Rega RB600 Set Up??!

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Er det noen som vet hvordan man enkelt kan finne og merke av nøyaktig hvor pivot punktet er på Rega armene (Rega RB600)? Hva skal avstanden være fra dette pivotpunktet til spindelen på platespilleren?
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Har selv funnet ut at avstand fra pivot punkt til senter på spindel skal være 222 mm for Rega RB600, så da gjenstår bare at noen kan hjelpe meg med å beskrive hvordan finne/merke av pivot punktet på armen helt nøyaktig...
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Skal du drille hull til armen?

Pivotpunktet er i senter av armbasen.
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
FZ skrev:
Skal du drille hull til armen?

Pivotpunktet er i senter av armbasen.
Nei, armbordet til min Raven er borret og klar for RB600 armen. Jeg skal sikre riktig avstand fra pivotpunktet (merket på oversiden av armen) til senter av spindelen med bruk av Dr Freickert protactor, men da var det nettopp dette med å finne dette punktet på oversiden av armen da??!!
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
terryboy skrev:
Nei, armbordet til min Raven er borret og klar for RB600 armen. Jeg skal sikre riktig avstand fra pivotpunktet (merket på oversiden av armen) til senter av spindelen med bruk av Dr Freickert protactor, men da var det nettopp dette med å finne dette punktet på oversiden av armen da??!!
På RB300 armen kan du vel ta skjæringspunktet mellom linja langs armrøret og linja langs aksen som hjulet til stifttrykket er festet på. Er ikke RB600 ganske så lik i geometrien?

Hva med å bruke Rega-protractoren?
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
FZ skrev:
terryboy skrev:
Nei, armbordet til min Raven er borret og klar for RB600 armen. Jeg skal sikre riktig avstand fra pivotpunktet (merket på oversiden av armen) til senter av spindelen med bruk av Dr Freickert protactor, men da var det nettopp dette med å finne dette punktet på oversiden av armen da??!!
På RB300 armen kan du vel ta skjæringspunktet mellom linja langs armrøret og linja langs aksen som hjulet til stifttrykket er festet på. Er ikke RB600 ganske så lik i geometrien?

Hva med å bruke Rega-protractoren?
Rega protactoren er alt for grov/lite nøyaktig ift de to nullpunktene (60,0/114,7) og bruk av Dr Freickert, Wally etc gir langt bedre resultater basert på mine tidligere erfaringer. Ditt forslag med midtpunktet høres godt ut, men jeg er usikker på hvor nøyaktig jeg vil kunne tegne inn linja langs aksen sett ovenfra på armrøret?!! Nå er det en nedsenkning på armen rundt midten av disse, og det kan være at jeg kan prøve å finne senter i dette "nedsenkede" området kombinert med streker som vil gi skjæringspunktet slik som du sier. Mener likevel det kulle være en metode med bruk av tusjpenn og dreing rundt påtegnet punkt, men er usikker på hvordan dette gjøres for å sikre nøyaktighet innen mm, som jo god protactor er avhengig av
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Hadde nok vært enklere med Wally-tractor, men den koster vel en del kroner...

Er ikke noen fan av Doktor-malen. På mange armer er det som du opplever vanskelig å finne nøyaktig omdreiningspunkt for armen og da er jo hele vitsen borte IMO. Millimeter nøyaktighet er ikke nok, skal gå an å få til dette med 1/10 dels millimeter eller bedre.
Linns store protractor er god, men passer ikke armgeometrien til Rega, så den kan du glemme.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.158
Antall liker
4.322
Torget vurderinger
1
Prøv evt en Arc-protractor. Skriv ut på A4 fotopapir (glanset eller halvmatt.

mvh
KJ
 
Topp Bunn