Regel 6

U

utgatt60135

Gjest
Utdrag;

6 ) Det er ikke tillatt å linke til annonser som inneholder salg eller fortelle om noen som skal selge et produkt til en gitt pris på selve forumet. Ønsker du å informere en venn eller en annen bruker om et salg som finnes på f.eks. bruktbørsen kan du sende en PM. Årsaken til regelen er at innleggene vil bli stående i flere år, og slike innlegg vil da fort miste sin verdi, og vil også derfor bli enten stengt eller fjernet.
Det å anbefale eller få anbefalt brukte produkter og diskutere valgene med andre er en viktig del av et forum. Derfor stiller jeg meg meget undrende til denne regelen. Jeg synes den er til ulempe for alle. Den blir lagret i lang tid men hva så? Alle skjønner da at søking på gamle tråder med linker er foreldret. Er det noe vesentlig jeg ikke skjønner her?

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Hvis folk informerer om hva som befinner seg i linken så er jeg enig. Innlegg som kun består av link er verdt null... Står det hva det er kan da hvertfall diskusjonen gi en viss mening senere.

Pk

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.169
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Har opplevd flere ganger at produkter fra bruktbørsen har blitt slettet/fjernet/endret etter kort tid, ser det at de blir slettet/fjernet/endret etter så kort tid som et stort problem!

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.463
Torget vurderinger
2
Det er selvfølgelig lov til å diskutere et gitt produkt og f.eks. dens verdi osv., men hvis det linkes direkte til en bruktannonse så kan tråden fort miste sin mening.

I tilegg så ønsker vi å beskytte eieren av annonsen som kanskje ikke synes det er like hyggelig å bli hengt ut på forumet. Vi har tidligere sett eksempler på at annonser har blitt diskutert på en negativ måte, og det er ikke akkurat hjelpsomt ovenfor den stakkeren som prøver å selge sitt produkt. Jeg forutsetter da at annonsen ikke inneholder svindelforsøk, overprising eller direkte misledende informasjon. I slike tilfeller kan det være greit å gjøre en moderator oppmerksom på det.

U

utgatt60135

Gjest
Høvdingen skrev:
men hvis det linkes direkte til en bruktannonse så kan tråden fort miste sin mening.
Hvorfor?

I tilegg så ønsker vi å beskytte eieren av annonsen som kanskje ikke synes det er like hyggelig å bli hengt ut på forumet. Vi har tidligere sett eksempler på at annonser har blitt diskutert på en negativ måte, og det er ikke akkurat hjelpsomt ovenfor den stakkeren som prøver å selge sitt produkt. Jeg forutsetter da at annonsen ikke inneholder svindelforsøk, overprising eller direkte misledende informasjon. I slike tilfeller kan det være greit å gjøre en moderator oppmerksom på det.
Hengt ut? Tenker du på tråder fra f.eks finn.no? Kunne ikke det vært mer spesifik regel i stedet for å ta med den store majoriteten av seriøse selgere?

U

utgatt60135

Gjest
John_Harald skrev:
Har opplevd flere ganger at produkter fra bruktbørsen har blitt slettet/fjernet/endret etter kort tid, ser det at de blir slettet/fjernet/endret etter så kort tid som et stort problem!
Hvis folk informerer om hva som befinner seg i linken så er jeg enig. Innlegg som kun består av link er verdt null... Står det hva det er kan da hvertfall diskusjonen gi en viss mening senere.

Pk
Er dette noen grunner til å forby anbefalinger fra bruktbørsen?

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.463
Torget vurderinger
2
men hvis det linkes direkte til en bruktannonse så kan tråden fort miste sin mening.
Fordi en bruktannonse har kort levetid, og linken er kun gyldig i noen få dager.

Hengt ut? Tenker du på tråder fra f.eks finn.no? Kunne ikke det vært mer spesifik regel i stedet for å ta med den store majoriteten av seriøse selgere?
Jeg tenker først og fremst på annonser fra vår egen bruktbørs, men også fra andre bruktbørser.

Det er fullstendig tillatt å diskutere f.eks. markedsverdien på enkelte produkter, men vi tillater ikke diskusjon rundt spesifikke annonser av følgende årsaker:

1) hindre brukere å ødelegge salg for en annonsør.
2) hindre brukere å benytte forumet for å promotere salg for sine egne eller f.eks. venners annonser.
3) kort levetid på annonser som gjør en tråd verdiløs etter kort tid.

Vi har sett eksempler på alle 3 tilfeller, og det er greit å holde bruktbørs og forum separert. Hvis du ser en annonse som du ønsker å tipse en venn eller bekjent om, så kan du f.eks. sende en PM eller email.

Vi har tillatt diskusjoner angående f.eks. annonser på Finn.no som er soleklare svindelforsøk, men utover slike ekstreme unntak så gjelder regel 6.

Mvh
Høvdingen

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Hvorfor ikke ha EN tråd til dette, det er flere andre forum som har en slik tråd der brukerne kan tipse hverandre om bra kjøp, sjeldent produkt osv.
Og prøve å styre unna "flaming" av dustete selgere med ville priser i denne tråden, la den være litt seriøs. Og virker ikke linken er varen solgt, så enkelt er det.

Denne tråden kan for eksempel kalles "dagens kupp".

K

kbwh

Gjest
Det går helt greit å ikke linke til en annonse, ref. tråden om de frelste foreldre. Salg ble det.

Topp Bunn