1. Hva med arbeidstager? Skal det ikke kreves noen innsats fra den som faktisk er fraværende? Folk går på sykemelding mens de luker i hagen, legger nytt tak og bygger garasje.
2. Så lenge det ikke lønner seg å gå på jobb fremfor å bli hjemme, så vil man aldri få gjort noe med problemet. Politikerne kunne spart seg for mange utvalg og komitéer hvis de hadde innsett dette åpenbare faktum.
3. Tiltaket er sikkert ikke dumt, men premissen bygger på en bisarr forskyvning av ansvarsforholdet. Hvorfor skal ikke arbeidstager ha noe ansvar for å kontakte arbeidsgiveren, forespørre tilrettelegging og selv holde kontakten med arbeidslivet. Om du holder kontakt med arbeidslivet er vitterligen ditt ansvar, ikke arbeidslivets.
4. Jeg ville gått på jobb også med brukket fot. Den siste måneden har jeg faktisk gått på jobb med bruddskader, og det er utrolig hva man får gjort allikevel bare viljen er der.
5. Et lønnstap over en kortere periode kan de fleste takle, de langtidsfraværende mangler som du selv sier vilje (sitat: folk som har vore sjukmelde i 3 - 4 veker har ein tendens til ikkje å komme attende på jobb), det er nettopp slike incentiver som derfor behøves for å få ned fraværet.
6. Hva angår fysiske skader er fysisk arbeid selvsagt komplikerende, men jeg er sikker på at de fleste kunne funnet noe produktivt å gjøre tross skader, hvis de faktisk hadde tatt ansvar og lagt ned innsats i det.
7. Under det ekstensive sosialsystemet som preger vårt samfunn har utbrenthet og ørkesløshet blitt de nye livstilssykdommene, mer av det samme vil bare gjøre oss sykere og mer tiltaksløse.
8. Fysiske skader er et begrenset handicap, jeg vet av nylig førstehåndserfaring at det er en utfordring mer enn et problem.
9. Folk trenger først og fremst et spark bak.
1. Det er nok ikkje dette som er det vanlege....
2. Dette avspeglar eit klassisk, negativt menneskesyn; folk er stort sett late, og vil lure seg unna, så sant dei har ein sjanse. Difor må vi kontrollere ekstra mykje, og setje i verk tiltak som gjer det veldig vanskeleg å vere borte frå jobb - skulket er så stort.
Sei meg kor mange du trur passar inn i denne modellen på din arbeidsplass? Er du slik sjølv at du stikk av så snart du har ein sjanse?
3. I praksis har vi lange tradisjonar for at dette ansvaret pulveriserast, og eg veit om grelle døme på at arbeidstakar og arbeidsgjevar ikkje har hatt verbal, formell kontakt meir enn ein gong (etter ei ulukke), før den skada arbeidstakaren etter 3 år var uføretrygda.
(Men etter kvart kom han attende i ein ny jobb, tilpassa hans nye funksjonshemming)
Når du ligg der med store skadar, tenkjer du ikkje så mykje på arbeidet som på den generelle framtida di. Og korleis tenkjer du deg eit system som ivaretek arbeidsfolk som sit med ei alvorleg diagnose t.d. av kreft? Korleis skal ansvaret plasserast då?
Dersom dette er eit stort problem på di bedrift, burde ein inngå ei IA-avtale. Arbeidstakar skal då varsle om eventuell "restarbeidsevne" når han sjukmelder seg. Og arbeidsgjevar har rett til å spørje om dette (sjølv om arbeidstakar ikkje pliktar å oppgje grunnen til sjukmeldinga - det må sjølvsagt vere ein privatsak)
Då kan arbeidsgjevar ta eit initiativ for å høyre korleis det går med den sjukmelde, etter ei rutine som vert utarbeidd på arbeidsplassen (ringe etter passeleg lang tid, besøk av fagfolk som ergoterapeut, trygdekontoret sin IA-ansvarlege m.m.) og etter kvart syte for at den sjukmelde får enkle arbeidsoppgåver som kan utførast under sjukmeldinga. Det viktige er at den langtidssjumelde ikkje mister kontakten med arbeidslivet - det er dette som fører til uføretrygd. Etter kvart som den sjukmelde eventuelt ikkje kjem attende på jobb, kan IA-systemet hjelpe med tilrettelegging av arbeidet, ressursar til spesialutstyr (eg har vore med på å halde folk med ryggproblem i jobb ved hjelp av ergonomisk tilpassa utstyr ganske gratis for arbeidsgjevar) omskulering (har sett svært vellukka overgongar frå å vere sjuke-/hjelpepleiar til å arbeide i administrasjon) og mykje anna.
4. Ville du gått på jobb med ei kreftdiagnose også? Veit du korleis du ville takle ein slik situasjon? Har du familie, eller er du ei sjel & 1 skjorte - begge deler krev ulik oppfylgjing.
5. Eg har vel ikkje snakka om vilje....? Du misforstår fullstendig.
Når det gjeld i kva grad folk har råd til reduksjonar i løn, er dette absolutt ikkje sjølvsagt. Dersom du har ein sparekonto, vil det nok stemme, men ikkje alle har dette. Og om ein vert sjuk ei veke og mister 1/4 av månadsløna slik ein gjer i USA om ein ikkje har ein dyrekjøpt helseforsikring, kan det vere nok til å måtte forsake ganske mykje, evt. be om avdragsutsetting på huslånet.
Det er ein tøff overgang frå å vere arbeidstakar til å verte uføretrygda. Og same kva verdsbilde og menneskesyn du måtte ha, vil du neppe tru at folk flest gjer sånt heilt frivilleg dersom du får sjå denne prosessen på nært hold.
Systemet i dag er slik at du får ei overgangsperiode på ca 2 (i visse samanhengar kan det vere lengre, t.d. ved at du dett inn og ut av sjukemeldingar ei periode. Ryggplager er t.d. ofte sånn, det går bra ei stund, ein tvinger seg på jobb, så går det berre ikkje lenger. Angstproblem artar seg nokonlunde på same måten - sett frå arbeidsgjevarståstad, altså...) år før du kan vert uføretrygda. Ein del nye forsøk, der folk som t.d. er uføretrygda kan komme attende i arbeid, er også interessante. Ein kollega av meg fekk t.d. prøve å redusere uføredelen sin frå 50% til 20%. Ordninga var slik at om det ikkje fungerte, kunne ho gå attende til 50%. Det gjekk heldigvis bra, men no må arbeidsgjevar kanskje til med innskrenkingar....og det kunne risikerast at ho måtte pendle. Eg tippar likevel det går bra, ettersom vi har IA-avtale.....
6. Ikkje alltid (er du tilsett som bussjåfør i eit lite selskap og ikkje bur i same distrikt som administrasjonen, vil du nok plent måtte vente til du var frisk igjen), men sånn generelt har du rett.
7. Tendensane er nok udiskutable, men årsaksforklaringane eignar seg ikkje for ei-setnings-løysingar. Mobbeproblem er ganske mykje utbreidde i arbeidslivet. Ein del folk bør ha det meir gøy på jobb. Andre dreg med seg private problem som dei ikkje er herre over. Og ein del er faktisk slik laga at dei tåler lite.
Samfunnsøkonomisk er det beste at desse er i arbeid, sjølv om dei nok ikkje yter 100%.
8. Ok. Men vent til du får eit psykisk problem, så skal du sjå på skilnaden mellom problem og utfordringar...
9. I ein del tilfelle har du rett, men det er for tynt grunnlag til å lage ein politikk på. Så eg håpar ikkje dette vet utgangspunktet for sjukelønsordninga når FrP kjem til makta.....