Rega RP1 synker som Titanic

S

Stereo_Mono

Gjest
Har hjulpet en kompis med å sette opp sin nye Rega RP1. Forøvrig super enkelt da den kommer ferdig satt opp.

1. Sette på tallerken
2. Skyve vekten helt inntil den stopper mot en gummi-ring, som gir optimal vekt for medfølgende Ortofon 5E PU.
3. Sette Bias til 1.5.
4. Dobbel sjekket at nål trykket er «spot on» 1.8g med min medbrakte vekt. Perfekt!

Så snurrer vi en plate. Alt spiller fint og den virker som å være knall til latterlig lite penger. Typisk livlig Rega lyd :)

3 timer senere kompisen ringer meg. PU subber ned i platen og lurer på hva som skjer. Da stikker jeg innom han senere den kvelden og jammen ligger undersiden av PU huset nesten nede i platen og subber nedi på endel plater. Ikke bra.
Han har en nesten ubrukt OM10 stift, så vi prøver med den. Litt bedre, så jeg ber han bruke den, så bytter jeg OM 5E stiften til en ny hos Mono senere.

I dag ringer han og akkurat det samme skjer med 10 stiften????

Noen som har noen tips eller er det bedre å returnere denne spilleren og få en ny? Ser forøvrig at den er levert med negativ VTA fra Rega. Ortofon er vel noen mm høyere en Rega sine PU, så regnet med noe slikt.

Forslag?

2kk

Medlem
Ble medlem
17.01.2009
Antall liker
5
Banalt spørsmål. Din venn har ikke kommet borti justeringen av stiftvekt og at den derfor har blitt alt for høy?

alternativt, sjekk at det vertikale lageret går fritt.

S

Stereo_Mono

Gjest
2kk skrev:
Banalt spørsmål. Din venn har ikke kommet borti justeringen av stiftvekt og at den derfor har blitt alt for høy?

alternativt, sjekk at det vertikale lageret går fritt.
Tar imot alle tips jeg :) Alle forslag er gode, så utelukker jeg at jeg kan ha oversett noe idiotisk enkelt.

Har sjekket trykket igjen og den er spot on. Lager er frie og fine i alle retninger. Dog er den en tydlig negativ VTA (heller mot arm basen) med denne PU og arm kombinasjon. Kan jo sette på 2mm spacer, men finner det litt rart da dette er fabrikkstandardspiller med PU ???
Han er av typen, som er svært forsiktig med utstyret sitt, så han har nok ikke rørt noe.

2kk

Medlem
Ble medlem
17.01.2009
Antall liker
5
Nå er jeg ikke kjent med regaspilleren, men på mange armer kan høyden justeres slik at man får rett vta. Kan settskruene være løse slik at armen langsomt men sikkert synker?

Ellers så synes jeg det er litt rart at det virker først, men at det synker sammen etterpå. Det høres nesten ut som om opphenget til cantileveren klapper sammen. At det skal skje på to stifter uten at det er noe feil på stifttrykket eller lagre virker veldig rart...hm

S

Stereo_Mono

Gjest
2kk skrev:
Nå er jeg ikke kjent med regaspilleren, men på mange armer kan høyden justeres slik at man får rett vta. Kan settskruene være løse slik at armen langsomt men sikkert synker?

Ellers så synes jeg det er litt rart at det virker først, men at det synker sammen etterpå. Det høres nesten ut som om opphenget til cantileveren klapper sammen. At det skal skje på to stifter uten at det er noe feil på stifttrykket eller lagre virker veldig rart...hm
På Rega er armen fast skrud i plinth, så det er rent teknisk ingen justeringer originalt. Dog kan du kjøpe skiver å ha under som løfter armen 1-2-4-6-8mm osv. Det forundrer meg dog at den kommer levert med helt feil VTA.
Men tar en titt og prøver med 2mm VTA skive i kveld.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Høres pussig ut. Selvsagt bør VTA være fornuftig på en ferdigpakke. Jeg vet at huset på OM serien ligger ganske tett på plata i utgangspunktet. Det kan være så enkelt at korrekt VTA løser problemet. Det skulle ikke være noen grunn til å tro at det er pickupens feil. Nålopphenget med hele fjærsystemet sitter jo i den avmonterbare stiften, og man kan jo ikke tro at det er noe feil med begge de to dere prøvde. Kan ikke helt se for meg hva som eventuelt skulle være feil med armlageret heller.

Edit: Når det gjelder VTA-skiver har vel den nye RP-1 samme armbase som de 'større' modellene. Rega leverer en plastutgave til disse som gir mulighet for flere alternative høyder.

S

Stereo_Mono

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Høres pussig ut. Selvsagt bør VTA være fornuftig på en ferdigpakke. Jeg vet at huset på OM serien ligger ganske tett på plata i utgangspunktet. Det kan være så enkelt at korrekt VTA løser problemet. Det skulle ikke være noen grunn til å tro at det er pickupens feil. Nålopphenget med hele fjærsystemet sitter jo i den avmonterbare stiften, og man kan jo ikke tro at det er noe feil med begge de to dere prøvde. Kan ikke helt se for meg hva som eventuelt skulle være feil med armlageret heller.

Edit: Når det gjelder VTA-skiver har vel den nye RP-1 samme armbase som de 'større' modellene. Rega leverer en plastutgave til disse som gir mulighet for flere alternative høyder.
Problem er løst ;D
Løste seg helt fint med en metall 2mm 3 punkts skive her :) Pussig at Rega leverer en ferdigpakke slikt ??? Få ta en prat med Mono på mandag.
Stemmer godt deres beskrivelse om OM serien Zomby. Huset ligger lavt, så riktig VTA er viktig for å ikke «subbe» ned i platen.

Spiller forøvrig friskt og livlig denne budsjett spilleren med en OM10 stift påmontert.
Det kunne vært moro og hørt den med en Rega Elys 2 PU. Få prakke på kompisen en slik om et års tid :)

Takk for alle svar.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Se der, ja! Det årna seg til slutt.

Jeg ville absolutt tatt det opp med Mono, kanskje til og med Rega direkte. En produsent av Regas kaliber kan ikke være bekjent av dette.

Topp Bunn