Rega RP-8 m/ Apheta 2 eller Technics SL-1210M5G full modifisert?

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Da er juleroen senket seg. Ungene ser film i annen etasje og kona er borte hele dagen:) Det er duket for litt vinyl-kos!

På sjølveste julaften var jeg så heldig å få låne en Rega RP-8 med den nye Apheta 2. Jeg skulle også få låne Rega Aria MM/MC phono, men den var dessverre ikke ankommet. Men Soundgarden Fredrikstad, hyggelige som de er, la ved en Pro-ject Phono Box DS. En lekker Riaa å se på, men selvsagt ikke av det beste slaget skulle en ta prisen i betraktning. Julaften og i går var uaktuelt å få til noe, men i dag har jeg fått noen fine timer i sofaen sammen med min venn, Leffe Blonde:)

Testplata er min favoritt jazzplate, Joe Willuams & Friends.
Technics er montert en Denon DL--103R med Isokinetik 8,5g messing vekt.

Hvilken spiller går av med seier i første runde før Rega Aria ankommer...???

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Førsteinntrykket jeg sitter med så langt, og tatt i betraktning at dette er et budsjett Riaa; så har Rega RP8 mye til felles med min 1210M5G. Men, nå er det gjort så mye med min 1210 at den ikke er som en vanlig 1210 å regne heller. Prismessig så er de og omtrent det samme (RP8 inkl Apheta 2/ 1210M5G inkl DL-103R).

Kvalitetsinntrykk RP8:
Får et godt inntrykk av kvaliteten med alt fra føtter til plint til arm. Tallerkenen er tung og motor er stille. Litt overrasket over den litt skranglete kassa hva gjelder strømforsyningen, selv om den ser bedre ut her enn på bilder jeg har sett.

lyd: jeg skjønner hva mange har snakket om hva gjelder Rega-lyden, for den er utrolig nok svært så beslektet med min 1210. Her er det driv og masse dynamikk som gir spilleglede til tusen! Bassen går dypt og lyden er rolig der hvor det skal være rolig, men slår til der hvor trommer og blåsere skal vise sin prakt.

Jeg har hørt på samme LP to ganger pr spiller annen hver gang, og i forhold til en full modifisert 1210M5G så går 1210 enda ett en par knepp opp hva gjelder dynamikk! Det er enda mer driv i anslagene med trommer, og spesielt der hva musikken stopper brått med at skarptromma avslutter.
Bass-strenger er noe enklere å følge med 1210, da de er litt mer artikulert og høres mer ut som man klimprer på nettopp strenger.

Ting starter og stopper hurtigere med Technics. Det er nesten så man skvetter litt:) Dette trodde jeg ikke før test, med all ros RP8 har fått nettopp for sin vanvittige dynamikk. De som kjenner låta Dimples på plata Joe Williams & Friends 1985 vet hva jeg mener. RP8 har dynamikken og PRaT, men jeg skvetter ikke! Technics får også blåsere til å låte mer som de dynamiske instrumentene blåsere er, uten at de skriker eller skjærer. For blåsere hørt live i jazzband er nesten skremmende når de setter inn! Og den følelsen får jeg mer med 1210 enn RP8. RP8 går oktaven dypere, men det er nok slipingen på Apheta 2 ift DL-103R som jaggu ikke er langt etter hva gjelder de dypeste tonene.

Apheta 2 er i hvertfall IKKE lys i lyden. Jeg har ikke hørt Apheta 1, men det jeg har lest om de to kunne Rega like godt kalt Apheta 2 for noe helt annet, da de kun bærer likhet i utseendet. Alt er endret, og den låter oppløst, dynamisk og varm. Den er ikke noe mindre varm enn DL-103R på dette phonotrinnet med 100 ohms last! Luftig og deilig er den!

En annen ting jeg legger merke til er at når RP8 gjengir en blåser som ligger til høyre kanal, ja så hører jeg at den kommer fra høyre høyttaler. Med 1210 så forsvinner den blåseren ett eller annet sted til venstre for høyre høyttaler, og jeg får illusjonen om at mannen står et annet sted enn inne i ProAc'en:)

Kvalitetsinntrykket ift 1210: vel 1210M5G er en annen spiller nå med ETP delrin tallerken og med Nagaoka Crystal Mat oppå der igjen. Å knakke på tallerken nå er omtrent som å knakke på skuddsikkert glass; lite resonanse. Å knakke på RP8 sitt plint og 1210 plint er litt urettferdig, men jeg har stor tru på teknologien til Rega her.

Den modifiserte Jelco 750D armen fra Isokinetik synes jeg har mer eksklusiv følelse enn RB808-armen. Jeg får den følelsen når jeg tar i begge armene. Da jeg skulle balansere Rega armen så den fløt i vater, så klarte jeg det vektmessig, men den magnetiske anti-skatingen drar fortsatt litt i armen og den går sakte mot utgangsstilling igjen. Med Jelco 750 så får jeg armen til å flyte uansett hvor jeg vil over tallerkenen, noe som gjør det litt enklere å måle stiftstrykket med Jelco synes jeg. Jeg synes det er greit å sjekke VTF helt inners og helt ved første spor på plata før jeg er fornøyd.

Så med Pro-ject Phono Box DS:
En foreløpig seier til min 1210M5G her, og foreløpig skal den ikke på bruktbørsen:)

Vi får se utover når Rega Aria kommer, hvordan ting utarter seg.

Edit: bittelitt hum på RP8. Tyst på 1210M5G!
 
Sist redigert:

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Hei ChrisAndre.God Jul.
Det riaa som benyttes i din test gjør nå ikke all verden for lyden.Det hadde kanskje vært bedre med en test med riaa som takler spillere og pickuper bedre.
Men når det er sakt var det ikke et så overraskende resultat.
Mvh Kenneth
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Ja, som sagt så er det det riaa-trinnet jeg fikk med av Soundgarden da Aria ikke hadde ankommet butikken:) Men utgangspunktet for begge er likt, også da. På MM spiller Riaa-trinnet overraskende godt, og MYE bedre enn det jeg husker fra MF V-LPSii/ V-PSUii. Med AT440MLb spiller det veldig godt faktisk:) Når min gode venn Pålk kommer nedover skal jeg få testet med Whest ps.30R (om jeg har RP8 til da). Jeg lånte RP8 for evt å selge min dersom jeg fant Rega bedre. Det som er investert i 1210 samt den eminente DD-motoren, gjør den nok hard to beat før vi snakker om latterlig mye penger....
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Ja, som sagt så er det det riaa-trinnet jeg fikk med av Soundgarden da Aria ikke hadde ankommet butikken:) Men utgangspunktet for begge er likt, også da. På MM spiller Riaa-trinnet overraskende godt, og MYE bedre enn det jeg husker fra MF V-LPSii/ V-PSUii. Med AT440MLb spiller det veldig godt faktisk:) Når min gode venn Pålk kommer nedover skal jeg få testet med Whest ps.30R (om jeg har RP8 til da). Jeg lånte RP8 for evt å selge min dersom jeg fant Rega bedre. Det som er investert i 1210 samt den eminente DD-motoren, gjør den nok hard to beat før vi snakker om latterlig mye penger....
Ja jeg skjønner at utgangspunktet blir likt.Om jeg skal komme med en anbefaling er at du bør beholde din spiller.Jeg mener den er av de ypperste spillere i det som
vi har for vane å kalle mellomklassespillere.Med din Technics og en betydelig bedre arm er du og "snuser" på Hi-End klassen.Og riaa til denne bør og stå i stil.Jeg vil jo
ikke bli forundret om det står et nytt riaa med tallet 4 i modell-betegnelsen i ditt rack om ikke lenge.Selv om jeg mener det burde stå et fra ARC der.:)
Uansett skal du ha honnør for de fine innlegg og tester du har utført i løpet av dette året.Det har vært mye interessant lesing.Jeg ønsker deg lykke til videre på leiting
etter den gode vinyllyden.
Mvh Kenneth
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Takker for hyggelige ord, svartkeiko:) Av Riaa så snuser jeg og på brukt Whest. ARC er nok over min prisklasse, og det samme med Jasmine 4.0 (som jeg gjetter at du siktet til?). Hvilke armer tenker du ville gjort seg? Er det kun SME V som gjelder, for den vil jeg nok bruke litt tid å spare opp til:)
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Takker for hyggelige ord, svartkeiko:) Av Riaa så snuser jeg og på brukt Whest. ARC er nok over min prisklasse, og det samme med Jasmine 4.0 (som jeg gjetter at du siktet til?). Hvilke armer tenker du ville gjort seg? Er det kun SME V som gjelder, for den vil jeg nok bruke litt tid å spare opp til:)
Ja disse riaa er jo dyre men med et brukt Whest er ikke så dumt.Uten at jeg har hatt et slikt i mitt eie.Ja du gjettet riktig når du nevner Jasmine 4.0.Det er vel kanskje
det du har mest lyst på tenker jeg.Nei dette blir jo fort mye penger og finner man noe på brukten som man kan se seg fornøyd med å samtidig ha glede av så er man
jo der man makter å være.Ja jeg siktet nok til SME V.Denne er jo virkelig snadder men dyr.Det er jo noe å strekke seg imot.Med den på din Technics er det jo ikke
langt unna hi-end spiller å regne.Technics SL-1210 som er modda er nesten et teknisk underverk for liten investering og med SME V blir den fullkommen.
Ja hvem vet hva man finner om man graver litt i sitt hi-fi lager.
Mvh Kenneth
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.703
Sted
Kongsberg
lyd: jeg skjønner hva mange har snakket om hva gjelder Rega-lyden, for den er utrolig nok svært så beslektet med min 1210. Her er det driv og
masse dynamikk som gir spilleglede til tusen! Bassen går dypt og lyden er rolig der hvor det skal være rolig, men slår til der hvor trommer og
blåsere skal vise sin prakt.

Jeg har hørt på samme LP to ganger pr spiller annen hver gang, og i forhold til en full modifisert 1210M5G så går 1210 enda ett en par knepp opp
hva gjelder dynamikk! Det er enda mer driv i anslagene med trommer, og spesielt der hva musikken stopper brått med at skarptromma avslutter.
Bass-strenger er noe enklere å følge med 1210, da de er litt mer artikulert og høres mer ut som man klimprer på nettopp strenger.

Ting starter og stopper hurtigere med Technics. Det er nesten så man skvetter litt:) Dette trodde jeg ikke før test, med all ros RP8 har fått
nettopp for sin vanvittige dynamikk. De som kjenner låta Dimples på plata Joe Williams & Friends 1985 vet hva jeg mener. RP8 har dynamikken
og PRaT, men jeg skvetter ikke! Technics får også blåsere til å låte mer som de dynamiske instrumentene blåsere er, uten at de skriker eller
skjærer. For blåsere hørt live i jazzband er nesten skremmende når de setter inn! Og den følelsen får jeg mer med 1210 enn RP8. RP8 gå
oktaven dypere, men det er nok slipingen på Apheta 2 ift DL-103R som jaggu ikke er langt etter hva gjelder de dypeste tonene.

Apheta 2 er i hvertfall IKKE lys i lyden. Jeg har ikke hørt Apheta 1, men det jeg har lest om de to kunne Rega like godt kalt Apheta 2 for noe
helt annet, da de kun bærer likhet i utseendet. Alt er endret, og den låter oppløst, dynamisk og varm. Den er ikke noe mindre varm enn DL-103R
på dette phonotrinnet med 100 ohms last! Luftig og deilig er den!

En annen ting jeg legger merke til er at når RP8 gjengir en blåser som ligger til høyre kanal, ja så hører jeg at den kommer fra høyre høyttaler.
Med 1210 så forsvinner den blåseren ett eller annet sted til venstre for høyre høyttaler, og jeg får illusjonen om at mannen står et annet sted
enn inne i ProAc'en:)
Hei.

Takk for flott innsats! Alltid hyggelig at noen vil fremme interessen vår for vinyl på denne måten. Din entusiasme blir satt pris på.

Men, er ikke beskrivelsen din av lyden, først og fremst en beskrivelse av forskjellene mellom to komplette platespillerrigger (pickup +
tonearm + drivverk), snarere enn en beskrivelse av forskjellene mellom to platespillere (tonearm + drivverk)?

Du benytter deg av samme plate og (foreløpig) samme RIAA ved sammenligningene mellom spillerne, men to (vidt) forskjellige pickuper.
Noen av de tingene du beskriver, som bassdefinisjon og bassnivå (= stålbass) samt ekstrem dynamikk (som får deg til å skvette), er jo
velkjente kvaliteter hos nettopp Denon DL-103 familien med pickuper.

Det hadde vært fint om du også tok en sammenligning mellom de to spillerne - med samme pickup montert på begge. Apetha II (samt
mange andre medium/halvstive pickuper - (pun not intended ;) )) bør fungere greit i begge armene. Da jeg er noe usikker på denne
pickupens kvalitet (liksom resten av Rega pickupene), hadde det vært fint med en pickup fra tredje part. Hadde ikke du en AT-33?

mvh
Gunnar Brekke
 
Sist redigert:

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Takk for hyggelige kommentarer, Gunnar:) Vinyl engasjerer veldig, og det var godt å få spilt litt vinyl igjen etter at Jasmine ble solgt for 2 uker siden. Har streamet Wimp Hifi til Hegel, som låter meget bra, men vinyl er vinyl! Nå er jeg og på Riaa-jakt i 10.000 kroners klassen, så det er litt spennende å lete etter noe nytt igjen...

Og, du har helt rett i dine betraktninger. Dette var egentlig ment kun for meg selv i den grad jeg vurderte om Rega RP8 m/ Apheta 2 ville være en lydmessig oppgradering ift min 1210M5G m/ DL-103R. Jeg tenkte at det ville være en fordel til Rega, siden den var påmontert den nye Apheta 2 til 13.000 kr ift min Denon DL-103R til 3400 kr. Men litt overraskende, mtp RP8-omtaler som har vært svært gode, så tar 1210´n min det ett hakk lengre selv med en såpass rimelig pickup med enklere sliping:)

Så dette var en test for min egen del, mer enn en type hifi-omtale. Og siden det aldri kan bli nok stoff og bilder om vinyl inne på sentralen, så tenkte jeg bare å dele erfaringene mine når jeg var så heldig å få låne en RP8:)

En helt personlig mening er at når jeg ser min spiller ved siden av RP8, min veier vel 15-16 kg nå; og hva man får med RP8 så synes jeg nok den er noe overpriset. Jeg skjønner at man skal ha inn en del penger etter forskningsavdelingen har lagt ned timer med å finne frem til skjelett-plinten, men materialvalget er fortsatt skum som er overtrukket med blank lakk av ett eller annet slag. Tallerkenen på RP8 er av glass. Den virker av god kvalitet, er limt i flere lag og med fin tyngde, men materialvalget er fortsatt glass (som ikke koster all verden). Den PSU som jeg har til min Technics er langt mer forseggjort enn Rega sin også, og jeg hadde nok forventet bittelitt mer av en PSU når spiller koster over 20.000 kr alene. Dessuten synes jeg det mangler en stopp-knapp på den. Det er kun 33 og 45 rpm eller av. Altså kan ikke PSU stå på uten at tallerkenen går rundt. Min PSU slås aldri av, men tallerkenen på Technics bestemmer jeg sjøl om når skal gå...

Ellers så synes jeg allikevel at RP8 ser veldig kul ut! Mer tøff enn lekker etter min smak. Men sett opp mot en del andre spillere, så er den kanskje 5-6000 kr for dyr?

Så om jeg kommer til å sette Apheta 2 på min Technics? Jeg tviler på det. Min AT440MLb krever at jeg er nøye med protraktor, og jeg har vært veldig nøye med 103R også. Det vil ta for mye tid rett og slett. Nå venter jeg på Rega Aria, så får vi se om begge løfter seg ytterligere og om kanskje Apheta 2 kommer helt til sin rett.

Gøy er det uansett, og utrolig moro å få testet en spiller som Rega RP8 med den nye pickupen dems:):)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.432
Antall liker
17.147
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Fått noe mer ut av denne sammenlikningen ennå?
 
Topp Bunn