Rega RP 3, spiller tildvis kun på en høyttaler

ags88

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
54
Antall liker
7
Sted
Møre og Romsdal, Smøla
Hei, på min Rega RP 3 så har jeg ett lite problem med at jeg kun får lyd ut på ene høyttaleren, kjøpte platespilleren i desember/januar, så den er ikke så gammel.
Skal prøve ett forsøk og skrive litt rundt problmet.
Det har skjedd fra tid til annet at det har kun spilt på ene høyttaleren, men da har det vært som regel nok med og sette pickup ned på nytt.
Men i dag når jeg skulle spille min ny innkjøpte Norah Jones plate, så funka det ikke, ikke fanden om jeg prøvde sikkert 10 ganger.
Hentet da en plate jeg har spilt før for og sjekke den, samme der også, begynte da og tenke på om inngangen på forforsterkeren (Parasound Halo P3) var gåen, hentet da Rotel RA 11, og da spilte det fra begge høyttalerne i ca 4-5 sekunder til ene datt ut igjen, men tilslutt så fikk jeg lyd ut fra begge høyttalerne, på begge forsterkerne, og alt var bra igjen.

Men nå startet det igjen, ville ikke spille på begge høyttalerne, byttet plate og da var det lyd fra begge høyttalerne igjen.
Satte da på den første plata igjen, og da fungerte den som om ingenting ha skjedd.

Fatter ingenting av dette, har konkludert fram i mitt lille hode at det ikke kan være noe galt med forforsterkeren.
Til opplysning, når problemet oppstår så kan jeg høre en svak diskant i den høyttaleren som detter ut.

Håper noen skjønner hva problemet er.
 

Aggromagnet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2012
Innlegg
286
Antall liker
70
Høres ut som dårlig kontakt mellom pickup og RIAA et sted.

Hvordan er det med ledningene bak på pickupen, sitter alle tredd godt på plass?
Du har ikke en annen pickup du kan bytte til for å sjekke at det ikke er den som fusker?
 

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.110
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Heisann, er spileren utstyrt med Rega Elys pickup? Har lest på Vinylengine og diverse andre fora at det har vært en del problemer med disse i det siste, blant annet at den ene kanalen detter ut. I så fall er dette en garantisak og du burde få en ny pickup fra butikken du kjøpte spilleren fra.
 

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.110
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Hei
Har kun Bias pickup
Hmm, akkurat. Uansett kan det jo være en ide å stikke innom der du kjøpte spilleren, forklare problemet, og spørre om å få prøve en annen pickup. For alt jeg vet er det godt mulig at også Bias'ene har slitt med den samme feilen.
 

ags88

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
54
Antall liker
7
Sted
Møre og Romsdal, Smøla
Bor i midt Norge, ute på en øy, utstyret kjøpt i oslo. Men skal faktisk til oslo på mandag/tirsdag (er jo stones konsert) så skal bare ta med pickupen og høre hva de sier.
 

ags88

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
54
Antall liker
7
Sted
Møre og Romsdal, Smøla
Kan også føye til at jeg hører litt antydning til forvrengning, særlig i de litt lave tonene i stemmen til til norah jones.
Kan ikke huske og hørt noe forvrengninger før......
 

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.110
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Bor i midt Norge, ute på en øy, utstyret kjøpt i oslo. Men skal faktisk til oslo på mandag/tirsdag (er jo stones konsert) så skal bare ta med pickupen og høre hva de sier.
Ja, gjør det. Det er jo fort gjort for dem å montere pickupen på en spiller og teste den. Får håpe det ordner seg! :)
 

ags88

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
54
Antall liker
7
Sted
Møre og Romsdal, Smøla
Ja får håpe det blir ordnings, har forresten snurret Norah Jones - Come away With me, problemfritt nå. For og sitere en kollega fra en av nabo øyene: Æventyr d herre gutta
 

ags88

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
54
Antall liker
7
Sted
Møre og Romsdal, Smøla
Har i dag spilt flere plater, og når det kun har spilt på en høyttaler har jeg slått av/på platespiller mens pickup var nede på plata, og da kommer den høyttaleren sommer ikke spiller.
Noen som har peiling?
 

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Innlegg
446
Antall liker
252
Torget vurderinger
2
Bruk eliminasjonsmetoden, prøv å utelukk det ikke er, å se hva du står igjen med.
Vi begynner med forsterker, her har du prøvd 2 stk med samme resultat forstår jeg. Samme kanal faller ut på begge? Om så, utelukker vi forsterker.
Har du et løst RIAA trinn, kan feilen ligge her eller kablene mellom RIAA og forsterker. Har du et annet å prøve med, er det enkelt å teste om det er her feilen er.
Om du ikke har et ekstra eller kan få lånt et. bytter du om kablene fra høyre til venstre side. Da skal motsatt høyttaler forsvinne om RIAA er i orden.
Men om det ikke er noe av det nevnte, står vi igjen med selve platespilleren/pickup.
Sjekk kablene ut av spiller, beveg de, gjør det en forskjell? Kan det være dårlig kontakt i en kontakt?
Har du mulighet for å bytte kabel gjøre du, men RP3 har vel fast kabel....
Når vi har utelukket kabelen ut fra spiller, er det kabel til armen som er neste.
Denne kan sjekkes med et multimeter om du er kjent med bruk av dette.
Men med erfaring fra tilsvarende på problem på RP40 med Elys, vil jeg tro feilen ligger i pickup.
For å teste om det utsignalet på pickup er feilen kan rød og hvit kabel i armen bytte plass, samt at grønn og blå bytter plass da skal den "døde" høyttaler skifte side.
Gjør den det, er det pickup som har en feil.
 

Doremi

Medlem
Ble medlem
10.03.2011
Innlegg
39
Antall liker
11
Hei,
har du sjekka nåla på pickupen, kan den være løs eller skjev??
 

ags88

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
54
Antall liker
7
Sted
Møre og Romsdal, Smøla
Glemte litt den tråden her, byttet pickup men ingen bedring, men oppdaget at feilen trolig var kabelen som går inn til spilleren.
Så nå er platespilleren på vei til mono.
 

ags88

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
54
Antall liker
7
Sted
Møre og Romsdal, Smøla
Platespilleren står på plass og spiller bra igjen, men dessverre så fikk eska litt juling under sending, så lokket ble ødelakt.
Har bestilt nytt og har sendt klage til posten på skaden.
 

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Innlegg
2.364
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5
Jeg har nå samme problemet med min Rega RP40, ene høytaleren detter ut innimellom. Fant ut at det er dårlig kontakt i ene rca pluggen. Huff, må nok inn til rep.
 

ags88

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
54
Antall liker
7
Sted
Møre og Romsdal, Smøla
Og da har det samme skjedd igjen, spiller kun på en kanal som sist. Rikler på kabler, setter pickup ned på nytt, bytter forsterker etc. Ingenting fungere, ganske irriterende...
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.285
Antall liker
11.071
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Og da har det samme skjedd igjen, spiller kun på en kanal som sist. Rikler på kabler, setter pickup ned på nytt, bytter forsterker etc. Ingenting fungere, ganske irriterende...
Dette minner meg om noe jeg opplevde en stund. Mitt problem var at selve armkabelen ikke satt godt fast i armen. Det var i en periode slik at problemet forsvant bare jeg tok på armen eller armkabelen. Før jeg åpnet bunnplata og dyttet kabelen skikkelig på plass. (min spiller har en plugg for armkabel i armbasen.
Kabling fra pickup gjennom arm til RIAA er tynne greier, og kontaktproblemer kan få sånne ustlag.

Det jeg ville gjort for å test-eliminere er å la plata og spilleren gå når dette inntreffer neste gang. Så skifter du om på høyre og venstre inn til RIAA. Hvis problemet skifter kanal sitter det i arm/armkabel. Hvis ikke sitter det i RIAA eller seinere i kjeden.
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
hej AGS88.

Det virker som en dårlig forbindelse i tonearmswire/kabel.
Tjek efter om lodninger imellem armwire og armkabel er gode.

Det kan også skyldes noget så banalt som en armwire der sidder i klem.
Så når du efterser lodningerne, kan du prøve at rykke lidt frem/tilbage på tonearmswiren. Er isoleringen lidt tyndslidt på en wire eller to, kan du ved at rykke på den, være heldig ikke at få problemet igen.

mvh nils
 
Topp Bunn