Rega's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Stereo_Mono

    Gjest
    jan#jan skrev:
    RoDa skrev:
    FZ skrev:
    Hva er teorien bak at det skal være bedre med 2 enn 1 rem? Skulle jo tro at det ble overført mer vibrasjoner fra motor til tallerken med 2 remmer.......?
    Har ikke peiling, tenkte det samme som deg at det må da være bedre med en rem enn to siden to bare kan overføre mer vibrasjoner.
    Men det jeg hører er særs tankevekkende, kan kanskje være at disse to utligner forskjeller/ujevnheter hos hverandre? Jeg trodde også at motoren ikke var så viktig, da den bare skal holde farten på svinghjulet/tallerken. Min motivasjon var at jeg ikke likte den lille skjelvingen/wobble jeg kunne se på drivhjulet hvis jeg så godt etter med linser eller briller på, og det nye drivhjulet med sin set-skrue er en bedre løsning synes jeg. Kan hende er min positive opplevelse påvirket av denne wobble som nå er borte og at det nå ligger en bit musematte mellom plinth og motor som spiser litt vibrasjoner? Summasummarum en veldig morsom oppgradering av min P5, mekking er moro. Det jeg hører, spesielt på lange toner og utklinging er en soleklar forbedring.
    Hadde Rega ment at det ble dobbelt så bra med to strikker så hadde dem vel gjort det .... tror dem har prøvd det meste med spillerne sine opp igjennom tidene ... Roy G konstruerte jo etter KISS prinsippet ... sikkert en grunn til .... ;)

    Rega mener at det er bedre.
    Dobbel rem brukes i deres mere kostbare spillere P7 og P9, som vist i bildet mitt noen innlegg tilbake.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.811
    Antall liker
    396
    Torget vurderinger
    3
    RoDa skrev:
    FZ skrev:
    Hva er teorien bak at det skal være bedre med 2 enn 1 rem? Skulle jo tro at det ble overført mer vibrasjoner fra motor til tallerken med 2 remmer.......?
    Har ikke peiling, tenkte det samme som deg at det må da være bedre med en rem enn to siden to bare kan overføre mer vibrasjoner.
    Men det jeg hører er særs tankevekkende, kan kanskje være at disse to utligner forskjeller/ujevnheter hos hverandre? Jeg trodde også at motoren ikke var så viktig, da den bare skal holde farten på svinghjulet/tallerken.
    Nei, motoren/strømforsyningen er særdeles viktig. Den skal selvsagt holde farten på tallerkenen så jevnt som overhodet mulig, men også tilføre minimalt med vibrasjoner som vil gi et støybidrag. Denne støyen oppleves ikke som redusert S/N forhold, men som forvrengning. Du hører tydelig hvor renere lyden blir og hvor mye mer detaljert den blir med en bedre strømforsyning/motor kombinasjon.
    Forskjellen høres særs tydelig på en LP12 med forskjellige strømforsyninger og motorer. Fra AC Valhalla til Lingo2 evt. Armageddon er det stor forbedring. Hopper du opp til DC-motor og Radikal strømforsyning får du en enda klarere og detaljert lyd med mye større dynamikk og lavere dypbass samtidig som du beholder PRaT'en og "musikaliteten" som LP12 er kjent for.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.045
    Antall liker
    14.518
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    digiman skrev:
    jan#jan skrev:
    RoDa skrev:
    FZ skrev:
    Hva er teorien bak at det skal være bedre med 2 enn 1 rem? Skulle jo tro at det ble overført mer vibrasjoner fra motor til tallerken med 2 remmer.......?
    Har ikke peiling, tenkte det samme som deg at det må da være bedre med en rem enn to siden to bare kan overføre mer vibrasjoner.
    Men det jeg hører er særs tankevekkende, kan kanskje være at disse to utligner forskjeller/ujevnheter hos hverandre? Jeg trodde også at motoren ikke var så viktig, da den bare skal holde farten på svinghjulet/tallerken. Min motivasjon var at jeg ikke likte den lille skjelvingen/wobble jeg kunne se på drivhjulet hvis jeg så godt etter med linser eller briller på, og det nye drivhjulet med sin set-skrue er en bedre løsning synes jeg. Kan hende er min positive opplevelse påvirket av denne wobble som nå er borte og at det nå ligger en bit musematte mellom plinth og motor som spiser litt vibrasjoner? Summasummarum en veldig morsom oppgradering av min P5, mekking er moro. Det jeg hører, spesielt på lange toner og utklinging er en soleklar forbedring.
    Hadde Rega ment at det ble dobbelt så bra med to strikker så hadde dem vel gjort det .... tror dem har prøvd det meste med spillerne sine opp igjennom tidene ... Roy G konstruerte jo etter KISS prinsippet ... sikkert en grunn til .... ;)

    Rega mener at det er bedre.
    Dobbel rem brukes i deres mere kostbare spillere P7 og P9, som vist i bildet mitt noen innlegg tilbake.
    Hihihi, nettopp! ;D
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.045
    Antall liker
    14.518
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    I dag har jeg blitt enda litt mer Rega-venn. Brer om seg i anlegget dette merket. :)
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    RoDa skrev:
    I dag har jeg blitt enda litt mer Rega-venn. Brer om seg i anlegget dette merket. :)
    Grattis RoDa :)

    Rega gir utrolig mye vellyd for pengene imo. Det er et merke som treffer meg midt i hjertet lydmessigst.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.045
    Antall liker
    14.518
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takker Digiman ;)

    Fant dette på hi-fi avenue blogspot:

    "However, the Rega DAC had problems decoding Reference Recording’s HRx 24/176.4 files. I played three HRx files and each time I pressed play on the iPad, which wirelessly controlled the Bryston, I heard only a series of clicks and silence."

    Er det noen som har hatt dette problemet med sine DACer her?
    Skal være en fix på det ved å levere DAcen til forhandler.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    RoDa skrev:
    Takker Digiman ;)

    Fant dette på hi-fi avenue blogspot:

    "However, the Rega DAC had problems decoding Reference Recording’s HRx 24/176.4 files. I played three HRx files and each time I pressed play on the iPad, which wirelessly controlled the Bryston, I heard only a series of clicks and silence."

    Er det noen som har hatt dette problemet med sine DACer her?
    Skal være en fix på det ved å levere DAcen til forhandler.
    Jupp! Min har de symptomene med 24/176.4. Har selv bare 3 filer i det noe ikke så utbredte formatet, så kommer nok ikke til å gjøre noe stort nummer ut av det. Nedsampler heller til 88.2 og nyter musikken ;D
    192Khz filer fungerer forøvrig supert :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.045
    Antall liker
    14.518
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    cybervision_ skrev:
    Er ikke 176.4/24 litt eksotisk?
    Jupp. Men eksotisk må det jo være hvis det skal være hi-end, ikke sant?
    Kan ikke gjøre det enkelt og brukervennlig, se bare på den beste avspilleren XXhighend.... ;D

    Hvordan nedsampler du, digiman?
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    RoDa skrev:
    cybervision_ skrev:
    Er ikke 176.4/24 litt eksotisk?
    Hvordan nedsampler du, digiman?
    Er Mac hue, så setter sampling rate til 88.2 på de problem filene i Lyd og Midi oppsett der.
    Hører ikke et plukk forskjell om jeg f.eks nedsampler 192 til 96 ;D Så kan leve fint med det på 176.4 filene.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    digiman skrev:
    RoDa skrev:
    cybervision_ skrev:
    Er ikke 176.4/24 litt eksotisk?
    Hvordan nedsampler du, digiman?
    Er Mac hue, så setter sampling rate til 88.2 på de problem filene i Lyd og Midi oppsett der.
    Hører ikke et plukk forskjell om jeg f.eks nedsampler 192 til 96 ;D Så kan leve fint med det på 176.4 filene.
    Godt det ikke bare er meg som ikke hører forskjell. Jeg var redd jeg hadde fått ører som ikke klarer mer enn 96/24, eller at man får 32/192-ører som en slags gullklokke innen hobbyen...
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Hadde ein 45-minutter ilag med Brio-R hjå Stereofil i dag.
    Likte det eg høyrte!
     

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    Plukket med meg siste nummer av britiske Hi-Fi Choice fra Narvesen i går. I bladets "Buyers Guide" (s 107ff)
    presenteres "the ultimate directory to the very best" [...]our favorite current products[...]" osv osv, utvalgt av "UK's most respected HiFi-Journalist" som har benyttet seg av "the most stringent techniques to ensure our ratings are the ones you can trust".

    Britiske Rega figurere et par steder i listene deres (f.eks. CD spillere, forsterkere) men ikke der jeg forventet å finne dem, under platespillere (s111). Nei, i den listen glimrer Rega fullstendig med sitt fravær. Pro-Ject er derimot godt representer i ulike prisklasser, fra RPM-1 Genie 3 til RPM 10.1 Evolution. Hmm. Nåvel, fikk nå bare behov for å gi uttrykk denne min hoderystende undring. ::)
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    No er den knapt lunken, men eg er veldig imponert over klarheten, oppløsningen i bassen og ikkje minst størrelsen på lydbildet. Fint å ha dybde i lyden igjen, etter forrige anlegget.

    Tone Audio er og inne på denne overbevisande klarheten;

    The Brio-R has an overall clarity that I have never experienced at this price—and I’ve heard my share of much more expensive pieces that struggle to sound this good. After all, only a handful of sub-$3k amplifiers provide true high-end sound; the Brio-R belongs at the top of that short list. It truly sounds like separate components.

    Vurderer ein Naim Nait5 bør ein ta ein seriøst lang lytt på Brio først, det er min umiddelbare tanke.
    Ein får jo ein kapabel RIAA med på kjøpet og ein svært hendig størrelse. Alt til halv pris!

    Og så er det noko med synergiar, dei er ikkje å kimse av 8)
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Ok Brasse . Det høres jo lovende ut. Jeg får ta meg en tur innom min lokale pusher en dag jeg får tid.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.045
    Antall liker
    14.518
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Kult, Brasse! Høres ut som en gavepakke den ampen der. 8)
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Mikro-anlegg dette, den planten er vel knapt meteren :)



    Litt justering av høgtalere i går (+20 cm ut fra vegg) og eg føler lyden sitter bra. Knuser Olive-settet på klarhet :eek:
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.045
    Antall liker
    14.518
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Lekkert oppsett, stygt med pcmac-en på racket (kjøp en squeezebox), korr e platespellarn? ;D
     
    J

    J.J

    Gjest
    Brasse skrev:
    Mikro-anlegg dette, den planten er vel knapt meteren :)



    Litt justering av høgtalere i går (+20 cm ut fra vegg) og eg føler lyden sitter bra. Knuser Olive-settet på klarhet :eek:
    Helt klart et anlegg som jeg kunne likt å ha som nr 2 anlegg - jeg vet hva som kan bo i Ela
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Har ein plutoniumbola Airport ala Oblivion som skal inn som kilde før dac'en.
    Platespelaren har Alshus heime hjå seg, som trøst etter hans sa takk for seg.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.045
    Antall liker
    14.518
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Very good!

    Hadde ikke Alshus Rega han da, stakkar? :D :D :D
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Alshusen hadde noko tyske, eksotiske greier. Tragedien var følgande stor då den sa takk for seg.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.045
    Antall liker
    14.518
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Uffdå, trøstebilde er på sin plass

     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Strøkent bilde (som alltid), RoDa. :)

    Brasse: Knapt meteren? Den IKEA Bestå er vel 38cm "høy", så det var riktig et smukt anlegg, ja.

    Når jeg leser rundt omkring så finner jeg ut at Rega DAC har overlevd FOTM. Har jeg forstått det riktig?
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Flavor of the Month? Rega Dacen trur eg overlever FOTY!
    Meinar å hugse at Rega Ela er kring 78 cm på strømpelesten. Kompakt og fint.
    "Lyttearealet" — høgtaler til høgtaler og anlegg til sofa er ca 2,5x2,5 meter. Så det er tilstrekkelig med eit såpass kompakt anlegg.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Dag 4 og heimekontor.

    Det slår meg at noko av grunnen til at denne oppleves så mykje meir detaljert og "romslig" i forhold til Naim-settet eg hadde var at den er dørgande tyst. 40% volum og øyret inntil høgtaleren og det er stille. Heilt stille. Stillhet gir noko ekstra til musikken, der Naim erstatta stillhet med støy, til ein viss grad. Og der Naim støya spelar Rega rom og bakgrunn.


    ::)
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Blir spennande å høyre. Du har ein del større rom enn meg (trur eg) og større høgtalarar.
    Men den er ikkje svakere her enn Nap 180 (som og er 50w på papiret).
    Tone Audio har brukt den med Magnepan, Stereofil (der eg kjøpte den) kobla den opp på Tannoy Prestige Kensington SE med godt resultat.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Nap 180 har 60w. Oppfølgeren nap200 har 70w.

    Jeg er spent selv. Har nok ikke større rom. Mitt er 3,80 x 4,20.
    Nesten kvadratisk mao.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Rega dacen blir mest sannsynlig ikke plassert i et nr 2 anlegg.

    Ps. Brio r har ankommet den Griffenfeldske kjeller..
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Håper eg ikkje har skrudd forventingane for høgt :p
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Akkurat det tror jeg ikke du trenger å bekymre deg over. Jeg har koblet den opp og førsteinntrykket verifiserer dine uttalelser.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn