingen tvil.
Tråden om høyttalere i verdensklasse er stjerneeksempel på en tråd som krever regelbegrensninger og aktiv moderering - ikke mindre. Regler som tillater skryt, samt ikke tillater at bransjefolk blir imøtegått av andre bransjefolk når de fører skryt som det ikke er hold i, er ikke egnet for en seriøs meningsutveksling. I "et prosjekt i verdensklasse" har det vært fritt frem for hvem det måtte være å kritisere designløsninger med mere.
Du får det til og høres ut som det er en straff å bli flyttet til Bransjediskusjoner, men jeg vil gjerne påpeke at tråden er helt intakt, og den er kun flyttet til en annen kategori. Det er vel ingenting som hindrer videre diskusjon av tråden der.
Du får det til å høres ut som det ikke har noen konsekvenser å flytte en diskusjon til bransjehjørnet. Hvis dette er tilfellet - hva er så poenget med å flytte den.

Men jeg mener det har konsekvenser. Reglene for bransjehjørnet legger forholdene til rette for uetterrelige og useriøse påstander fra bransjeaktørene. Det har heller ikke tradisjon for å være et arnested for spennende diskusjoner.
Det er klart de kan gi uttrykk for det, men da ser vi helst at det skjer under Avdelingen for Bransjen. På den måten så kan folk selv velge å tro på det de måtte ønske.
Så når noen under DIY-hjørnet spør snickers om hvordan de bør uforme baffelen på sitt høyttalerbyggeprosjekt, så bør han svare under bransjeforum?
En bransjeaktør vil alltid ha en agenda, og stort sett er det penger som er målet. ;)
Smileyen til tross: Jeg synes din framstilling av bransjeaktører som utelukkende opptatt av penger er litt tendensiøs.

Det er klart at en seriøs bransjeaktør er opptatt av å skape god business. Men mange aktører forsøker å gjøre dette gjennom å tilby de beste produktene de kan tilby. Du framstiller det slik at de alltid vil gi råd som tjener deres økonomiske interesser. Dette er ikke nødvendigvis feil. Men sannheten er minst like mye at de satser på produkter og løsninger som de genuint mener er bra. For en importør eller forhandler kan det fra tid til annen være råtne epler i kurven som man ønsker å bli kvitt. Men stort sett så satser de også på agenturer som de mener gir bra value for money. Og de som selv utvikler produkter forsøker selvsagt å realisere løsninger som de genuint mener er de beste. Det er noe på engelsk som heter: "To put your money where your mouth is". At mange bransjeaktører gjør akkurat dette burde ikke trekke troverdigheten ned, men det er akkurat det du gjør med din vinkling.

Bransjeavdelingen er avdelingen for "skryt". Her kjører dere slike regler som er mest behagelig for bransjen: Hvis du ikke avslører mine bløffer så skal jeg heller ikke avsløre dine. I mange bransjer er det vanlig at aktørene ikke uttaler seg om konkurrerende produkter. Det høres veldig etisk høyverdig ut, men konsekvensen er at hver enkelt bransjeaktør får lov til å si de utroligste ting om egne produkter uten at det blir imøtegått fra profesjonelt hold. De eneste som taper på dette er forbrukere som må lete med lys og lykte for å finne faktabasert informasjon. HFS har til nå vært et sted der man de som ønsker det kan få hjelp til å skille snørr fra barter.

Snickers-is er en produsent som legger frem planer på hvordan han skal lage en høyttaler i verdensklasse - hva trenger jeg å konkretisere?
At dette er å regne som "skryt" - og ikke informasjon og meningsutveksling som er tillatt iht HFS regelverket. Og eventuelt begrunne hvorfor dette gjelder tråden som helhet. Du nevnte skissene til Snickers, men jeg kan ikke se at disse er propaganda.

Godt tolket, og 99% riktig. Spørsmålet som gjenstår - hva er propaganda? I min bok står ordet gjentagelse høyt på listen.
Jeg er ikke uenig i at gjentakelse kan ha en propaganda-effekt.

Quoter fra Wiki:

"Propaganda is the deliberate, systematic attempt to shape perceptions, manipulate cognitions, and direct behavior to achieve a response that furthers the desired intent of the propagandist." Source: Garth S. Jowett and Victoria O'Donnell, Propaganda And Persuasion, 4th edition, 2006.

Propaganda is a type of message aimed at influencing the opinions or behavior of people. Instead of impartially providing information, propaganda can present facts but do so selectively, produce deliberately misleading information, or load messages, whether essentially truthful or not, with emotional meaning in order to produce an emotional rather than rational response to the message that is being presented.

Jeg synes nok at "... propaganda can present facts but do so selectevily .... in order to produce an emotional rather than rational response...." går mer til sakens kjerne. Og i forhold til dette så synes jeg "et prosjekt i verdensklasse" stort sett er på trygg grunn. Men overskriften har kanskje et islett av propaganda.

Jeg tror faktisk vi ønsker mye av det samme, men jeg er i tillegg opptatt av hvordan både bransjen og forbrukere oppfatter HFS, og uten å si så mye om dette her, så er det ikke alltid så enkelt å tilfredsstille alle. Enkelte avgjørelser vil isolert sett kunne virke veldig urettferdig, mens jeg forsøker å se på det store bildet. Uansett, BX, jeg setter pris på seriøs kritikk.
Takk,

Felles mål tror jeg absolutt vi har. HFS er stort sett et OK sted. Fra tid til annen er det et meget spennende sted. Men jeg kan ikke se at det skal være et mål å tilfredsstille alle hele tiden. At folk blir provosert av og til er bare et bevis på at det er et levende forum. "Et prosjekt i verdensklasse" tråden har mange av de elementene som gjør HFS til et spennende sted, og jeg synes derfor det var uklokt å flytte denne.

Noen ganger kunne jeg ønske meg mer hands on "skikk - og bruk" moderasjon - for det er når saklig uenighet går over i personangrep at de høye bølgene kommer.

Men jeg forstår at dette ikke alltid er en lett job, og synes stort sett dere modererer på en bra måte - med stor sinnsro og is i magen.

Så jeg ønsker dere lykke til videre.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Jeg skjønner ærlig talt ikke problemet.
Alle vet at Isen er Midgard Audio. Man kan selv ta det med i betraktningen når man leser det han skriver, særlig hvis han skulle komme til å skrive noe positivt om sine egne produkter eller gud forby skulle skrive noe negativt om andres produkter. Dette gjelder jo selvføglelig også alle andre i bransjen.
Det virkelige problemet er heller at hvis noen er ute etter å sverte konkurrenter eller glorifisere sine egne produkter er det jo ikke vanskeligere enn å seile under falskt flagg, og poste svineriet i Hifi generelt.

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
En interessant problemstilling. Jeg syns det aller viktigste her er at bransjefolk lar der komme til kjenne hvilken bedrift de tilhører. Da tåler jeg faktisk om de skryter av egne produkter også, for da vet jeg hvilke øyne jeg skal lese det med.

P

Parelius

Gjest
3) Samtlige bransjemedlemmer SKAL gi seg til kjenne i sin profil, ingen unntak. Brukere som skjuler sin bransjevirksomhet med anonyme nick risikerer utestengelse fra forumet.

Er dette noe som Høvdingen har tenkt å følge opp, og hvordan?

(God regel)

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.547
Torget vurderinger
1
Snickers-is skrev:
Det er jo ikke så rent få "løpegutter" her. Minner litt om "hangarounds" i Hells Angles
Snickers-is skrev:
Det som påpekes er vel ikke fornøyde kunder, men snarere mennesker som har relasjoner utover å være kunder…På den annen side, hylekoret på rundt 10 personer vi har i snart annenhver tråd og som praktiserer de billigste hersketeknikker verden kjenner, med gjentatte dolkestikk i ryggen, blir stort sett aldri moderert selv om de fleste av dem har kvalifisert til utkastelse minst en gang pr måned det siste året.
Snickers-is mener seg forfulgt her på Sentralen av et antall suspekte personer. Han sidestiller deres innlegg med organisert bandekriminalitet og skjønner ikke hvorfor de ikke kastes ut fra forumet.

---------------

-Det er mulig at Snickers-is er under angrep fra skjulte krefter så mektige at selv Høvdingen blir handlingslammet.

Men det er også en annen mulig forklaring på situasjonen. Kanskje gikk noen lei av at Snickers-is tidvis opptrådte arrogant i diskusjonstråder? Kanskje noen som reagerte på hans ukritiske omtale av egne produkter? Eller at han som innehaver av Midgard Audio bare kaller seg ”utviklingssjef”? Eller at de føler at Snickers-is og hans meningsfeller utøver en slags dominans, herunder et mangeårig rekordhøyt antall innlegg på Hi-Fi Sentralen og andre norske forum. Ja, kanskje var innleggene en naturlig motreaksjon på Snickers-is sin opptreden her på Sentralen og øvrige norske forum? Kanskje fikk han svar som fortjent? Kanskje det ikke er en ”sammensvergelse” men rett og slett individuelle medlemmer som ble irritert? Kanskje Høvdingen ser flere sider ved saken enn det Snickers-is gjør?

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.285
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
....er spennt på hva svaret blir på denne..... Eller er det slik at "den som tier samtykker...." ?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.306
Torget vurderinger
1
HCS skrev:
....er spennt på hva svaret blir på denne..... Eller er det slik at "den som tier samtykker...." ?
Ot. (?) ... eller kanskje han går lei av å kommentere sure oppgulp ... skjønt, ikke vet jeg ...

Som parelius påpeker kan det hende at en de facto praktisering av regel nr 3 for personer med bransje tilknyttning er tilstrekkelig. Etter mitt skjønn burde bransjebgrepet muligens presiseres til også å omfatte personer tilknyttet den kullørte presse. Regelen, i den grad den praktiseres, er forøvrig fullt ut tilstrekkelig til at hver enkelt forumleser på selvstendig grunnlag av vurdere «reklameveriden» av aktuelle personers innlegg.

mvh
KJ

P

Parelius

Gjest
HCS skrev:
Taushet kan ha så mange opphav; sjeldent er det samtykket.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.547
Torget vurderinger
1
KJ skrev:
... eller kanskje han går lei av å kommentere sure oppgulp ...
Takk for din saklighet.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.427
Torget vurderinger
2
La oss forholde saklig nå ellers så må jeg nok ty til sensur-knappen.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.547
Torget vurderinger
1
Back_Door skrev:
En tanke melder seg: Hvor mye kan jeg skryte av anlegget etter levering, uten at reklameverdien for Midgard Audio blir for stor? Eller skal jeg også i den fasen bli særbehandlet i forhold til øvrige medlemmer av forumet? Ville det blitt lettere for pedal & co å akseptert min tråd, dersom anlegget ble produsert av et større utenlandsk selskap?
Høvdingen har redegjort hvorfor han flyttet tråden din. Har du noen innsigelser på det, så er det en sak dere to imellom.

------------------

Jeg vet ikke hvem Back_Door setter meg i bås med når han skriver ”pedal & co”. Kanskje han deler Snickers is sin overbevisning om at han forfølges av en internasjonal liga?

Til dere andre som leser dette kan jeg opplyse at mitt engasjement i saken var noen innlegg i januar i år hvor jeg kritiserte Snickers-is for TIDVIS uetisk opptreden på norske Hi-Fi forum generelt, og i den omtalte tråden spesielt. (Jeg har kopi av mine innlegg som forsvant i hackerangrepet, men legger dem ikke ut med mindre noen insisterer).

For å sette dette i perspektiv (perspektivet går ofte tapt i prinsippdebatter) så synes jeg at Gaia-tråden hadde mye positivt over seg. Mange nyttige og lærerike innlegg. Generelt synes jeg også at Snickers-is sine innlegg her på Sentralen I DET VESENTLIGSTE er positive og interessante. Den oppfatningen tror jeg er allmenn her.

Jeg har ikke engasjert meg i temaet siden januardebatten, og anså saken for avsluttet. Det var derfor overraskende at Snicker-is igjen tok opp tråden, i og med hans utblåsninger her den 10. og 11. juni.

P

Parelius

Gjest
"Til dere andre som leser dette kan jeg opplyse at mitt engasjement i saken …"

Takk til pedal for kjempefint referat.

Topp Bunn