Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Oyvjorge: Det har du rett i. Nostalgi er subjektivt. Men du kommer nok til å oppdage Regas egentlige hjerte- mao en helt egen formidlingsevne, dynamikk og følelse av levd musikkliv- dersom du en gang får lyttet til feks clamshell-utgavene i system. Jeg hadde selv det settet en gang- de to engelskmennene må ha vært de fineste clamshelll-eksemplarene igjen i Norge-- men jeg solgte dem for å kunne gå enda mer nostalgisk til verks, og gjenoppta bruken av kassetter. Det angrer jeg idag lite på, selv om jeg savner Regaene/Snellen av og til. Men Regaene ga meg en liten tur tilbake til grunntankene, og en bekreftelse på hvorfor jeg i det hele tatt begynte med det vi gjør her: Hi-Fi handler om budskap, formidling, balanse, synergi, , terapi og beskjeder. Alt det er Rega svært gode på. Disse komponentene har imperfeksjoner, men for den som forstår deres språk gir de hundre ganger igjen for sin pris. Fordi de bare ER- og ikke er beskjedne om det de er heller. Svært få andre merker er så særpregede- ikke sære- som Rega, og det er det absolutt beste ved dem. Rega prater "regisk"...ferdig med det;) Så er det opp til en selv om det tonale språket faller i smak. Eller: Vil man lære regisk?? Jeg lærte det for mange år sia..hehe--
     
    Sist redigert:

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    Bærum
    Rega Exact kommer i hus i morgen. Den skal erstatte Elys 2. Jeg antar at jeg kan sette på Exact'en uten å endre noe som helst i oppsettet, siden de har samme vekt og samme anbefalte tracking force. Eller bør jeg stille alt til "null" og gå gjennom hele prosessen med balansering, stille inn vekt osv?
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    2.564
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Rega Exact kommer i hus i morgen. Den skal erstatte Elys 2. Jeg antar at jeg kan sette på Exact'en uten å endre noe som helst i oppsettet, siden de har samme vekt og samme anbefalte tracking force. Eller bør jeg stille alt til "null" og gå gjennom hele prosessen med balansering, stille inn vekt osv?
    Mener det er plug and play.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Espendo:Gå over setupen med Regas anbefalinger for Exact i bakhodet, så er det der plug and play peanuts:rolleyes: Hvorfor? Fordi du uansett nok kommer til å "knock something out of kilter". Altså slå noe av det ut av balanse....Better safe than sorry!! Med andre ord: Begynn bestandig fra scratch ved setup av ny PU. Trippelsjekk alt. Det tjener du absolutt mest på.
     
    Sist redigert:

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    Bærum
    Grei montering og det låter knall med Rega Exact opp mot Rega Elys. Mer bånn, bedre dynamikk og «klarhet», synes jeg å høre.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Da får jeg sende inn søknad om innpass her i tråden!
    Har av gode venner blitt skubbet ut i vinylverden.
    Er fullstendig fersk på vinyl, men er jo morro det her! :)

    oks Rega P3 Slukclamp.jpg


    Rega P3, Rega Fono mini RIAA, en søt liten clamp, og så langt 5 skiver :)
     

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    ....

    Rega P3, Rega Fono mini RIAA, en søt liten clamp, og så langt 5 skiver :)
    Hei, har du vurdert om denne (tunge) clampen er ok for P3's lager og oppheng ?
    Har foreløpig ikke turt å prøve noe slikt selv.

    Gratulerer forøvrig med fin spiller !
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Tanken har streifet meg ja, men jeg er usikker på svaret... :)
    Eneste jeg gjør er å spinne i gang før start av motor så den slipper dra i gang hele greia, men det har jo ikke betydning for lagre/oppheng.

    Reiner selvsagt med at med ekstra vekt så blir det mer slitasje, men i hvilken grad veit kanskje andre?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.882
    Antall liker
    13.869
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Få av den klossen oppå, det der er å be om trøbbel på en Rega.
    Lageret er en metallkule som akselen hviler på. Det er ikke laget for ekstra vekt.

    Ellersmessig, gratulerer med Rega og velkommen i klubben 8)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Takk for det Roda! :)
    Liker spilleren! Kjekt å snurre!

    Angående clamp er jeg egentlig enig, en bør ikke lempe på tweaks helt uvilkårlig! Den er ei heller av de letteste.
    Men har gjort litt research nå og fått litt hjelp.
    Spilleren er jo veldig enkelt oppbygd, og det stemmer at lageret er bare en kule som ligger nedi messinghylsa som en setter subplatter nedi.
    Hele denne saken standard til P3 er ikke så kostbar, og om den skulle bli slitt veldig enkel å bytte.
    Et lite triks er et par dråper ekstra olje i hylsa, da får en litt mindre trykk mot kula. Har sjekket RPM med clamp og det er innafor, altså ikke noe ekstra motstand.

    Tar en videre en sammenligning av P3 mot P6, så har P6 samme hylsa.
    Men på P6 har en alu subplatter (litt tyngre) samtidig som en har ekstra platter for ekstra vekt.
    Dette veier nok opp en noe for å kunne benytte clamp.


    Jeg kjører videre med Clamp så skal jeg med tiden gi beskjed om dette medfører vesentlig slitasje :)

    Mvh
    oks
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.882
    Antall liker
    13.869
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Bra du utforsker, så lærer vi andre. ;)
    Jeg ser at vektene som er vanlig å bruke er ca halvkiloen.
    Din er vel ca 1,4 kg?

    Noen skriver også om økt mekanisk støy, som høres når det er stille i rommet.
    Verdt å sjekke ut kanskje?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Krysser fingra :D
    1180 gram viste den på kjøkkenvekta.

    Det er ny hylse, subplatter og kule på denne så har ikke hørt noe støy fra spilleren.
    Men har ikke hørt så nøye etter egentlig heller, skal prøve høre etter :)

    Til tross for rimelig RIAA og at dette er en eldre spiller må jeg si dette låter ikke dårlig!
    Fravær av støy. Det er en positiv opplevelse dette :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    OKS81: Vekk med clampen og Fono Mini, , bruk heller penga på å sette inn en bedre Fono MM eller MC der. Så slipper du unødig slitasje , samt det forsøket på å homogenisere/homologere Regaer. For femhundrede gang: Det ER en grunn til at alle de andre produsentene prøver å slå Essexgutta, men sliter med det..Hvorfor da ikke- som Regaier- unngå klassiske feil, profitere max på nettopp det Regaer gjør bedre enn omtrent alt annet av konkurrenter, og reindyrke filosofien???? Det koster det samme, holder lenger og er fem ganger så morsomt. En sånn unødig slitasje kan nok faktisk føre til bortfall av evt garanti, på linje med rewiring av armen med annen kabel enn Regas egen..Så: Vekk me´n..asap.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.794
    Torget vurderinger
    23
    Kjøper clampen av deg for 700,- ink. frakt!
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Det finnes mange gode oppgraderinger til Rega platespilleren, men en tung clamp er ikke en av dem:) Oppgradering av subplatter og til dual belt derimot gjorde store forbedringer i mitt oppsett! Hastighet er dønn stabil nå og støynivå er ikke noe mer enn det jeg hadde på min RP10 i sin tid:) Rega Neo PSU er også et must! Jeg har vel aldri hatt et så musikalsk oppsett som det jeg har nå med Rega. Og andre oppsett jeg har hatt har kostet veldig mye mer enn det jeg har i dag:)

    tango1.jpg

    tango3.jpg
    tango2.jpg
     
    Sist redigert:

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Herlig.
    Rega yter musikken det den fortjener. En tøff uke for undertegnede, og da er det deilig å ha en Rega rigg som kan spy ut death metal når det behøvs. Og det gjør det nå for å si det mildt. God natt register. Lar Rega og en stor kopp rødt underholde meg litt til før freddan
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    493
    Uff.. burde kjøpt CD spiller istedenfor :(
    Hvordan skal du få plass til en 1,4kg clamp på en CD...?
    Virker som det er veldig viktig å ha denne store tunge "kule" metallklumpen på platespilleren som ikke har noen funksjon annet en utseende??! Men du er også inne på en poeng, for kula og hylsa sin del er vekt vekt uansett hvilke av delene over man bytter.
    En tyngre platter vil gi større effekt mtp jevnere gange (lagring av rotasjonsenergi) enn en clamp i midten som er til å holde plata på plass (hvis den ikke er designet originalt til spilleren til andre formål i tilegg.)
     

    Zack

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2018
    Innlegg
    251
    Antall liker
    154
    Sted
    Nittedal
    Torget vurderinger
    0
    Et velment tip. Stereofil har Rega RP8 på tilbud til 15400kr. Mye platespiller til en fornuftig pris.
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    2.564
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Et velment tip. Stereofil har Rega RP8 på tilbud til 15400kr. Mye platespiller til en fornuftig pris.
    Takk for tips, er det noen RP8 eiere som bruker AT Art 9 på denne? Lurer på hvordan denne kombinasjonen spiller.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    RP8 er en god plattform for de fleste PU'er. Gir en "sort" bakgrunn som kanskje tillater noe lystklingende PU'er. Bare legger til at jeg kun har hatt Apheta2 på min.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Oyvjorge: En RP8 tar 80% av alle verdens pickups uten større problem. Minst. Hvis du vil ha ei entydig oppgradering til din, prøv Ortofon Cadenza Bronze..:rolleyes: Merk: Ikke et eneste negativt ord om Apheta 2 heller.

    Lille Hiawata: Du får det beste fra begge verdener: Varm, organisk, oppløst lyd. Kombinert med Regas snert og dynamikk. Ikke like groovy som kombinasjonen over, men et mer enn kult oppsett. Begge to er ekte high-end, men Ortofon er den nøytrale av dem. Velg og vrak:cool:
     
    Sist redigert:

    Zack

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2018
    Innlegg
    251
    Antall liker
    154
    Sted
    Nittedal
    Torget vurderinger
    0
    Skulle gjerne bestille selv men har akkurat satt på Dynavector 20x2L på RP6. Tør ikke å gå i gang med å selge RP6 med usikkerhet om at RP8 forsvinner før jeg får solgt/ bestilt.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Zack: Prøv et innbytte, da vel???:rolleyes: Ellers er jo ikke det der den verste riggen heller, da..:cool:
     

    tno

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2010
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    8.608
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    19
    Et velment tip. Stereofil har Rega RP8 på tilbud til 15400kr. Mye platespiller til en fornuftig pris.
    Takk for tips, er det noen RP8 eiere som bruker AT Art 9 på denne? Lurer på hvordan denne kombinasjonen spiller.
    RP8 og AT Art-9 spiller bra sammen her i huset, ingen grunn til bekymring. Art-9 er vel ganske grundig beskrevet lydmessig i AT tråden. RP8 legger nok til litt ekstra snert, noe som kler min smak godt.
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    2.564
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Et velment tip. Stereofil har Rega RP8 på tilbud til 15400kr. Mye platespiller til en fornuftig pris.
    Takk for tips, er det noen RP8 eiere som bruker AT Art 9 på denne? Lurer på hvordan denne kombinasjonen spiller.
    RP8 og AT Art-9 spiller bra sammen her i huset, ingen grunn til bekymring. Art-9 er vel ganske grundig beskrevet lydmessig i AT tråden. RP8 legger nok til litt ekstra snert, noe som kler min smak godt.
    Takk for svar tno, hvor mye løftet du armen?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Lille Hiawata: Fire mm burde holde, men det kan du jo ta med importør Mono...de veit..
     

    tno

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2010
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    8.608
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    19
    ^^Jeg har 2x2mm spacere, men det er for mye slik at jeg bruker 2 ulike platematter oppå hverandre. Har ikke prøvd med en enkel spacer, så usikker på om det hadde vært tilstrekkelig. Vær obs på at Art-9 skal ha en liten heving av arm mot pivot. Hvor mye avgjøres best med egne ører.
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    2.564
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Litt grove steg på de spacerene ,ikke på mikronivå akkurat . Skulle ønske Rega kom med en arm med skikkelig justering ala Sme.
     

    tno

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2010
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    8.608
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    19
    Enig, og for oss late er det enklere å tilpasse med å justere ved å bruke mellomlegg på tallerkenen. Har et system fra Ringmat med mange mellomlagsskiver i ulik tykkelse og de er fine å bruke til å sluttjustere vinkel.
     

    Zack

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2018
    Innlegg
    251
    Antall liker
    154
    Sted
    Nittedal
    Torget vurderinger
    0
    Vurderer tungstenslodd til RP6. Ser loddet kommer litt langt ut bak på tonearmen etter jeg satte på DV 20x2L. Skal jeg gå for extra heavy på 120g. eller vanlig 100g.? Har det i det hele tatt noe å si når original lodd sitter ok? Det skal jo helst være perfekt når først det er oppgradert:D
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    2.564
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Har forstått det slik at langt frem er optimalt. Men ville neppe ha mistet nattesøvnen uansett.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.429
    Antall liker
    12.522
    Sted
    Sørlandet
    ISOkinetic lager spacere som ikke krever at du må tre igjennom kabelen. 1, 2 og 3mm i samme sett til 300,- NOK.

    isokinetik-3-point-vta-shim-spacer-6mm-kit-1mm-2mm-3mm-for-rega-3-point-tonearms.jpg


    -BB-
     

    tno

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2010
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    8.608
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    19
    ^ Har to slike på 2mm, men mistenker at disse egentlig er ment for mindre Regamodeller med gjennomgående skruer. RP8 har gjengede fester og jeg måtte derfor benytte originalskruene. Hullene i spacerne var for trange for originalskruene, så jeg måtte bore disse litt større.
    Kjøpte vel mine fra Analogue Seduction, tror jeg.
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    2.564
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Hva med noen planskiver i høvelig rett tykkelse, vil de kunne fungere som armløftere? Tenker på slike runde med hull.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Hva med noen planskiver i høvelig rett tykkelse, vil de kunne fungere som armløftere? Tenker på slike runde med hull.
    Jeg har brukt 4stk x 3 M3 skiver på min RP3. Målt med digitalt skyvelær for å få på hundredelen likt på alle tre (relativt store forskjeller, ca 0.15mm på det meste fra samme produsent) funker helt knall det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn