Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Stereo_Mono

    Gjest
    sandecker skrev:
    Tweak til RP3, IKEA skjærefjøl. Fikk et godt råd og det fungerer :p

    Se der ja. Lurer på hvordan slike tweaks fungerer kontra f.eks Base, Ground it og alle de andre mere kostbare plattformer.
    Hører man stor forskjell i mellom de tro?
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    God omtale av Rega apollo r i det nyeste Hi-fi choice

    "Unfailingly fun to listen to, it's fizzing with enthusiasm and verve"
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    sandecker skrev:
    Tweak til RP3, IKEA skjærefjøl. Fikk et godt råd og det fungerer :p
    Måtte teste denne (tunge) Ikea skjærefjøl under P9en selv. Normalt står P9en direkte på glasshyllene øverst på Soundstyle racket. Dette har jeg vært skeptisk til da glasset har sin egen klang, som jeg ikke oppfattet som positivt for en Rega, men dessverre har jeg ikke anledning til å bruke vegghylle for øyeblikket.

    Vel testet ut denne tweaken med skjærefjølen under P9en og jamen er det noe å hente der. Det hele låter lit fyldigere og roligere. Opplever det som en reel løft når jeg bytter fra og til. Dessverre ser den ikke ut imo, så har lagt 3 lag grunning og lakkert 3 lag sort halvblank. Ser veldig bra ut og «glir» inn i utseendet til min sorte P9. Skal legge ut bilder etterpå.

    Noen som har forslag til føtter eller demping imellom fjølen og glassplaten. Har noen greie ganske harde 7mm gummiføtter på lur. Er det å anbefale?
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.902
    Antall liker
    38.796
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    digiman skrev:
    sandecker skrev:
    Tweak til RP3, IKEA skjærefjøl. Fikk et godt råd og det fungerer :p
    Måtte teste denne (tunge) Ikea skjærefjøl under P9en selv. Normalt står P9en direkte på glasshyllene øverst på Soundstyle racket. Dette har jeg vært skeptisk til da glasset har sin egen klang, som jeg ikke oppfattet som positivt for en Rega, men dessverre har jeg ikke anledning til å bruke vegghylle for øyeblikket.

    Vel testet ut denne tweaken med skjærefjølen under P9en og jamen er det noe å hente der. Det hele låter lit fyldigere og roligere. Opplever det som en reel løft når jeg bytter fra og til. Dessverre ser den ikke ut imo, så har lagt 3 lag grunning og lakkert 3 lag sort halvblank. Ser veldig bra ut og «glir» inn i utseendet til min sorte P9. Skal legge ut bilder etterpå.

    Noen som har forslag til føtter eller demping imellom fjølen og glassplaten. Har noen greie ganske harde 7mm gummiføtter på lur. Er det å anbefale?
    hva med å prøve disse?ser bra ut og gjør jobben :)

    mvh



    http://www.interconnect.no/?PageID=6006&ItemID=3641
     

    Vedlegg

    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    De ser bra ut. Ringer Interconnect nå. Takk Motoren!
    Gammel bekjent av meg som jobber der, så få prøve meg på litt pruting :p
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.902
    Antall liker
    38.796
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    digiman skrev:
    De ser bra ut. Ringer Interconnect nå. Takk Motroren!
    Gammel bekjent av meg som jobber der, så få prøve meg på litt pruting :p
    Den er bra,bruker disse under alle mine komponenter :)

    mvh
     

    sandecker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2009
    Innlegg
    619
    Antall liker
    744
    Sted
    Oslo / Viksfjord
    Torget vurderinger
    5
    digiman skrev:
    Vel testet ut denne tweaken med skjærefjølen under P9en og jamen er det noe å hente der. Det hele låter lit fyldigere og roligere. Opplever det som en reel løft når jeg bytter fra og til. Dessverre ser den ikke ut imo, så har lagt 3 lag grunning og lakkert 3 lag sort halvblank. Ser veldig bra ut og «glir» inn i utseendet til min sorte P9. Skal legge ut bilder etterpå.

    Noen som har forslag til føtter eller demping imellom fjølen og glassplaten. Har noen greie ganske harde 7mm gummiføtter på lur. Er det å anbefale?
    Tøft, Ikea har mye bra og nyttig, nå også innen HiFi ;)
    Enig med deg at designet er helt topp. Ser frem til bilder.

    Har du fått noen indikasjon på prisen for føttene?
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.902
    Antall liker
    38.796
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    sandecker skrev:
    digiman skrev:
    Vel testet ut denne tweaken med skjærefjølen under P9en og jamen er det noe å hente der. Det hele låter lit fyldigere og roligere. Opplever det som en reel løft når jeg bytter fra og til. Dessverre ser den ikke ut imo, så har lagt 3 lag grunning og lakkert 3 lag sort halvblank. Ser veldig bra ut og «glir» inn i utseendet til min sorte P9. Skal legge ut bilder etterpå.

    Noen som har forslag til føtter eller demping imellom fjølen og glassplaten. Har noen greie ganske harde 7mm gummiføtter på lur. Er det å anbefale?
    Tøft, Ikea har mye bra og nyttig, nå også innen HiFi ;)
    Enig med deg at designet er helt topp. Ser frem til bilder.

    Har du fått noen indikasjon på prisen for føttene?
    pris for 8 stk er kr 500

    mvh
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Da var Ikea slakterbrettet blitt sort.

    Får føttene i morgen, så får den plass under P9en :)
     

    Vedlegg

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.247
    Antall liker
    3.494
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Istedetfor skjærefjøl og alskens dempeduppeditter - montér spillern på et vegghengt stativ, gjerne Regas eget.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    C. Alshus skrev:
    Istedetfor skjærefjøl og alskens dempeduppeditter - montér spillern på et vegghengt stativ, gjerne Regas eget.
    Selvsagt klar over det og har en slik hylle i mitt eie.
    Men har kommentert dette lenger oppe i tråden og det er ikke en opsjon på nåværende tidspunkt.
    I tilegg er veggen bak anlegget en lettvegg. Har personlig ikke bare positive erfaringer med det kontra stødig montering mot betong gulv.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Må lufte galskapen min her inne litt ;D
    Snuser på en Nad M2 forsterker om dagen, men har bedt om et godt tilbud på Rega Osiris. Har lyst å glemme forsterker i mange år ala det P9en har gjort for meg på vinyl fronten. Litt stygg pris på den, men får jeg et godt nok tilbud tror jeg jammen det blir en handel. Er jo på Regakjøret...
    Hørte Osiris i London i fjor. Helt rått! Han som teset den hos TAS kjøpte den privat.

    Noen andre som også har hørt den?
     

    Brian7500

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    4
    Har ikke hørt Osiris. Men NAD M2 spiller forrygende. Jeg hørte den på et sæt B&W 804 Diamond.

    Efter sigende skulle målet for NAD have været at lave en digital forstærker der lyder som en kl. A.

    Det er efter mine ørers mening ikke gået helt galt. :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.879
    Antall liker
    10.710
    Torget vurderinger
    10
    Er det noen her som vet om Dynavector DV20low (mc pickup som er relativt stiv) passer på RB303 armen? Vet at RB700 takler den med glans.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.879
    Antall liker
    10.710
    Torget vurderinger
    10
    digiman skrev:
    stg skrev:
    Må jo bare melde meg inn i Regas venner

    Venter på mitt første Rega-produkt: En RP6 skal få erstatte Thorensen.

    Bestilte min svarte RP6 hos Stereofil på fredag. Lørdag ble Thorens sur og døde.....Merkelig, har de sjel? Kan de bli fornærmet?
    Tror RP6'en blir levert med Elys 2. MM.
    Har en DV20x high output(MC) som jeg tenkte å prøve. Anbefalt eller ikke? DV-pu'n var praktfull på den døde spilleren....
    Bør denne pu'n retippes, og isåfall hvor?

    Må si jeg gleder meg som en unge-(ikke fylt seksti enda ;D) og ser frem til Rega-lyden eller????
    Skjønte på Digiman at spilleren ikke kommer før uti februar. Huff og huff. Da blir det bare Wimp og sølvplater.
    Men det får gå.

    Stein
    Grattis Stg. Gleder meg stort selv :) Leste nettopp en intervju med Paul Darwin (Rega) som forteller litt om den nye RB303 armen og hvorfor de valgte å bruke den på RP6 kontra den eldre RB700. Han påstår at de fant ut at den yter minst like bra eller bedre på noen områder som stivhet og resonanser i arm røret kontra den gamle modellen. Dette kan takkes Rega sitt nye produksjons utstyr.

    Siste oppdatert dato for levering er første uke i februar. Men uvisst hvor mange importøren får. De første er i sort og hvit, så tipper vi får våre :)

    Er du sikker på at den blir levert med Elys 2 PU? Jeg vet at de har en pakke med den noe dyrere Exact 2 på RP6. Jeg har en nesten ny Exact 2 klar for tjeneste her :)
    Men tror nok DV 20x deres er meget god. Mulig du trenger å øke høyden på armen noe for å få riktig VTA, men det kan jo gutta på Stereofil ordne for deg :) Rega sine PU er 14mm høye og trenger ingen justering på Rega spillere.
    Her var det mye relevant info. Jeg tenker sånn at den 10 år gamle P7 til 20K umulig kan være så mye bedre enn den splitter nye P6 til ca 9K........eller ::)
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.646
    Antall liker
    3.281
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    digiman skrev:
    Må lufte galskapen min her inne litt ;D
    Snuser på en Nad M2 forsterker om dagen, men har bedt om et godt tilbud på Rega Osiris. Har lyst å glemme forsterker i mange år ala det P9en har gjort for meg på vinyl fronten. Litt stygg pris på den, men får jeg et godt nok tilbud tror jeg jammen det blir en handel. Er jo på Regakjøret...
    Hørte Osiris i London i fjor. Helt rått! Han som teset den hos TAS kjøpte den privat.

    Noen andre som også har hørt den?
    Kjøp det som snakker til sjelen!

    Jeg var ikke av oppgraderings karusellen mhp elektronikk før jeg fikk McIntosh i hus, men det er vel å banne i Rega tråden ;)
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.515
    Antall liker
    15.429
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    digiman skrev:
    Da var Ikea slakterbrettet blitt sort.

    Får føttene i morgen, så får den plass under P9en :)
    Pent arbeid :) Hjalp det med føttene? Legg ut et bilde da digi?

    OU812
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.879
    Antall liker
    10.710
    Torget vurderinger
    10
    Lurer på en ting. Rega P5 med RB700 arm koster kr 10300 mens den nye P6 som i følge Oslo HiFi Senter koster kr 9000 har RB303 arm. Rart. P6 virker dyr relativt sett?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.302
    Antall liker
    3.093
    Torget vurderinger
    4
    TTPSU (ekstern strømforsyning) følger med P6, mens dette var opsjon på P5. (Kr.2500)
     

    Brian7500

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    4
    Har kigget på den lille Brio R forstærker.

    Kan I forslå nogle højttalere som passer godt til den?

    Jeg tænker at de ikke må være alt for ineffektive. Men hvad klinger godt sammen med Rega?
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    HEL skrev:
    Lurer på en ting. Rega P5 med RB700 arm koster kr 10300 mens den nye P6 som i følge Oslo HiFi Senter koster kr 9000 har RB303 arm. Rart. P6 virker dyr relativt sett?
    Er ikke RP6 erstatteren til P5 da, og tusenvis av kroner billigere enn P5+TTPSU. Så hvordan virker den dyr? De kunne kanskje spandert en litt staseligere arm og heller tatt litt høyere pris, men RB303 skal jo være veldig god.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.879
    Antall liker
    10.710
    Torget vurderinger
    10
    Mange sier at Rega kan bli litt lett i klangen sammenlignet med spillere med bokstavelig talt tyngre plint og tallerken?

    Har forstått at psu, stivere arm, oppgradert tallerken etc på rega modellene bidrar positivt i så måte?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.646
    Antall liker
    3.281
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    HEL skrev:
    Mange sier at Rega kan bli litt lett i klangen sammenlignet med spillere med bokstavelig talt tyngre plint og tallerken?

    Har forstått at psu, stivere arm, oppgradert tallerken etc på rega modellene bidrar positivt i så måte?
    Tyngre spillere vil normalt ha en lavere egenresonans (enn lette spillere) selv om målet er å få dem godt dempet. Dette kan potensielt påvirke klangen ved å legge til litt på lavere frekvenser. Med lavere egenresonans og tyngre spillere vil det potensielt også ta lengre tid før vibrasjoner dør ut.

    Slik jeg husker Rega's filosofi så er den orientert mot å lage stive spillere med med spredte resonansfrekvenser, men som raskt dør ut. Dersom de oppnår dette så vil spillerens egenlyd være jevnere spredt ut over freksvensspekteret og ha en kortere etterklang.

    Dersom ovennevnte - forenklede - teori holder mål, så burde kanskje Rega spillerne høres livlige ut men uten særlige frekvensmessige karaktertrekk - og er det ikke nettopp slik de høres ut?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Fra Stereophile:
    "If it's a miracle that the Rega sounds as good as it does, it's a mystery why the Harmon-Kardon T60 doesn't sound better. Here is a moderately-priced belt-driven turntable that seems to do everything right. There are so many nice features—a three-point spring suspension that is really easy to level, a very good integrated tonearm,, an arrangement whereby the tonearm cables can't foul the suspension, adjustable feet for leveling the plinth. But the Rega sounds better. You explain it, I can't.—Sam Tellig"

    Omtalen er av P3 som sikkert er et ok kjøp.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Rekrutteringshelg.
    1 Brio-R "solgt" og ein RP-1 "nesten solgt".
    Begge til folk som driver med musikk, lager musikk og underviser i lyd.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Siste Hi-Fi News lå i postkassen når jeg kom hjem fra jobb. RP6 er testet og som forventet fått meget god omtale :)
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Hva er statusen på RP6 egentlig? Er den tilgjengelig nå?
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Lite fart her inne om dagen. Driver alle å krangler om low, mid, og high-res filer tro? ;D

    Vel jeg koser meg med Rega Cursa 3 Pre innom i racket. Ikke dum denne forforsterkeren til Rega. Funker fin fint med MF blokkene de første timene jeg har fått lytte. Typisk Rega i klangen. Rytme, dynamikk og åpent. Mindre varm en Aragon 28K mkII som jeg også har, men litt mere oppløst. Heldigvis ikke for klinisk.

    Mulig denne blir stående i anlegget. Ser også bra ut i selskap med resten av Rega komponentene.
     

    Vedlegg

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.646
    Antall liker
    3.281
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Racket ditt ser virkelig bra ut med "like" rega bokser. MF'ene på siden glir også fint inn! jeg synes å huske at Stereophile skrøt av disse sammen med Kef Reference (207/7).
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Kalle Klovn skrev:
    Racket ditt ser virkelig bra ut med "like" rega bokser. MF'ene på siden glir også fint inn! jeg synes å huske at Stereophile skrøt av disse sammen med Kef Reference (207/7).
    Takk for det. Stemmer at Stereophile likte MF 550k settet på 207/2
    Mono blokkene fungerer strålende på mine litt eldre Reference Model 4. De trenger litt strøm for å ikke låte udefinerte og slapp i bunn.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.684
    Antall liker
    32.773
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    digiman skrev:
    Lite fart her inne om dagen. Driver alle å krangler om low, mid, og high-res filer tro? ;D

    Vel jeg koser meg med Rega Cursa 3 Pre innom i racket. Ikke dum denne forforsterkeren til Rega. Funker fin fint med MF blokkene de første timene jeg har fått lytte. Typisk Rega i klangen. Rytme, dynamikk og åpent. Mindre varm en Aragon 28K mkII som jeg også har, men litt mere oppløst. Heldigvis ikke for klinisk.

    Mulig denne blir stående i anlegget. Ser også bra ut i selskap med resten av Rega komponentene.
    Dette var iallefall veldig design messig smakfullt digiman ;)
    Om dette også spiller bra, så er det vel bare å kjøre på ;D
    Lekkert....

    gismo
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Bach_Man skrev:
    Hva er statusen på RP6 egentlig? Er den tilgjengelig nå?
    Sendt fra England i dag, 10+ er forhåndsolgt hos Stereofil og de vil da antagelig være tilgjengelig hos kunder fra midten av neste uke.
    Stereofil skal ha messe samtidig med OHFC (23-24 mars?), men de er ikke sikre på hvorvidt de da vil kunne vise den nye Rega RP6.
    Da må de i så fall få "låne" en av de forhåndsolgte av en kunde, siden de knapt vil få inn nok til alle som har bestilt allerede, så langt jeg skjønte dette rett.

    Mvh.KW
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn